Electrolux koelkast schakelt zichzelf uit (geen compressor, licht en display) en begint opnieuw van zelf

Ik heb weer een probleem met mijn koelkast, een Frostig (Electrolux) BCF228/64 (PNC 925 582 004)

Het probleem manifesteert zich sinds gisteren, de koelkastcombinatie schakelt zich uren uit. Er is dan geen teken van leven, de compressor draait niet en er is geen deurverlichting en het display is uit. Daarna start de koelkast weer, er is een pieptoon omdat de temperatuur te hoog is, en na een 1/4 tot een 1/2 uur stopt hij weer. Soms als er geen teken van leven is, zijn er 2 piepjes achter elkaar, maar meer niet. Maar soms start hij weer na een tijdje. En de cyclus herhaalt zich verder.
Misschien heeft het te maken met de hoge temperaturen van de laatste week, de koelkast moet harder werken.

Alle hulp over mijn probleem is welkom

Sine

Moderator

Klinkt als het senseo-syndroom, de X2 condensators in de voeding verlopen van waarde en kunnen niet meer genoeg stroom leveren.

Is er een manier om het te testen?
Hoe kan je het verhelpen?

Sine

Moderator

Testen kan als je een meter hebt die capaciteit kan meten, repareren is een kwestie van de betreffende condensatoren vervangen.

Welke en waar verschilt per apparaat, niet zelden zitten die op een print achter het display, niet spannend of duur.

let op: Ik vermoed dat dat je probleem is. Een paar foto's van de print kan misschien al wat uitsluitsel geven.

Ik hoorde net de koelkast piepen (voor de te hoge temperatuur) en de compressor draaien. Ik open vervolgens de deur van de koelkast om de display te controleren, de koelkast schakelt zich dan helemaal uit als de deur open gaat.

Sine

Moderator

Ik zie net de foto's in het topic van februari https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1975054#1975054

Als dat de zelfde koelkast is dan is het niet het senseo syndroom, daar zit een echte voeding met een switcher op te zitten.

Dan zouden het ook nog elco's kunnen zijn ... maar ook nog andere dingen. Dat is even wachten op iemand die ervaring heeft met deze apparaten.

Nog bedankt voor jouw reactie Sine. 2 foto's over de printplaat, misschien helpt het

als de voeding een X2 is, en daar lijkt het wel op, dan zou die donkerblauwe panasonic C16 gaar zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik zie een schakel-IC en trafo'tje dus helaas zal die blauwe C wel voor wat anders zijn (snubber of ontstoring).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

moet ook zeggen dat ik die panasonic niet vaak als serie condensator tegenkom. voornamelijk als ontstoring bij airco's en dergelijke japanse apparaten.

de voeding start dus wel weer vanzelf, kan gare elco's zijn, maar net zo goed kan de lnk364 gaar zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Heel erg basic: heb je gecontroleerd of er wel netspanning op de koelkast staat als hij het niet doet?
Een breuk in het netsnoer of een slechte verbinding in de wandcontactdoos is nooit uit te sluiten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Volgens mij mag je het probleem niet te ver zoeken, ik kocht ooit een nieuwe koelkast, en het probleem van de vorige lag aan een verlengsnoer, die bij het meer stroom moeten trekken de onderbreking maakte, daarom stel ik voor, sluit eens een koffiemachiene of zware belasting aan op het snoer, en kijk wat er gebeurt, een kabelbreuk is soms onzichtbaar, en op die manier testen kost je niks. Indien geen verlengsnoer, gewoon extra kabel op de aansluiting van je koelkast aansluiten.

Bekend euvel, C18 is defect.... Condensator heeft nagenoeg geen (P)uf meer...

