Fotografie studioflitser

Goedendag allen,

Ik heb hier liggen een defecte flitskop van een studioset.
2 elco's zijn ter ziele en helaas is de enige opdruk "V2".

De overige elco's zijn wel gemarkeerd.
Helaas het apparaat nu ter plekke niet voor handen, maar ik zal vanmiddag/vanavond even wat plaatjes schieten.

Ik geloof dat het een 600Ws of zelfs 800Ws flitser is, redelijk zware jongens dus.

Google leverde geen resultaten.

Is er een andere manier om de capaciteit te bepalen?
Ze zijn dus al letterlijk geploft, bovenkant ligt open en de magische rook is er al uit.

Ik weet het, weinig info om mee te beginnen, maar type, foto en nadere omschrijving volgen.

Wel apart; een elco zonder opschrift van de spanning of de waarde.
Wanneer je de spanning weet wat er op dat punt zou moeten staan ben je al een heel eind op de goede weg. Anders blijft het gokken.

Nu weet ik niet precies hoe dat een dergelijke flitser werkt, maar het zou best zo kunnen zijn dat door de gelijkgerichte netspanning de elco's worden opgeladen en de flitsbuis ontlaad deze.
In dit geval praten we over 385Vdc elco's.
Maar ik ben niet zeker van dat principe, ik kan er volledig naast zitten..

Probeer eens wat foto's ook van de print te posten, dat verteld vast meer.

[Bericht gewijzigd door Martin V op dinsdag 8 mei 2018 15:16:41 (50%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Dat vond ik dus ook vreemd. Maar ik heb vanmorgen voor vertrek naar werk even snel gekeken, dus ga dat zo even goed doen

Energie E is in jouw geval 600 Wsec.
Nu is ook E=1/2(c*v^2) (half C V-kwadraat)
Als je de elco spanning nu meet, dan kun je de capaciteit uitrekenen.
En als deze dan over meerdere condensatoren verdeeld is, dan deel je dat gewoon en weet je de capaciteit van 1 condensator. Denk er wel even aan dat flitselco's een hoge stroom moeten verwerken en dat speciale zijn. Siemens heeft ze o.a.

Een V2 was bedoeld om te ontploffen. Waren niet zulke aardige zendingen van de oosterburen.

Haha kom ik aan met mijn dyscalculie.

Ik ga de sporen op de pcb volgen, als het 1 rails met elco's is dan is het makkelijk.

Ben met een uurtje thuis

Het is een beetje duidelijker, maar ook nog een hoop vraagtekens.
Merk staat er niet op, type is L-500A

PCB met elco's heeft als markering alleen H-600A
Aansturing PCB heeft als nr. ZM620

Alle elco's zitten op 1 rails, dus zijn onderling verbonden.
Dan heb ik:

- 4x elco 800uF 360wv van het merk HEC, ook aangeduid met V4 (waarmee ik dus veilig aan kan nemen dat de rest ook 360wv is?)
- 6x de V2, deze is 25,5mm dik en 51,7mm hoog
- 5x een V4 35mm dik en 66mm hoog.

Totaal vermogen lijkt mij 500wv gezien het typenummer.
Google laat weinig resultaten zien qua flitser op modelnummer.

Foto's:

dijkmane

Golden Member

In no Sense, Nonsense

Qua model lijkt het, qua kleur niet maar dat kan een revisie zijn.
Helaas is de achterkant niet zichtbaar en kom ik ook niet veel verder met het merk LS :)

Laat staan dat er een user manual of beter nog repair manual beschikbaar is.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op dinsdag 8 mei 2018 18:15:21 (20%)

Op 8 mei 2018 15:42:26 schreef mississippi:
Energie E is in jouw geval 600 Wsec.
Nu is ook E=1/2(c*v^2) (half C V-kwadraat)
Als je de elco spanning nu meet, dan kun je de capaciteit uitrekenen.
En als deze dan over meerdere condensatoren verdeeld is, dan deel je dat gewoon en weet je de capaciteit van 1 condensator. Denk er wel even aan dat flitselco's een hoge stroom moeten verwerken en dat speciale zijn. Siemens heeft ze o.a.

