Motor van kolomboormachine IPV 400 met 230 voeden

Geachte lezers, mijn vriendelijke collega kan een kolomboormachine overnemen. Deze is zoals de titel al doet vermoeden gevoed met 400V.

Aangezien hij thuis geen 400V aansluiting heeft wil ik hem helpen door te kijken of de motor met een hulpcondensator op 230V wil draaien.
Dat hebben we geprobeerd door 230V én een condensator rechtstreeks aan de motor te hangen. De schakelaar is dus er tussenuit gelaten.

De motor draait dan heel langzaam en heeft een koppel waarmee je nét een 3mm gaatje in een overrijpe banaan kunt horen...... Bovendien maakt de motor een "rumoerig geluid" waarschijnlijk veroorzaakt door de oneenparigheid van de "sinus" ?

Nuttig om te vermelden;
Het is een dahlander-motor met 2 snelheden.
De condensator (2 parallel) komt van een andere toepassing waarin de 400V motor wél als een tierelier liep op 230V.

Ik zal nog een paar plaatjes toevoegen.
Mijn vraag is concreet; kan een dahlander-motor welke alleen voor 400V geschikt is sowieso wel op 230V draaien met bijvoorbeeld nog 60% vermogen?

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw meedenken!
Mvg Jan

Edit; we hebben op twee manieren getest, de ene keer met rood/zwart/wit doorverbonden "in de linkse beschermkous", de andere keer "in de rechtse beschermkous".

Indien er geen mogelijkheid is door gebruikmaking van de condensator, zou een frequentieregelaar 1 fase 230V > 3fase 230V een goede mogelijkheid zijn?
Kan iemand een inschatting geven van de vermogensafname bij zo'n regelaar, de spanning zakt immers (net als bij de condensator) flink.

[Bericht gewijzigd door 240diesel op zondag 17 juni 2018 20:30:22 (17%)

benleentje

Golden Member

Op het type plaatje staat dat het 2 snelheden heeft die allebei 380V zijn. Dit is dus dahlander motor met 2 snelheden, En die kunnen dus allen op 380V. Door de lagere spanning van 230V verlies je al veel koppel. Door de condensator (steinmetz) verlies je nog meer koppel.

Ook via een frequentie regelaar die op 1 fase 230V als ingang kan werken lukt het niet. Omdat die als uitgang 3x230V heeft.

Ik heb ook zo een kolomboormachine overgenomen en heb er zelf een andere motor op gemonteerd die ik dan via een frequentie regelaar heb aangesloten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je KAN een net maken met 230V tussen de drie fasen. Dit wordt in belgie nog wel toegepast. Het is volgens mij in heel nederland uitgefaseerd.

Je kan ook een net maken met 400V tussen de drie fasen. De spanning van de nul naar ieder van de fasen is dan 230V voor normale 230V thuisapparaten. De lol is dat met dezelfde hoeveelheid koper in de kabels in de straat 1.7 (wortel-drie) maal meer energie vervoerd kan worden.

Je kan een motor maken die 230V over ieder van z'n drie spoelen wil zien.

Deze kan je dan in driehoek zetten en op zo'n 230V-tussen-de-fasen netwerk aansluiten. Of je kan hem in ster schakelen en op een 400V tussen de fasen netwerk aansluiten... Hoeft de fabrikant niet voor belgie een andere motor te bouwen. Gewoon een paar klemmen omzetten en klaar is kees.

ALS jou motor zo'n ding is, dan staat ie nu in ster (geschikt voor een 400V netwerk) en moet in delta/driehoek.

Mogelijk heb ik het verkeerd, maar ik dacht dat het bij een dahlander motor niet zo simpel was om delta-driehoek om te zetten als bij een eenvoudige motor. Deze indruk wordt versterkt doordat het plaatje geen ster/driehoek getallen vermeld, maar slechts 1 ....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dankjewel, daar is geen woord Spaans bij. Dat wordt dus zoeken naar een geschikte 230V motor. De huidige motor heeft aan de flens twee oren geintegreerd waaraan de motor wordt opgehangen en de V-riem wordt gespannen, dat vergt dus wat knutselwerk.

Anders moet hij maar bij twee buren een verlengsnoer uitgooien om de onbrekende fasen alsnog in de schuur te krijgen ;-)

@rew, daar moet ik eens even op studeren, de dahlander is voor mij betrekkelijk nieuw, jij ook bedankt!

[Bericht gewijzigd door 240diesel op zondag 17 juni 2018 20:37:27 (13%)

In dit topic wordt veel besproken over de dahlander.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/72713/1#highlight=vermogen
Om hem op 230V aan te sluiten moet je het tweede sterpunt naar buiten brengen, daarvoor moet je hem uit elkaar halen en kijken waar dat sterpunt zit en de draden verlengen, als je er bij kunt ten minste.

