Steca-500 werkt af-en-toe niet?

Hallo allemaal,

ik heb twee groepen van ongeveer 500Wp aan panelen liggen hier in Spanje.
Iedere groep heeft zijn eigen Steca 500 (StecaGrid) netgekoppelde inverter.

In het verleden (2011) heeft mede forum gebruiker Hobby-ist me al eens geholpen met het wat ruimer zetten van het werkgebied van deze inverters, dit omdat de netspanning hier destijds wat aan de hoge kant wilde zijn (258VAC).
De afgelopen jaren is dat beter geworden, hij schommelt nu tussen de 225-243VAC en werkten de inverters perfect.

Het probleem wat zich nu voordoet is het volgende:

Één van de inverters (altijd dezelfde) werkt de ene dag wel, en dan zomaar een paar dagen niet.

Het lijkt erop dat soms, wanneer de spanning van de zonnepanelen opkomt, de inverter gewoon start, maar vaker niet dan wel.

Het ledje gaat knipperen knipperen zodra de ingangsspanning tot rond de 30-35VDC gestegen is, zodra de spanning richting de 80-90VDC gaat knippert hij nog een keer of 10 en gaat dan terugleveren aan het net.

Echter, zoals gezegd, vaker niet dan dan wel, gaat hij dus niet terugleveren, het lampje blijft dan gewoon knipperen.
Als er geen zonne energie beschikbaar is knippert de led dus niet.

Als een tijdelijke workaround heb ik een schakelklok tussen de inverters gezet die ze in de nacht even van het net loskoppelt, op die manier leken ze ge-reset te zijn als de volgende dag de zon weer opkwam, maar dat werkt nu ook niet meer.

Persoonlijk heb ik het gevoel dat de interne processor op de een-of-andere manier in de war raakt?

Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel?
Bestaan er modificaties voor dit type inverter?
Verouderende condensatoren die vervangen moeten worden?

Alvast bedankt voor alle feedback en tips,

Satbeginner (Leo)

KGE

Golden Member

Kan het overgangsweerstand zijn in de bekabeling naar de panelen ? Inverter ziet genoeg spanning maar zodra deze belast wordt stort die in?

Kun je de beide inverters eventueel omwisselen ?

Hoe oud zijn de inverters nu ?

Wellicht bekend dat deze ooit door Philips zijn ontworpen (danwel als Philips zijn verkocht). Misschien kun je onder PSI-500 nog meer info vinden.
Verder kan ik je helaas niet helpen. Ik heb zelf de PSI300 maar die werken (afkloppen) na ~17 jaar nog uitstekend.

Op 6 mei 2018 11:22:42 schreef KGE:
Kan het overgangsweerstand zijn in de bekabeling naar de panelen ? Inverter ziet genoeg spanning maar zodra deze belast wordt stort die in?

Kun je de beide inverters eventueel omwisselen ?

Hoe oud zijn de inverters nu ?

Wellicht bekend dat deze ooit door Philips zijn ontworpen (danwel als Philips zijn verkocht). Misschien kun je onder PSI-500 nog meer info vinden.
Verder kan ik je helaas niet helpen. Ik heb zelf de PSI300 maar die werken (afkloppen) na ~17 jaar nog uitstekend.

Hallo, ik heb jullie suggesties uitgevoerd:
Ik heb alle connectoren tussen de drie panelen open gehad en gecontroleerd.
Ik heb geen oxidatie gevonden, dus na een paar keer in-en-uit elkaar heb ik die weer teruggeplaatst.

Ook heb ik de beide inverters omgewisseld, het probleem verhuisde mee met de betrokken inverter.

Één inverters is van begin 2011, de andere is van tweede helft 2011.

Wel moet ik iets extras melden:

Vanwege de warmte hier (af-en-toe) had ik beide inverters aan dezelfde rail hangen, maar wel met een centimeter of 10 ertussen.
Beide hadden dus hun eigen netkabel.

