ir ontvanger

hallo.

Op een breadboard heb ik aan de ene kant een ir ontvanger (KSM-200?LN2M) opgesteld en aan de andere kant een ir led. nu zit ik er een beetje mee te experimenteren, maar niets werkt.

op den duur zou het zo moeten wezen dat als het ir licht van de led op de ir ontvanger komt de output van de ir ontvanger hoog wordt maar hoe ik het ook probeer niets werkt

nu zit ik me af te vragen, zijn er op het forum hier mensen die zoiets ooit eens aan de gang hebben gekregen

Gerard,

Je stuurt toch pulsjes binnen het opgegeven frequentiegebied ? Op continue IR licht gaat de ontvanger niet reageren.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Al veel malen gemaakt en telkens werkte dat zonder problemen.

Je zit met een ontvanger die een (38kHz?)frequentie gemoduleerd signaal nodig heeft, zomaar IR erop laten schijnen werkt niet.

Voorbeeld

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 3 mei 2018 23:14:47 (15%)

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

KSM-200x is niet 1 enkel type maar een serie. De verschillende types binnen die serie reageren op verschillende frequenties. Zie onderaan pagina 3/8 van https://produktinfo.conrad.com/datenblaetter/375000-399999/399639-da-0…

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dat misschien de reden dat met de afstandsbediening van de tv de ir ontvanger wel wat deed

oke bedankt

ik zit toch nog wat te proberen met de ir ontvanger. ik heb een ventilator met 3 bladen neergezet en aan de ene kant de ir ontvanger en aan de andere kant een ir led. als ik de ventilator aanzet zie ik met hulp van telefooncamera dat de lichtstraal van de led iedere keer door een blad van de ventilator onderbroken wordt. ik heb de ir ontvanger aangesloten zoals in de datasheet op blz 7

het schema is bijgevoegd in bijlage zoals ik hem heb gemaakt ik proteus.
op de poort waar ik mijn ir ontvanger op heb aangesloten heb ik in proteus een pulsgenerator aangesloten en dan werkt hij. maar in het echt nog niet.

heeft iemand nog tips waar ik op moet letten

gr

Arco

Special Member

Schema is te klein om details te zien en ir zend/ontvang ontbreekt...
Gebruik je nu wel een pulssignaal voor de IR led?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zie alleen een binaire teller, maar niets over de zend ontvang schakeling.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 26 mei 2018 20:49:46 schreef gerardvbeek:
op de poort waar ik mijn ir ontvanger op heb aangesloten heb ik in proteus een pulsgenerator aangesloten en dan werkt hij. maar in het echt nog niet.

heeft iemand nog tips waar ik op moet letten

Krijg het gevoel dat topic starter het principe v/d werking nog niet (helemaal) begrijpt. Heb zelf in een grijs verleden wel eens IR zenden & ontvangen gedaan, en dit is écht niet moeilijk! Zolang je het principe maar snapt. Ik zal een poging doen:

Zie bijv. deze Wikipedia pagina over het veelgebruikte RC-5 protocol (sorry NL pagina's weinig low level details :/ ). En dan het 1e plaatje met de 1/0 bits en pulstreinen.

Zenden:

Wat je bij "pauza", "burst 36 KHz, 32 cycli" ziet staan, komt overeen met de stroom die je door de zendende IR LED stuurt: 'blokjes' van een X aantal pulsen, waarbij elke [puls + pauze] een afgemeten tijdsduur heeft. In dit geval: puls + pauze = ca. 27,8 µsec (1 / 36 KHz). Duty cycle steekt niet zo nauw, en zal vaak <50% zijn. De precisie van tijdsduur voor [puls + pauze] steekt wél nauw: wijk meer dan zeg, 1 á 2 procent af, en door filtering zal gevoeligheid aan de ontvang zijde snel afnemen. Met ventilator bladen 'moduleren' gaat dus niet werken, da's veel te onnauwkeurig qua frequentie. De piekstroom door de IR LED kan fors zijn (bijv. 100+ mA), maar ook dat steekt niet zo nauw.

Die pulstreinen worden afgewisseld met langere pauzes, in de regel een meervoud v/d duur van 1 zo'n pulstrein.

Ontvangen:

Ontvanger heeft een IR lichtgevoelig element, deze ziet "omgevingslicht + jouw pulstreintjes". Dit signaal wordt door een frequentie-selectief filter gestuurd (in dit geval afgestemd op 36 KHz) en versterkt. Die filtering doet "omgevingslicht" wegvallen, en ook signalen die op een andere frequentie dan 36 KHz gemoduleerd zijn. Wat er door komt is "pulstreinen + pauzes". Dat wordt nog weer iets verder gefilterd, om "pulstrein" terug om te zetten in langere 1/0 signalen, zoals in dat plaatje aangegeven staan als "bit 1... bit 2... bit 14". Dat is wat je als signaal uit een IR ontvanger IC krijgt.

In principe kun je een IR fotocel oid. pakken en al dat filteren / versterken zelf doen, maar neem maar van mij aan: 'niemand' doet dat. Je pakt gewoon een kant-en-klaar ontvang IC die voor een bepaalde frequentie bedoeld is, en de 1/0 bitjes rollen er zo uit. Daarmee hoef je alleen nog maar bezig met wanneer er iets komt, hoeveel bits, en betekenis v/d codes.

RC-5 is maar een van diverse (vele?) protocollen die in omloop zijn. Voor modulatie frequentie worden verschillende gebruikt. Wat jij gebruikt maakt weinig uit zolang je ontvanger maar afgestemd is op de frequentie in de pulstreinen die je stuurt. Hoe je de overgeseinde 1/0 bits interpreteert, is ook geheel aan jou. Er bestaan ook IR protocollen die met losse pulsen werken (en bijv. tijdsduur dáártussen, of aantal pulsen gebruiken als code), maar het modulatie-principe is bij mijn weten het meest gangbaar. Vermoedelijk vanwege de selectiviteit (lees: storingsongevoeligheid) aan ontvangzijde die je daarmee kunt bereiken.

Testen:

Het simpelste is om uit te gaan van een ontvangend apparaat, waarvan 100% zeker is met welk protocol die werkt, en dan de vereiste pulstreinen door een IR LED te sturen. Leuk om bijv. eens te zien wat commando codes doen die niet door de bijbehorende afstandsbediening verstuurd worden.

Of omgekeerd: ga uit van een zender (kan een simpele afgedankte AB zijn), waarvan 100% zeker is welk protocol die hanteert, en dat 'ie werkt. Dan een ontvanger IC pakken passend bij gebruikte modulatie frequentie, en kijken wat voor 1/0 bitjes dat IC uitspuugt cq. hoe ontvangen codes onderling verschillen.

Zoals gezegd: écht niet moeilijk, zolang je maar begrijpt wat voor type signalen je mee werkt.

maartenbakker

Golden Member

Kort samengevat: de ontvanger is misschien niet geschikt voor wat de TS wil doen, afhankelijk van wat hij precies wil doen.

Iets langer: de LED die hem aanstraalt moet niet alleen met een blokgolf van de juiste frequentie (33 tot 40kHz afhankelijk van het type) worden aangestuurd zoals ik eerst schreef, maar het hele signaal moet ook nog eens pulseren om correct gedetecteerd te worden. Heeft te maken met AVR en filtering die je in een afstandsbedieningsontvanger nodig hebt maar niet in een lichtsluis.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."