Instelbare AC voeding, 50 W

benleentje

Golden Member

Ik zou wel eens willen weten welke impedantie een 50W transformator heeft. Bij een versterker word het vermogen bv opgegeven bij 8 ohm. Als je transformator maar 2 ohm is dan vind de versterker dat echt niet leuk. En als de impedantie weer te hoog is dan haal je niet het beoogde vermogen omdat je dan op een geven moment tegen de voedingsspanning vastloopt. En dan kan dus een normale audio versterker ongeschikt zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

De TPA3116 vindt 2 Ohm juist fijn... ;)
Is goed zelf te bouwen ook. Ik gebruik ongefilterde output van een AD9833 via een TPA3116.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit is ook wel leuk, het frequentie spectrum van de twee signalen.

Dit is van het signaal direkt van de DAC. Die heeft een piek op de center frequentie van 50 Hz, en een paar piekjes rond de DAC Sample frequentie van 5 kHz.

En dit is van het groene signaal, dus na een laag doorlaat filtertje. De 5kHz pieken zijn weg.

Toch knap van zo een skoopje :)

Ik moet eerlijk zeggen; dat ziet er heel keurig uit.
Ja ik ben helemaal overtuigd dat d.m.v. software een heel goed, of eigenlijk perfect sinus signaal te maken is.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Maar wat heb je aan de perfecte sinus als straks de interne weerstand van je transformator, gecombineerd met het niet-sinusvormige stroomverbruik van de belasting, er iets totaal anders van maakt? Zie ook mijn post van woensdagavond... Dat is de achilleshiel van je ontwerp, vanwaar die sinus komt is in dat opzicht nauwelijks interessant :-)

Tja wat is de impedantie van een trafo? Ik heb er eens een gemeten door 2 trafos achter elkaar te schakelen met een shunt weerstand om de stroom te meten. Zoals in dit blokschema. Dit zijn 'dikke' trafos van elk 2 x 33V, 2.5A (dus 165 VA).

De weerstand aan de secundaire kant is feitelijk een weekijzer spanning meter. Die blijkt een erg lage weerstand te hebben van 13K5.

De lamp L1 is nu niet aangesloten, zodat secundair alleen de stroom loopt door de meter van 13K5.

Ik krijg nu het volgende plaatje op de skoop.

Als we alleen de primaire kant van de tweede trafo bekijken dan krijg je dit:

De trafo heeft 2 x 33V wikkelingen in serie dus dat is 66VRMS ofwel tegen de 100V Peak. Dat klopt wel ongeveer. met de gele trace. Wel vreemd dat de toppen van de sinus plat zijn.

De paarse trace is de spanning over een 0.15 Ohm shunt weerstand. We zien daar een piek spanning van ongeveer 40 mV, dus de piek stroom wordt dan 266 mA.

Daarmee wordt de impedantie van de trafo dus ongeveer 375 Ohm. Dit is dan wel met vrijwel geen belasting aan de secundaire kant. Als je die wel gaat belasten dan zal de impedantie ongetwijfeld veel lager worden.

Het is nu ook wel duidelijk dat ik deze trafo's niet kan gebruiken voor dit project. Die TPA3116 gaat nooit zoveel spanning kunnen leveren. Ik schat zo dat de Max AC spanning uit de versterker niet hoger kan worden dan 15VRMS. Dus dat wordt dan een trafo van 12V 4A.

Op 8 juni 2018 01:14:54 schreef deKees:
De AD-converters ga ik hier niet kunnen gebruiken vrees ik. De processor heeft het niet genoeg capaciteit als die al de sinus genereert.

Ik ben over van AVR naar "STM32". De "concurrent" van de ATMEGA328 is in mijn ogen de STM32F072. Die heeft:
* 16k RAM ipv 2k.
* 64 of 128 K flash ipv 32.
* 2x 12 bit DAC ipv niets.
* 12 bit adc ipv 10.
* 32 bit registers ipv 8bit.
* ingebouwde USB.