Ineens vroeg ik mij af of het willen starten/synchroniseren iets is waarbij meerdere inverters elkaar moeten 'zien'?
Ik heb ze nu dus -zoals het beschreven staat in de handleiding- met de koppelconnectoren (netspanningskoppelaar en het kleine printplaatje) weer samen opgehangen.

Daar de verdachte inverter af-en-toe normaal start (ook nu) zegt dat dus nog niks, maar ik houd dit de komende dagen in de gaten.

Bedankt voor jullie suggesties en ideeën,

Wordt vervolgd,

Leo

De philips / steca omvormer staat bekend om zijn problemen mbt de netspanningsgrenzen.
Als de omvormer uitschakelt bij 244V netspanning, en de werkelijke netspanning op het stopkontakt schommelt rond die waarde, dan zal de omvormer af en toe afslaan..

Is er een tweede omvormer aktief, en koppelt deze ineens aan het net, dan zal hij op dat moment de spanning op het stopkontakt zeg 1 volt omhoog trekken. En die verhoging is dan weer genoeg om de andere omvormer te doen afslaan.
Dikke bende dus.

De omvormer zou gewoon goed moeten werken tussen de 200 en 253 Volt.
Maar in praktijk is dat niet zo..

Spanje is nogal ver weg, en qua porto ook duur?
Ik zou ze beide eens opsturen naar mij.
Je mist wel erg veel opbrengst zo denk ik.

Er ist wieder da...

Hallo Hobby-Ist,

als ik het goed heb ben jij degene die me in 2011 geholpen heeft met het wat ruimer zetten van het "werkvenster" van mijn inverters, dit naar aanleiding van de toen wel soms erg hoge netspanning hier in Spanje.

Na die aanpassing hebben ze jaren goed en zonder problemen gewerkt.
Uiteindelijk is het toch gelukt om Iberdrola (de Spaanse netbeheerder hier) te overtuigen van het toch wel erg hoog zijn van de netspanning (soms wel 258V).
Zij hebben toen waarschijnlijk een andere aftakking op één van hun trafo's gebruikt, waardoor de netspanning zakte naar een meer normale waarde van rond de 235V - 240V.

Ik heb destijds de modificatie (twee SMD weerstanden) weer ongedaan gemaakt.

Toevallig vandaag heb ik de verdachte inverter weer eens helemaal open gemaakt, en wat bleek: er was wat corrosie ontstaan rond mijn eerdere soldeerwerk... :-(
Waarschijnlijk heb ik onvoldoende de flux na het solderen schoongemaakt...? (Eigen schuld , dikke bult?)

Anyway, ik heb bij de verdachte inverter de modificatie weer opnieuw aangebracht (2x 220kOhm -> 240kOhm) en nu wel goed schoongemaakt.
Op dit moment werkt hij dus weer, de komende dagen zal blijken of het hier inderdaad mee te maken had.

Bedankt voor je reactie,

Leo

Hi all,

hier een vervolg op mijn bevindingen:

Het probleem van het "niet starten" bestaat nog steeds in mijn ene inverter.
Wel heb ik -zonder echt schema- het een en ander min-of-meer kunnen herleiden.

De basis van de inverter lijkt als volgt te werken:

Als eerste wordt de gelijkspanning van de inverters gemeten om te zien of deze een minimale waarde (75V) heeft bereikt.
Als dat zo is wordt een twee-traps, geregelde spanningsverdubbelaar ingeschakeld.
Deze maakt dat er een 400-410V op de drie buffer-elco's komt te staan.
Ook deze spanning heeft zijn eigen spanningsdeler die deel uitmaakt van een regelcircuit, zodat die elco-spanning min-of-meer stabiel is.

