3 fase groep niet als zodanig verbonden, hoe oplossen?

mel

Golden Member

Veel dikker past ook slecht in de meter..Hoewel 10 mm2 wel zou kunnen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wat een prutswerk.

Tijd voor een goede elektricien (eentje met een vakdiploma en liefst 5 jaar ervaring).

man man.

Er ist wieder da...
mel

Golden Member

Op 23 juni 2018 18:23:33 schreef hobby-ist:
Wat een prutswerk.

Tijd voor een goede elektricien (eentje met een vakdiploma en liefst 5 jaar ervaring).

man man.

Komt Goed :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 juni 2018 12:16:42 schreef Kilian:
. En hoeveel mensen kijken naar de electriciteit als ze een bestaand huis kopen? Dit soort situaties zal in NL best vaker voorkomen, zonder dat mensen het weten.

vandaar dat je in belgie nu een attest van de electriciteit moet hebben als je een pand verkoopt. mijn vrouw heeft een appartement bij gekocht en ook daar is de electriciteit niet in orde. gaan we echt niet afzien voor de verkoop hoor. ik ga er ALTIJD van uit dat er werk is aan de electriciteit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

als je iets koopt van meer als 25 jaar oud kun je er gerust vanuit gaan dat er wat moet gebeuren met de elektra. hoe ouder hoe meer mensen er doorgaans hebben gewoond, dus meer bijgeklust. immers hebben oude huizen weinig wcd's en lichtpunten vanuit de bouw.

van de week nog geteld, nieuwbouw rijtjeshuis met begane,1e en zolder heeft een 45-60 wcd's, 6 tot 10 groepen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ parlinone,

Je spreekt over je klusjesman. Mocht het zo zijn dat deze klusjesman dit "zwart" heeft uitgevoerd dan kan je nergens op terug vallen.
In ieder geval is het een knoeier eerste klas.

Je woning behoort veilig te zijn voor zowel je eigen als de overige gezinsleden.
Bedenk eens wat de gevolgen zouden kunnen zijn als dit een brand zou veroorzaken (verzekeringstechnisch)

De wandcontactdoos naast de groepenkast is trouwens rechtstreeks op het hout gemonteerd. Hier hoort een montageplaatje achter te zitten.

waar gaat die blanke 6mm2 aarde naartoe? als die in een lege leiding naar de badkamer gaat van jezelf, dan kun je die leiding ook voor voeding gebruiken, de badkamer mag je immers al jaren van de centraaldoos in de badkamer zelf op het CAP aansluiten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 juni 2018 11:48:33 schreef Edwass:
@ parlinone,

Je spreekt over je klusjesman. Mocht het zo zijn dat deze klusjesman dit "zwart" heeft uitgevoerd dan kan je nergens op terug vallen.
In ieder geval is het een knoeier eerste klas.

Je woning behoort veilig te zijn voor zowel je eigen als de overige gezinsleden.
Bedenk eens wat de gevolgen zouden kunnen zijn als dit een brand zou veroorzaken (verzekeringstechnisch)

De wandcontactdoos naast de groepenkast is trouwens rechtstreeks op het hout gemonteerd. Hier hoort een montageplaatje achter te zitten.

Ja dat hele gebeuren moet gelijk vernieuwd worden. Het was inderdaad zwart dus kan nergens op terugvallen. Hij was op aanbevelen van mijn baas die bij hem in de buurt woont. Ik heb verschillende mensen langs laten komen maar hij maakte de beste indruk, pragmatisch ingesteld en allrounder, en nam het werk in zijn totaliteit aan. Dat pragmatisch was dus understatement en of hij nou echt zo dom is dat hij het niet snapt of willens en wetens aankloot ben ik na ons gesprek vorige week nog steeds niet over uit. Ik ben in ieder geval mijn woede over de situatie kwijt.

Op 23 juni 2018 12:16:42 schreef Kilian:
Compliment aan TS. Hoeveel mensen zouden überhaupt op het idee zijn gekomen die kast open te trekken en navraag te doen? Terwijl het "gewoon" werkt. En hoeveel mensen kijken naar de electriciteit als ze een bestaand huis kopen? Dit soort situaties zal in NL best vaker voorkomen, zonder dat mensen het weten.

Er was al zoveel verkeerd gegaan, en ik had hier op voorhand al twijfels bij, dat ik me op mijn kop sla dat ik ook dit niet eerder heb gecontroleerd. Ik kon me gewoon niet voorstellen dat iemand dit willens en wetens zo zou aansluiten...

