+10V Reis Referentie, Interesse?

blackdog

Golden Member

Hi,

Op verschillende plekken in de wereld zijn er “Vult Nuts” die een “10V precision travel standard” rondsturen.
Als er hier in Nederland voldoende interesse voor is, wil ik ook zo’n project starten.
Ik denk aan het volgende en meedenken wordt op prijs gesteld wat opbouw betreft.

Moet met pakketpost kunnen worden verzonden, brievenbus pakketje is niet aan de orde.
Voeding uit een 18650 cel of zijn dikkere broer de 26650.
Laden via USB of externe voeding.

Switcher
“Is Blackdog nu helemaal gek geworden?, een switcher in een spanningreferentie?
Ik heb wat printjes besteld waar 1,2MHZ switchers op zitten en ik was toch wel onder de indruk van de prestaties. Met een extra L,R,C filter aan de uitgang is de hoogfrequent prut weg.
De volgende test wordt een klein doosje te maken van printmateriaal om te kijken of het magneetveld storend is
(Ik weet dat koperprint geen magnetische afscherming geeft)

Als het EM veld klein genoeg is, dan bouw ik het op die manier verder op.
Is er toch te veel magnetisch veld, dan heb ik nog twee mogelijkheden, een TEKO doosje van plaatstaal, bekend van de vele HF projecten of één van de Mumetalen bakjes die ik heb.

De switcher is niet van het “lage ruis” type, dus ik heb nog een LDO na-regelaar nodig die uiteindelijk rond de +12,5V levert aan het referentie circuit.

De referentie
Ik heb vele referenties liggen, maar ik denk aan een van de meer dan 3 jaar verouderde LT1021-5V die ik over heb.
Ik zoek dan een van de beste voor dit project uit.
Daar komt dan een 2x versterker achter met verouderde weerstanden zodat deze niet te veel extra drift geven.
De uitgang zal redelijk goed beveiligt worden net als de DC input voor het laden.

Misschien plaats ik ook nog één of twee zeer goede weerstanden in het kastje zoals 1 en 10K.
Maar het doel is het geheel zo simpel mogelijk te houden, dus ik ga niet meer toevoegen dan ik hier voorstel.
Het is niet de bedoeling een Fluke 5730A na te bouwen.

Er zal ook een temperatuur sensor in het kastje komen, ik denk dan aan de beste versie van de LM35.
Door een multimeter op de uitgangsklemmen hiervoor aan te sluiten kan de eventuele correctie tabel gebruikt worden die bij de referentie geleverd wordt.

Achter op het kastje komt een speciale GD aansluiting met drie standaard 3,3V zeners in serie via een weerstand gevoed uit de ruwe 15V voeding, welke dan ongeveer +10V is. ?

Als uitgangspunt is dus mijn gekalibreerde Agilent 3458A.
De schakeling van de referentiefabriek zal grotendeels gebaseerd zijn op het gene wat ik al meerdere keren heb gebouwd en wat stabiel bewezen is.

Ik wil iedereen wel even uit de droom helpen wat de stabiliteit betreft.
Mijn 3458A is niet te traceren tot NIST binnen 10PPM! volgens de specs en de Cal die ik heb laten doen.
Aan de hand van de rapporten van mijn meetinstrumenten weet ik dat de 3458A die ik heb veel beter is dan wat Agilent specificeerde rond het bouwjaar 17 jaar terug.

Temperatuur gevoeligheid DMM’s
Mijn 34461A 6.5 digit meters zijn rond de 1,5PPM per C, de DMM4050 zitten ergens tussen 0,5 en 0,7PPM per C.

Misschien is het dus handig dat ik ook een goede temperatuur en luchtvochtigheid metertje in het transport
doosje doe, zodat jullie je LAB temperatuur kunnen meten/vergelijken.

Ik hoor graag van jullie :-)

Groet,
Bram

PS,
Nog steeds flink last van Jet Lag, dus fouten en kromme zinnen zijn hiervan het gevolg, Dus erger dan normaal... :-)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha blackdog,

Welkom thuis ;) mooi initiatief hoe zie je de roulatie van gebruiker naar gebruiker of elke keer naar jou retour ?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Heel mooi initiatief! Ik heb 3, 6.5 digit en 2, 7.5 digit dmm's en ze geven allemaal een andere waarde aan en ben best benieuwd welke nu klopt, als er al 1 van klopt :D.

Have you debounced your buttons today?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Blackdog,

Wat is de reden van zo'n idee, of het nut? Ik denk dat de gemiddelde hobbyist best toe komt met heel wat minder precisie dan jouw indrukwekkende constructies bieden.