Als ook aan die voorwaarde voldaan is wordt de uitgangstrap ingeschakeld.
Dit lijken een paar complementaire push-pull schakelingen te zijn, die vanuit de beschikbare 400VDC weer een 220V netspannings look-alike maken die netjes synchroon loopt met de echte netspanning.
Die "echte netspanning" wordt ook weer gemeten (twee keer, zo lijkt het).
Deze metingen worden waarschijnlijk gebruikt voor het "werkvenster" dat de inverter moet beschermen tegen een te lage of juist te hoge netspanning.
Ook kan het zijn dat de "echte" netspanning hier vergeleken wordt met de gegenereerde netspanning en op die manier op gelijke/de juiste hoogte gehouden wordt?

Ik heb gevonden dat wanneer mijn verdachte inverter aan het lichtnet hangt, er direct al een 310V op de buffer-elco's komt te staan.
De eerste keer dat er nu ook een voldoende hoge solar-spanning wordt aangeboden vanuit de zonnepanelen schakelt de inverter normaal in en gaat terugleveren aan het lichtnet.

Echter, wanneer -bijvoorbeeld aan het eind van de dag- de zon onder gaat en de solar-spanning gedurende langere tijd 0V wordt, blijft die ca. 300V op de elco's aanwezig.
De volgende ochtend -bij het weer beschikbaar komen van solar-spanning - schakelt de inverter dan niet meer in....

Ik heb nu de schakelklok die mijn inverters 's nachts van het net loskoppelt op 1,5 uur gezet.
De elco's worden namelijk door de aanwezige weerstandsdeler dan langzaam ontladen, zodat de inverter de volgende dag weer normaal inschakelt bij voldoende solar-spanning. (Alsof het de eerste keer is)

Ik moet nog de elco-spanning -bij geen solar- vergelijken met mijn inverter die wél werkt, of daar ook die ca. 300V op de elco's blijft staan.
Als dat niet het geval is moet ik dus zoeken naar de reden waarom dat bij de verdachte inverter wel het geval is.
Als die spanning wél aanwezig is, wordt het mysterie een stapje groter...

Bijgevoegd een soortgelijk principe schema van een transformatorloze inverter, dit lijkt op hoofdlijnen vergelijkbaar met de Steca inverters.
Solar input, dubbele verdubbelaar, AC push-pull eindtrap, netfilter.
Uiteraard is het hele MPPT- en besturingsdeel compleet anders.

Wordt vervolgd,

Leo

Voor 5 euro heb je die omvormer naar mij gestuurd.
Dan kijk ik er wel even naar (gratis).
Repareren vraag ik wel een hele kleine vergoeding voor.
Het zijn toch vrij ingewikkelde apparaatjes, waarbij een legio aan fouten zorgen voor hele gekke modus operandi waar ik zelfs nog van sta te kijken.

Sommige dingen in het leven moet je gewoon uitbesteden. Doe ik ook.

Er ist wieder da...

als er spanning over die elco's blijft staan, zou ik één of andere diode gaan verdenken die dat moet tegengaan, of een ontladingscircuit die het niet meer doet als de inverter wordt uitgeschakeld. zowieso zijn het aardig hoge spanningen om als leek op te werken.

de boel goed ontladen en eens alle diodes nameten zou ik om te beginnen eens doen, en daarna eventueel naar hobby-ist opsturen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ja, vergeet vooral die elco's niet te ontladen met een 60W gloeilamp ofzo.
De lading en de spanning is dodelijk. Het is een forse elcotank.

Er ist wieder da...

Hallo,

allereerst bedankt voor alle goede tips, en ook voor het aanbod van HobbyIst om er naar te kijken, maar.... dan is er altijd nog die uitdaging om het zelf voorelkaar te krijgen.
Ik denk van mezelf dat ik niet echt een leek ben, maar voorzichtigheid is altijd geboden.