Maar in deze het allermooiste is dat je de "stuur de sinus naar de DAC" gewoon geheel door hardware kan laten doen. 1x instellen en niet meer naar omkijken. met DMA wordt een tabel naar de DAC gestuurd op basis van een timer. De DMA module kan je in "auto repeat" zetten, zodat je zelfs op het eind niet even de boel opnieuw hoeft in te stellen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi deKees,

Leuk project, hier staat ook zoiets op stapel :-)

1e
De afgeplatte sinus komt door al die voedingen die op het net zijn aangesloten, wat ik al even aantipte in een andere post.
Bij een zelf opgewekte sinus en een versterker die deze piekstromen aan kan, heb je dit probleem niet.
Mijn setup zou uit een "over" ge-dimenseerde versterker bestaan die hoge piekstromen kan leveren voor het vermogen wat uiteindelijk nodigt is.
Ook komt er AC feedback in dat systeem zodat de 230V uithang een mooie sinus is, ook al is de piekstroom hoog.

2e
De Lila trace geeft aan dat de trafo reeds een stukje in verzadiging aan het gaan is, bij belasting als de spanningen lager worden kan de trafo ook weer een beetje
uit dat gebied komen.

3e
Let heel goed op de fase, dat is de Lila trace t.o.v. de gele trace. de stroom is nul (lila) als de als de spanning maximaal is geworden.
En natuurlijk andersom, stoom max. bij spanning rond de "0" Volt.

4e
Denk na over de minimale frequentie die je denkt nodig te hebben, ik zou aan 40Hz denken en dan tot 150Hz, of als je je ook voor boten en vliegtuigen gaat bezig houden 500Hz.
Het hogere frequentie gebied is voor bijna alle trafo's geen probleem.

5e
Feedback wat ik net al aangaf, kan bij gebruik van een goede versterker een vrijwel vervormingsarme sinus output geven.
Dat kan via een extra wikkeling of het mooist direct op de 230V uitgangswikkeling, maar dat moet dan wel via optische koppeling voor de veiligheid.

5e
Complimenten zoals je dit op CO zet met je nieuwe scoop. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Wat is het doel van dit, een soort AC labvoeding ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Mooie metingen en mooi gedocumenteerd, kunnen sommigen nog van leren :-)

Je hebt nu de primaire impedantie gemeten, maar eigenlijk willen we weten hoeveel de uitgangsspanning straks gaat afwijken naarmate de last meer stroom verbruikt: we willen de interne serie-impedantie, in de praktijk voornamelijk koperweerstand.

Met je opstelling is het eenvoudig te meten: meet de verhouding tussen Uin en Uout, zonder last en met een gekende last. Zo zal je zien dat in je toepassing Uin zal moeten verhogen bij belasting.

Met feedback (punt 5 van blackdog hierboven) kan je dit doen. Stabiliteit van de versterker wordt dan een flink aandachtspunt. Succes :)

@rew
Helemaal gelijk natuurlijk. Ik heb alleen nog weinig ervaring met die STM, al heb ik al wel eens gespeeld met deze
https://www.ebay.com/itm/STM32F103C8T6-ARM-STM32-Minimum-System-Develo…

Maar die heeft geen DAC aan board. Voor mij is het misschien toch eenvoudiger om de sinus uit te besteden aan een AD9833, en ik kan ook gewoon 2 aparte bordjes inzetten, een om de sinus in te stellen en een om de spanning/stroom/power te meten. Daar heb ik in elk geval al printjes voor liggen.

@blackdog
Inderdaad, lager dan 50Hz is niet echt zinvol, maar misschien toch wel een keer leuk om de grenzen van een trafo te zoeken.

Verzadiging zeg je? Dat blijkt zeker uit de bult aan de rechterkant van de lila trace? Dat is niet zo mooi, dat betekent dat de spanning niet veel hoger kan. Ik zou toch wel een bereik willen krijgen tot 250VAC maar de trafo wordt dan de beperkende factor.

En bij hogere frequenties krijg je meer ijzerverliezen natuurlijk al weet ik nog niet wanneer dat een rol gaat spelen. Verder dan 120Hz wil ik niet gaan, daar heb ik hier geen toepassingen voor.

