pomp motor 220 volt regelen

Hallo,
dit is een pompje in een bestaand wat ouder kunstwerk. hij pompt te hard waardoor het erg gaat spetteren.het is een bestaand kunstwerkje waar niets aan veranderd mag worden... Dus het enige waarmee ik kan spelen om de waterstraal te verkleinen is de stroom toevoer. Er is nu een variac tussen gezet.Dat werkt redelijk maar lijkt mij niet de ideale oplossing. Om de waterstraal ideaal te laten lopen wordt de variac teruggedraaid naar 150 volt.draaien ze hem een tikkeltje te ver terug dan gaat het motortje stil staan...hij zit dus op het randje.Elke avond wordt ie automatisch uitgeschakelt. dus elke ochtend weer opnieuw op die manier opgestart. ik kan me voorstellen dat het motortje een keer stil komt te staan en dat ie dan doorbrand. Bestaat er een betere / constantere motor regelaar voor dit pompje? (iets met feedback control . krijgt ie het zwaar krijgt ie wat meer stroom.)Een variac gaat dan juist minder leveren.
Ik weet niet of het motortje al dan niet koolborstels heeft... ik kan/ mag hem (nog) niet uit elkaar halen... En ik zie het niet eraan af ...
Ik heb het forum afgezocht maar kwam niet verder.
Is een 1 fase in 1 fase uit frequentieregelaar iets voor dit pompje? Welke andere motor controller, zou beter/veiliger kunnen werken?

Met vriendelijke groet, Frank

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je kunt het beste een smoring in de uitgaande waterleiding plaatsen.
Dus een vernauwing of een kraan in de leiding. Als je een kraan neemt dan wel een reglbare kraan en geen standaard kraantje of kogelkraan.
Energietechnisch is mijn voorstel waardeloos, maar voor zon klein pompje, het is maar 30 Watt is dat vrijwel de enigste bruikbare oplossing die gegarandeerd werkt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zoals toet zegt maar dan tussen zuig en pers een bypass regelbaar om in te stellen.
Dan heb je geen ruisgeluiden in de pomp.

Dank voor jullie reacties!
Deze opties,(of een combinatie van beide) had ik zelf al voorgelegd.
Helaas kan dat niet, dan kom ik fysiek aan het kunstwerk , en dat is "not done".
De regelbare bypass zou goed zijn, aangezien de motor dan gewoon op 220 kan werken en de pomp niet extra belast wordt.

30 watt is dus te klein om te regelen begrijp ik van toeternietoe?

Sine

Moderator

Zonder al te veel ingreep, de uitgaande slang dicht knijpen, daar bestaan klemmen voor.

Iets veranderen is not done... OK, je kunt het gespetter dan ook zien als zijnde een door de kunstenaar zo gewild onderdeel van de kunst. Als die dat niet gewild had, had die het toch wel anders gemaakt?

Arco

Special Member

Als wijzigen 'not done' is, dan begrijp ik niet waarom een bypass wel mag???
(da's tenslotte meer ingrijpend als gewoon een kraantje in de uitgaande leding zetten, nu moet je in beide leidingen ingrijpen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 6 juli 2018 13:35:54 schreef FH:
Deze opties,(of een combinatie van beide) had ik zelf al voorgelegd. Helaas kan dat niet, dan kom ik fysiek aan het kunstwerk , en dat is "not done".

In mijn ogen kom je niet aan een kunstwerk als je de slang gaat knijpen, maar goed het zijn kunstenaars hé. Blijft apart volk. :)

De regelbare bypass zou goed zijn, aangezien de motor dan gewoon op 220 kan werken en de pomp niet extra belast wordt.

Dat is gewoon de meest eenvoudige oplossing.

30 watt is dus te klein om te regelen begrijp ik van toeternietoe?

Dat heb je al proefondervindelijk vernomen toch.

Het enige wat misschien nog zou kunnen is, het ding in frequentie regelen. Maar daar is standaard niet iets voor te koop denk ik, tenminste niet voor zo'n vermogen.

Dus dat moet je zelf maken, en daar moet je ook een proef mee doen om te testen of dat wel goed werkt.

Heb wel een artikel voor je als je dat wil.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lucky Luke

Golden Member

(Aanvullend op Kilian, want mee eens): Als je dan toch gaat veranderen, kun je het net zo goed goed doen, en dus toch het pompje aanpassen / bypass / slang knijpen.
Als je echt niet mag aanpassen: de spanning aanpassen met die variac is evengoed een aanpassing... Dus dat mag dan ook niet. Foei >:)

Als je wel met de spanning mag knoeien, is er misschien een betere methode dan de variac, maar dan moet even iemand met praktijkervaring met dat type motortje wat zeggen... (Je wilt het toerental laten dalen, maar niet het koppel... Dus álleen spanning verlagen is 'm eigenlijk niet, maar een frequentieregelaar is vast "overkill" - als is het voor 30W misschien nog een leuke zelfbouwuitdaging... (Als je de frequentie verlaagt moet ook de spanning omlaag, trouwens).)