Ik ben nog niet verder. Ik heb wel het volgende gemerkt:
- als de deur van de koelkast open is, de display gaat soms helemaal uit en dan weer aan.
- soms is de koelkast aan voor 2 minuten, het alarm piept ook voor 2 minuten en dan stopt alles. Soms duurt het korter alleen maar 5 seconden.
- het piep  alarm heeft  soms extra pieps tussen de reguliere interval van 2 pieps
- ik merk dat er is vaak een tic geluid van de kaart van de bedieningspanel met een interval van ongeweer 2 of 3 seconden tussen 2 tics. Die komt tussen de piep alarm van de te hoge temperatuur.
- als de kaart het tic geluid maakt, gaat de motor niet aan.
- als ik het bedieningspaneel in mijn handen heb, heb ik soms het idee dat het uitmaakt als ik de draden beweegt. Soms gaat dan de display uit en soms aan. Ik heb geprobeerd een probleem bij een draad of connectie te vinden maar dat is me niet gelukt. Ik weet dus niet of dat toevallig is.

maartenbakker

Golden Member

Ik ken het apparaat zelf niet, maar ik denk dat de door smd genoemde c18 een goede volgende kandidaat is om te meten of ongezien te vervangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Hikkende voeding dus, waarschijnlijk een Elco die zijn capaciteit niet haalt. Je kan de rimpel meten door AC spanning op de condensator te meten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedoel je dat een van de 2 zwarte of een van de 3 donker paarse mogelijk defect is (zie foto)?
Is het wel mogelijk om de capaciteit te meeten als de condensator nog gesoldeerd is?

Sine

Moderator

SMD weet waar het over heeft, als hij zegt dat c18 een bekend euvel is dan zou ik niet te veel tijd steken in testen, maar deze gewoon vervangen. (c18 wijst naar de print opdruk) als dat een elco is zou ik zelfs alle elco's in die buurt vervangen.

Lijkt mij C16 de seriecondensator met daarnaast de altijd warme 1 watt weerstand voor een extra snelle capaciteitsverlies.

maartenbakker

Golden Member

Op 8 juni 2018 22:54:27 schreef S.Oldeerbout:
Lijkt mij C16 de seriecondensator met daarnaast de altijd warme 1 watt weerstand voor een extra snelle capaciteitsverlies.

Die weerstand is wat zwaarder dan 1W, maar echt heel warm zal hij wel niet worden. De kans is groot dat hij samen met C16 een snubber vormt ofzo. In elk geval was al vastgesteld dat er een normale schakelende voeding opzit. Laten we de TS niet verder in de war brengen en eerst even concentreren op C18.

P.S. Een foliecondensator zal misschien iets sneller slijten in een warme omgeving, maar ik denk dat zulke slijtage alleen maar significant is in geval van een elco.

@smd hieronder: mee eens, met iets sneller bedoel ik dat hij na 50 jaar stuk is in plaats van na 100 :P Bij een elco is het meer het verschil tussen 2 jaar en 20 jaar ofzo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou Folie condensatoren slijten niet door een warme omgeving, want in een CRT televisie werd het wel warm en bleven ze wel goed!

Dankzij de lijst van shops van circuitsonline ben ik naar de leuke winkel Brigatti Electronics in Eindhoven gegaan, ik heb daar de condensatoren gekocht.
Ik was van plan om één voor één alle condensatoren te vervangen, en iedere keer te testen of het probleem er nog was.
Ik ben met de X2 op C16 begonnen omdat het de eerste genoemde kandidaat was en ook het makkelijkste te solderen. Ik heb dan getest, en de koelkast doet het weer. Ik zet de photos van de boosdoener.
Ik ben erg dankbaar voor jullie hulp, zonder was ik nooit aan begonnen. Nog bedankt.

maartenbakker

Golden Member

Dankje voor de feedback! Geheel tegen mijn verwachting in dus extra leerzaam.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zeker bedankt voor feedback! Is een bekend euvel, ook bij drogers en wasmachines van die tijd. Een soort van Senseo virus dat zich herhaalt bij Electrolux...