@fred101
Inderdaad, het doel is een soort van labvoeding om netspanning apparatuur te testen, zoals led lampen, adapters, power blokken etc. Je ziet de wildste specifikaties zoals "85 tot 265VAC/DC", "dimbaar". Veel apparatuur heeft een ingebouwde brugcel. Met een instelbare AC voeding van zeg 50 - 250VAC, 20-120Hz kun je kijken of de claims een beetje kloppen.

Ik ben ook nog aan het verzinnen hoe ik een dimmer kan nabootsen. Volgens mij kan je dat beter aan de hoogspannings kant inbouwen, want fase-aansnijding door een trafo omhoogbrengen kan wel eens lastig worden, zeker bij trailing edge dimmers zoals die tegenwoordig voor led lampen worden gebruikt.

Peter_dtn

Golden Member

ter lering en vermaak heb ik in een "onbewaakt moment" de deksel van een AC powersource in ons lab geschroefd. Het is een "average" 1kVA model met twee voltage bereiken 0...135V en 0 ... 270V, in het lage bereik is de te leveren stroom twee keer zo groot dan in het hoge bereik.

de powersource bestaat uit twee gedeelten rechts de DC convertor en links de AC output generator.

De truuk hier volgens mij is dat ze een "hoog frequent" PWM maken en die moduleren tot een sinus. De TS gebruikt een DAC om de levels van de sinus te maken, maar dat kan ook met PWM en zo'n PWM puls kan je makkelijker naar een veel hoger energie niveau brengen.

Een ander voordeel van deze "hoge frekwentie tot aan de uitgang" is dat je (ringkern)trafos kan gebruiken die maar op een frekwentie hoeven te werken, de "carrier frekwentie". Hieronder de uitgangstrafo en filter gok ik.

Nog een "luchtfoto" van de power-source, onder DC input 100...240V, deze module moet er voor zorgen dat onder alle omstandigheden er genoeg DC level is voor de AC versterker (boven) zodat die een mooie sinus kan maken, zonder platte toppen.
Op de AC versterker verder een opzet-print voor het meten van uitgangs-stroom en spanning, dit wordt teruggekoppeld naar een processor-print die middels synthese de uitgangs-spanning maakt. Rechtsonder een GPIB / serial aansluiting zodat je de unit ook middels een computer kan aansturen. Dit is bv handig als je een schakeling wilt testen op gedrag als de sinus niet volledig is, hapjes eruit, of een complete sinus afwezig (EMC)

Het is voor veel dingen een handig instrument, 1kVA is in de meeste gevallen overbodig een exemplaar van bv 50VA is voor lab-toepassingen toereikend en zal ook een stuk minder herrie maken dan de "krachtpatser" op de foto's

Succes met het bouwen !

Arco

Special Member

Voordeel van gebruik van een AD9833 is dat je controller verder zijn handen vrij heeft, je hoeft alleen de frequentie op te geven.
(mocht je ooit een afwijkende golfvorm willen voor testen van iets dan kun je die ook erin zetten...)

Als processor gebruik ik nu de PIC24FJ1024GA610. Kan veel (1024k flash, 32k ram) en kost maar een paar euro...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

@ deKees

Zomaar even een vraagje uit interesse over de meetopstelling in je post van:

Op 11 juni 2018 01:01:28 schreef deKees:

Waarom is de GND van de scope aangesloten na de current sense weerstand en niet direct op de trafo`s?
Mij lijkt het dat er zo een "zwevende" GND is die afhangt van de stroom.
Ook de spanningsmeting is daardoor licht afhankelijk van de stroom door de current sense weerstanden.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@arco
Zojuist even een datasheet van de AD9833 bekeken. En die kan inderdaad wel mooie sinus en driehoeken genereren, maar ik zie zo snel geen mogelijkheid voor amplitude modulatie. En die heb ik toch echt wel nodig. En ik zie ook geen opties om afwijkende golfvormen te laden trouwens, dus ik vraag me wel af hoe je dat dan doet.