Mel is helaas verhinderd, is er iemand anders met ervaring (woonachtig in de buurt van Dordt) die dit op redelijk korte termijn zou willen fixen?

Ik las van iemand dat het prutswerk voor prutswerk wordt maar ik moet echt roeien met de riemen die ik heb. De keuken eruit halen om twee loze groepen op te sporen is gewoon echt geen optie.

Beneden de boel fatsoenlijk aansluiten en van die 3F/1N een echte driefase verbinding maken lijkt mij de enige werkbare optie ook al zal het niet conform NEN richtlijnen zijn.

Ik ga vandaag de boel afplakken en bij de schacht openmaken. Ik hoop echt dat het daar al is uitgesplitst naar vier groepen met eigen nuldraad maar vrees het ergste...

Anders moet inderdaad ook onder het fornuis een gat gemaakt worden.

[Bericht gewijzigd door parlinone op maandag 25 juni 2018 15:12:18 (24%)

Op 24 juni 2018 12:15:24 schreef testman:
waar gaat die blanke 6mm2 aarde naartoe? als die in een lege leiding naar de badkamer gaat van jezelf, dan kun je die leiding ook voor voeding gebruiken, de badkamer mag je immers al jaren van de centraaldoos in de badkamer zelf op het CAP aansluiten.

Die witte kabel helemaal links? Dat was de telefoonkabel. Die heeft de klusjesman geprobeerd te vervangen voor een groep maar die is geknapt. Waarschijnlijk omdat er een splitter zit op de etage eronder (daar zat ook telefoonaansluiting). Er zit bovendien een nare dubbele knik (hij verspringt) in de verder ook propvolle leidingschacht en dan nog over drie verdiepingen omhooghalen zijn nieuwe groepen aanmaken volgens mij onmogelijk.

[Bericht gewijzigd door parlinone op maandag 25 juni 2018 15:12:52 (100%)

bprosman

Golden Member

Mel is helaas verhinderd, is er iemand anders met ervaring (woonachtig in de buurt van Dordt) die dit op redelijk korte termijn zou willen fixen?

Misschien Jinny een mailtje sturen, Sorry als ik me ergens mee bemoei :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

update voor de geïnteresseerden: heb inmiddels elektricien gevonden die meedenkt met wat ik aantref.

De wand bij de inductiekookplaat is opengehaald en gelukkig daar de verdeeldoos gevonden waar drie groepen uitkomen (twee voor perilex en een voor de oven/vaatwasgroep. Heel waarschijnlijk is de situatie dus zelfs erger aangesloten dan ik in eerste instantie dacht, waarbij vloerverwarming zijn eigen F/N-draad heeft en de overige drie fasedraden met één nuldraad zijn doorgestoken richting keuken. Alle drie deze fasedraden delen dus één nuldraad en de nuldraden beneden zijn anders aangesloten dan de bijbehorende fasedraad van de betreffende groep.

Er moet beneden sowieso volledig nieuwe schakelkast voor 3fase 3x25A met 9 nieuwe groepen komen, dat is een dure grap (tegen de 1000 euro), maar het herbedraden / herstelwerk boven lijkt godzijdank te overzien.

Jinny

Golden Member

Kijk, dat is mooi.
En sneller dan ik had kunnen doen.
Je komt regelmatig prutswerk tegen in ons vak...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

1000 euro voor enkel een groepenkast is wel redelijk aan de dure kant, ik neem aan dat hier ook nog het arbeidsloon en andere dingen bij zitten? Zo niet, dan raad ik je aan om vooral eens even op internet rond te kijken ;)

Spanning staat en stroom gaat!

voor een 9 groeps kastje met 8 lichtgroepen en 3 aardlekken zit je snel aan een 500€ bruto. helaas kun je die niet standaard vinden, als leveranciers de nen1010 volgen en geen huiskasten met krachtaardlekken en lichtgroepen meer aanbieden. wrs komt het er dus op neer dat je een kastje haalt met 8 groepen achter 2x 2 polige aardlekken, en er een alamatje bijzet voor het fornuis en evt een 4 polige hoofdschakelaar erin zet. dat is goedkoper als 3 2 polige aardlekken en een 4 polige hoofdschakelaar in kast nemen, waar je 1 aardlek niet van nodig hebt.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 28 juni 2018 22:57:25 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

die heeft zijn diploma vast op marktplaats gekocht