Oostindische inkt methode

Reeds jaren maak ik mijn PCB's fotografisch. Met een laserprinter maak ik mijn folies. De Oost-Indische inkt methode zorgt voor licht ondoorlaatbare sporen.
Ik heb mij een nieuwe tube zwarte pelikan inkt moeten aanschaffen. Identieke verpakking of vroeger maar waarschijnlijk een andere samenstelling. Ik kan na het drogen de overtollige inkt niet meer weg wassen.
Ik heb nu ook een tube van BIC in huis gehaald maar het probleem is identiek.
Jammer want deze methode is gewoonweg ideaal.
Zijn er nog andere merken van inkt die het proberen waard zijn ?
gn, marc

Rare suggestie: Heb je de andere kant van de sheet al geprobeerd?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Misschien kan je kijken naar welke oplosmiddelen erin zitten.
Inkt in een tube? Dat zit toch in een potje?

Hoe ik het deed, print 2 sheets, netjes opelkaar leggen, vastplakken, en dan met de beprinte kant op de fotolaag.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Hugo Welther

Moderator

Is tube in dit geval een een Belgische uitdrukking?
Bij een tube denk ik aan tandpasta e.d.

Oost Indische inkt is toch vloeistof die met een teken-/trekpen of penseel is te gebruiken.
Als ik Google op Pelikaan Oost Indische inkt krijg ik nl. de bekende inkt flesjes.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

IK gebruik lamineerfolie ( Action ) en doe die door mijn Brother laserprinter ;-)..kan het je aanraden. Belicht dan 10 minuten met een gezichtbruiner, ontwikkel dan met gootsteenontstopper en gebruik ijzeroxide voor etsen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Is tube in dit geval een Belgische uitdrukking?

<mopper>
Zolang er geen Belgische taal bestaat, zolang zullen er geen Belgische uitdrukkingen bestaan.
</>

Vermoedelijk is inderdaad "tube" vanuit het Frans in het Nederlands binnengeslopen, en het is niet onverwacht dat zoiets vanuit het Zuiden gebeurt... Zet maar "buisje" in de plaats als je dat beter verstaat - maar wees dan niet in de war als het over binnenbanden gaat, bijzonder die van koersfietsen :)

Let wel het had net zo goed uit het Engels kunnen komen, want zelfs op .nl pagina's kom je het wel tegen: https://www.centralpoint.nl/schrijf-en-tekeninkt/pelikan/oost-indinkt-… , bv.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Of deze inkt nu in een tube, ampul, flacon of in een buisje zit doet voor mij niet ter zake. Het belangrijkste is dat ik ze van mijn folie kan afwassen.
Trouwens er bestaan geen Belgen (op onze koning na) enkel Vlamingen en Walen.
En zijn geen Belgische maar Vlaamse uitdrukkingen. Jammer dat ik het nooit zal meemaken maar het zou best leuk zijn dat wij het nog eens samen proberen. (Er bestaan nog orangisten in Vlaanderen)

Tidak Ada

Golden Member

Pelikaan en Gimborn OI-inkt zat/zit altijd in een buisje, dat ongeveer het model heeft van een mini zuurstof cilindertje, met in de bodem een rubber ballonnetje. Dit dient om de inkt druppelsgewijs via het dunne buisje aan de andere kant in de trek- of buisjespen te druppelen. Dat past bij de definitie van een tube.

Ik denk met elektronica in het achterhoofd eerder aan een glazen ballon met elektroden die nog wel eens door audiofielen/-fools geheiligd worden :+

Overigens wordt het woord in Angel-Saksische landen ook voor pijpen of buizen gebruikt.