Na het vergelijken van de verschijnselen tussen mijn ene goed werkende inverter en die met het rare verschijnsel heb ik het volgende gevonden:

Dit is in een testopstelling, maar in het echt gebeurt precies hetzelfde.
Mijn testopstelling bestaat uit een regelbare voeding die ik kan instellen tussen 0V en 120VDC (5A max.).
De netspanningskant heb ik via een gescheiden regeltrafo aangesloten.
Op die manier kan ik wat makkelijker meten aan de inverter.
Ik weet het: geladen elco's kunnen blijven bijten!! ;-)

Als ik bij de defecte inverter eerst de netspanning aansluit, en daarna de solar-spanning opvoer tot een volt of 80 gaat de inverter dus gewoon werken.
Na een keer of 10 knipperen hoor je een heel zacht 'tikje' en daarna knippert de led nog één keer waarna de inverter inschakelt en de led continue gaat branden.
Je ziet hem dan zoals het hoort de stroom uit de solar langzaam opvoeren terwijl hij netjes teruglevert aan het net.

Als ik daarna -alsof er een wolk voor de zon komt- de solarspanning terugregel tot het punt waar ook het knipperen van de led ophoudt (ergens onder de 19V), dan een minuutje ofzo wacht, en daarna de solarspanning weer opregel, gaat de led bij een volt of 23 weer knipperen en blijft dan knipperen....

De enige manier om de inverter weer aan de gang te krijgen is - in deze volgorde-:

Solar losnemen of terugregelen naar 0V;
Netspanning afkoppelen;
Even wachten;
Netspanning weer aansluiten;
Solar weer aanbieden.

Als ik -wanneer hij aan de zonnepanelen gekoppeld is- zorg dat de inverter inschakelt zoals hierboven, blijft hij ook gewoon de hele dag werken. Het gaat pas de volgende ochtend weer mis.

Omdat ik er twee heb, heb ik geprobeerd ook eea te elimineren.
Ik heb onder andere de twee erbij geschroefde 'piggy back' printjes gewisseld, en het probleem lijkt mee te verhuizen met dat printje...??

Daarop zitten twee LM393 (dual comparators) en een dual monostabiele multivibrator HCT4538 (OneShot).

Het rare is, op beide printjes zie ik alleen de eerste comparator (het dichtst bij de stroommeetspoel) wat doen.
Die maakt twee blokgolven, beide synchroon met het lichtnet maar in tegenfase.
Pin1 beweegt tussen ca. +3V en -5V, pin7 beweegt tussen circa -0.5V en -5V.

Op de tweede LM393 zie ik geen beweging en ook de uitgangen van de HCT4538 (Dual OneShot) bewegen niet.
De 5V voeding die gebruikt wordt voor de HCT4538 lijkt op dat printje zelf gemaakt te worden door de ca. 16-17VDC (Pin1, witte draad) via twee parallel geschakelde weerstanden van 2K naar wellicht een zener diode te voeren.

Het is jammer dat er nergens iets van documentatie te vinden is, bijvoorbeeld de reden dat het printje er überhaupt bij gekomen is, ook zonder lijkt de inverter te werken.
Mogelijk een extra beveiliging? Island detectie? Who knows...?

AnyWay, na een lang verhaal: ik ga de diodes aan de "AC generator kant" eruit halen en dan testen.
In-circuit lijken ze in orde (Fluke 79), maar wellicht lekt er één bij hogere spanningen?
De achterblijvende 325V op de Elco's is wel precies wat je zou verwachten als de echte netspanning door een brug gelijkgericht wordt.
Die brug kan dus de echte diode-brug zijn die verderop op de print zit, maar ook de vier interne beveiligingsdiode in de IGBT's kunnen hetzelfde effect hebben en als brug functioneren.

Nogmaals bedankt voor alle feedback, wordt vervolgd,

Leo

KGE

Golden Member

De LM393 heeft een open collector uitgang, vaak gevolgd door een pullup weerstand. De gemeten spanningen op die uitgangen vind ik een beetje vreemd. Heb je wel de goede massa referentie ? Meestal worden ze op een enkele voedingsspanning gebruikt en niet met een positieve en negatieve. Zit die 4538 er op aangesloten ? Zoja dan zijn die waardes helemaal vreemd aangezien zo'n CMOS IC het helemaal niet leuk vindt om met negatieve spanningen bestookt te worden.

