Arduino schakelt MOSFET of transistor

Natuurlijk moet de Arduino wel zelf ook aan de stroom. Ik heb hem gewoon op de 12V aangesloten, aangezien de Vin voltages van
Ik heb ook de schakelaar anders aangesloten, de schakelaar was vooral ter illustratie dat er een schakelaar daar zit.

Lambiek

Special Member

Het gaat helaas nog steeds niet werken zo. Kijk eens naar de 5VDC en naar pin D12, hoe wil je die ooit laag krijgen op deze manier.

Ik heb ook de schakelaar anders aangesloten,....

Ik zal wel niet goed kijken, maar ik zie geen verschil. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ahh ik denk dat ik het zie.
Ik had mijn pull-up resistor op de verkeerde plek zitten.

Lambiek

Special Member

En nu opbouwen op een bread board, en kijken of het naar behoren werkt op deze manier.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

het zal wel aan mij liggen, maar ik kan die "dikke condensator" van 1000uF waar rew het over had, nog steeds niet vinden

Op 12 maart 2018 17:23:43 schreef JelleB:
Ik had mijn pull-up resistor op de verkeerde plek zitten.

Nee, de draad naar de digitale input zat op de verkeerde plek. :-)

Edit: @jelle: Peter heeft gelijk. Dat soort dingen noteren in het schema heeft het voordeel dat je hem minder makkelijk vergeet. In theorie kan je zeggen: Ja ik weet dat ie moet, ik zet hem er in het echt wel bij. Maar in de praktijk gaan dat soort dingen fout.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 12 maart 2018 18:39:00 (37%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ik zie sowieso nog weinig ontkoppeling in het schema.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb nu de ontkoppelcondensator van 1000uF dicht bij de +12V geplaatst.
De blusdiode wordt ook vlak bij de MOSFET geplaatst.
Is het erg dat de blusdiode dan een eind van de belasting staat? Hij kan er niet echt dichter bij.

Op 21 maart 2018 18:32:47 schreef JelleB:.
Is het erg dat de blusdiode dan een eind van de belasting staat? Hij kan er niet echt dichter bij.[bijlage]

Nee dat is niet erg, aangezien de bedrading naar de belasting een zelfinductie vormt.
De zelfinductie uit de bedrading naar de belasting geeft een EMK spanning welke door de diode loopt.
Bovendien vormt de gloeidraad van de lamp ook een zelfinductie, het is goed die diode zo dicht als mogelijk bij de Mosfet te plaatsen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Beste leden,
Ik zal beginnen met het onderwerp te introduceren.
Ik wil op mijn brommer een kastje maken die via de Arduino mijn toeter en lampen zal aansturen.
Hier onder staat het schema wat ik tot nu toe in mijn hoofd heb.
De arduino zal worden aangedreven door de 12V accu die via een spanningsregulator met heat sink naar 8V zal worden teruggebracht.
Het idee van het kastje is naast programmeerbaarheid ook simpelheid. Er zullen dus geen massa draden terug lopen naar het kastje, maar er zal worden geaard over het frame. Hierdoor heb ik gekozen voor een P-mosfet.
Omdat er inductieve ladingen en lange draden zijn is ontkoppeling nodig. Hiervoor heb ik gekozen voor een blusdiode en een ontkoppelcondensator.
Ik heb twee vragen.
1) Het lukt me maar niet om ontkoppeling compleet te snappen. Zitten mijn ontkoppelcondensatoren daarom op de goede plek? Eentje vlak voor de ingang bij de arduino en eentje na de ingang van de Pfet. Volgens mij snap ik het namelijk nog niet helemaal.
2) De ideale stroom voor een arduino via de Vin pin is 8V, maar wordt de spanningsregelaar op de arduino zelf alsnog niet te warm hierdoor? Ik wil de arduino niet van stroom voorzien via de USB ingang, aangezien ik hem nog wel in mijn computer wil kunnen stoppen.
Mvg, Jelle

[mod edit]
Verplaatst vanuit dubbeltopic.
Dubbeltopic verwijderd.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 31 maart 2018 12:16:27 (3%)

Je zou C2 van 1000µF beter over R2 kunnen plaatsen, diode D1 kan komen te vervallen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Je bedoelt op deze manier?
Ik snap niet hoe de mosfet op dit moment wordt beschermd tegen de inductiespanning van de lamp/toeter en de draden die ernaartoe lopen.
De spanning die hier wordt opgebouwd kan nu toch niet afgevoerd worden?

