Engineering blunders (elektronica)

Thevel

Golden Member

Volgende keer denk je: mij heb je niet nog een keer dus druk je de naar boven knop. Helaas werkt die niet.
De andere naar beneden knop werkt ook niet en de laatste knop is degene die wel met een lichtje werkt en dus een lift naar boven roept.

Nog niets vergeleken bij "de lift". :) :)

Shiptronic

Overleden

Op 7 juli 2018 22:44:07 schreef r-p:Ruim een jaar geleden.

En het is nog steeds niet opgelost...

Weet je wel hoe veel tickets daar eerst voor aangemaakt moeten worden >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lucky Luke

Golden Member

Tjsa, en zelf een schroevendraaier meenemen (en dat paneeltje losschroeven, en pogen te repareren, en terugschroeven) mag uiteraard niet...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 8 juli 2018 00:07:23 (31%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar meestal is het ook helemaal niet de moeite waard; de mensen snappen de lift tóch niet.

In het plaatselijke ziekenhuis hier kun je, wachtend op de lift, op het paneeltje boven de liftdeur zien waar de lift nu is.
Staan er nu mensen op bijvoorbeeld de vierde etage die naar beneden willen, en zien ze op het paneeltje dat de lift op de tweede is, dan zullen ze geheid het pijltje naar boven indrukken.
Ze vinden dat ze daarmee de lift 'naar boven' moeten halen.

Tegenwoordig zit er op alle etages naast de knopjes een mooi dymo-labeltje geplakt: 'ik wil naar boven' bij de pijl naar boven, en 'ik wil naar beneden' bij de pijl naar beneden.
Nog beter zou het zijn, ook de indicator boven de deur weg te halen, want nu vinden sommigen het nog 'verwarrend'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bij veel flats is het anders opgelost: Op de BG heb je alleen een "naar boven" knop en op alle andere verdiepingen alleen een "naar beneden knop. Als je op de 3e woont en bij de 13e op bezoek wil... moet je via de uitgang op de BG.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Meeste bedieningspanelen zitten ook niet erg intuitief in elkaar.
Vaak ztten de verdiepingsknoppen op een onlogische volgorde, en zit een eventuele alarmknop daar gewoon ook bij (zet die apart van de rest)
(bediengemak schijnt van ondergeschikt belang te zijn...)

Knoppen op een logische volgorde (die van de verdiepingen) maakt alles veel duidelijker

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Gewoon "buiten" een knop om de lift te roepen, is toch genoeg?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nou, op zich is het idee dat je alvast aangeeft of je de lift roept om naar boven te gaan, of om naar beneden te gaan, niet zo gek. De liftbesturing houdt er dan in de planning rekening mee.
Ben je op dat moment de enige roeper, dan maakt het niet uit, maar als het drukker wordt kan het schelen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Bij de liften in 'mijn' flatgebouw is het naar mijn mening prima geregeld.
Op elke etage zit 1 knop tussen de twee liften in om de lift op te roepen. De liftbesturing bepaald welke van de twee liften het dichtstbij is en stuurt die naar de oproeper.

Omdat het maar weinig voorkomt dat iemand van de 2de naar de 8ste etage wil, gaan de liften van beneden naar boven in één beweging naar de verdieping die door de liftgebruiker is gekozen. Als er iemand op de 3de verdieping staat te wachten wordt deze overgeslagen. Je hoeft dus niet een onnodige reis naar de 8ste verdieping te maken als je van de 3de naar de begane grond wil.