@VORENUS:
Ge vergeet de Duitstalige bevolkingsgroep en de het uitzonderlijke volkske van de Brusselaren >:) Ja, een Belg moet de 7 parlementen waar maken >:)

[....] [Was in verkeerde topic terechtgekomen]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Normaal zou het moeten lukken met deze inkt van Pelikan. Aanbrengen in zeer dunne lagen en de methode meerdere malen herhalen leiden bij mij tot de beste resultaten. Het is ondertussen wel al een tijdje geleden dat ik deze methode gebruikt heb, omdat het gewoon te veel tijd in beslag neemt. Meestal druk ik de layout twee keer af en kleef deze op elkaar. Het resultaat is niet door en door zwart maar met de juiste belichtingstijd werkt het prima.

ik vermoed dat er geen verschil is tussen de inkt in het fles en deze die ik bezit. Beiden zijn tekeninkt en komen uit Duitsland. Ik ben er zeker van dat de formule anders is waardoor de inkt veel beter hecht en niet afwasbaar is. Ik zal eens moeten zoeken op een rommelmarkt naar oude verpakkingen.
Marc

ik deed dat vroeger ook met rotring inkt
https://discountoffice.be/p/rotring-tekeninkt-rotring-591017-zwart-fla…
met een watje de poederkant inwrijven en direct afkuisen op een vlakke ondergrond. Tussen het poeder bleef de inkt dan hangen.

Probeer eens met Talens Indische inkt. Deze bevat volgens beschrijving nog de originele waterverdunbare componenten.

[Bericht gewijzigd door markce op donderdag 29 juni 2017 10:13:57 (51%)

Talens, Rothring, Pelican, Oude (of nieuwe) oost Indische inkt, die vroeger wel werkte en nu niet meer werkt ,... ?
Al dan niet uit tube, flacon of ampul.
Hoe moet een iemand hier nu ooit nog wijs uit worden ?

Zelf druk ik mijn printontwerpen af op overhead folie van 3M op een Kyocera laserprinter.
Daarna 3 tot 4 minuten belichten onder de gezichtsbruiner en ontwikkelen in 3% gootsteenontstopper oplossing.
Dit is hoe het voor mij al jaren prima werkt.

Zo werkt het voor mij prima, maar de ene laserprinter is de andere niet en de UV belichtingsbronnen zijn ook niet altijd het zelfde.
Ik stel mijn printer in op de hoogst mogelijke toner dichtheid en gebruik na het afdrukken geen extra middelen voor extra toner-density.

Ik zal even zoeken welke oostindische inkt ik gebruikte, deze werkte wel goed, even een minuutje of 10 drogen en dan het overtollige inkt eraf poetsen. Het zat in een klein zwart potje, ik had ook een potje pelican inkt maar die werkte een stuk slechter, die heb ik meer gebruikt als basis voor grafiet inkt voor doormetalliseren (lang verhaal).

Maar ik ben toen overgestapt naar een inkjet fotoprinter (dimensies klopten beter) met UV resistente inkt, dat werkte nog een stuk beter zonder zwarten waar je toch een kans hebt om traces mee te beschadigen. Ik stapte over naar meer en meer SMD met kleinere spoortjes en componenten.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Tidak Ada

Golden Member

OT
Bedoel je dat de printer een parallellogram van een rechthoek maakte? Ik heb dit ook met een goedkoop HP-printertje.
Mijn vorige HP III-p had daar geen last van. Helaas, die is overleden. Je kon er ook de zwarting middels een schuifpotmetertje regelen en emet de originele toners had ik een uitstekende zwarting op papier. Sheets nooit geprobeerd.
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Arco

