Inductie start niet op 3 zones (2 wel)

dutn

Golden Member

Hi Co'ers,

Hier heb ik een Kuppersbusch EKIW9850.0F met een probleem. De inductie wil niet meer starten. De middelste inductie plaat heeft de voeding voor alle 3 zones en daar zit het probleem denk ik.

Op de foto is te zien dat er 3 display's aanwezig zijn welke overeen komen met elke zone. Wanneer ik 1 display verwijder uit de voeding start de inductie keurig op en geeft de voeding 13.7volt.

Wanneer ik alle 3 aansluit, dan probeert de voeding te starten (voltage tot ongeveer 7volt en gaat weer terug naar 0. Hikt dus) maar dat lukt niet. Zou het kunnen zijn dat de belasting te hoog is? Het maakt niet uit welk display/paneel ik verwijder, bij 2 wil deze starten maar 3 niet.
Nu dacht ik, probleem met de condensatoren aan de secundaire kant en deze heb ik verwijderd en nagemeten. Deze hebben nog allemaal hun juiste waarde.

De belasting van de bedieningspanelen lijken me niet heel groot (niet gemeten nog) en als ik de inductie op 2 zones opstart dan schakelen er ook 2 relais in zonder problemen. Mijn vraag is nu. Waar moet ik verder nog op letten? Kan het de primaire kant van de SMPS voeding zijn? (C304 misschien?)

Wie kan mij van advies voorzien, alvast bedankt!

Edit: De gebruikte PWM chip is (IC301): ice3a1065. Deze chip heeft active burst. Zal bij het inschakelen hiervan mogelijk wat fout gaan?

Groet, Peter.

Ten eerste is het een Bosch kookplaat, maar dat terzijde. Is het bij afkoppelen 1 en dezelfde display of verschillend??

dutn

Golden Member

Dank smd. Het maakt niet uit welke van de 3 bedieningspanelen ik afkoppel (witte stekker met voeding en data), dan starten de overige 2 panelen op (geven het Kuppersbusch logo).

Zojuist nog even verder getest.. Wanneer ik hem laat starten op 2 bedieningspanelen en prik later de 3e er bij in.. Dan blijft het prima werken. Het lijkt erop dat tijdens de start de belasting te hoog is. Waar zou ik dat kunnen zoeken?

Per paneel neemt deze 26mA op uit de voeding (alle panelen afzonderlijk getest). Met 3 panelen 80mA, echter wil deze dan niet opstarten na een stroomonderbreking.

Het probleem lijkt zich alleen voor te doen bij het opstarten van de voeding. Bij een load van 200mA wil deze niet opstarten, maar als de voeding gestart is zonder load kan hij prima belast worden tot 300mA.

dutn

Golden Member

Kleine update:

Inmiddels heb ik de secundaire elco's vervangen en nu start de voeding met 3 bedieningspanelen als deze langer dan 20 minuten (ongeveer) spanningsloos is gemaakt (niet altijd, wel vaak). Direct herstarten lukt niet. Inmiddels zijn mijn ideeën redelijk op.. Kan iemand mij hier op weg helpen?

Als goed is zit er een snubber op de primaire kant, in de datasheet staat een voorbeeld. de condensator die hier gebruikt wordt gaat wel eens defect.

dit type zat ook in de voeding van sommige FO en daar ging deze wel eens stuk. hierdoor werkte de zaak niet stabiel.

csoft start is wel ok ?

wat is het type van dat 8 pin ictje in de voeding? als je na de hf trafo op de elco achter de diode al geen spanning zat meer hebt kan dat ic de reden zijn. vaak een lnk of tny ic..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou het ICE IC eens vervangen , vermoed dat deze te vroeg terugregelt.

dutn

Golden Member

Het is even geleden, maar uiteindelijk het probleem toch weten op te lossen.
De waarde van Csoft start was correct, echter wanneer ik vanaf de ICE ic (over de Csoft start cap) ging meten t.o.v. de Nul kwamen er verschillende (schommelende) waardes uit.

Uiteindelijk bleek het een slecht contact te zijn geweest tussen de ICE ic en de Csoft start cap. Deze opnieuw gesoldeerd en alles werkt weer zoals het hoort. Dank allen voor de goede tips!

dutn

Golden Member

Toch even opnieuw een bericht. Een goed half jaar heeft deze keurig gewerkt, echter zijn er nu weer problemen waar ik niet uit kom.
De CsoftS condensator blijkt defect te zijn (gebroken). Wanneer ik deze opnieuw soldeer werkt het even, dan zal hij dus goed contact maken en
start de inductie met 3 zones netjes op. Als ik meet van de GND tot aan Pin1 van de ICE ic, meet ik 0.9uF (fluke) door de CsoftS.
Ik dacht, simpel, nieuwe condensator erin van 1uF. Deze geplaatst (50v 1uF of 16v 1uF) en meet ik over GND tot Pin1 1,3uF. De reactie van de IC is dan als volgt:
zonder load = 13v, met 3 zones aangesloten wil hij niet starten, 2 ook niet, 1 wel. Dit is het beste resultaat.
50v 680uF geeft 0.9uF over GND tot Pin1 van het ICE ic, dit is dezelfde waarde als wat ik heb gemeten met de orginele condensator; echter wil de IC onbelast starten, maar met een aangesloten zone (1, 2 of alle 3) niet starten. 50v 470nF een zelfde resultaat.
50v 2uF wil het IC onbelast niet starten, ook niet met belasting.

Doordat de condensator gebroken is, kan ik de originele waarde niet meer vaststellen. Kan iemand mij een idee geven welke waarde ik moet selecteren hiervoor? Op internet zie ik enkel 1uF (andere ICE ic), maar dat lijkt dus niet te werken in mijn installatie.
Mijn gevoel zegt dat als ik de jusite waarde kan vinden, deze ICE ic wil starten met de 3 zones. Wat is jullie mening?
Bedankt alvast!

Plaats je er "gewone" elco's overheen?? dat gaat niet werken. Je zal dezelfde C moeten plaatsen. Ik vermoed dat het wel eens een 10uF kan wezen. Maar er is toch een tweede print in de kookplaat??

ik zie dat je C304 ook voor een gewone elco hebt vervangen, in een geschakelde voeding dien je low esr elco's te gebruiken. als de rest ook gewone zijn, best kans dat daar je probleem ligt, gaat een tijdje goed en dan begint de ellende weer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
dutn

Golden Member

Op 28 juni 2018 19:35:04 schreef smd:
Plaats je er "gewone" elco's overheen?? dat gaat niet werken. Je zal dezelfde C moeten plaatsen. Ik vermoed dat het wel eens een 10uF kan wezen. Maar er is toch een tweede print in de kookplaat??

Dank smd. Wat bedoel je met "gewone" elco? Ik heb een keramische 50v 1uF geplaatst (foto vorige post) SMD 1206. Zal ik hiervoor misschien een 10uF moeten plaatsen? (in de bijlage van mijn vorige post is deze vervangende condensator te zien)
Link naar datasheet: http://www.samsungsem.com/kr/support/product-search/mlcc/__icsFiles/af…

Overigens is er geen 2e voedings unit in deze kookplaat helaas. Deze unit voorziet 3 stuurprinten van power (12v).

Op 28 juni 2018 20:07:55 schreef testman:
ik zie dat je C304 ook voor een gewone elco hebt vervangen, in een geschakelde voeding dien je low esr elco's te gebruiken. als de rest ook gewone zijn, best kans dat daar je probleem ligt, gaat een tijdje goed en dan begint de ellende weer.

Dank testman. C304 is nog origineel en is niet door mij vervangen. Zou dat eventueel een probleem kunnen zijn? Bijlage een close-up.

C301 is zeker geen low ESR ( Elco pre jaren 00)en de zwarte afdruk is groter dan de elco zelf is. Die dan wel gewisseld??

die bedoelde ik ook, nummer was niet goed zichtbaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
dutn

Golden Member

Dank testman en smd; jullie doelen op deze condensator toch? (zie bijlage, rode vierkant). Deze is origineel. Als ik op internet zoek naar afbeeldingen van deze print zie ik dezelfde condensator (zie bijlage 2: 60803075.jpg). Deze zit aan de primaire kant van de voeding.
Die zwarte rand lijkt ook groter om de weerstand, deze is ook niet vervangen; mogelijk heeft dat met de luchtstroom te maken denk ik.
(overigens is dat C304 wel, 301 staat voor IC301; dit is de ICE IC)

Verdenken jullie deze?
Met de originele CsoftS condensator startte deze voeding wel netjes op, echter zat hier een breuk in waardoor hij niet betrouwbaar was. Na het verwijderen kan ik hem helaas niet meer opnieuw meten. Wat denken jullie?

Tsja, documentatie van de sofststart waarde is niet te vinden in schema's. Doe eens 10, 100 Nf,1 uf, 10 uF. Het is proberen, is niet anders.

dutn

Golden Member

Op 30 juni 2018 18:58:41 schreef smd:
Tsja, documentatie van de sofststart waarde is niet te vinden in schema's. Doe eens 10, 100 Nf,1 uf, 10 uF. Het is proberen, is niet anders.

Dank smd, na wat testen met verschillende waardes, blijkt 100nf de juiste te zijn voor CsoftS. Hij start nu weer normaal op met 3 zones aangesloten. Ik ga nog verder testen of deze betrouwbaar blijft starten.

Kleine uitleg: Als je van GND tot Pin1 van de ICE meet (dus over de CsoftS) dan meet je 0.9uF, ook met deze 100nf in circuit. Zelfs direct op de contactvlakken van de 100nF meet deze 0.9uF in circuit. Vandaar de verwarring, daardoor dacht ik dat het een 1uF condensator betrof. Deze kon ik na het verwijderen helaas niet meer meten.

[Bericht gewijzigd door dutn op zaterdag 7 juli 2018 16:02:01 (27%)

Bedankt voor terugkoppeling! ook ik leer weer wat maar de schatting was juist. Kwestie van proberen.

dutn

Golden Member

Hi Co'ers,

De vraag post ik even in dit oude topic, omdat het probleem een soort van hetzelfde is, en de voorgaande informatie een rol speelt. Deze unit heb ik na 2 jaar opnieuw terug gehad en mijn eerste gedachten was dat er wat fout was met de SoftStart-C.

Dit bleek nadat alles nagemeten was niet het geval te zijn. De unit startte eigenlijk alleen op als de printplaat warm was (na solderen). Een half uur later wilde de ICE chip niet meer starten.

Nu heb ik alle onderdelen nagelopen en de ICE ic vervangen. Dit gaf hetzelfde resultaat (probleem was dus niet de ICE IC zelf).

Wanneer ik met de soldeerbout (of mijn hand) in de buurt kom van de zenerdiode (kleine rode vak), dan sprint de unit aan. Over de zener staat dan 18Vdc (ICE niet gestart), wanneer deze ICE gestart is 17,5Vdc.

Het schema van deze voeding lijkt heel erg veel op deze uit de datasheet (mbt voeding van de ICE IC), echter is R6 weggelaten en staat over ZD1 nog een ceramische condensator van 100nF. C7 is in dit geval ook 100nF.
De diode waar het om gaat is in dit schema de "ZD1". Voeding start niet zelf op, maar start pas als je met warmte in de buurt komt van de zenerdiode.

Nu heb ik deze verwijderd van de printplaat en start de voeding netjes op (max 40Vdc aangeboden als test primair). Nieuwe zener (22v breakdown) geplaatst, en de voeding start weer betrouwbaar.

Dan nu mijn vraag. Het probleem lijkt dus die zenerdiode te zijn, maar deze lijkt prima te functioneren (diode test DMM en 23v test voor breakdown). Op welke manier is deze na te meten om er achter te komen wat hier precies fout gaat? (lekspanning meten met curve-tracer?)

Hoor graag als iemand een idee heeft hoe ik dat achteraf alsnog kan aanpakken (defecte zener ligt hier nog om te testen).
Alvast bedankt!

Mogelijk dat diode niet geheel meer afzenert opjuiste voltage onder hele lichte belasting... ja gissen verder