Wat zijn de opties als vervanger voor een QUAD FM3 tuner bij digitale radio?

https://tweakers.net/i/vU6MZ1nrIxiUi0yVt2odqePb2Gk=/i/2000595584.jpeg

Tadaaa. Een wifi/dab/fm/streamer in formaat van een videoband. Het interne speakertje is niks, maar het magische apparaat heeft een hoofdtelefoonuitgang welke natuurlijk naar je Quad versterker kan.

Dan heb je FM, DAB+ (niet mijn ding), Wifi radio dus alle zenders, en mogelijkheid om vanaf een NAS te streamen.
Is dat nog niet voldoende? Dit leuke dingetje speelt ook met de spotify app.

Het ding kan ook nog eens op batterijen voor zwoele zomeravonden in de tuin ;)

mel

Golden Member

Ik kan me niet voorstellen dat het analoge signaal van de kabel helemaal verdwijnt.Er is ook nog zo iets als een calamiteitenzender, dit is meestal een regionale omroep.En dat zal toch in stand moeten blijven..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

En als je zelf iets wilt bouwen/programmeren : google dabduino

Sine

Moderator

Op 2 mei 2018 07:50:36 schreef mel:
Ik kan me niet voorstellen dat het analoge signaal van de kabel helemaal verdwijnt.

Dat riep men van analoge TV ook ...

mel

Golden Member

Op 2 mei 2018 10:18:03 schreef Sine:
[...]

Dat riep men van analoge TV ook ...

Maar een rampenzender moet door iedereen ontvangen kunnen worden..en niet iedereen heeft DAB+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Met wat pech werkt die rampenzender ook niet meer als de elektriciteit uitvalt.
Of de studio zit zonder spanning, of de infrastructuur, of de zender.
Het zou me verbazen als er daadwerkelijk is geïnvesteerd om die rampenzender koste wat kost in de lucht te houden.

Edit: Zouden de kabelnetten van Ziggo en anderen over noodstroom beschikken? Ik denk het niet.
Die kabelnetten vallen als eerste uit.

Zelfs Schiphol is niet in staat om een dipje in de netspanning zonder desastreuze gevolgen te overleven.
Stroomstoring Schiphol

[Bericht gewijzigd door evdweele op woensdag 2 mei 2018 11:14:55 (11%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Delta wordt echt volledig digitaal.

Wel blijft er een signaal van de zender in Goes, maar dat is slecht te ontvangen. Toen ik hier nog met antennes (Met een rotor!) op het dak werkte, kon ik Goes beter ontvangen op een of andere reflectie, die bijna 90° uit de koers lag.
Verder is er natuurlijk SMS-alert, wat een en ander overneemt.

Wat de kabel betreft is Delta hier de alleenheerser. Alleen Zeelandnet wordt er door gegeven en dat is als ik het goed heb een signaal dat sinds enige tijd uit de hoek van Ziggo komt.

Waar het mij dus om gaat is voornamelijk welke digitale ontvangers behoorlijk zijn. Er is zóveel kaf onder het koren....

Vreemd is dat Delta aanvankelijk in een circulaire aankondigde dat er een gratis kastje geleverd zou worden en dat ik nu moet ontdekken dat het tóch betaald moet worden en is het eigenlijk maar voor één apparaat geschikt :(

Smartcard heb ik in eerst instantie geen behoeft aan, zolang ik de zenders, die ik nu binnen krijg en gebruik maar kan ontvangen.
Dat geldt ook voor de TV.

Een ander probleem is de distributie van het signaal. Nu heb ik coax naar de radio op de bovenverdieping en naar mijn werkplek in de schuur liggen. Ik lees nu dat daar nu audiokabel (2×) voor moet worden gebruikt. Dat betekent dus plafonds open leggen en nieuwe kabels trekken met alle kans op brom inductie door parallel lopende lichtnet leidingen.
Die coax is niet overal meer zonder hak en breekwerk te vervangen. Ik zie dat fysiek niet erg meer zitten ;(
Of is er een ander mogelijkheid voor?

De site van Delta blijkt sinds mijn laatste bezoek (paar maanden terug) te zijn aangepast.

Wat betreft uitval van noodzenders, ben ik nog steeds een grote fan van het oude vaste telefoonnet van de PTT. Dat is bij mij nog nooit uitgevallen!!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

De radiozenders via de kabel zullen in DVB-C worden uitgezonden. Dan ontkom je niet aan een ontvanger zoals die door de kabelmaatschappij wordt aangeboden, of je kunt een Dreambox-achtige ontvanger aanschaffen met OpenPli software.

Alternatieven zijn ontvangers via de "ether":

  • FM met een goede antenne (verticaal gepolariseerd)
  • DAB+ met een goede antenne (verticaal gepolariseerd)

of internetradio.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik bouw vaak audiorekjes voor bedrijven etc,
Daar gaat meestal een 19 inch toestel van Monacor in.
Voor internet, FM en DAB+ wordt dat de WAP-200 en een toestel met alleen FM en DAB+ is de FM-102DAB te koop.
Niet de allergoedkoopste, maar ze werken prima, kunnen in een rek gebouwd worden en zijn ook als losse unit stevig behuisd. De rack oortjes worden los bijgeleverd, dus ook in een klassieke audio toren uitstekend bruikbaar.