Laatst was ik een ziekenhuis waar het nogal onoverzichtelijk was. Twee liften naast elkaar, maar de oproepknoppen zaten links van de linkse lift en rechts van de rechtse lift.
Dan verwacht je als argeloze bezoeker dat de lift komt waarbij je op de knop hebt gedrukt.
Ik stond een tijd te wachten toen een van de medewerkers van het ziekenhuis zei "De lift staat er al meneer". Ik kon vanaf de positie waar ik stond die andere lift niet zien.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dat is dus wat FET net uitlegt: Als je "de eerst beschikbare lift" kan pakken, dan is de gemiddelde wachttijd minder dan wanneer JIJ moet gokken welke lift je gaat nemen. En een "extra liftschacht" is VEEL duurder dan "wat extra besturing", dus in princiepe is het altijd zo dat ze altijd de eerste lift sturen en niet alleen diegene naast het knopje. Maar goed. In enkele gevallen wordt zoiets niet gedaan. In een ziekenhuis kan je bijvoorbeeld 1 liftschacht reserveren voor "beddenvervoer" of "alleen medisch personeel". De bedoeling is dat de wachttijd daar door de lage bezetting dan laag is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

In een verpleeghuis waar ik wel kom, hebben beide liften een gescheiden systeem.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een half jaartje in de sunrise towers in zwitserland gewerkt.
Daar stond voor de liftdeuren een paaltje met een display en een toetsenbordje.
Je tikte in, naar welke etage je wilde gaan.
Was ff wennen, maar best wel slim.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
evdweele

Overleden

Op 8 juli 2018 16:49:10 schreef rew:
Dat is dus wat FET net uitlegt: Als je "de eerst beschikbare lift" kan pakken, dan is de gemiddelde wachttijd minder dan wanneer JIJ moet gokken welke lift je gaat nemen.

Ik lees toch echt iets anders:

Op 8 juli 2018 14:40:46 schreef Frederick E. Terman:
Nou, op zich is het idee dat je alvast aangeeft of je de lift roept om naar boven te gaan, of om naar beneden te gaan[...]

Daarbij zijn er buiten de lift dus 2 knoppen; 1 naar boven en 1 naar beneden.
In het flatgebouw waar ik woon is er maar 1 knop; "laat een lift komen". De besturing bepaalt welke lift vrij is en welke het dichtstbij.
Het uitgangspunt is dat iemand op een verdieping (bijna) altijd naar beneden wil en iemand op de begane grond altijd naar boven.
Van beneden naar boven gaat de lift in 1 keer door naar de gewenste verdieping en negeert wachtenden op de tussenliggende verdiepingen. Van boven naar beneden stopt de lift op elke verdieping waar iemand op de knop heeft gedrukt.
Een keuze "naar boven" of "naar beneden" is overbodig.

In een ziekenhuis is dat anders, daar wordt heel veel tussen verdiepingen gependeld, niet in een appartementengebouw.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 8 juli 2018 18:50:06 schreef evdweele:
[...]Ik lees toch echt iets anders:

Ik lees toch echt hetzelfde. :-)

Liften zijn heel simpel. je drukt op het knopje, lift komt, je stapt in en drukt op de verdieping waar je wilt zijn.

Heeft de lift een capaciteit van 60 ritten per uur en is de vraag 10 ritten per uur, dan hoef je helemaal niets te doen. Komt de vraag en de capaciteit dichter bij mekaar moet je slimmer gaan worden (of duurder: veel meer liften gaan monteren).

Het beste systeem is dat gebruikers aangeven welke kant ze opwillen en dat je dus niet op weg naar beneden gaat stoppen voor mensen die naar boven willen. In woonflats gebruiken ze dit systeem met dien verstande dat ze de "ik wil naar boven" knopjes op alle verdiepingen behalve de BG weglaten. Jammer voor de oma op de 14e die bij een opa op de 15e langs wil.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Ben ooit eens in een appartementsgebouw geweest met 2 liften die elk hun verdiepingen bedienden. Die boel zat echt heel raar in elkaar.

Tegen dat je als buitenstaander door hebt hoe het werkt; precies een IQ-test...

Jinny

Golden Member

Mondriaantoren Amsterdam.
De ene lift stopt pas vanaf de 25ste verdieping of zo
De ander verdomt het om hoger te gaan..

Ergens, de ene de oneven verdiepingen, de ander de even

[Bericht gewijzigd door Jinny op zondag 8 juli 2018 22:02:18 (20%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shiptronic

Overleden

Houw op, ik kom dagelijks in de meest wild vreemde liften in verband met toegangsbeheer, sommige zijn echt een ramp, dan sta je verbaast te kijken , wat is hier nu de bedoeling van ??