Bv. hier bij mij zou zo'n referentie alleen te pas komen om de multimeters te checken/ijken, en die doen niet meer dan 0,1% of zo. Daarvoor is een erg simpel schakelingetje al voldoende; en het kan zo goedkoop dat ik dat veruit prefereer boven een hoogprecies ding dat met de post rondreist, gehannes met verpakking en geloop naar het postkantoor; en op een keer komt het toch niet-werkend of zelfs fysiek beschadigd uit de post, en dan is Leiden helemaal in last.

Nee, sorry, het is fraai van je dat je het aanbiedt, en het zal ontgetwijfeld alweer een technisch hoogstandje worden; maar ik zie er geen nuttige toepassing voor. Maar misschien ga jij het wel maken gewoon voor de lol van het maken, dat is prima!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
blackdog

Golden Member

Hi,

Henk
Dank je :-)
Daar denk ik nog over na hoe het te doen, mij eerste gevoel zegt steeds terug naar mij toe.
Zodat ik een beetje zekerheid heb dat als hij naar de volgende gaat dat de waarden nog steeds kloppen.

Meetlint
Zelfs met mijn "Reisreferentie" ga je het niet weten *grin*
Zou wel heel leuk zijn als iedereen die de referentie wilt proberen het logboek bijhoud wat ik ook wil meesturen.

big_fat_mama
Als je het niet nodig hebt, of geen intresse in precisie instrumentatie hebt, dan is er ook geen rede om aan dit project mee te doen.

Voor iedereen
Een oud collega van mij die zeer goed in electronica was/is, vroeg ik eens wat vind je nu het mooiste/beste van wat je ontwikkeld of gemaakt hebt?
Hij wijst naar een kastje in de hoek van zijn huiskamer en verteld over de vele bewerkingen die hij heeft gedaan om het zo mooi te politoeren, het zag er echt prachtig uit!
Wat mij betreft weinnig nuttig, maar voor mensen die van die houtbewerkingen houden, erg indrukwekkend.
Een directeur van een bedrijf waar ik voor werkte bouwde kerkorgels, had ook grote kennis hiervan, voor velen die graag orgel spelen is een elektrisch model voor huiskamergebruik voldoende...
De GD uitgang achterop is bruikbaar als je toch eens wilt zien hoe dit instrument gemaakt is of je analoge meter wilt testen. "Proest"
Zullen we het "nut" van dit meetinstrument verder buiten dit topic houden?

Gaarne zinnige input over dit te ontwikkelen en te bouwen meetinstrument en ik hoor graag wie mee willen doen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Leuk dat je dit aanbied Bram, maar mijn beste MM is een Proton DMM04 3 1/2 digit (in 1981 zelf gebouwd) en daarna een Lidl Eur. 10 MM en verder nog een analoge Jemco van 1976. Dus met jouw artikel en publicatie van de AD584 met de bijbehorende meetresultaten heb ik mijn instrumenten daarop gekalibreerd. Ik weet wel zeker dat deze referentie meer dan goed genoeg hiervoor is. En voor Eur. 11 incl. de verzendkosten uit China is er al niks beters.
Iemand die een 6 1/2 digit oude meter heeft zal dit zeker wel interessant vinden maar ik sla dit keer over!

haasje93

Golden Member

Ha Bram!

Ik vind dit een zeer leuk idee!
Ik heb ook al de draadjes gezien op het forum van EEVblog, het lijkt mij leuk om hieraan mee te doen. Ik heb niet zoveel precisie instrumenten als jij, maar mijn 34401A en Keithley 199 doen graag mee. ;)

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
RAAF12

Golden Member

Ik heb hier in Friesland een stabiele, verouderde 10V ref staan van forumlid JBerg54
Mocht iemand belangstelling hebben kan die altijd ff langskomen met de te testen meter.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/131646#highlight=jberg54

benleentje

Golden Member

Een goed en mooi initiatief. Als je wilt dat het kastje goed en heel aankomt moet je het zeker in China laten inpakken :).

Achter op het kastje komt een speciale GD aansluiting

IK heb zelf gemerkt dat afkortingen, anders dan die behoren tot de taal zelf,erg vervelend zijn op een forum. Het probleem met afkortingen is dat niet iedereen dezelfde achtergrond heeft. Dus in het kader van heldere communicatie nog graag even een klein beetje extra informatie.