@vergeten
Op deze manier krijg ik exact de spanning over de primaire spoel van de tweede trafo, en dat is wat ik wilde meten. De spanning over de shunt heeft dan geen invloed. Dat betekent wel dat de spanning over de shunt geïnverteerd moet worden om de juiste fase te krijgen, maar dat kon ik in de skoop instellen.

Maar goed, feitelijk maakt het niks uit. Die 40 mV shunt spanning zie je toch niet terug op de 100V spoelspanning. Maar als ik straks met een 12V trafo en (max) 5A moet gaan werken dan gaat die shunt wel meespelen denk ik.

@peter_dtn
Wow, mooie machine. En misschien heb je wel gelijk en kan ik beter een hoogfrequent trafo nemen met pwm.

Maar ik wil toch wel eerst kijken hoever ik kom met die audio versterker, en die is al onderweg.

Op 11 juni 2018 01:01:28 schreef deKees:

Je haalt in je verhaal de twee stroommetingen (groen en paars) door elkaar denk ik, de paarse is niet de primaire van trafo2 maar de secondaire van trafo2, oftewel de inductieve belasting door de weekijzermeter, je ziet de faseverschuiving en de verzadiging (vd weekijzermeterspoel) bij het afvlakken van de top van de spanning.
De sec.piekspanning is daar 230xwortel2=325V dat gedeeld door 13k5 = 24mA, dat is prim. 230:66x24=84mA, de rest van die prim. stroom is de magnetiseringsstroom (nullaststroom).

Op 11 juni 2018 23:04:02 schreef deKees:
Maar ik wil toch wel eerst kijken hoever ik kom met die audio versterker, en die is al onderweg.

Je moet je realiseren dat die audio versterker gewoon doet wat Peter adviseert (hoog frequent PWM). Kortom, jij geeft analoog door aan de PWM module wat de actuele PWM waarde moet zijn, terwijl dat eigenlijk ook digitaal had gekunt binnen de microcontroller. Same difference: in essentie gewoon dezelfde truuk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rwk
De groene trace staat ingesteld op 20 mV/div, en is in fase met de blauwe trace = 230V AC. De shunt aan die kant is 1 Ohm, dus dan loopt er ongeveer 20 mA piek. Precies wat ik daar zou verwachten. De lila trace zit dus echt aan de primaire kant (2 x 33V) van de tweede trafo.

@rew
Ik had toch begrepen dat Peter het pwm signaal eerst omhoog transformeert en er daarna pas een sinus van maakt. Dan krijg je toch eeh heel ander systeem. Wel interessant trouwens

Ha deKees,

Ik ben je draadje even mis gelopen :+ mooi resultaat tot zover en leerzaam.
Kijk je heb een bepaalde filosofie over je ontwerp en dat is te respecteren je geef zelf al aan er zijn meer wegen.....
Vaak krijg je dan inbreng die niet mee denken met jou ontwerp dat is niet mee bouwen.
Je keuze om een losse sinus generator te gebruiken kan je kunt dan frequentie amplitude en fase regelen maar dit kan ook in je AVR of PIC misschien moet je uitwijken naar een iets groter model ?

Even je meetopstelling is het mogelijk om galvanisch gescheiden te meten ? kleine stroom trafo of zo iets.

Het is uiteraard nog niet af dat zie ik ook hoe ga je de terugkoppeling doen ? een trafo aan de uitgang.
Ik heb vaak met het opzetten van een project dat ik na enige testen de resultaten even op me laat inwerken.
Soms met een feedback met betrekking tot de gebezigde opzet.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
benleentje

Golden Member

Ik had toch begrepen dat Peter het pwm signaal eerst omhoog transformeert en er daarna pas een sinus van maakt. Dan krijg je toch een heel ander systeem.

De versterker die je hebt besteld is een klasse D versterker. Die werk intern met PWM van een dusdanig hoge frequentie dat het relatief makkelijk weer uit het versterkte signaal is te halen. Vandaar ook dat de chip zo klein kan zijn en toch veel vermogen aan de speakers kan afgeven. Hoe minder de schakelverliezen hoe minder warmte dus de huidige generatie is daarmee kleiner dan die daarvoor en dus ook minder verliezen.