Dankjewel, ik heb even gekeken, dat is een pittig topic! Morgen eens kijken of de motor zijn sterpunt een beetje bereikbaar heeft zitten.

Voor ongeveer 100 euro heb je een nieuwe 230/400v motor. En rond 240 een goeie leuke fo om de boel werkend te maken.

Doel jij dan op een fo die 3F 230V geeft of 3F 400V? ( als die laatste al bestaat)
En hoeveel geschat percentage koppel houd je over?

Een "gewone" 230V/400V motor kan je in "230V mode" zetten. (delta configuratie). Dan kan je hem aansturen met een FO waar 3*230 uitkomt, hetgeen makkelijk uit een enkelfasig stopcontact te halen valt. En 1x230V -> 3*230 frequentie omvormers in de 500-750W klasse zijn nog redelijk betaalbaar ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Daar schrijf je er wat bij :-) dat zal voor onze dahlander-motor niet opgaan vrees ik. Het typeplaatje rept ook niet over 230- bedrijf.

Een fo 1 fase gevoed leverd gewoon de maximale koppel op voor de motor. De fo maakt een 3fase voor je motor maar dan gecontroleerd.

Je kan kijken of het lukt om de spoel spanning aan te passen maar dan nog ben je een fo nodig.

[Bericht gewijzigd door Mixsage op zondag 17 juni 2018 21:58:27 (28%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 17 juni 2018 21:56:00 schreef Mixsage:
Een fo 1 fase gevoed leverd gewoon de maximale koppel op voor de motor. De fo maakt een 3fase voor je motor maar dan gecontroleerd

Helaas, maar dit gaat nietgoed.
Een 1 Fase FO met 1x230 Volt in geeft een 3x230 Volt als uitgang. Nog veel te weinig voor je motor.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Daar was ik gevoelsmatig al een beetje bang voor…
Komt nog bij dat dit geen gewone motor is,een geschikte 230V motor zoeken is denkelijk de meest succesvolle weg om in te slaan.

benleentje

Golden Member

Voor ongeveer 100 euro heb je een nieuwe 230/400v motor. En rond 240 een goeie leuke fo om de boel werkend te maken.

Als je wat meer geduld hebt en goed zoekt op oa marktplaats dan vind je soms nog wel eens een FO voor 100,-. Maar het is geluk hebben dat wel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Misschien was mijn uitleg niet helemaal duidelijk.
Maar bedoelde een motor 3fase geschikt voor 230v spoel spanning behoud gewoon zijn koppel.

En inderdaad doelde ik op dat een nieuwe of andere motor een eenvoudiger oplossing zou zijn.

Als je het 2e sterpunt in de motor kunt vinden en naar buiten brengen kun je de motor in driehoek op 3 fase 230V aansluiten, dat gaat inderdaad het beste met een Frequentie omvormer.

Bedankt!
Dat geeft de burger weer wat moed, vanmiddag de motor even open gemaakt en foto's genomen;

Is het nu een kwestie van ontleden van de diverse bindingen en dan "sterpunt zoeken"?

Als hij daarna dan netjes op 3F 230V wil lopen is het mij die moeite nog wel waard.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Weet je nu of het een dahlander is, of is het gescheiden wikkeling?
Als alle draden laagohmig (denk iets van max 100 ohm) kontakt met elkaar maken dan is het een dahlander. Maak de ene set geen verbinding met de andere set dan is het gescheiden wikkeling.
Weet je welke wikkeling je wilt gebruiken voor straks op 3x230Volt?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
pamwikkeling

Special Member

Als je in deze motor een sterpunt terugvindt, tracteer ik je op een pintje :-)

Deze dahlander motor wordt driehoek (bij laag toerental) en dubbel ster (bij hoog toerental) geschakeld.

Maar inwendig staat deze motor in driehoek, immers voor het lage toerental moet je geen extra sterpunt maken. Gewoon 3 x 380V brengen op 1U, 1V en 1W (dit zijn de draden die gemerkt zijn met 8 van acht polig of 650 T/min)

Op 18 juni 2018 00:13:02 schreef rwk:
Als je het 2e sterpunt in de motor kunt vinden en naar buiten brengen kun je de motor in driehoek op 3 fase 230V aansluiten, dat gaat inderdaad het beste met een Frequentie omvormer.

Bovenstaande opmerking vormde voor mij het vertrekpunt om de motor te openen en te kijken of ik "het tweede sterpunt naar buiten kan brengen".