Heel mooi initiatief! Ik heb 3, 6.5 digit en 2, 7.5 digit dmm's en ze geven allemaal een andere waarde aan en ben best benieuwd welke nu klopt, als er al 1 van klopt

Waarschijnlijk kloppen ze allemaal als je naar de fabrieksspecificaties kijkt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi,

Hierbij het blokschema waar ik in eerste instantie aan denk.

Alles onder het hoofddeel kan in principe worden weg gelaten maar dat maakt het voor de gebruiker lastiger.
Met de Arduino er in zijn de temperaturen, spanningen luchtdruk enz allemaal in 1x duidelijk op het scherm te zien van dit meetinstrument.
De Arduino koppelen aan de referentie is verder niet moeilijk, het meeste heb ik daar al van uitgezocht.

De weerstanden zijn nog een optie, laat maar weten of jullie het zinnig vinden, dan neem ik dit mee in de afweging.
(Alleen de gene die mee willen doen reageren s.v.p.!)

Het eerste blokschema.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BlokSCH-02.png

Groet,
Bram

PS
benleentje
Die afkorting is met opzet, en als je iets verder nadenkt begrijp je hem direct ;-)
Ik wou de GD aansluiting ook nog in het blokschema tekenen,
maar het is zo wel duidelijk genoeg en zal het er verder niet meer over hebben.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Als het duidelijk was geweest had ik er niet naar hoeven vragen. Want ik begrijp het nu nog steeds niet wat een GD is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi benleentje, :-)

Het gaat dus om een grapje! en net als jij begrijp ik GD nog steeds niet *grin*

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Heei Bram

Dit is zeker een tof idee. Niet enkel als calibratie voor somige gebruikers. Maar ook wat de lange termijneffecten zijn van bepaalde referenties op varieerde omgevingsfactoren.
Misschien een ideetje om een tweede referentie toe te voegen die niet continue onder spanning staat? Zo kan ook hiervan de drift bestudeerd worden?

Ik denk dat het toevoegen van de twee weerstanden heel zeker een goed idee is. Zo kan er altijd additioneel meer bekeken worden.

Denk je dat er een mogelijkheid is om Nederland met België uit te breiden?

Groet

Kris

blackdog

Golden Member

Hi Kridri,

Ik heb nog gedacht aan een LM399AH maar die verbuikt te veel enegie.
Verder heb ik geen andere referenties die ik flink verouderd heb, maar binnenkort gaan er een stuk of 5 AD587KNZ onder spanning.
Dit om te zien hoeveel deze driften bij de eerste 2000 uur, dit is Analog Devices referentie die bekend staat als goed stabiel.
Dit IC zit jammer genoeg wel in een plastic huisje, maar ik kan het in een "print doosje" solderen,
dan is de luchtvochtigheid niet meer van belang.

Ik zet het op het lijstje van opties, dank je.

Nederland en Duitsland lijken mij geen probleem,
hangt er vanaf hoeveel de verzendkosten zijn in in hoeverre de gene die de referentie wil gaan gebruiken daar in meedeeld.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als je het niet nodig hebt, of geen intresse in precisie instrumentatie hebt, dan is er ook geen rede om aan dit project mee te doen.

Bram, dat klinkt geprikkeld, alsof ik u zou gekwetst hebben, en dat was echt niet de bedoeling! Je schreef toch "Ik hoor graag van jullie" - weliswaar zonder aan te geven wàt je dan wel graag wilde horen. Ik gaf mijn idee over dit project, en hoe het voor mijn situatie nuttig zou kunnen zijn (of niet), want zo meende ik uw vraag te begrijpen. Je peilde toch naar de interesse terzake? Wel, die is er bij mij niet, en ik probeerde duidelijk te maken waarom. Meer moet je in mijn reactie niet willen zoeken.

Eigenlijk is mijn standpunt maar hetzelfde als van @Fotohuis.

Nogmaals dank voor het aanbod, en veel sukses en pret gewenst!

PS dat "GD" een actief en achtbaar forumdeelnemer aanduidt lijkt mij buiten kijf te staan, ook ik stel me verder geen vragen.

PPSS dat van die fouten en kromme zinnen valt nog best mee, en het is me duidelijk dat je hier veel zorg aan besteedt, dus als er al eens eentje door de mazen glipt dan kan ik daar best mee leven.

