ACC+15 met relais

Dag .Ik heb een nieuwe andriod radio in mijn wagen .
Probleem is dat het contact sleutel op aan moet zetten om de radio te laten spelen . (Met de nieuwe type wagens is er geen tussenstand ACC meer op contact) Met het contact aan branden de daglichten en alle centrales staan aan en dan nog radio luisteren zal niet lang duren of de batterij je weet wel Hé. De De radio word aangezet via de canlijn naar een canbox die meegeleverd is met de andriod radio en dan een Acc naar de radio levert.Zie bijlage 1.Kan ik (zie bijlage 2)dit maken om te schakelen om een ACC te hebben zonder contact aan te zetten .

Probeer de radio eens aan te zetten met contact uit .
ik rij veel verschillende auto's en vrachtwagens van nieuw tot zeer oud Maar met contact uit kan ik ze allemaal aanzetten .

wat voor radio en auto heb jij
Gr Frans

anders kun je op de radio aansluiting vcc plus dus met acc op radio doorverbinden maar wel de voeding van/naar contactslot loslaten (anders voed dat de auto via de radioaansluiting)

[Bericht gewijzigd door Franssel op vrijdag 25 mei 2018 11:48:15 (29%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Wauw je uitleg, tekening en waarschijnlijk hele idee is heel warrig :)

Zoals Franssel zegt, kan je de radio niet gewoon aanzetten als er geen contact of sleutel is?

Wat wil je nu precies maken, een extra schakelaartje om je radio aan te zetten? Wat is dat voor relais?

Volgens mij kan je gewoon met een schakelaar +12V op die ACC zetten en dan gaat de radio aan.
Je kan ook een tijdrelais nemen, dan heb je nog 15 - 30 minuten radio na het indrukken van een knopje of het uitzetten van het contact.

Mijn BMW fabrieksradio blijft een minuut of 10 doorspelen als ik de auto niet op slot doe.

Het is wat verwarrend maar ik snap het wel.
Je kan het zo doen als je aangeeft je kan ook die ACC ingang direct op b+ hangen maar weet niet of er dan veel sluip verbruik is of dat de display of scherm dan constant aan blijft.
Moderne auto’s hebben inderdaad geen ACC stand meer, contact uit dan gaat de auto na verloop van tijd in slaap modus, ook om de accu te beschermen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

lijkt mij vervelend als de radio 10 minuten door blijft spelen .
moet ik wachten tot hij uitgaat of het risico lopen dat hij niet aanblijft (ik rij wekelijks verschillende nieuwe auto's en vrachtwagens) .
voor het binnenlicht kan ik het me wel voorstellen dat het 5 minuten door blijft branden .

op de radio zit een aan/uit knop en acc verbruikt niets als signaaldraad

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Dan heb ik altijd heel andere auto's gehad dan jij Franssel. Ik ben aan mijn 5de Ford bezig. Mijn die van mijn ouders en broer bij toch al 10 exemplaren. Bij geen enkele kon ik de radio aan zetten zonder contact. Bij de Galaxy viel de radio uit na een half uur op de ACC stand. Je moest dan het contact af zetten en terug op acc om terug radio te hebben.

Een aantal van die radio's werden door mezelf geplaatst. Blauwe draad radio aan blauwe draad contactslot. Die was wel altijd te vinden ergens in de stuurkolom of in de buurt waar de radio moest komen. De blauwe draad was te vinden zowel bij Pioneer als bij Kenwood of Clarion.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Kleine moeite van TS om ff te reageren of aan/uit werkt zonder contact .
ff gekeken in mijn auto Mitsubishi galant 2006 met blaupunkt San Remo zonder sleutel werkt gewoon (staat binnen naast werkbank)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ik heb het idee dat het doorspelen bij BMW een doordachte reden heeft. Ik moet wel zeggen dat het handig is als ik bijvoorbeeld iets buiten de auto moet doen (hek/deur opendicht, bonnetje betalen, tanken, iemand in laten stappen) dan is het fijn dat de radio (en navigatie!) aan blijft én ook eventuele bluetooth telefoongesprekken. Ook voor passagiers die nog in de auto zitten is het fijner. Ruitenwissers blijven bijvoorbeeld ook aan.

Ik kan het ook makkelijk uitzetten door nog een keer op (start)/stop te drukken of de auto op slot te doen.