Ik heb het stuk tekst gelezen, maar schat de kans op een succesvolle afloop kleiner dan 10%.

Zie trouwens dat je leaded weerstanden op smd vlakken hebt gesoldeerd. Je krijgt dan het hefboom effect, en de weerstanden breken dan af op de soldeerverbinding. oei oei.

Ik gebruik een oscilloscoop, variac, delta-voeding, multimeter, en een hele doos chemische middeltjes om deze reparatie netjes te klaren.

Deze omvormers gaan tweedehands voor 100-150 euro over de toonbank.
Compleet total loss voor 15 euro.

Er ist wieder da...

gewone weerstanden op een smd plekje kan wel, maar als hierboven al gezegd, dan beter zorgen dat de printsporen de last niet dragen. stukje dubbelzijdig of wat lijm eronder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 20 mei 2018 11:53:05 schreef hobby-ist:
Ik heb het stuk tekst gelezen, maar schat de kans op een succesvolle afloop kleiner dan 10%.

Als de TS het zelf probeert of uberhaupt?

Op 19 mei 2018 15:56:08 schreef satbeginner:
Het is jammer dat er nergens iets van documentatie te vinden is, bijvoorbeeld de reden dat het printje er überhaupt bij gekomen is, ook zonder lijkt de inverter te werken.

Toen de netfrequentie van jan-mrt wat uit de pas liep, ben ik te weten gekomen dat voor solar installaties de regel gold dat als de frequentie boven de 50.1 komt, ze gewoon uit moeten. Als deze ontworpen is VOOR deze regel, kan hetzijn dat die extra print deze regel implementeert. Idem met de nieuwe regel: afbouwen tussen X en Y (ik dacht 50.1 en 50.2) van 100% naar 0%..... Wederom als deze ontworpen is voor deze nieuwe regel...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het printje doet niets met de netfrequentie.
De omvormer heeft nog een netfrequentie nodig "oude stijl" , dus bijna exact 50Hz. Zie specificatie.
De omvormer is dus ontworpen voor de oude regels mbt afschakelen mbt netfrequentie.

@Sine: als hij het zelf probeert.

0805 SMD weerstanden kun je ook "op elkaar stapelen". Da kun je alle waardes maken die je wil, en is de mechanische last nagenoeg nul. Tenzij je er 10 op elkaar zet natuurlijk...

Er ist wieder da...

50,1Hz zou betekenen dat er te weinig last is op het net, bij 49,9Hz is er juist teveel last. vandaar dat de inverter bij minder als 50Hz wel terug mag leveren. de 251V afschakeling is meer veroorzaakt door te dunne kabels, zowel van inverter naar meterkast als van meterkast naar trafo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi all,

eerst weer bedankt voor alle feedback, wordt echt zeer gewaardeerd.

Ik zal proberen alle opmerkingen waar ik al iets mee gedaan heb te beantwoorden en waar mogelijk van meer info te voorzien.

De weerstanden in de plaats van de smd's: dat heb ik vooralsnog gedaan ná het weer schoonmaken van de print, omdat ik wilde uitsluiten of de verhoging van 220k -> 240k met de huidige netspanning nog nodig is.
Ik zal na afloop ofwel weer smd's plaatsen ofwel deze weerstanden vastzetten.

Mijn beide inverters -met ieder zo'n 550Wp aan panelen- zijn via een 10m 4mm2 kabel zonder lassen direct op een eigen groep in de groepenkast aangesloten. De spanningsval/stijging (afhankelijk van in welke richting je kijkt) is eigenlijk nooit meer dan ca. 1-2V.
De DC bekabeling tussen de panelen en de inverters is naar het verste paneel maar 5m, ook 4mm2.

