Nuldetector bij pseudo-DC

Arco

Special Member

Ik gebruik voor een applicatie gelijkgerichte maar niet afgevlakte netspanning.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/24118/forum-post

Ik doe nul detectie met een weerstandsdeler/comparator. Dat gaat meestal goed, maar soms worden er nullen (nuldoorgang kun je 't niet noemen... :) ) gemist.
Het maakt niet uit of de spanning belast/onbelast is; door de weerstandsdeler loopt iets meer als 3mA.
Ik mag toch aannemen dat de spanning iedere cycle (bijna) nul wordt?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Afhankelijk van de grenswaarde van het circuit kan ik me voorstellen dat je misschien last kan hebben van verstoring op het net.

Kan me voorstellen dat een goed getimede dip of piek de boel wel in de war kan sturen.

Wil je de doorgangen alleen tellen of is de timing van belang?

Bij elke nul veranderend de afgeleide van teken, dat zou je kunnen detecteren, maar als het alleen om het aantal gaat zou ik de grens gewoon wat hoger leggen, of als de spanning variabel is deze door een low-pass halen en dat als referentie gebruiken. En beetje hysterese is nooit verkeerd, en met een comparator kost dat nog maar één extra weerstand.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Het wordt gebruikt voor fase-afsnijding, dus missen van nullen is nogal vervelend...
Zonder nul overgang begint de volgende fase niet en krijg je dus een 'hik'... (hele fase van 10mS wordt dan overgeslagen

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Waarom gebruik je geen optocoupler?, ik doe het ook zo en dat werkt prima.

Zie dit topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/140851

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Het gaat om een circuit in een bestaande applicatie, werd tot nu toe echter nooit gebruikt... ;)
Bij redesign van de print zal ik aan een opto denken. Was eigenlijk niet nodig, omdat de MCU direct aan de netspanning verbonden is.
Deze schakeling, comparator van de MCU staat op 2.7v ingesteld, voeding is 3.3v (van de MCU)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sorry was 230Vac, foutje

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 4 mei 2018 15:43:39 (74%)

LDmicro user.
fatbeard

Honourable Member

Rond de nuldoorgang loopt er verdraaid weinig stroom in het circuit, dat zou het probleem kunnen zijn (bij weinig stroom spelen de drempelspanningen van de bruggelijkrichter op).
Je kunt denken aan een extra belasting of de weerstanddeler wat kleiner nemen: 47k/3k3. In beide gevallen wordt er meer vermogen weggestookt, dat dan weer wel.

Of je programmeert eromheen: als je na 10.05ms nog geen nuldoorgang hebt gezien maak je hem gewoon zelf...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hensz

Golden Member

Op 4 mei 2018 15:42:59 schreef fatbeard:
Rond de nuldoorgang loopt er verdraaid weinig stroom in het circuit, dat zou het probleem kunnen zijn (bij weinig stroom spelen de drempelspanningen van de bruggelijkrichter op).

Daar zou je mss gebruik van kunnen maken. Bij de nuldoorgang loopt er vanwege de drempelspanning even helemaal geen stroom.

Don't Panic!
Lambiek

Special Member

Op 4 mei 2018 15:30:30 schreef Arco:
Was eigenlijk niet nodig, omdat de MCU direct aan de netspanning verbonden is.

Dat zou ik nooit doen, is niet echt veilig. Ben nogal eens bezig met netspanningselektronica, maar daar gaat altijd een optocoupler tussen voor de galvanische scheiding.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een SFH620 of equivalent er in en je hebt beide doorgangen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 mei 2018 15:30:30 schreef Arco:
Het gaat om een circuit in een bestaande applicatie, werd tot nu toe echter nooit gebruikt... ;)
Bij redesign van de print zal ik aan een opto denken. Was eigenlijk niet nodig, omdat de MCU direct aan de netspanning verbonden is.
Deze schakeling, comparator van de MCU staat op 2.7v ingesteld, voeding is 3.3v (van de MCU)

Ik denk ook, net als hierboven genoemd, dat je een hogere grenswaarde moet maken. Je zou bij wijze van spreken een zenerdiode van een flink aantal volts in serie met de 68k kunnen zetten.

Als er aanzienlijke HF-vervuiling op het net zit (en met HF bedoel ik eigenlijk alles vanaf een paar honderd herz) zitten je nullen nog vol met die HF. In plaats van één nul krijg je dan tientallen tamelijk smalle, of misschien wel duizenden ondetectbaar smalle.

Een kloeke zenerspanning in serie, of een vergelijkbare maatregel, zou dat kunnen voorkomen.
Een optocoupler flikt eigenlijk iets dergelijks, doordat die onder de 1,2 V of zoiets ook niets doet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org