Het is ook een stukje veiligheid, je bent minder geneigd de sleutels in je auto te laten zitten bij bovengenoemde activiteiten. Nou blijven mijn sleutels altijd in mijn zak zitten (comfort access), misschien dat het daarmee te maken heeft.

buckfast_beekeeper

Golden Member

De comfort access blijkt wel iets heel handig te zijn. Zo lang ik het kan tegenhouden komt er dat niet op.

Mijn huidige Ford Ranger werkt de radio niet zonder dat het contact in ACC stand staat. In tegenstelling tot de vorige auto's blijven bij deze de ruitenwissers werken in de ACC stand.

@Franssel: is de blaupunkt een origineel af fabriek geleverd exemplaar of is deze nadien ingebouwd. In het laatste geval zegt het niks over de af fabriek configuratie. De focus op het werk, die gaat ook niet zonder contactslot op ACC. De VW transporter wel maar daar werd de radio nadien ingebouwd. De draad die naar het contact moest is gewoon aan de sigarettenaansteker aangesloten, net zoals de radio. De transporter heeft dan ook al dikwijls met een platte batterij gestaan. Mede door de signalisatie die er op staat.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
High met Henk

Special Member

Op 25 mei 2018 15:41:56 schreef buckfast_beekeeper:
Dan heb ik altijd heel andere auto's gehad dan jij Franssel. Ik ben aan mijn 5de Ford bezig. Mijn die van mijn ouders en broer bij toch al 10 exemplaren. Bij geen enkele kon ik de radio aan zetten zonder contact. Bij de Galaxy viel de radio uit na een half uur op de ACC stand. Je moest dan het contact af zetten en terug op acc om terug radio te hebben.

[...]

Wat voor fordjes heb jij gehad?
bij de KA, Mondeo, Scorpio, escort, focus.

op de volume knop drukken en ding begint een uurtje te spelen, zelfs als de sleutel eruit was!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik ga proberen beter uitleg te geven. Ik heb een fiat typo 2016 .Het contact geeft geen tussenstand geen acc. De originele radio een Uconnect 5' . geeft maar één voeding +30 en massa. Ik kan hem laten spelen zonder contact .
De radio heeft een can netwerk .Als je de knop aan uit duwt stuurt de radio via can naar de body computer en mag aan of uit gaan.

De nieuwe radio is een andriod https://nl.aliexpress.com/item/7-HD-1024x600-Pure-Android-Autoradio-Fo… .

Deze radio werkt alleen met contact aan , met contact af kan je hem niet aanleggen . Om compatibel te zijn voor fiat leveren ze een canbox bij en aangesloten op het netwerk.
Zie mijn schema .Er is ook maar een +30 (het bewaren van geheugen) en massa en als je contact aanlegt gaat via canbox een (acc) +15 naar de radio en gaat aan met contact af verdwijnt de + 15 .Dit word bepaalt door het can netwerk en canbox . Als ik een relais met een 87 en een 87a gebruik als die niet aangetrokken is staat op pen 87a als de relais voeding krijgt slaat hij over naar pen 87 . dus contact af en geeft voeding aan andriod . Zou dit een oplossing zijn voor zonder contact de radio te laten spelen ?

Probeer eerst eens om de ACC ingang van de radio te verbinden met de B+ aansluiting kijk of je de radio normaal aan en uit kan zetten met de radio knoppen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Paul Welther Dank. ik ga dit proberen . Mijn aanvullende vraag als dit werkt mag ik gerust zijn qua can netwerk ?

Die hele can adapter moet je wel los halen met deze test.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Paul, ik denk ook dat dit beter is. Ik laat zeker iets weten .

Hallo Paul .Ik heb de acc en +30 een brugje gemaakt met canbox afgekoppeld en kan met de knop aan de radio aan en afzetten .Dit is ok voor mij . Ik kan de relais gebruiken . Als je een schakelaar gebruikt en vergeet de schakelaar te verplaatsen dus heb ik voorkeur op een goeie relais .De relais die ik ga gebruiken is een relais die geschikt is voor electronics centrales in de auto's te voeden . Ik ga (indien de bedrading klaar is) nakijken of het can netwerk na een tijd in rust ga en de spanning uitvalt . Of heb je een ander voorkeur Paul ? Gr Marc

Ik kan ne even niet volgen, ik dacht zoals ik begreep in je start post dat er een werkeljke klem 15 uit die canbox komt.
Maar zoals je nu zegt is dat nog niet getest of die klem15 meteen wegvalt na het uitzetten van het contact?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Inderdaad uit de canbox komt er een +15 indien je het contact aanleg en valt weg bij contact af dus als ik bij contact af een brugje maakt (met canbox afgekoppeld )met de B+ gaat de radio spelen en ik kan hem aan of afleggen met de radio knop. Ik denk dan dat ik de relais kan gebruiken of niet soms zie éérste schema's Hier nog een beknopt schema . Ik hoop dat ik het nu verstaanbaar gemaakt heb.