PPPSSS het aanbod van RAAF12 zou mij, de enkele keer dat ik dan toch zoiets nauwkeurigs nodig heb, best kunnen aanspreken, als ik wat dichterbij woonde. Hulde, RAAF12!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@Blackdog, die GD-aansluiting is voor mij tot nu toe ruim voldoende , dus ik zal (voor zover ik het kan overzien) geen gebruik hoeven maken van je nieuwe 10V-standaard.
@benleentje, GD is niet een 'een' maar iemand.
En voor Bram, veel ontwikkelplezier met je nieuwe project.
Uit belangstelling zal ik je topic volgen.

miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Leuk idee :-)

Maar waarom moeten we ingewikkeld doen om die referentie altijd, ook tijdens de reis, onder spanning te houden?
Die referentie kan ook op bestemming weer acclimatiseren. Van mijn part 24 uur aan laten staan voor gebruik.
Dat maakt het geheel een stuk kleiner en lichter voor verzending.

Maar ik denk dat een paar uur opwarmen meer dan genoeg is. Die tijd zul je een referentie na een reis toch al moeten gunnen. Al is het alleen maar om de temperatuur te laten stabiliseren na een dag hobbelen in een heet / koud busje.

Mijn AD584 ref verloopt nauwelijks tot niet na aanzetten, en is na een kwartiertje zo stabiel als hij zal worden (LF ruis :-)).
Dan moet hij dus wèl al van te voren aangesloten zijn (Seebeck), en al een tijdje in dezelfde ruimte (zelfde temperatuur) gestaan hebben...

In plaats van de GD output stel ik een variabele GD aanpassing voor: een stukje zwart tape meesturen waarmee een aantal digits naar wens afgeplakt kan worden.

groet! Gertjan.

@miedema, die zwarte tape lijkt me niet zo'n goed idee.
De gestabiliseerde uitgang moet voorzichtig en met beleid behandeld worden. Het wordt tenslotte een precisie-instrument
Als de GD uitgang een beetje verloopt door (onopzettelijke) mishandeling van buitenaf, dan is dat niet direct een probleem.

Dag Bram

Nog een klein ideetje dat ik heb.
Aangezien je toch van plan bent een arduino te gebruiken is het misschien gene slecht idee om alle gegevens (temperatuur, druk, vochtigheid) te loggen naar de terminal en een usb aansluiting te voorzien. Zo zou de gebruiker de gegevens kunnen loggen naast de logging van de referentiewaarden (spanning en stroom).

Groet

Kris

Hewlett

Honourable Member

Ja, leuk idee, er zijn op EEVBlog ook een aantal initiatieven dus waarom niet in Nederland / Belgie.
Meeste van mijn multi-meters gaan regelmatig weg voor kalibratie (geef toe, niet elk jaar maar vaak genoeg denk ik) en ik ben redelijk voorzien van referenties. Ik zal geen gebruik maken van deze "reis-referentie" maar ik ga het topic wel volgen denk ik. Verder geen idee wat je met die Arduino moet (voor de leuk?) en wat een GD specifieke aansluting is weet ik eigenlijk ook niet. Hopelijk gaat dit draadje voornamelijk over het analoge deel en wordt het geen Arduino topic met brakke code :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Leuk project, zeker als ik een 6 1/2 meter heb zal ik meedoen . Nu nog behelpen een Schlumberger 7150.
Wat wil je gaan meten met de BME 280? Het klimaat in je kastje of in het lab? Ventilatortje? Of in een extern kastje?

blackdog

Golden Member

Hi,

Bouwproject?
Dit is geen nabouwproject, maar mijn hersenspinsels zijn wat mij betreft voor iedereen prive te gebruiken.

Camino1
Ik heb al meerdere keren aan dit topic gedacht en vandaag dacht ik laat ik het maar eens op CO gooien.
Dus ik zit wel nog steeds in de prille fase.

De BME280 komt in het kastje en nog wat andere sensoren er omheen zoals het blokschema al laat zien alles uitgelezen door de Arduino.
De bedoeling is dan dat de BME280 op een plekje komt waar geen extra warmte wordt opgewekt
en er komt een gat in de behuizing zodat de luchtvochtigheid ook goed gemeten kan worden.
Waarschijnlijk meet ik de LT1021-5V ook nog appart met een sensor op zijn kop.
Geen ventilator, ook geen oven! alles met zo weinig mogelijk verbruik maar wel wat extra thermische massa voor de LT1021 en de weerstanden voor de 2x versterker.
Ik zoek de componenten uit op zo laag mogelijk verbruik, zodat de referentie zo lang mogelijk kan draaien op een accu lading.

Kridri
Ik noteer je opmerking over het loggen van de omgeving, maar ik hou streng toezicht op het verbruik van de electronica. :-)

Hewlett
Waarom zou je niet meedoen...
Brakke Arduino code, lijkt mij een leuk idee dat je daar voor een deel voor gaat zorgen, dat mijn code niet te brak word!

