nieuwe functie belgacom decoder.

vandaag goed nieuws gekregen ivm deze decoder:
https://www.proximus.be/dam/jcr:2fc4fce8-d90a-41f9-9659-7749188636da/cdn/sites/support/images/tv_manual/decoder-v4~2015-11-26-13-58-56~cache.png

https://img.2dehands.be/f/normal/415608559_1-decodeur-proximus-neuf.jpg

Hallo,

Je hebt nog een oude decoder in huis (herkenbaar aan de knoppen en usb-poort rechts - zie foto boven) waarmee je naar Proximus TV kijkt. Volgens onze gegevens zou je met dit type decoder op korte termijn niet meer van een optimale TV ervaring en op lange termijn zelfs niet meer van TV kunnen genieten.
...
Tussen 11 juni en 30 juni bezorgt bpost de nieuwe decoder bij jou thuis. Ben je afwezig? Dan laat de bezorger een briefje achter en kan je je decoder in een postpunt vlakbij afhalen.
....
De oude decoder kan je gewoon naar het containerpark brengen. Hou wel de afstandsbediening bij, want die zit niet bij je nieuwe toestel.

en vooral dat laatste is HEEEEEEEEEEEEEL intressant. er zit dus een HDD in met opnames (niet erg als ik ze kwijt ben), maar wat kan je nog meer met dat ding? het is een cisco apparaat en volgens mij moet je daar andere software kunnen inpompen.
in een laatste geval zou ik de behuizing slopen en het display + usb gebeuren hergebruiken op een raspberry.

iemand al enige ideeen wat je ermee zou kunnen?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik dacht niet dat er in dat toestel een HD zit.
Maar ik kan me vergissen, uiteraard....

Mvg Oswald

320of 500GB hdd zit erin, mijn opnames staan er namelijk op.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

doorgaans is de grootte van de hdd al uit het typenummer op te maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

CISCO
ISB6030
IPTV set top box
SD/HD with DVR
rating 12V= 2,5A
...

zou ook gewoon sata zijn
http://oldradio.tesla.hu/szetszedtem/663stb/small/016belseje.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 7 juni 2018 22:12:12 (43%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

Even uithalen en het etiket lezen wat op de HD zit. Is idd rode kabel en met SATA anschluss.

Evarist

Golden Member

Kan je die HDD in je computer steken en de opnames gewoon bekijken of hebben ze weer wat uitgericht waardoor dit niet mogelijk is?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

content van de schijf is versleuteld. Is een eis van de programmamakers zodat HD content niet gaat rondzwerven op het internet.

Shiptronic

Overleden

Zelfs overzetten in eenzelfde apparaat werkt niet, of je moet de schijf eerst middels het apparaat formateren, maar dan zijn je oude opnames wel weg !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

de opnames intresseren me niet zo erg, het hergebruiken van het ding wel. maar het is best ingewikkeld.

op electronica vlak is er niks aan te doen, geen reset, geen software update..
het systeem is iets van digital media signage waarbij de software via appspaces naar het device wordt gehaald. moet jhe dan zelf een eigen appspace gaan opzetten waar het ding mee kan communiceren.

het zal dus gesloopt worden en er komt een rpi in

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Vaak zit er iets van een Jtag aansluiting in waar ea. mee geprogrammeerd/upload kan worden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik ben benieuwd of de box "gehackt" kan worden. Leuk nieuws dat de eruit gaan in de vorm van dat ik er misschien wel ga krijgen. Ik mag bij een Proximus winkel oude apparaten ophalen om te sleutelen. En als de consument de decoder mag afvoeren betekent dat ik misschien wel decoders krijg. Vroeger mocht dat niet.
Alleen voor de HD eruit te halen en case te hergebruiken is het inderdaad al leuk. De hds komen altijd wel te pas voor een test pc of hem extern maken als externe schijf voor data te vervoeren en niet belangrijke data zoals drivers, Linux distro's e.d

idd. ik ben al een tijdje bezig met raspberry's (server, mediaplayer en als retro game console).
het is dan ook ideaal als ik die kan inbouwen in een behuizing met een paar knoppen eraan, een display, een hdmi en audio poorten en een usb vooraan...
de 12V 2,5A voeding is ook een leuk hebbeding.

vooral mijn server kan wel eens een mooie behuizing gebruiken.
die heeft een netwerkkaart aansluiting nodig, een usb aansluiting en een hard disk intern. dat display zou ik kunnen misbruiken om de load, temperatuur of andere dingen weer te geven. perfect gewoon.

alleen dat wachten tot ik de nieuwe decoder heb, zodat ik de oude kan demonteren hé. ga ook een oproep starten bij kennissen om aan die apparaten te geraken.
hoe heb je dat zover gekregen dat je spullen van de belgacom winkel krijgt?