En ja, àlle draden zijn laag-ohmig met elkaar verbonden, sommige in 60 ohm, andere in de 40 ohm, net welke combinatie je maakt. Op basis van die waarneming én het typeplaatje zou je dus vaststellen dat het om een dahlander-motor gaat.

De eerlijkheid gebied te vermelden dat ik het heel moeilijk kan doorgronden die wikkelingen én de logica erachter, daarom had ik gehoopt dat jullie mij konden helpen wélke wikkelingen ik moet pakken om aan de 3F 230 FO te hangen. :-)

Uit de laatste reactie maak ik opndat ik sowieso geen sterpunt ga vinden......toch raar want de dahlander-schema's doen vermoeden dat ze er wel degelijk moeten zijn.

Ik probeer nu de laatste alinea van Pamwikkeling te begrijpen, kan even duren voor mechanisch ingestelde monteur :-)

Er zit wel degelijk een tweede sterpunt in die motor(zoals op de schemas), sommige dahlandermotoren hebben dan ook een 9 polig aansluitblok, de spoelspanning van deze motor is 230V.
Pamwikkeling bedoeld iets anders denk ik, hij is goed op de hoogte van motorwerkingen nl.
Blijkbaar zitten de sterverbing(en) tussen de wikkelingen weg gewerkt, is er aan de onderkant niks te zien?

Wat ik nog niet uitsluit is dat pamwikkeling wel eens zo'n ding uit mekaar heeft gehaald en dat alle schoolvoorbeeld plaatjes van dahlanders een ster-schakeling tekenen, maar dat in de praktijk ook een (deel-) driehoek-schakeling mogelijk is. En dat die in de praktijk ook vaak gebruikt wordt....

Als een stuk van de motor "altijd in ster" staat en het serpunt hoeft niet bereikbaar te zijn, dan kan je daar altijd de ster-driehoek transformatie op toepassen en dat stuk dus in driehoek wikkelen. Dan IS er geen sterpunt meer om te vinden.

Edit: Ik heb nog even naar het plaatje hierboven gekeken en inderdaad is dat mogelijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn Idee.
Dahlander weer netjes in elkaar schroeven en op marktplaats zetten.

En dan bv deze:
http://elektromotorshop.com/elektromotoren/elektromotoren-230-volt/ml-…

Nog wel even de juiste bouwform erbij zoeken, nameten met de oude motor.
Asmaat moet wel over een komen.
Bouwform van je oude motor is de FC-80.

Type bestaat ook nog in 3000RPM
Snoertje werkschakelaar stekker klaar.

Als je nu een toerengeregelde wil dan heb je een 230/400 motor nodig en een frequentie regelaar.
Frequentieregelaar maakt dan van 1 fase 230Vac 3 fase 230Vac.
Complete set is ook deze site bij elkaar te sprokkelen.
http://elektromotorshop.com/elektromotoren/3-fase-elektromotoren-400-v…

http://elektromotorshop.com/fuji-frequentieregelaars%20-tekoop-1-3-fas…

Zie net bij deze 3fase motoren dat er een MS-80 bouwvorm is, wel 0,55kW
Hierbij heb je kans dat de asmaat overeenkomt met je FC-80.
Gaat misschien ook op voor de 1fase motor.
Wel zelf nakijken!!!

Ben zelf niet verbonden of betrokken bij deze firma.
Heb al wel zaken gedaan met deze firma.

Zie dat je in midden nederland zit dan is Ermelo niet zo heel ver uit de buurt.

benleentje

Golden Member

Als er een nu 3 fase motor van 0,37kW inzit heb je dan niet een 230V enkelfase motor nodig met een hoger vermogen om zo toch hetzelfde koppel over te houden.

Ik vind het voor een kolomboormachine al wel erg weinig vermogen dat verwacht je eerder bij een tafelboormachine. Een kolomboormachine staat direct op de grond en is dan even groot is als een persoon. Een tafelboormachine is wat kleiner en moet daarom ook altijd ergens opstaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 19 juni 2018 20:22:26 schreef benleentje:
Als er een nu 3 fase motor van 0,37kW inzit heb je dan niet een 230V enkelfase motor nodig met een hoger vermogen om zo toch hetzelfde koppel over te houden.

Ik vind het voor een kolomboormachine al wel erg weinig vermogen dat verwacht je eerder bij een tafelboormachine. Een kolomboormachine staat direct op de grond en is dan even groot is als een persoon. Een tafelboormachine is wat kleiner en moet daarom ook altijd ergens opstaan.

Voor zover ik weet, kW=koppel X constante X rpm.

Dus als toerental en kw gelijk zijn dan moet koppel wel gelijk zijn.

Bedenk wel dit zijn echte 230Vac motoren en geen steinmetz dingen.