Ik ben het eens met het gegeven dat deze inverters nog geen voorziening lijken te hebben voor wat betreft stoppen bij afwijkende netfrequenties.
Vooral, omdat het verschijnsel consequent bij één van mijn twee inverters optreedt, en altijd bij dezelfde. Het is ongeveer een jaar geleden begonnen, en als ik hem via de omweg van even spanningsvrij maken weer opstart werkt hij verder de hele dag zonder problemen. (Mits de zon blijft schijnen)

Met betrekking tot de uitgang niveaus van de verschillende LM393's:
Het lijkt erop dat het "piggy back" printje een latere uitbreiding/modificatie van de inverter is.
Op de print lijken drie min-of-meer afzonderlijke circuits te zitten (LM393, LM393 en een HCT4538) die op verschillende plekken van de centrale processorbesturing zijn aangesloten, dat lijkt de verschillen in aanwezige niveaus te verklaren.
Ook komen de niveaus op beide printjes overeen.

Overigens heb ik mezelf mogelijk voor de gek gehouden toen ik meende dat het probleem "meeverhuisde" met het "piggy back" printje: bij testen naderhand leek het erop dat beide inverters toch goed reageren, onafhankelijk van welk printje in welke inverter zit.

Wat ik echter NIET meegenomen heb in mijn eerdere stappen ter eliminatie was het volgende:
Als ik in een testsituatie test met de nagebootste solar spanning, was dit terwijl de inverter open op mijn werkbank lag, dus ook zonder behuizing etc.
Omdat de IBGT's en diodes op dat moment geen koeling hebben en het verschijnsel waar ik naar op zoek ben het wel-of-niet opstarten van de inverter is, heb ik ze tijdens een test dus ook nooit lang laten terugleveren, om daarmee te voorkomen dat er iets (te) warm zou worden.

Echter, wat ik dus steeds NIET meegenomen heb in mijn verschillende eliminatie stappen, is het data-interface printje aan de onderzijde met de opto-couplers, dat was nooit aangesloten tijdens de testen op de werkbank omdat de onderzijde van de behuizing immers verwijderd was....

Omdat ik toch geen uitleesunit heb, heb ik gisteren de volgende testsituatie weer bij de panelen aangesloten:

1. Het "Piggy back" printje uit de verdachte inverter gewisseld met de goede inverter om te kijken of het probleem ECHT mee verhuisd.
2. Tevens beide inverters zonder de connector van het uitleesprintje onderin de inverter aangesloten in bedrijf gesteld.

Vandaag kwamen beide inverters bij het opkomen van de zon normaal in bedrijf.....
Kan dat interface printje voor iets zorgen wat de inverter tegenhoudt om bij een tweede keer zonlicht op te starten??

Nogmaals allemaal bedankt voor de feedback, wordt uiteraard vervolgd,

Leo

P.S. een plaatje van mijn werkplek.. :-)

Mooie werkplek.
Heel professioneel. Kans opgeschaald naar 50% :)

Schoot me nog iets te binnen.
Soms raken microcontrollers half-defect na induktieschade (onweer).
Dan deden die micro's heel raar, en stopten af en toe plots met werken. Zonder reden.
Dat kan er ook nog aan de hand zijn.

Er ist wieder da...

Goedemorgen Hobby-Ist,

ik zal mijn best doen om het vertrouwen nog wat verder te laten groeien... :-)

In het kader van mijn eliminatie: bij het opkomen van de zon vanochtend bleef één van de inverters in de "knipperstand" hangen.
Het bleek de tot nu toe altijd goede inverter te zijn, maar die had nu dus wel het piggy-back printje van de verdachte inverter in zich.

Als ik mijn gevoel volg -de fout lijkt een "wel/niet" situatie- zou ik richting de HCT4538 gaan denken.
In plaats van One-Shot bijvoorbeeld blijven hangen in een 'ON'state???
Of niet reageren op een trigger terwijl dat wel moet???