JE kan daarom dus eigenlijk misschien wel direct PWM doen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 12 juni 2018 19:47:44 schreef deKees:
@rew
Ik had toch begrepen dat Peter het pwm signaal eerst omhoog transformeert en er daarna pas een sinus van maakt. Dan krijg je toch eeh heel ander systeem. Wel interessant trouwens

Oh, het feit dat jij VOOR de trafo een dikke spoel ging plaatsen had ik even gemist. Sorry. (jij ook denk ik. :-) )

Geeft allemaal niet. Gewoon proberen. Kijken wat er gebeurt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@elecron920

Hoezo stroomtrafo? Het hele circuit is al galvanisch gescheiden van het lichtnet door de eerste trafo. Het hele circuit daarna is volledig zwevend opgebouwd. Dus ook als ik dan de massa van links en rechts van de tweede trafo aan elkaar koppel dan nog is alles zwevend en gescheiden van het net. Voor mij veilig genoeg, zolang ik de andere kant van de hoogspanning voldoende geïsoleerd hou.

En terugkoppeling was ik in eerste instantie niet van plan. Zolang ik de spanning kan instellen en meten is eigenlijk al genoeg. Als de spanning wat inzakt bij een zwaardere belasting dan kan ik nog best wel handmatig bijregelen. Maar ik wil best wel proberen om het met terugkoppeling beter te maken. Zodra de versterker binnen is kan ik wel wat metingen gaan doen.

@rew
Hoezo dikke spoel voor de trafo?? Die versterker module die eraan komt doet zelf pwm op 400 kHz. En die heeft een paar kleine spoeltjes aan boord, zodat er uiteindelijk gewoon een 50Hz Sinus overblijft. Van de PWM is dan niet veel meer over volgens mij. Heel anders dan in het systeem van Peter die de PWM rechtstreeks door een hoogfrequent trafo jast.

@benleentje
Wat bedoel je met direct pwm? Die versterker gaat denk ik niet veel hoger dan 20KHz want die is bedoeld voor Audio en zorgt er zelf voor dat het ingangssignaal via pwm weer aan de uitgang terug komt. Dus dan moet ik een 2kHz pwm signaal opwekken en moduleren naar een 50Hz sinus. En vervolgens het versterkte 2kHz pwm signaal doorsturen naar de nettrafo? Lijkt me sterk dat dat goed gaat.

En inderdaad heb ik nog niet alles helemaal uitontwikkeld. Voor mij is het vooral ook proberen en zien wat er gebeurt. Dat maakt het juist ook zo leuk.

Ha deKees,

Voor wat je meting betreft maak niet uit maar was misschien interessant om het van een andere kant te bekijken i.p.v. een keiharde weerstand.

Je opzet is in principe prima je versterker is analoog in dit signaal wordt op een zaagtand gemoduleerd tot PDM en geen PWM half van de tijd staat het spul bijna uit dus weinig warmte verliezen kleine chip gaf @Arco of @rew al aan ik vond op de foto het koelprofiel iets klein maar dat zie je in de praktijk wel.
Aan de uitgang filtertje misschien moet hier wat gebeuren maar dat kan je pas meten als je printje binnen is.

En dan wat wil je uiteindelijk meten stroom bij een gegeven spanning maar wil je ook kijken wat er met de fase gebeurt dus de kwaliteit van de belasting ?

De inverter van @Peter_dtn werkt denk ik het zelfde als mijn 1000VA brouwsel met een 1 bit ADC op een hoge klok 10MHz of zo :D
Ik had in november verleden jaar een SMPS op 100MHz draaien kijk daar kan je wat mee :P

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 12 juni 2018 22:37:02 schreef deKees:
@rew
Hoezo dikke spoel voor de trafo?? Die versterker module die eraan komt doet zelf pwm op 400 kHz. En die heeft een paar kleine spoeltjes aan boord, zodat er uiteindelijk gewoon een 50Hz Sinus overblijft.

