SPI probleem

Arco

Special Member

Ik heb het niet helemaal bekeken, maar moet SSPSTAT:[CKE] bit niet '0' zijn i.p.v. '1'? (bij de slave)
Condensatoren aan de bus zouden niet nodig moeten zijn als 'ie in orde is. (niet te lang, niet te snel,...)
Probeer anders eens een lagere bussnelheid...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 7 juli 2018 13:45:56 (10%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Idd, lagere bussnelheid om het eens te testen, het klinkt idd dat je nu een probleem hebt wat op je breadbord door alle ellende net WEL werkte. En bekijken wat er fout gaat, communicatie NAAR het SRAM of VAN het SRAM.

Weet niet waar in Belgie je zit, maar wellicht is er iemand in de buurt die je even kan helpen met een scoop.

[Bericht gewijzigd door Antoine op zaterdag 7 juli 2018 15:23:03 (21%)

Nu werkt het wel wanneer ik het grafisch LCD scherm (en IC) deconnecteer (dit heeft 50 cm draad en een connector).

Op 7 juli 2018 13:40:44 schreef Arco:
Ik heb het niet helemaal bekeken, maar moet SSPSTAT:[CKE] bit niet '0' zijn i.p.v. '1'? (bij de slave)
Condensatoren aan de bus zouden niet nodig moeten zijn als 'ie in orde is. (niet te lang, niet te snel,...)
Probeer anders eens een lagere bussnelheid...

* datasheet: CKE = 1 = Transmit occurs on transition from active to Idle clock state

Verklaringen help microbasic:
-CLK_IDLE_LOW ' Clock idle LOW
-LOW_2_HIGH ' Data transmit on low to high edge

Wanneer ik in de debugger watch van de master kijk, is SSPSTAT hier ook 64 (zelfde als slave, CKE = 1). Klopt dit dan niet? Moet SSPSTAT in master en slave niet zelfde zijn?

* Lagere bussnelheid biedt geen beterschap

[Bericht gewijzigd door elektronica op zaterdag 7 juli 2018 21:50:07 (10%)

benleentje

Golden Member

* Lagere bussnelheid biedt geen beterschap

Heb je dan ook de weerstanden en de condensatoren weggelaten. Eerst alles normaal aansluiten en dan met de laagst mogelijke klok gaan proberen.
Als er problemen optreden is het vaak het beste op een basis schakeling te maken met alleen componenten die echt noodzakelijk zijn voor het deel waar de storing in zit. En de rest weglaten.
Desnoods een aparte programma maken om dat deel weer te testen en in orde te krijgen. JE hebt nu ineens heel factoren waar het probleem vandaan kan komen.

Wat voor voeding gebruik je eigenlijk kan je deze omwisselen voor een andere? HEt liefst een voeding vanuit een transformator daar komt minder storing uit dan een lichte geschakelde voeding.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 7 juli 2018 23:00:55 (24%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Volgens de datasheet is de datatransfer op de hi-to-low transition als CKE=1 en CKP=0.
Slave en mastermodes staan apart beschreven en kunnen verschillend zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com