12v lampen naar 10v brengen

hallo
ik heb een kennis met tuinverlichting bestaande uit 5 lampjes 12v 21w
die zitten in waterdichte orginele behuizing maar ook luchtdicht.
na 1 jaar zijn alle lampen stuk en glas zwart, gemeten staat wel 12v op.
ik zou graag de spanning terugbrengen naar 10v, trafo is waterdicht dus daar
kan je niet bij, en als ik weerstand in serie wil zetten moet die denk ik
100 w zijn .
heeft iemand beter idee
bvd

een trafo dimmer ervoor zetten? een busch 2247u bijvoorbeeld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hensz

Golden Member

Don't Panic!

flink stuk dunnere draad ertussen secundair, proberen met de last van de nieuwe lampen op de voeding natuurlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zelfde probleem heb ik ook gehad. Er zitten nu ledlampjes in die lijken op de kleine halogeen steeklampjes van 20 watt, maar zijn slechts 1,6 Watt. Branden op wisselspanning 12 volt. Merk LSC G4 led. Gekocht bij ACTION.
Na een fiasco met spaarlampjes, gloeidraad buislampjes, werkt dit uit de kunst. De fittinkjes komen van AST uit moerstraten.

t zal toch naar led moeten, zag vandaag dat gu10 halogeen er uit is, allemaal ledvervangers voor gekomen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ledlampjes lijkt me een betere oplossing. Een lagere spanning op een halogeen resulteert in nog kortere levensduur...

die zitten in waterdichte orginele behuizing maar ook luchtdicht.

Dat lijkt me logisch en onontkoombaar... ;) (als ze waterdicht zijn kan er uiteraard zeker ook geen lucht in...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Een lagere spanning op halogeen resulteert niet per definitie in een kortere levensduur. De bekende 13e machtsfunctie van spanning speelt nog steeds gewoon mee in de levensduur, en kruist ergens met de functie van het halogeeneffect. Geen flauw idee waar de omslagpunten liggen, maar het zou zomaar kunnen dat 10 à 11V duidelijk merkbaar helpt.

On topic: ik zou denk ik ook voor LED gaan, maar als er een conventionele (koper+ijzer) trafo gebruikt is, kun je de ingangsspanning verlagen (variac, buckschakeling met kleine tweede trafo of trafodimmer).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 13 juni 2018 23:06:28 schreef Arco:

[...]
Dat lijkt me logisch en onontkoombaar... ;) (als ze waterdicht zijn kan er uiteraard zeker ook geen lucht in...)

Kan je dat eens verklaren? Een molecule lucht is kleiner als een molecule water. Is gore tex (en varianten) niet gebaseerd op deze eigenschap? Probeer een keer met een afsluiter voor water op 100 bar lucht af te sluiten op 100 bar.

Wat is trouwens de definitie van waterdicht? Voor mij is iets waterdicht als ik het probleemloos mee kan nemen naar -40m of 5 bar (water)druk. Anderen gaan zeggen dat iets waterdicht is als er bij atmosferische druk en normale regenval geen water binnen dringt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mel

Golden Member

Daar zijn de zogenaamde IP klassen voor..
Geheel open, komt veel water in..
Spatwater dicht, druipwaterdicht,onderdompelbaar.(bv pompen die in een rioolput staan,) en gasdicht, Explosiebestendig, en ga zo maar door.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 14 juni 2018 00:19:39 schreef maartenbakker:
Een lagere spanning op halogeen resulteert niet per definitie in een kortere levensduur. De bekende 13e machtsfunctie van spanning speelt nog steeds gewoon mee in de levensduur, en kruist ergens met de functie van het halogeeneffect. Geen flauw idee waar de omslagpunten liggen, maar het zou zomaar kunnen dat 10 à 11V duidelijk merkbaar helpt.

On topic: ik zou denk ik ook voor LED gaan, maar als er een conventionele (koper+ijzer) trafo gebruikt is, kun je de ingangsspanning verlagen (variac, buckschakeling met kleine tweede trafo of trafodimmer).

die test heb ik gedaan, 24.000 uur met 2 12V halogeentjes in serie op een ringkern. heeft 13 jaar zo gezeten buiten in een overstek..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 14 juni 2018 07:13:05 schreef mel:
Daar zijn de zogenaamde IP klassen voor..
Geheel open, komt veel water in..
Spatwater dicht, druipwaterdicht,onderdompelbaar.(bv pompen die in een rioolput staan,) en gasdicht, Explosiebestendig, en ga zo maar door.

Weet ik ondertussen ook wel. Ik zal de vraag dan anders stellen. Vanaf wanneer is iets voor u waterdicht? Is dat IP-x6 of is dat IP-x8? Voor mij is dat dus ip-x8 met vermelding 100m of 200m, net zoals dat op een (duik)horloge of duikmateriaal wordt aangegeven. Bij waterdichtheid op 100m weet je tenminste dat er op -40 weinig kans is dat het mis loopt.

Het zou me trouwens verbazen dat de lampjes van TS IP-x8 zijn. Eerder IP-x5 of met wat geluk IP-x6. Geef het dan wel de juiste naam en noem het dan waterbestendig.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

Veel halogeen trafo's zijn voor 11V volgens de etiketten.