En aangezien alle goede ideeën al geweest zijn, heb ik nog een paar slechte:

- Diode in serie. (molt mogelijk motortje, en bromt)

- Stroperige vloeistof nemen die minder spettert. (Dat past dus eigenlijk heel erg het kunstwerk aan... Maar elke dag een klein schepje extra bindmiddel in het water valt misschien niet op... Je moet niet gelijk het water door olie vervangen...)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Bypass is ook niet nodig, alleen de uitgaande leiding 'afknijpen'
Dat is niet nadelig voor de pomp. Het belast hem niet zwaarder, en het stroomverbruik daalt zelfs...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je moet niet te moeilijk doen, soms zul je wel moeten.
De kunstenaar heeft (waarschijnlijk) iets spatterends bedacht, en als dat technisch gezien ietwat anders wordt dan gebeurt dat achter de coulissen.
Heb je (en de kunstenaar) al bedacht wat er gebeuren gaat als het pomje een keer naar zn grootje gaat?
Een identiek pompje koop je nooit meer.
Trouwens we hebben hier al weer 20 jaar 230 Volt......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lambiek

Special Member

Op 6 juli 2018 15:19:12 schreef Toeternietoe:
Heb je (en de kunstenaar) al bedacht wat er gebeuren gaat als het pomje een keer naar zn grootje gaat?

Dan wordt het kunstwerk afgeschreven. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik ben het er helemaal mee eens dat ze hem gewoon zouden moeten laten spetteren.
Zo heeft de kunstenaar hem immers ooit gebouwd...
(Hoewel dat weten we niet precies,50 jaar geleden was er bv geen 230 volt en er zijn geen youtube filmpjes van toen...)

Op de plek waar die nu staat zijn ze met al dat gespetter dan weer niet zo blij aangezien er meer kunst in de omgeving staat, en ze de boel steeds moeten gaan bij vullen en zwabberen dan.

Het is juist de bedoeling dat het motortje het zolang mogelijk blijft doen.
Vandaar ook mijn zoektocht naar een betere oplossing dan de variac.

Ik weet dat we inmiddels 230 volt hebben . Het motor plaatje geeft 220 volt aan, dat heb ik overgenomen in de vraag stelling...

Met kunst werkt het zo: Alles wat ik doe met kraantjes en slangen is fysiek ingrijpen in het object.
Inderdaad het minder laten spetteren ziet er anders uit en dus veranderd dat ook wat aan het beeld...

Maar ik mag geen originele slangen doorknippen , kranen monteren etc.
De stroom afknijpen zou het minst ingrijpend zijn, en bij de volgende opstelling kan ie dan weer gewoon zijn zoals ie is...

Stroperigere vloeistof was ik nog niet opgekomen, wordt lastig denk ik.
Wie weet; een beetje glycerine door het demiwater...

Conclusie: Lambiek ik zou graag je artikel lezen, misschien gaat het mijn pet te boven...Misschien kan ik of iemand er wat mee?

Nogmaals dank
Groet Frank.

Arco

Special Member

Je hoewft ook niks door te knippen, je kunt een 'afknijpklem' over de slang steken...

https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/autogereedschap/image/cache/full/f02a5a156f479616ff75fbf74f58b661255f9550.jpg

(zoek eens op 'Hofmann slangenklem')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een afknijpklem erop, en dan scheurt die slang, die de kunstenaar zelf 50 jaar geleden nog in de handen gehad heeft... Dat kan toch niet.

En stroperigere vloeistof, dat had de kunstenaar dan zelf wel gedaan.

Jullie snappen ook helemaal niks van kunst :)

pamwikkeling

Special Member

Een oude gloeilamp (100 watt ??) in serie met de pomp.

Als de pomp gestart wordt is de lamp koud en de weerstand laag. De pomp krijgt dan (hopelijk) voldoende spanning om te starten.
Als de lamp brandt, wordt deze warm en stijgt de weerstand hiervan. Gevolg de pomp krijgt minder spanning en gaat trager draaien.

ik zou zeggen, haal 1 slang los van de perszijde, en schuif een kunstof afstandhouder erin, welke een kleiner gaatje heeft en zo het debiet knijpt. slangklem om de slang dat de bus niet verder in de slang schuift en klaar. m5 gaatje in de bus zal genoeg zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat dachten jullie van een enkelfase frequentieregelaar?
Beetje overkill maar je hoeft het kunstwerk met geen vinger aan te raken.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 6 juli 2018 21:46:11 (40%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Arco

Special Member

Aan de pompbehuizing te zien was de kunstenaar in kwestie in ieder geval geen liefhebber van houtbewerken... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Ik heb DEZE wel eens gebruikt om ventilator motoren te regen, werkte prima.
Ik weet niet of de regelaar geschikt is voor jou type motor.

Op 6 juli 2018 22:15:20 schreef Arco:
Aan de pompbehuizing te zien was de kunstenaar in kwestie in ieder geval geen liefhebber van houtbewerken... :)

Hij vond het kennelijk wel kunstig :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Heb je al met de kunstenaar gesproken over het probleem? Zo niet doe dat eerst en leg hem de hier gegeven opties voor, dan kan hij zelf kiezen of zelf iets anders kiezen dan blijft het zijn ding.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
maartenbakker

Golden Member

Op 6 juli 2018 13:35:54 schreef FH:
30 watt is dus te klein om te regelen begrijp ik van toeternietoe?

30W is niet te klein om te regelen, maar het is een asynchroonmotortje en die zijn gewoon lastig regelbaar. Op frequentie regelen gaat niet zo goed en op spanning regelen werkt alleen maar omdat je het koppel beïnvloedt. Het toerental neemt dan af door de belasting, niet omdat hij van nature minder hard gaat draaien op een lagere spanning.

Maar begrijp ik goed dat hij op 150V gewoon niet zelfstandig uit stilstand gaat draaien, dus dat je daarom elke keer voor het opstarten de variac moet bijstellen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Voor een 30W pompje is 4L/min trouwens verrassend inefficient. Een modern 30W pompje pompt al gauw 35L/min...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com