Vaak is er gelukkig een 80plusser in de buurt die het wel even uitlegt aan het jonge broekie ;)

OT, straten aanleggen met de bijbehorende nummering is ook een ramp, ik kan begrijpen dat hulpdiensten soms even op zich laten wachten om dat een locatie weer eens onvindbaar lijkt (althans de toegang)

Op 8 juli 2018 22:01:18 schreef Jinny:
Mondriaantoren Amsterdam.
De ene lift stopt pas vanaf de 25ste verdieping of zo
De ander verdomt het om hoger te gaan..

Ergens, de ene de oneven verdiepingen, de ander de even

Dat ja, en je komt er altijd te laat achter dat je in de verkeerde staat.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 8 juli 2018 22:21:05 (27%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Jinny

Golden Member

Yup...
Kan je weer naar beneden...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

Vreemd hoor, staat er geen plakkaat op de muur bij de liftdeur welke huisnummers en verdiepingen ze bedienen? Bij Tomtom kennen ze het verschil wel of een oneven/even flatnummering aan de linker of rechterzijde van de weg ligt. Dat zou ook voor hulpdiensten bekend moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 8 juli 2018 22:45:59 (44%)

Jinny

Golden Member

Als je in de lift kijkt werken de eerste zoveel (ik meen 25) niet of juist wel en de rest niet.
Maar als je met een ploegje mensen instapt kom je daar te laat achter...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shiptronic

Overleden

Op 8 juli 2018 22:39:53 schreef RAAF12:
Vreemd hoor, staat er geen plakkaat op de muur bij de liftdeur welke huisnummers en verdiepingen ze bedienen?

Was de wereld maar zo mooi, en als je er al een vind, nou dan hoop ik dat je goed in puzzels bent >:)

In tegenstelling, ik kom ook op plekken waar het wel goed geregeld is! Dus het kan wel zeker.

@jinny, en altijd met je klauwen vol, gereedschap materiaal, je probeert iedere keer zoveel mogelijk in 1 x mee te nemen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 8 juli 2018 22:45:26 (13%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

Op 8 juli 2018 22:01:18 schreef Jinny:
Ergens, de ene de oneven verdiepingen, de ander de even

Zo was het voorheen in de flat waar ik woon ook.
Héél handig, vooral als er iemand aan het verhuizen was en langdurig de lift blokkeerde :(

Bij de renovatie van het flatgebouw kwamen ook nieuwe liften die op elke verdieping konden stoppen.
Het kostte heel wat moeite om op elke verdieping een gat voor de liftdeur in de dikke betonnen muur te zagen.

Op 8 juli 2018 22:39:53 schreef RAAF12:
Vreemd hoor, staat er geen plakkaat op de muur bij de liftdeur welke huisnummers en verdiepingen ze bedienen?

In de flat waar ik woon zijn in 2008 de liften vernieuwd en de hallen opgeknapt.
Vorige week AL heeft men aan de buitenkant van de lift een bord met huisnummers en verdiepingen opgehangen.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 8 juli 2018 22:49:16 (28%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Jinny

Golden Member

Herkenbaar inderdaad...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

@Ship Ik heb nog ff aangevuld n.a.v. jouw opmerking dat hulpdiensten de weg kwijt zijn... Tomtom geeft keurig de kant van de weg aan waar de straatnummering is. Bijv. flats weerszijden even nummers aan de ene kant oneven aan de andere kant.
edit hieronder: zit de ingang niet waar de post wordt bezorgd?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 8 juli 2018 23:04:55 (12%)

Shiptronic

Overleden

Dan heb je de locatie, nog niet de ingang ;) Ik heb soms met verbazing op plekken gestaan en dacht dit verzin je toch niet ??

Ik gebruik HERE, die kent ook alle huis nummers. ( en je kan wijzigingen simpel door geven, een aantal correcties staan al in updates.)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 8 juli 2018 22:58:22 (20%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.