Tidak Ada

Golden Member

Hoezo verticaal gepolariseerd? FM is toch altijd horizontaal geweest?
Een enkele dipool echt onvoldoende. De laatste antenne, die ik had was een 5-elments op rotor. Daarmee ontving ik bij goede condities de zender Lille mee in stereo. Toen werd de kabel ingevoerd en heb ik de boel afgebroken. Met harde wind waren de resonanties van de antenne namelijk hinderlijk hoorbaar, dus dat was een kleine vooruitgang, behalve dat ik last kreeg van instraling van de FM-zender in Brasschaat, die op dezelfde frequentie werkt als het kanaal van Classic-FM op de kabel :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

FM is alweer een aantal jaar verticaal, omdat het vooral voor mobiele ontvangst geschikt zou moeten zijn.

Op 2 mei 2018 11:15:45 schreef Tidak Ada:
Delta wordt echt volledig digitaal.

[...]

Wat de kabel betreft is Delta hier de alleenheerser. Alleen Zeelandnet wordt er door gegeven en dat is als ik het goed heb een signaal dat sinds enige tijd uit de hoek van Ziggo komt.

[...]

Vreemd is dat Delta aanvankelijk in een circulaire aankondigde dat er een gratis kastje geleverd zou worden en dat ik nu moet ontdekken dat het tóch betaald moet worden en is het eigenlijk maar voor één apparaat geschikt :(

[...]

Een ander probleem is de distributie van het signaal. Nu heb ik coax naar de radio op de bovenverdieping en naar mijn werkplek in de schuur liggen. Ik lees nu dat daar nu audiokabel (2×) voor moet worden gebruikt.

Delta misbruikt zijn monopolie kennelijk. Bij Ziggo wordt er nog steeds een gratis kastje beloofd en blijft band II nog gewoon analoog op de kabel voorlopig.

Wat de coax betreft, als die goede kwaliteit is kan daar ook gewoon DVB-C overheen. Dus geen nood tot openbreken of audio eroverheen jagen. Zou dat toch moeten, dan kun je die audio gewoon zelf FM moduleren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Op 2 mei 2018 12:21:05 schreef Tidak Ada:
Hoezo verticaal gepolariseerd? FM is toch altijd horizontaal geweest?

Inderdaad geweest.
Omdat autoantennes en telescoopantennes van portables altijd min of meer verticaal staan heeft men ergens rond de eeuwwisseling de zendantennes verticaal opgesteld.
Kijk maar in deze lijst http://radio-tv-nederland.nl/876-1048mhz_test.html

Om signalen te transporteren kan je ook het LAN of WiFi gebruiken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 2 mei 2018 11:05:54 schreef evdweele:
Met wat pech werkt die rampenzender ook niet meer als de elektriciteit uitvalt.
Of de studio zit zonder spanning, of de infrastructuur, of de zender.
Het zou me verbazen als er daadwerkelijk is geïnvesteerd om die rampenzender koste wat kost in de lucht te houden.

Ik zie steeds meer mensen om mij heen die niet eens een fm ontvanger meer hebben..

Tidak Ada

Golden Member

Hangt er vaak toch nog vanaf van de soort muziek die je beluistert.
Veel dynamiek en subtiele geluiden stellen andere eisen aan het signaal dan aan hardrock of hoempa.... Elektronisch voortgebrachte muziek is minder gevoelig voor vervorming omdat die vervorming er al met opzet aan wordt toegevoegd als onderdeel van de 'sound'
Er is niet voor niets een revival van 'vinyl'. Juist in zachte passages gaat vervorming door glitches en grotere rol spelen, net als bij cross-over vervorming.

OK, dynamiek kan ook door de radiostudio verkleind worden, maar dat zie je toch meer bij commerciële zenders. Vergelijk maar eens het signaal van VTR-Klara met dat van Classic-FM!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 2 mei 2018 02:16:50 schreef maus0611:
[afbeelding]

Tadaaa. Een wifi/dab/fm/streamer in formaat van een videoband. Het interne speakertje is niks, maar het magische apparaat heeft een hoofdtelefoonuitgang welke natuurlijk naar je Quad versterker kan.

Dan heb je FM, DAB+ (niet mijn ding), Wifi radio dus alle zenders, en mogelijkheid om vanaf een NAS te streamen.
Is dat nog niet voldoende? Dit leuke dingetje speelt ook met de spotify app.

Het ding kan ook nog eens op batterijen voor zwoele zomeravonden in de tuin ;)

Ik heb ook een (wat simpeler) DAB radiootje, met maar één luidspreker. De hoofdtelefoon uitgang daarvan is helaas ook mono. Ik zou eens moeten uitzoeken of pas op het laatste moment stereo signaal wordt samengekoppeld tot mono. Dat is dan misschien te veranderen.