Om het uit te leggen zonder dat ik moet gaan tekenen... Vervang de lamp in je tekening door een diode, maar sluit hem aan zodat ie SPERT. Dan mag de lamp weer terug. Gewoon parallel met de diode.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Deze blusdiode had ik toch al in mijn vorige tekening? Waarom kon ik hem daar weglaten? Wat klopte er niet aan de een na laatste tekening?

daar staat er een condensator over de belasting. Als je met een mosfet gaat schakelen, zeker als je gaat PWM-en, wil je daar geen condensator. De condensator mag op de voeding. Dat is wel goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb nu de condensator op de voeding gezet.
Ik vroeg me af of de ontkoppel condensator bij de stroomtoevoer van de Arduino de juiste waarde heeft. De Arduino is niet super gevoelig voor een specifieke spanning.

Ook heb ik C1 vervangen door 100nF

Bij die 7805 achtige chips hoort een 100nF condensator op de ingang en de uitgang. Die 1000uF dingen kunnen geen kwaad, maar eigenlijk moet die 100nF gewoon terug... Dus niet vervangen, maar bijplaatsen....

Voor zover ik het kan zien, ziet het schema er nu goed uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb de extra condensators toe gevoegd. Verder heb ik een 5V spannings regulator gekozen, die ik nu op de 5V ingang van de Arduino heb geplaatst.
Wat vinden jullie van mijn keuzes voor de spanningsregulator, diode, MOSFET en transistor? Hebben deze de juiste waardes of hebben jullie hier ervaring mee?

Of denken jullie dat ik de arduino gewoon kan aansluiten op de 12V van de accu? Zou het uitmaken of ik daardoor de interne spanningsregelaar van de Arduino zelf gebruik of dat ik zoals nu een externe spanningsregelaar gebruik?

Hoop vooruitgang sinds vorige keer.
Ik bescherm het systeem tegen omgekeerde spanning dmv spanningsregelaars en daarbovenop MOSFET Q3.

Ik bereken de stroom door de lading door de spanning over een shunt resistor R7 te meten, wiens signaal wordt versterkt door een OpAmp U4, vervolgens aangesloten op de analoge ingang van de arduino. Door Ohm's wet te gebruiken bereken ik zo de stroom over de lading.

Ik moet nog een aantal dingen veranderen of opzoeken, bijvoorbeeld de types van de spanningsregelaars, de waarde van R5 en de soort OpAmp.

Kunnen jullie zien of ik fouten heb gemaakt in mijn schema of dat ik verkeerde keuzes heb gemaakt?

Ik vind dat informatie en energie in een schema in princiepe van links maar recths moet lopen. Bovendien hoort GND onder.

Natuurlijk het maakt helemaal niet uit, maar op de lange termijn voorkomt het de fouten die jij ondertussen in DIT schema reeds hebt gemaakt. (van "zoek zelf de fout" leer je het meest, dus ik ga het even niet voorzeggen).

Edit: Ondertussen heb ik een tweede fout gevonden.
Edit2: En drie. Die laatste is minder van toepassing op m'n eerste opmerking, maar als je je schema hertekent volgens mijn richtlijn, kom je deze hopelijk ook tegen.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 21 juni 2018 07:20:04 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ik zie er ook drie fouten in staan, dit gaat niet werken op deze manier. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De fouten heb ik er hopelijk uitgehaald.
De fouten die ik zag waren: spanningregelaar omgedraaid en geen aarde en de stroomtoevoer van de OpAmp was perongeluk aangesloten op een analoge pin van de Arduino.

Ik heb toch gekozen voor het meten van de stroom aan de high-side kant, aangezien de lading een stuk van de Arduino af komt en dan makkelijker gelijk kan worden geaard.
Hiervoor heb ik een INA193 van Texas Instruments gekozen.