Voor een audio (waar ie voor bedoeld is) toepassing, heeft het weinig zin om te gaan filteren aan de uitgang: Dat filteren moet met een spoel en je luidspreker gedraagt zich precies als een spoel. Daar komt dan nog de kabel naar de luidspreker bij: ook voornamelijk spoel-gedrag.

Stel je ingangssignaal is "stil". De uitgang moet halverwege de voeding staan (is het ding +/- 24V gevoed of 0-24V? Ik ga even uit van dat laatste). Als je nu minder dan 1% van je PWM wilt overhouden en je PWMt op 400kHz, dan mag de stroom maar met 30mA varieren. (hij was toch 3A, toch?) U = L dI/dt -> L = U dt / dI = 12V. 1.25us / 30mA = 500uH. Geef je dan iets toe en koop je 470uH, 3A dan krijg je iets als deze . Het valt me erg mee hoe groot ze zijn.

OK. Ik zie nu dat ze inderdaad spoeltjes er op zetten. Ik zie er "220" op staan. Ik denk dat dat 22*10^0 = 22uH is. Ze dempen de rimpelstroom dus maar een factor tien ipv 100 zoals ik had gewild. Tja.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De versterker is nog niet binnen, maar mijn broer had nog een andere klasse-D versterker liggen op basis van een TDA8932. Zie https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1…
Die is dus max 30W, maar is toch wel geschikt om wat testen mee te doen.

De voeding van deze versterker staat op 24V, dus een BTL uitgang gaat tot max 17VRMS.

Als trafo heb ik nu een ringkern gebruikt, nominaal 220V primair, secundair 12V 50VA.

De traces zijn wel gefilterd in de scope (averaging 1024). De versterker gebruikt PWM om de uitgangsspanning te maken, en dat levert een rimpel op van 50 mV, 400 kHz, vooral te zien op de gele en lila trace. Door de averaging is dat hier niet meer zichtbaar. Op de hoogspanningskant van de trafo zie je dat niet meer terug.

Dat gaat eigenlijk toch wel erg goed. Bij nullast:

Geel is de 12V wikkeling van de trafo, hier gebruikt als primair. De versterker levert nu 11.52VAC, 50Hz

Dat geeft 196.7 VAC op de uitgang van de trafo.

De lila trace geeft de primaire stroom, gemeten over een 0.15 Ohm shunt weerstand. 15.91 mVRMS, dus 106 mA.
Hierbij trekt de versterker 120 mA uit de 24 Volt voeding.

Je ziet nu al een kleine bult in de stroom curve, die aangeeft dat de trafo al tegen verzadiging aanzit terwijl de spanning nog redelijk laag is.

Bij een hogere spanning wordt de verzadiging duidelijker zichtbaar, maar een uitgangsspanning van 233 VAC geeft nog geen problemen.

Dit is de maximum spanning die ik kan instellen met deze versterker/trafo combinatie. De trafo gaat nu ver in verzadiging met hoge piekstroom als gevolg. Dit is de limiet wat deze versterker kan leveren. Hierboven grijpt de begrenzing van de versterker in en dan schakelt de versterker uit.

De versterker levert dan wel een piekstroom van 600 mV / 0.15 Ohm = 4 Amp. Best wel impressive dat die versterker dat aankan zonder al te veel vervorming. Ook hier niet meer dan 220 mA uit de 24V voeding.

Bij 60Hz gaat het veel beter. De trafo komt dan niet zo snel in verzadiging en dan kun je hogere spanningen maken. Hier 263VRMS

Hier is er een 220V,15W gloeilamp aangesloten op de trafo. De groene trace geeft de secundaire stroom, gemeten over een 1 Ohm Shunt. Dus we zien hier 64 mA * 197 V = 12.6 Watt in de lamp. De versterker trekt nu 720 mA uit de 24V (17.3 Watt), dus totaal rendement 12.6 / 17.3 * 100 = 73 %.

Let wel, de versterker heeft geen koelplaat. Hij wordt wel warm, net als de filterspoeltjes trouwens, maar houdt het toch goed vol.

Dus al met al toch bruikbare resultaten, al zal de TPA3116 straks wel grotere stromen kunnen leveren.