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 9 juni 2018 13:56:38 (20%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Tja, nu demonteren zou niet handig zijn.
Nog een bron voor je kan zijn is gewoon een advertentie zetten op 2de hands en recupelbakken in de gaten houden. Ik vermoed dat ze daar ook veel in zullen verdwijnen.
Ik mag daar al afhalen sinds ik een klein manneke ben. Ik ben toen gewoon allerlei winkels gaan vragen of ik oude Electronica mocht hebben dat de mensen achter lieten. Je moest (ik nog steeds trouwens) creatief zijn met het weinige zakgeld dat je had dus ging ik al heel snel hergebruiken en recyclen. En die netwerken lopen nog steeds voor diverse winkels, sommige al meer dan 15-20 jaar. Deze bron is een kleine winkel, geen grote dus.
Kwestie van gewoon durven vragen, nee heb je en ja kun krijgen.
Maar dat ik het als klein, schattig manneke vraagt heeft toen geholpen ?
Maar heb nog steeds nieuwe bronnen af en toe. Maar ik durf als aangespoelde Nederlander sneller gewoon dingen te vragen heb ik het idee. De Belgen zijn wat verleger en durven niet zo rap iets te vragen. Ik bedoel niet brutaal zijn maar gewoon netjes iets vragen. En dat loont.
En ook gewoon in de recupelbakken "duiken" die je overal vindt zoals in supermarkten, bouwmarkten etc.
Officieel mag je daar niet uithalen maar trek me daar niets van aan. Ik vind het zonde dat er zoveel weg gegooid word. En hergebruiken is over algemeen nog beter voor milieu dan recyclen.
Ik heb vaak juist heel veel leuke dingen gevonden in de recupelbakken (of wecycle in Nederland) variërend van kleine dingen tot 1,5 oude laptop waar alleen maar koelpasta van vervangen moest worden.

Als dat ding hetzelfde werkt als bepaalde series Digicorder van Telenet, kan je waarschijnlijk die harddisk weggooien. De settopbox versleutelt de hele schijf met een ATA password. Geen password = niks gaat (zelfs geen low level format).

Ik kan het weten want ik heb eens een harddisk die ik 2e hands verkocht had, teruggenomen want "werkt niet". Ding was in een Digicorder gesloopt door koper. Daar kwam ik pas achter nadat ik z'n geld teruggegeven had...

het is een cisco apparaat, ik kan daar wel eens gaan horen hoe het gecodeerd zit.
alshet echt hopeloos is, dan is het nog steeds een mooie behuizing met de ideale knoppen/display en aansluitingen om mee te spelen met een rpi.
mijn server in zo een doosje met bijhorende UPS accupack erin en hard disk erbij. ideaal gewoon.

een rpi als media center, perfect gewoon als die er als een ip tv decoder uitziet. met een beetje gefoefel krijg ik zelf de originele afstandsbediening erop aan de praat

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
apkay

Golden Member

heb hier nog wel een stuk of 6 dreambox 800 liggen met ab's
mag je zo hebben van mij.

groeten van apkay.
Lucky Luke

Golden Member

Op 9 juni 2018 20:43:45 schreef subsonik:
De settopbox versleutelt de hele schijf met een ATA password. Geen password = niks gaat (zelfs geen low level format).

Secure erase geprobeerd? Dat zou moeten werken.

(Om afgedankte disks te wissen. hdparm gebruiken om ATA password aan te zetten en daarna secure erase comando te geven. Ik vermoed dat dat ook werkt als er tijd tussen beide stappen zitten maar heb dat niet getest, mijn doel was afgedankte disks wissen.)