Waarom wil je dat relais gaan gebruiken als je buiten het contact om de radio wilt bedienen?
Of mis ik nu wat?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

Pak een wisselschakelaar, en sluit de COM aan op de Acc van de auto radio. nu kan je de Nc en No contacten van de wissel schakelaar aansluiten op +30 constante voeding en de ACC ui de CAN-bus box, nu kn je kiezen tussen radio altijd aan, of contact af radio uit. ( die laatste heeft altijd mijn voor keur, en is het eerst wat ik aanpas mocht het niet zo zijn). Ik heb zelf dan ook geen use case om mijn rdio te laten spelen , terwijl de auto niet "aan" staat.

Geen extra relais nodig dus.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 25 mei 2018 21:11:02 schreef High met Henk:
[...]
Wat voor fordjes heb jij gehad?
bij de KA, Mondeo, Scorpio, escort, focus.

op de volume knop drukken en ding begint een uurtje te spelen, zelfs als de sleutel eruit was!

Escort met Pioneer radio+versterker. Sierra met pioneer cassettedeck voorversterker met aangebouwde tuner, CD wisselaar en 2x 2x200W eind versterkers. Scorpio met ongeveer dezelfde config als de sierra. Alleen de recentere versie. Al deze installaties waren aangesloten op ACC met de blauwe draad. Daar kwam echt niks uit zonder contactslot.

In de Galaxy I kan ik het niet meer testen. In de Ranger werkt het inderdaad wel. De radio in de galaxy vond ik sowieso erbarmelijk. Ik was wel beter gewend. Spijtig genoeg is de radio momenteel niet gewoon te vervangen. Van mij mogen ze terug auto's aanbieden zonder radio. DIN of dubbele DIN, ergens een locatie voor deftige versterkers en voor de radio tuner. De radio in de Ranger is zeker ook niet top. Net als de navigatie. Het staat er standaard in, wat doe je dan?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Shiptronic en Paul. Dit is de uitleg van de relais Ik kan hem aansturen met de voeding binnenverlichting na 15 minuten valt de +12v weg met contact af .Bij contact aan en terug af heb ik terug 15 min . Als ik vergeet de radio zelf af te leggen aan de radioknop zodat ik smorgens naar mijn werk kan . Maar ik moet toegeven dan moet ik inderdaad een gewone relais gebruiken met een 30 en een 87 .En dan ben ik zeker dat het can netwerk ook stil valt na 15min . zie bijlage. Ik begrijp nu pas dat ik verkeerd bezig was dat de éérst uitleg verkeert was die relais die ik in gedachten had is onnodig . ik dank jullie. De reden om dit te gebruiken is als je met contact aan gebruik de daglichten de achterlichten de motor centrale en nog meer blijft aan en verbruik te hoog op batterij .

Shiptronic

Overleden

Het word me nu iets duidelijker, ja via de binner verlichting kan, maar dan idd een extra relais.

Radio ACC-in op COM (30)
CAN-bus ACC uit op NC (87a)
voeding permanent (gezekerd!) op NO (87)

de spoel van het relais hang je parallel over de aansluitingen van de lamp.

Succes.

[edit] vraag me nog steeds af waarom iemand in een auto naar de muziek wil luisteren als je stil staat, dan stap ik uit en loop weg :)

Edit 2 , Blijft de spanning in jou schema waar bijstaat "12V bij contact af voor 15MIN" is die ook aanwezig op het moment dat je met de auto rijd en alle deuren dicht zijn? Of valt deze spanning weg zodra de binnen verlichting uit gaat.

in het 1e geval heb je geen relais nodig..

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 28 mei 2018 23:53:39 (25%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het is me nu ook iets duidelijker. Een ander probleem is dat de binnenverlichting vaak massa geschakeld is dus de 12v is er altijd. Bovendien zijn er auto’s waar dit PWM gestuurd is om het licht dimmend uit te laten gaan. Dus eerst weer even nameten.

Edit: even ergens onderweg een broodje eten doe ik ook met motor uit radio aan, dus zo vreemd vind ik dat niet

Edit 2: @ship dan maar arko

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

Maar,maar, ?? dan valt de airco toch ook uit ?? ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.