Gertjan
Er komt geen oven in dit project, wel aan gedacht maar i.v.m. het verbruik niet zo wijs, wordt anders ook door de acuu's een beetje te zwaar.
Volgens mij heb ik het hier niet gehad over dat de referentie onder spanning zou moeten blijven tijdens de reis naar de gebruiker.
Kan misschien wel, als ik het verbruik goed onder controle kan houden maar is wat mij betrteft geen moetje.
De bedoeling is dat de gebruiker zo lang mogelijk kan testen op een lading zodat eventueel het verloop van de te testen meter goed te zien is zonder tussendoor te moeten bijladen.

Het is verder nog helemaal niet complex, ook al wordt het blokschema misschien wel zo geïnterpreteerd, bijna alles aan de Arduino die je ziet, wordt direct bedraad naar dat prinje.
De Arduino doet niets aan de referentie, ik heb er wel aan gedacht met een DAC de temperatuur te compenseren, maar dat ga ik niet doen.
Er komen een aantal dioden tegen de LT1021-5V gemonteerd die voor normale LAB temperaturen een redelijke compensatie geven.
De TP4056 en MT3608 zijn gewoon kleine Ebay prinjes, de LT1763 is een CO8 behuizing en komt op een standaard verloop printje, allemaal nix moeilijks.

Meewerken aan dit projekt
Ook al heb je als CO lezer totaal geen intresse in het controleren van je digitale of andere meetinstrumenten,
dan vind ik het nog leuk dat je alsnog bijdraagt aan dit project!,
Ook voor big_fat_mama in tegenstelling zoals ik eerder opmerkte (sorry), b.v. de Arduino code, correctie van mijn kromme Nederlands, enz :-)

Hieronder laat ik een paar virtueele vragen zien, die zouden kunnen helpen bij dit project.
Bram, ik zie dat je een TP4056 als Litium-Ion charcher heb omschreven, mijn ervaring is dat Product X hier en hierom meestal beter werkt, zou dat een goede aanpassing kunen zijn?

Bram, de DC converter die je gebruikt werkt op ongeveer 1,2MHZ je kan bij die en die webshop de ABC123Q kopen die op 2,5MHZ werkt, zou dat intressant zijn?

Je hebt het over 18650 of een 26650 cel, maar deze platte XXXXX heb ik veel ervaring mee is dat misschien handig?

Hoe ga je de filtering aaanpakken zodat mijn mobiele telefoon of mijn LAB apparatuur niet storen op de referentie?

Wat is je minimale uitgangspunt voor de werktijd op 1 accu lading, ik zou het prettig vinden als 36-uur mogelijk was.

Wat voor soort aansluitklemmen ga je gebruiken, ook 4 draads?

Ik weet dat XXX ook een LDC display heeft met een zeel laag verbruik, is dat iets voor je?

Maak je de Arduino uitschakelbaar voor een nog lager verbruik?

Ik weet leuke raampjes voor het standaard Nokia display, kan je hier kopen: XXXXX

Kijk, dat soort vragen en opmerkingen zou ik waarderen, positief meewerkend, ook al heb je zelf geen intresse in het uiteindelijke product.
Er is bij veel CO gebruikers op allerlij gebied veel kennis aanwezig, ik zou het prettig vinden als jullie die delen voor dit project,
ook al zou het maar een klein onderdeel van het geheel zijn.

Groet en dank,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
haasje93

Golden Member

Wat betreft de input beveiliging heb ik nog wel een ideetje.
Volgens mij heb je dit principe wel eens toegepast en bij Gertjan is het ook een paar keer voorbij gekomen, hij had het ook nog een keer aan kij verteld in een mail.
Namelijk dat over de input van de voeding een Pmosfet verkeerd om komt te staan. Dit lijkt mij een zeer goede beveiliging waar je in dit geval geen enorme stromen krijgt als je een diode anti parallel zou bevestigen.
Dus met de Drain aan de input, source aan de output (dus het te voeden deel) en de gate met een weerstand aan de ground.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Sine

Moderator

Top idee, En daar is hier ook zeker interesse voor.

Ik heb zelf al eens over iets in die richting lopen denken (zie het 10v over internet topic) maar dan iets eenvoudigers wat ook door de brievenbus zou kunnen. Zonder accu's ed.
Het grootste probleem daarmee is mechanische stress, de postafhandeling staat nou niet echt helemaal bekend om zijn zachthandige omgang met het eea.

De Ali-E pakketje komen hier altijd probleemloos aan. Alleen iets met een zwaardere accu wordt een beetje link.