Zelf heb ik een 24V 100W halogeenlamp boven de eettafel, die ik van 24V in 2V stappen naar 16V kan dimmen. In 30 jaar tijd heb ik die maar 2× moeten verwisselen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Het zal ook wel per fabrikant verschillen.
Ik heb van die matglazen kleine GU4 lampjes gehad, die bij dimtesten al binnen 24 uur behoorlijk zwart waren van binnen en kapot gingen.
(terwijl die op nominale spanning nergens last van hadden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

1 ding vergeten te vertellen, er zitten in spat waterdichte behuizing gewone
autolampen 12v 21w
die zijn in led nogal duur.

Op 14 juni 2018 17:21:31 schreef gerard1:
1 ding vergeten te vertellen, er zitten in spat waterdichte behuizing gewone
autolampen 12v 21w
die zijn in led nogal duur.

Wat heet duur? Als de lampen altijd stuk zijn heb je allen maar ergernis.
Ik PL lampjes en buisgloeilampjes gehad. De vsa's van de PL lampjes waren om de haverklap stuk. De gloeilampjes werden binnen de kortst mogelijke tjd gitzwart . De ledlampjes van de action kostten me inclusief de fittinkjes een euro of drie. Ik heb er al ruim twee jaar plezier van in de tuin......

Als je zo'n goedkope electronische transformator bij je halogeen lampjes hebt , dan gaan led lampjes niet werken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 13 juni 2018 22:40:27 schreef gerard1:
, en als ik weerstand in serie wil zetten moet die denk ik
100 w zijn .

Als je 100W aan lampen hebt en gaat een weerstand in serie zetten om van 12V naar 10V te gaan, dan is ruwweg 1/6e van het vermogen het maximum wat in de weerstand gaat zitten. 16W in dit geval. Dat neemt niet weg dat de andere suggesties veel hout snijden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

De enige moeilijkheid bij vervanging naar leds denk ik dat er vooral moet gelet naar de stralingsrichting. Geven de huidige lampjes vooral aan de bovenzijde licht, dan moet je in die richting kijken. Is het rondom dan moet je in die richting gaan zoeken.

Duur? Je verbruik zal een stuk lager zijn. Als de lampjes om de haverklap stuk gaan wordt dat ook weer duur met de nodige erger tot gevolg. Dat de vraag hier terecht komt is al een duidelijke indicatie dat je er niet gelukkig mee bent.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

Op 14 juni 2018 17:21:31 schreef gerard1:
1 ding vergeten te vertellen, er zitten in spat waterdichte behuizing gewone
autolampen 12v 21w
die zijn in led nogal duur.

Dan zijn het geen halogeenlampen. De spanning verlagen zal dan altijd een langere levensduur geven. Zelfs een halve volt scheelt al veel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 juni 2018 19:34:57 schreef buckfast_beekeeper:
De enige moeilijkheid bij vervanging naar leds denk ik dat er vooral moet gelet naar de stralingsrichting. Geven de huidige lampjes vooral aan de bovenzijde licht, dan moet je in die richting kijken. Is het rondom dan moet je in die richting gaan zoeken.

Duur? Je verbruik zal een stuk lager zijn. Als de lampjes om de haverklap stuk gaan wordt dat ook weer duur met de nodige erger tot gevolg. Dat de vraag hier terecht komt is al een duidelijke indicatie dat je er niet gelukkig mee bent.

De lampjes die ik bedoel, zijn een 1 op 1 vervanger voor een halogeentje van 12V 20 watt. Ik heb een leeslamp waarin ik ook zo'n lampje gestoken heb en er is werkelijk geen verschil in lichtopbrengst.
De ledjes zijn rondom gegroepeerd.
Misschien wel belangrijk, zowel de leeslamp als de lampjes in de tuin, branden op een normale transformator van 12 volt.

Ik heb dezelfde lampjes in de tuin, autolampjes. Dit omdat ik geen 230 door de tuin wil laten lopen ivm de kans op per ongeluk inknippen met snoeien (alles bovengronds).

In de schuur staat een schakelende voeding (zo'n zilveren inbouw ding) en daarop is de spanning met een schroefje te regelen van ca 10 tot 15v.

Misschien een idee om een andere trafo te proberen?

Arco

Special Member

Iets als de PB5010 brugcel in serie verlaagt de spanning met bijna 2v. (aansluiten op AC pinnen; + en - doorverbinden)
Moet bij continu 105W wel gekoeld worden.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRRIv_kR1BLiGossPpmbETMYlnzj1GnNLQBPxfnN9e23SBx9xYi

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

bedankt
er zitten wel bruikbare tips bij.
het zijn dure trafo.s incl. tijdklok dus die gooi je niet weg
ook werkt de zaak sec op wisselspanning en led moet natuurlijk gelijk
ik heb bij action nog geen 12v ledje gezien met autofitting, geld ook voor
hallogeen 21 w
ik dacht dat je na gelijkrichting meer spanning kreeg?

maartenbakker

Golden Member

Na afvlakking. Maar je bent hier niet aan het gelijkrichten, je gebruikt de brugcel als een soort voorweerstand met relatief vaste spanningsval.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."