Hier even op terugkomende.
Ik weet dat er 360wv over de condensatoren staat. Uitgaande van het feit dat het inderdaad 500ws is, dan zou ik uit de voeten kunnen met 15 gelijke condensatoren?

Waarom zitten er nu kleine en grote in? Wat heeft dat voor een voordeel? Ik zie (aan de destructie te zien) alleen maar dat die kleine flink op hun donder hebben gehad en daardoor kapot zijn gegaan.

En zou je zo aardig willen zijn om de rekensom voor mij te maken daar ik er de ballen van snap? :)

Edit: a.d.h.v een calculator even zitten spelen
Volgens mij kom ik dan op plm. 7800uF bijn 360 volt en dan heb je 502 joules aan energie en een herlaadtijd van 3 seconden wat bij een volle flits niet heel gek is.

De weerstand is ingevuld tot ik bij een tijd van 2,9 seconden uit kwam, ik weet namelijk niet welke weerstand van wat ze bedoelen. Gok van de lamp of condensatoren zelf?

1/2c v^2 = 500, V=360V, dus 1/2C=500/(360*360), c=1000/360*360, C=dus 0,007716F, dus 7700uF.
grote in het midden en de iets kleinere aan de kanten kan te maken hebben dat ze beter in het huis passen qua constructie. Je kunt dan met wat vormgeving de kanten afronden of schuiner maken. Er zitten drie verschillende type condensatoren op de print als ik het goed zie.
5x heel dikke en hogere, 4xlagere maar toch iets dikker en 6x dunnere,
je zou dan met deze gegevens wel ongeveer kunnen gokken welke waarde de condensatoren zouden kunnen hebben.
Succes ermee.
edit: Ik persoonlijk denk dat de condensatoren niet tot de volle 360 volt worden geladen, maar tot 325 volt (gelijkgerichte netspanning) en dan heb je een waarde van ongeveer 9500uF nodig voor deze energie.

[Bericht gewijzigd door mississippi op woensdag 9 mei 2018 19:01:50 (16%)

Houd in gedachten dat dit speciale flitselco's zijn, een gewone elco voor 100 Hz bedrijf zal niet lang leven. Afhankelijk van het doel van de reparatie kan dat van belang zijn.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Misschien hier eens te rade gaan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik ben inderdaad op de hoogte dat het flits elco's zijn ;) zijn ook een heel stuk prijziger.

Bedankt ook voor de rekensom! Constructie is een hele goede en had ik nog niet eens bij stilgestaan. Zat niet heel gek ver weg met mijn 7800uF, tenzij je inderdaad iets overcapaciteit neemt (en idd 360wv de max. is dan klinkt 325 een stuk aannemelijker.

Alles bij elkaar misschien niet eens de moeite waard om te repareren. Uitgaande van 20 euro per stuk x15 en een nieuwe xenon lamp á 30 euro... Een tweedehands setje of zelfs nieuw 200 ws is goedkoper

[Bericht gewijzigd door sanscorp op woensdag 9 mei 2018 19:36:46 (31%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Volgens een Duitse tekst die ik vond zou de WV voor working voltage staan. De (gevaarlijke) spanning op de elco's meten kan uitsluitsel geven welke spanning je nodig hebt.

Inderdaad heel goed mogelijk dat repareren inderdaad duurder is als nieuw.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
vergeten

Golden Member

In de post van:

Op 9 mei 2018 16:50:37 schreef sanscorp:

Zie ik een berekende ESR van 375Ω staan.
Dat moet dan wel een heel slechte condensator zijn met een zo hoge ESR!
Bij mijn weten kan dit niet goed zijn.