Maar ik ben geen diskexpert, en daarvan lopen er hier wel een paar rond, dus die kunnen vast meer zinnige dingen zeggen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Heeft belgacom vrijwillig je deze brief gestuurd dat ze je decoder gaan vervangen?
Of heb ge gezegd dat je Decoder soms haperde?
Heb zelf thuis identiek dezelfde staan.

Ik zelf heb ook wel best wat interesse in (enkele) van deze dingen.
Wat voor hdd zit er eigenlijk in 320 of 500?

Op 10 juni 2018 00:04:13 schreef Lucky Luke:
[...]
Secure erase geprobeerd? Dat zou moeten werken.

(Om afgedankte disks te wissen. hdparm gebruiken om ATA password aan te zetten en daarna secure erase comando te geven. Ik vermoed dat dat ook werkt als er tijd tussen beide stappen zitten maar heb dat niet getest, mijn doel was afgedankte disks wissen.)

Maar ik ben geen diskexpert, en daarvan lopen er hier wel een paar rond, dus die kunnen vast meer zinnige dingen zeggen.

Of course, maar om een secure erase te doen moet je dus of het user password of het master password hebben, ik heb geen van beide. Het master password op WD disks is normaal "WDCWDCWDCWDCWDCWDCWDCWDCW" maar blijkbaar verandert de Digicorder ook dit.

Soit, het ging over de Proximus box, benieuwd hoe het daar zit :)

Op 10 juni 2018 15:32:03 schreef Stefferke:
Heeft belgacom vrijwillig je deze brief gestuurd dat ze je decoder gaan vervangen?
Of heb ge gezegd dat je Decoder soms haperde?
Heb zelf thuis identiek dezelfde staan.

Ik zelf heb ook wel best wat interesse in (enkele) van deze dingen.
Wat voor hdd zit er eigenlijk in 320 of 500?

ik kreeg een email van proximus waarin stond dat ik een oude decoder heb en die moet vervangen worden voor augustus.

Hallo,

Je hebt nog een oude decoder in huis (herkenbaar aan de knoppen en usb-poort rechts - zie foto boven) waarmee je naar Proximus TV kijkt. Volgens onze gegevens zou je met dit type decoder op korte termijn niet meer van een optimale TV ervaring en op lange termijn zelfs niet meer van TV kunnen genieten.

Daarom bieden we je nu de mogelijkheid om deze volledig gratis te vervangen door een nieuw model! Deze decoder is krachtiger en zal je een nieuwe Proximus TV-ervaring bieden : een nieuwe look, sneller en intuïtiever navigeren, ... Klik hier en krijg alvast een voorproefje!

Je laat ons via het webformulier vóór 15 juni weten dat je je decoder wilt inruilen.
Tussen 11 juni en 30 juni bezorgt bpost de nieuwe decoder bij jou thuis. Ben je afwezig? Dan laat de bezorger een briefje achter en kan je je decoder in een postpunt vlakbij afhalen.
Je trekt de stekker uit je oude decoder en installeert zo snel mogelijk het nieuwe model.
Grijp deze kans want vanaf 16 augustus zal je oude decoder niet meer werken.
Sommige opnames zullen verloren gaan, meer bepaald die waarvoor geen uiterste datum is opgegeven om ze te bekijken.
De oude decoder kan je gewoon naar het containerpark brengen. Hou wel de afstandsbediening bij, want die zit niet bij je nieuwe toestel.

Heb je nog vragen? Bekijk dan onze speciale webpagina. Of druk op de 'Help'-knop op de afstandsbediening van je Proximus TV. Daar zie je een aantal handige demo-filmpjes.