Special Member

Sommige laserprinters willen nog wel eens afwijken qua maatvoering in de breedterichting. Inkjet is veel maatvaster...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Papier wat een tijd in je la ligt dat neemt vocht op en verandert dan van maat.
Als je het dan onder druk tussen rollers van 216 graden doorhaalt, dan haal je enerzijds het vocht er uit, anderzijds, rol je hem in de lengterichting wat langer (alsof je deeg uitrolt met de deegroller). In hoeverre dat met sheets ook gebeurt weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb met een HP printer-kopieer apparaat op transparanten voor een laser printer (van 5staroffice code 333255) een afdruk gemaakt. Echter is dit veel te licht doorlatend. Met de Oostindische inkt van Pelikan (pas gekocht) heb ik dit ingekleurd. De inkt blijft er echter niet goed op vast kleven (de film heeft duidelijk een te lage oppervlakte energie om de inkt vast te houden). 2 Testjes na 15' en 2u drogen leveren beide hetzelfde resultaat op: ze komt er gewoon af. Zou dit als oorzaak de transparanten zijn of het feit dat dit een gecombineerde kopieer-print apparaat is(ik denk een HP LaserJet Enterprise 700 color MFP).

Met m'n Deskjet Pro K550 met inktpatronen van 123inkt.nl op inktjet transparanten van Apli (ref 01269) is de dekking iets beter maar bij belichting in m'n UV-apparaat gedurende 135 sec is dit duidelijk niet zwart genoeg. Ik zou natuurlijk nog verder de belichting kunnen verminderen maar zal dit ooit genoeg zijn als de inkt misschien UV doorlatend is?

3M's CG34600 dekjet transparanten zijn nu niet meer in de handel te verkrijgen. Iemand enige suggestie qua transparanten type/merk nu wel nog werkt (= zwart genoeg is of welke kan bijgekleurd worden met Pelikan oostindische inkt) ism HP laser printer-kopieer apparaten?

Ik heb indertijd veel transparanten ingekleurd met pelikan inkt. Nooit geen problemen tot wanneer pelikan vermoedelijk een andere samenstelling van inkt heeft toegepast. Het probleem bij mijn transparanten is dat de ingekleurde folie moeilijk afwasbaar is. Deze nieuwe inkt kleeft veel te goed aan de folie waar geen laserafdruk is.
Ik heb verschillende types inkt gekocht en uiteindelijk de goeie gevonden.
ROTRING 1928
plastiek flesje 23ml
ik gebruik laser printer film van
www.5staroffice.com
code 333255
mijn printer
samsung Xpress C460W

veel succes
gn, Marc

Gebruik zelf lamineerfolie van de Aldi ( eens in de zoveel tijd hebben ze dat daar ). Doe ik door mijn HP Laserjet printer. Werkt erg goed.

Tidak Ada

Golden Member

Heeft Octamex geen bruikbare transparanten? Die hebben dat al langer in het programma....
Ook Conrad leverde spciale laserfoli, maar duur :(

@Vincent1971:
Kleeft dat niet in je laserprinter? Die lijmlaag wordt toch vloeibaar?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 15 mei 2018 21:50:41 (99%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 15 mei 2018 21:41:48 schreef Tidak Ada:
Heeft Octamex geen bruikbare transparanten? Die hebben dat al langer in het programma....
Ook Conrad leverde spciale laserfoli, maar duur :(

@Vincent1971:
Kleeft dat niet in je laserprinter? Die lijmlaag wordt toch vloeibaar?

Nee. In eerste instantie is de folie beetje melkachtig. Als je dat dan door de printer haalt is het goed doorzichtig en de sporen zijn goed zwart. Ook sporen van zeg 5 mil zijn goed te zien en op de print geen onderbrekingen.

eSe

Honourable Member

Ik gebruik overhead transparanten van Pelican en een "oude" HP DeskJet 7350.
Werkt perfect. De belichtingsbak heeft 4 UV TL lampen (dacht Philips) en op de glasplaat leg ik een polyesterfolie om het licht beter te verdelen. Anders krijg je "grote" verschillen boven en tussen de lampen. Je verliest wat 'licht', maar dan maak je de belichtingstijd wat langer.

Lang geleden gebruikte ik een plotter met Rotring pennen en die polyesterfolie. Maar dan moest ik 2 maal het patroon over elkaar plotten, anders bleef het patroon te doorzichtig. Zeker bij dunne lijntjes.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..