Door een zo hoge ESR kan hij nooit de benodigde flitsenergie leveren, die zou vrijwel volledig verloren gaan en in warmte omgezet worden.

volgens wikipedia:

Compared with electrolytic capacitors usually used for power supply filtering at power frequency, a photoflash capacitor is designed to have lower ESR, ESL, and capacitance manufacturing tolerance, but does not need as high a working temperature.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Die "berekende" 375 ohm heeft niks met zijn flitselko's te maken. Dat getal komt uit zijn ergens gevonden rekentuigje dat energie van condensatoren uitrekent naar capaciteitswaarde in het algemeen.

vergeten

Golden Member

Weet ik, maar ook een theoretisch berekende ESR is in dit geval een defecte (flits)elko.
Fijn betrouwbaar realistisch rekentuigje :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het zou zomaar de weerstand van wat anders kunnen zijn. Er staat ook niet in waar het voor is en over hoeveel condensatoren je het hebt.

Maar anyway, het "project" is opgegeven. Een nieuw setje van 150 euro met 2 flitskoppen, statieven en softboxes is een veel betere optie.

Toch nog een vraag:

Ik heb mogelijk 1 goede flitskop liggen, in ieder geval wat nieuwer waarvan de lamp waarschijnlijk defect is.

Dit is een 200ws flitskop, kan ik hier de 500ws lamp in zetten om te testen of de rest nog in orde is? Indien in orde koop ik een geschikte 200ws (volgens diverse sites zijn ze geschikt van 100-250ws koppen) lamp om definitief te plaatsen.

Voordat ik geld uit geef zou het fijn zijn om te kunnen bevestigen dat de kop nog werkt :)

Ik zou er niet investeren, een nieuwe is goedkoper dan de defecte te repareren, wat je aan geld uitgeeft om nieuwe condensatoren te bestellen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Condensatoren begin ik inderdaad niet meer aan.

Heb 3 flitskoppen liggen, 2 beide met onbekende condensatoren en die zijn afgeschreven. Deze zijn 500ws en hebben dus een 500 joule flitsbuis.

1 kop lijkt intern in orde, alles werkt maar de lamp is mogelijk alleen defect. Deze lamp is 200ws oftewel een flitsbuis van 200 joule.

Kan ik, bij wijze van eenmalige test, de 500 joule flitsbuis in de 200ws flitskop stoppen om te checken of deze nog werkt voordat ik een nieuwe lamp van 30 euro koop.

Als hij flitst, is het dus inderdaad de lamp en is het voor 30 euro zeker wel de moeite waard.

Dus 500ws flitsbuis in 200ws flitskop om overige defecten uit te sluiten.

Sine

Moderator

Dat kun je proberen, alleen is het geen goede test als blijkt dat het niet werkt.

Die 500Ws lamp zou zomaar eens op een hogere spanning kunnen werken en niet willen ontsteken in die andere kop, als het wel werkt sloop je er overigens niets mee als je die 500Ws lamp gewoon blijft gebruiken.

@martin hieronder,
Dus niet, als het NIET werkt kan het best dat de spanning of ontsteekspanning gewoon te laag is voor die 500-er buis.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 13 mei 2018 00:31:39 (19%)

Kan ik, bij wijze van eenmalige test, de 500 joule flitsbuis in de 200ws flitskop stoppen om te checken of deze nog werkt voordat ik een nieuwe lamp van 30 euro koop.

Ja natuurlijk zo kun je dat mooi testen, werkt het niet dan alles de prullenbak in en een nieuwe kopen.

@martin hieronder,
Dus niet, als het NIET werkt kan het best dat de spanning of ontsteekspanning gewoon te laag is voor die 500-er buis.

Dan heb je ook pech gehad..

[Bericht gewijzigd door Martin V op zondag 13 mei 2018 00:41:32 (24%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Helder, ik zal morgen ook eens kijken naar de spanning over de elco's en laat het nog weten :)