ik kan de link hier niet plaatsen want als je op de url klikt (of een google bot doet dit), dan wordt een nieuwe aanvraag doorgestuurd met mijn email en adres er reeds ingevuld)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik was gisteren in gent en kwam toevallig langs een Proximus winkel. Ik ben gewoon gaan vragen of ze een docoder hadden liggen en ja hoor, ik had geluk. Helaas zonder adapter maar ik had nog een passende liggen van een Telenet defecte modem. (De witte mag ik ook gratis meenemen zoveel als ik wil bij een bron. Dingen worden met bakken afgedankt. Ik heb nog geen idee wat ik er mee zou kunnen doen)
Ik ga eens wat beter onderzoeken en mee spelen als ik tijd heb maar post alvast wat info en slechte foto's.
Ik zal later betere foto's maken en posten. Maar misschien heeft iemand al iets aan de info.
Ik denk dat iemand die thuis is in deze materie misschien toch best wel iets kan doen met zo'n decoder. Het zou leuk zijn als je er iets anders van kan maken bv Linux opdraaien, media player van maken of zo. Ik heb van dit soort materie geen kaas gegeten maak zie op diverse plaatsen connectors zitten. Zowel met pin als ombestukt. Lijkt me toch wel mogelijk dat je hem op een van der manier aan pc kan knopen. Bv een 4pins connector met uart erlangs gedrukt, nog een 4pins connector, 2x dubbele 8pins rij maar niet bedrukt. Verder 2 jumpers met tekst cs_swap en flash_type.
De mijne geeft error 40 en weet niet wat het betekent. Hij gaat aan maar ik heb geen beeld via HDMI. We hebben zelf ook Proximus en ik heb hem aangesloten met ethernet maar nog geen beeld via HDMI. Ik hoor wel.de HD opspinnen, scherm decoder zelf geeft errorcodes etc .
Wat misschien handig is om te weten dat het scherm, de knoppen, de voorkant een aparte PCB vormen met een kabel naar het moederbord. Dus die kan je met beetje geluk ook hergebruiken.

ik heb de mijne ook gesloopt. de hard disk is niet gecodeerd, is wel een linux schijf.
kon alles gewoon mounten en de files zien. echter zie ik geen opnames maar een grote file. vermoedelijk zitten daar de opnames ge-encrypteerd op.

schijf gewoon leeg vegen, leuke 320GB backup schijf.
de hardware is niet te hacken, heb het nagevraagd bij cisco. je moet een app center server opzetten, het ding met uw app server laten connecteren en dan kan je apps maken die dan op je toestel kunnen draaien.
dat gaan we niet doen. ik heb alles gedemonteerd en ga er een raspberry inbouwen.
de front USB ga ik aansluiten, alsook de connectors achteraan (met verloopkabels)
-HDMI
-audio L/R
-video
-ethernet
-usb

vooraan ga ik een 20x2 LCD scherm installeren waar ik CPU load of andere dingen kan op weergeven. wat ermee gebeurd dan weet ik nog niet
. is een leuke behuizing voor mijn server, kan ik op het display ook de CPU load en dergelijke meegeven, en in de behuizing kan ik perfect ook een stel 18650 accu's kwijt zodat ik een interne UPS kan bouwen.

kan zijn dat ik met deze een retro pie bouw (game emulator voor nintendo, sega,...).
de front usb is dan ook makkelijk om een controller in te pluggen.
via een boot menu zou ik dan ofwel een mediacentre ofwel de retropie opstarten (front usb is ook handig om een usb stick in te pluggen bij het mediacentre).

kortweg, ik zoek nog behuizingen :-)

het links printje aan de voedingsconnector levert 12V op de grote geel/zwarte connector, en de kleine connector heeft 0.6V tussen zwart en blauw, en 5V tussen zwart en rood.
hoeveel ampere weet ik ook niet, dit was de voeding van het display.
ik ga hier waarschijnlijk een arduino op aansluiten die het display en de knoppen beheert en via I2C/serieel door communiceert naar de raspberry.
de raspberry opzich kan dan ook data naar de arduino sturen en deze zal het op het display zetten
dit bespaart een heleboel kabels tussen front en raspberry

update:
het is er gewoon voor gemaakt:

de raspberry past gewoon op 2 voorziene gaten zoals het mainboard vastzat.
de voedingsconnector die links boven op het printje zat heeft de aansluitingen
massa - null - massa - +5V
connector eraf, USB chassisdeel erop gesoldeerd en kan mijn rpi al rechtstreeks voeden uit die DC converter (of die genoeg stroom levert, zal ik later wel meten). het originele VFD display was ermee gevoed.
verloopkabel male-female HDMI is al bestelt zodat ik die op originele plaats kan monteren

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken