Siel stuurprint lockt niet.

Ha FredericVB,

Duidelijk kijk op deze manier meten kan maar je moet een beetje manoeuvreren :P hoogfrequent in de praktijk leer je niet uit een tekstboek maar is meer finger spits gefuhl je had ook een stukje coax aan de antenne kunnen knopen maakt niet uit.
Overigens kan je op jou TP1 niet meer meten als L4 er uit is |:(

Nu de gegevens verwerken welke je gemeten heb je kristal heeft een frequentie van Fxtal = 3343750Hz er staat wel 107.000 op maar dit is alleen de aanduiding voor de uitgangsfrequentie plug and play ;)
We volgen de signaal weg welke door jou is opgetekend.
De kristal frequentie wordt door 1024 gedeeld 3343750Hz/1024 = 3265,380Hz deze frequentie is de referentie ingang van de PLL.
Nu het signaal afkomstig van de VCO 107000000Hz/16 = 6687500Hz/2048 = 3265,380Hz ook deze frequentie wordt aan de PLL aangeboden.
Volgt nog de analyse van het loopfilter hierover later meer want om een kleine audio vervorming te behalen moet aandacht besteed worden aan de beïnvloeding veroorzaakt door de laagfrequenties in het audio spectrum.
Ook het aanbieden van het audio aan de vaicap diode vereist aandacht omdat anders de deviatie niet symmetrisch is ik weet niet hoe je exciter er uit ziet.

Eerst maar eens meten aan de trein :) kijk je heb de PLL chip er uitgehaald maar je had de regelspanning moeten los halen nu loopt de opamp tegen de voeding aan en regelt de oscillator helemaal naar een kant.
Ik denk even meten op de ingang PLL pen3 (3265,380) 3.265kHz als deze frequentie er is dan is het referentie pad in orde.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Nogmaals dank Henk voor de moeite en de tijd die u neemt om te antwoorden.
Wat ik vooral bijgeleerd heb is dat ik een punthoofd krijg van deze print.
Dat chinees tellertje dat wordt hem niet. Ik meet telkens weer verschillende waarden, het schommelt heen en weer. En op de punten die ik verwacht waar een deelvoud zou moeten staan komt dan weer een meting in de 100+ MHz. Wat duidelijk niet kan. Ok er is een foutmarge maar neem nu net voor de ingang van de deler aan het kristal. Daar komt 10000kHz. Redelijk stabiel. Pin 14 zou je verwachten een stabiele 10 kHz ongeveer (/1024). Neen die loopt weer in de megaHz. Of ik doe iets bijzonder verkeerds of de IC is defect.
Dan maar weer eens de scoop er op gezet en beginnen prikken. Ik zie een signaal aan de ingang. Een hoge frequentie (kan de scoop niet verder zetten) en meet ik een nette blokgolf bij pin 14 van diezelfde deler duidelijk op een veel lagere frequentie. Verder ook een mooie blokgolf op de ander ingang van de PLL ic, komende van de andere deler. Echter beide zijn anders van frequentie.

Dus met de meetinstrumenten waarover ik beschik lukt het niet.
En als ik het zo allemaal lees wat er nog achteraankomt. Als deze 'eenvoudige' fout niet opgelost geraakt.
Volgens mij heeft die print ergens aan een hoogspanningslijn gehangen haha !

Ik ben met iemand ik contact gekomen die op de plank net dezelfde zender heeft . Ik mag er mee doen wat ik wil, dus daarvan ga ik de stuurprint eens uithalen en vergelijken ! Lukt het niet om mijn print nog te herstellen dan heb ik altijd de andere Pascal nog. Ik kan het Xtal uitwisselen om op de juiste frequentie als de andere zenders te blijven.

Desalniettemin zal ik hier blijven posten wat mijn bevindingen zijn.

Je kan mischien wel op E-Bay een frequency counter kitje vinden, dat kost vaak niet zo duur en heb je toch een redelijke indicatie van de door jou gemeten frequenties.

https://www.banggood.com/nl/9V-Frequency-Meter-500mhz-High-Precision-R…

https://nl.aliexpress.com/item/1-MHz-1-1-GHz-RF-Frequency-Counter-Test…

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Het is eigenlijk niet normaal maar:
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=1%20MHz…
Die langwerpige strip heb ik ook en volgens zeggen kun je daar ook een shift op verwerken.
Ik moet hem eigenlijk nog even goed testen nog niet gedaan.
gebruik hem strakjes dan recht toe recht aan direct op frequentie.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 4 juli 2018 08:09:52 schreef rob007:
Het is eigenlijk niet normaal maar:
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=1%20MHz…
Die langwerpige strip heb ik ook en volgens zeggen kun je daar ook een shift op verwerken.
Ik moet hem eigenlijk nog even goed testen nog niet gedaan.
gebruik hem strakjes dan recht toe recht aan direct op frequentie.

VrGr Rob.

Ik heb die met de Led uitlezing en die met de LCD uitlezing besteld, de bestelling is inmiddels al verzonden.
Lijkt me echt makkelijk een simpele counter voor slechts 10 euro incl verzending, voor dat bedrag kan ik het zelf niet maken.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha rob007 en Martin V,

Is een leuke teller ik heb er een paar voor experimenteren.
Die LCD Martin is die met 9 digit ik heb er namelijk een met 9 digit die is met een VFD.
Ik heb al een aantal wijzigingen zo kan ik het kristal rare frequentie lokken aan GPS en ben ik bezig met een uitbreiding tot 4GHz direct counting dus geen deler want dat kost tijd bij een hoge resolutie.
En inderdaad Rob je kan je middenfrequentie er bij of er af halen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Zonet heb ik het pakketje uit China uit de brievenbus gehaald, het is deze frequentie meter,
Ik heb nog geen tijd gehad om de pcb te testen en aan te sluiten.

Toch wel handig, ik was eerlijk gezegd om zoiets van een Arduino te maken, maar dit kost minder tijd, componenten en tijd om eraan te werken.
Ik wil dit gaan gebruiken voor een PLL, die rechtstreeks de frequentie aangeeft, ook wanneer de PLL niet mocht locken.

Deze heb ik ook gelijk bijbesteld, die heeft een hogere resolutie.
Maar daar wacht ik nog op tot die ook in de brievenbus ligt.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Het laatste model bedoel ik die heb ik ook voor evaluatie dat is een leuke counter.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk, ik kom net thuis van een weekje vakantie en die andere teller met led strip lag in de brievenbus.
Als het goed is heeft die een resolutie tot 1Hz (dacht ik).
Daar maak ik een fijne counter van in een kastje,
welke mijn huidige counter met een resolutie van 100Hz gaat vervangen.

Wat een verschil met vroeger toen je aparte display driver ic's nodig had voor iedere led en daarvoor nog een counter ic nodig had voor iedere decimale macht.
Nu zit alles in één ic (het zal wel een pic zijn).

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Mooi het is een leuk ontwerpje tot 60MHz 1Hz en daar boven dacht ik 100Hz ik kan hem zo gauw niet pakken.
Je kunt offset (MF) er bij tellen of er af halen.
Ja het is wel een speciaal ic waarschijnlijk voor dit doel ontworpen ik denk niet een PIC zoals wij die kennen.

Ik heb hier voor een deler gemaakt op dit moment tot 4GHz je resolutie blijft 1Hz.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 27 juni 2018 16:47:00 schreef FredericVB:
Foto van de print nog voor ik de nieuwe componeten er op heb gezet.

[bijlage]

FredericVB , ik heb hier zo'n zelfde print liggen maar de ic,s zijn doorgekrast. Weet je misschien alle ic,s welke er in horen?

Oei, Dutchplace, dit is wel een heel oud topic dat je naar boven kickt. Stuur me een privébericht, dan bezorg ik je de gegevens.

Trouwens, de print werkt weer! Ik heb zelf dit topic niet willen heropenen, maar nu het toch weer onder de aandacht is;

Het was de opamp die defect was!
Na het vervangen van de opamp gingen de frequenties van de VCO lichtjes omhoog tot aan de referentiefrequentie van de kristalschakeling. Hoppa! Lock!

Op 18 mei 2020 00:09:21 schreef FredericVB:
Oei, Dutchplace, dit is wel een heel oud topic dat je naar boven kickt. Stuur me een privébericht, dan bezorg ik je de gegevens.

Trouwens, de print werkt weer! Ik heb zelf dit topic niet willen heropenen, maar nu het toch weer onder de aandacht is;

Het was de opamp die defect was!
Na het vervangen van de opamp gingen de frequenties van de VCO lichtjes omhoog tot aan de referentiefrequentie van de kristalschakeling. Hoppa! Lock!

Bedankt FredericVB , het is inmiddels opgelost . Ik heb de gegevens al gevonden.

is er ook een lijstje met de onderdelen die
in de zender siel zender zitten ???
dit vint ik interesant grt jehudi moergestel