Ik denk dat ik de One-Shot met alleen het printje, dus zonder de inverter, goed kan testen.
De ca. 16-17VDC komt via pinnen 1 (wit) en 2 (bruin) binnen (pin2 = gnd), en on-board wordt er 5V van gemaakt.
Ik denk dus dat wanneer ik die 16V zelf aanbiedt ik de basis functies van de chip moet kunnen testen.

De rechtse LM393 laat dezelfde signalen en niveaus zien als het andere printje, dus mogelijk dat de middelste chip -ook een LM393- ook nog verdacht is.

Wordt weer vervolgd,

Leo

Als ik het zo zie, dan is dit een stroomtrafo met eea er omheen. Ik denk dat het printje bedoeld is om de stroom door die draad te meten en door te geven aan de rest van de schakeling. Mogelijk op een apart printje omdat ze nog niet goed wisten welke implementatie ze voor het uiteindelijke ontwerp wilden gaan kiezen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi @Rew,

eens, inderdaad een stroom-meet-spoel.

De comparator die daar het dichtst bij zit (LM393) maakt daar twee blokgolven van, één in fase met de netstroom, en de ander precies in tegenfase. Die LM393 zie ik ook werken.
Misschien wordt die gebruikt om netjes synchroon de AC te genereren?

Bij de tweede comparator, de LM393 in het midden, zie ik geen beweging, maar dat is zowel op het werkende printje als op de verdachte kandidaat zo. Wel lijkt hij ook indirect verbonden met de meetspoel.
Het kan echter goed zijn dat die comparator bijvoorbeeld alleen bij overschrijding van een maximale waarde van de stroom wat gaat doen.

En dan is er nog de HCT4538, een dual monostabiele multivibrator (OneShot).
Ook daar zie ik geen beweging (op beide printjes) maar die kan bijvoorbeeld alleen iets moeten doen bij in bedrijf komen of afschakelen van de inverter?

Kortom, het blijft nog even gissen.

Ik heb nu het volgende gedaan: ik heb wat vervangende SMD onderdelen voor deze print besteld, en terwijl ik daarop moet wachten heb ik de inverter weer in bedrijf gesteld.
Ik heb een paar stellingen, één daarvan is: "één test is géén test",
dus ik wil de komende dagen -terwijl ik op de spullen wacht- eens kijken of het probleem daadwerkelijk en reproduceerbaar is mee verhuisd met het verdachte piggy-back printje.

Is dat het geval, dan ga ik eerst de HCT4538 vervangen en dan weer eens testen.
Mocht dat niet helpen, dan vervang ik de middelste LM393 en dan weer testen.

Bedankt voor je input, wordt weer vervolgd,

Leo

P.S. Één van mijn andere stellingen is "de 3de wet van Leo" bij storingzoeken:

"Bij een 'leuke' storing is er ALTIJD nog iets extra's aan de hand!"

Kortom, er is nooit maar één ding stuk....

Overigens, 'Leuk' is vaak alleen voor mij als techneut leuk, een klant denkt daar meestal anders over... ;-)

Sine

Moderator

Dan ben ik erg benieuwd naar de 1e en de 2e wet

Op 21 mei 2018 16:33:00 schreef satbeginner:
Misschien wordt die gebruikt om netjes synchroon de AC te genereren?

De standaard truuk voor solar inverters is om een "spanningsgestuurde stroombron" te maken. De spanning nemen ze van het net, en zo krijg je dus een negatief-ohmse belasting.... een leverancier van energie. Om het teken van de spanning te weten... Ik weet niet of dat nuttig is. Anderzijds... Je kan dit soort signalen gebruiken om bepaalde elementen van je H-brug direct aan te sturen, en het PWM signaal naar de juiste mosfet te routeren. Maar dan moet je dus de spanning meten en tot blokgolf bewerken....

Maar goed, Leo, je bent op een zinnige manier aan het foutzoeken. Vragen als: "ik heb het 1x gezien, maar is het altijd zo?" zijn zeer nuttig om jezelf af te vragen. Dus: Goed werk, ga zo door!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/