Uitleg versterker circuits

Hallo,
Ik ben op zoek naar een site, of hier op dit forum waar men bij een klasse AB(denk ik) een uitleg geeft van de verschillende secties.
Welke functies hebben ze?
Wellicht aan de hand van de versterker in de bijlage.

In basis is het niet zo heel ingewikkeld, maar als je meer algemeen de details van de diverse schakelingen wilt weten verwijs ik door naar b.v. de boeken van Douglas Self, bijvoorbeeld Audio Power Amplifier Design.

Van voor naar achter op positie van de transistoren:

- Q3,Q4,Q5 en Q6 vormen twee verschilversterkers. Zij vergelijken het signaal uit het ingangsfilter R01/C04 met wat er via spanningsdeler R23/25 als terugkoppeling uit de uitgang komt. Die spanningsdeler zet de spanningversterking van het geheel op 30 dB.

- Q9, Q11 vormen de spanningsversterkings trap.

- Q12,13,14,15,16 vormen de zware stroomversterkings eindtrap. Merk op dat de voedingsspanning hier wat lager is, zodat de spanningsversterker hem geheel uit kan sturen.

Tot slot zijn er enige hulpschakelingen;
- Q1,7 is een sinkende stroombron voor de spanningsversterker, Q2, 8 zijn complementaire.
- Q10 stelt de spanning tussen de basissen van de stroomversterker in, en daarmee de ruststroom door de eindtrap / de emitterweerstanden R33,34,35,36
- Q18 is onderdeel van een stroombegrenzing

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
Arco

Special Member

In hoofdstuk 10 van "Electronic Principles" staan de verschillende versterkertypen beschreven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thnx allemaal,
Ik ga ermee aan de slag

Ben na een tijd met de versterker aan de gang gegaan.
Helaas branden de nieuwe eindtorren er gelijk weer uit.
Nu maar eerst de emittor weerstanden van de eindtorren verhoogd maar weerstand r32 wordt giga warm.
Dan moet q12 en q15 m.i beide vol in geleiding staan.(zie schema post1)
Probleem is dat ik maar weinig tijd heb om te meten voordat de protectie intreed en de versterker uitschakelt.
Als ik geen signaal aanbiedt dan staan deze torren maar iets in geleiding toch voor de ruststroom van q10?
Of ben ik daar verkeerd?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Andersom; de spanning over Q10 bepaalt de ruststroominstelling.

Sluit collector-emitter van Q10 eens kort en schakel weer in; de ruststroom in de eindtransistoren zou dan nul moeten zijn. De versterker zou zelfs moeten werken, al is het met vervorming.
Klopt dit, dan is er iets mis met Q10 of het circuit errond.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Als de beveiliging inschakelt, is dat meestal omdat de versterker scheeft trekt (er verschijnt DC op de uitgang).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als de endtorren er uit zijn gegaan , dan is er via de terugkoppeling ook een flinke Vdc op verschilversterker terechtgekomen. Kan dus ook stuk zijn, of drivers van de eindtrap zijn ook defect. Check gewoon alle halfgeleiders en vergelijk ze met het andere kanaal.
Met een gloeilamp 60w in serie met de netspanning is het in dit geval wat veiliger bij inschakelen.

meer over car audio: www.12vhifi.nl