Hallo,
allereerst bedankt voor alle goede tips, en ook voor het aanbod van HobbyIst om er naar te kijken, maar.... dan is er altijd nog die uitdaging om het zelf voorelkaar te krijgen.
Ik denk van mezelf dat ik niet echt een leek ben, maar voorzichtigheid is altijd geboden.
Na het vergelijken van de verschijnselen tussen mijn ene goed werkende inverter en die met het rare verschijnsel heb ik het volgende gevonden:
Dit is in een testopstelling, maar in het echt gebeurt precies hetzelfde.
Mijn testopstelling bestaat uit een regelbare voeding die ik kan instellen tussen 0V en 120VDC (5A max.).
De netspanningskant heb ik via een gescheiden regeltrafo aangesloten.
Op die manier kan ik wat makkelijker meten aan de inverter.
Ik weet het: geladen elco's kunnen blijven bijten!!
Als ik bij de defecte inverter eerst de netspanning aansluit, en daarna de solar-spanning opvoer tot een volt of 80 gaat de inverter dus gewoon werken.
Na een keer of 10 knipperen hoor je een heel zacht 'tikje' en daarna knippert de led nog één keer waarna de inverter inschakelt en de led continue gaat branden.
Je ziet hem dan zoals het hoort de stroom uit de solar langzaam opvoeren terwijl hij netjes teruglevert aan het net.
Als ik daarna -alsof er een wolk voor de zon komt- de solarspanning terugregel tot het punt waar ook het knipperen van de led ophoudt (ergens onder de 19V), dan een minuutje ofzo wacht, en daarna de solarspanning weer opregel, gaat de led bij een volt of 23 weer knipperen en blijft dan knipperen....
De enige manier om de inverter weer aan de gang te krijgen is - in deze volgorde-:
Solar losnemen of terugregelen naar 0V;
Netspanning afkoppelen;
Even wachten;
Netspanning weer aansluiten;
Solar weer aanbieden.
Als ik -wanneer hij aan de zonnepanelen gekoppeld is- zorg dat de inverter inschakelt zoals hierboven, blijft hij ook gewoon de hele dag werken. Het gaat pas de volgende ochtend weer mis.
Omdat ik er twee heb, heb ik geprobeerd ook eea te elimineren.
Ik heb onder andere de twee erbij geschroefde 'piggy back' printjes gewisseld, en het probleem lijkt mee te verhuizen met dat printje...??
Daarop zitten twee LM393 (dual comparators) en een dual monostabiele multivibrator HCT4538 (OneShot).
Het rare is, op beide printjes zie ik alleen de eerste comparator (het dichtst bij de stroommeetspoel) wat doen.
Die maakt twee blokgolven, beide synchroon met het lichtnet maar in tegenfase.
Pin1 beweegt tussen ca. +3V en -5V, pin7 beweegt tussen circa -0.5V en -5V.
Op de tweede LM393 zie ik geen beweging en ook de uitgangen van de HCT4538 (Dual OneShot) bewegen niet.
De 5V voeding die gebruikt wordt voor de HCT4538 lijkt op dat printje zelf gemaakt te worden door de ca. 16-17VDC (Pin1, witte draad) via twee parallel geschakelde weerstanden van 2K naar wellicht een zener diode te voeren.
Het is jammer dat er nergens iets van documentatie te vinden is, bijvoorbeeld de reden dat het printje er überhaupt bij gekomen is, ook zonder lijkt de inverter te werken.
Mogelijk een extra beveiliging? Island detectie? Who knows...?
AnyWay, na een lang verhaal: ik ga de diodes aan de "AC generator kant" eruit halen en dan testen.
In-circuit lijken ze in orde (Fluke 79), maar wellicht lekt er één bij hogere spanningen?
De achterblijvende 325V op de Elco's is wel precies wat je zou verwachten als de echte netspanning door een brug gelijkgericht wordt.
Die brug kan dus de echte diode-brug zijn die verderop op de print zit, maar ook de vier interne beveiligingsdiode in de IGBT's kunnen hetzelfde effect hebben en als brug functioneren.
Nogmaals bedankt voor alle feedback, wordt vervolgd,
Leo