vraag over elektromotor

Ben al enige tijd op zoek naar een nieuwe motor. Gewoon simpel, stekker erin en draaien. Moet(?) zijn ca 0,375 kwh, 230V en ca 1400 toeren. Dus ergens in die richting, qua spec's. Toerental is regelbaar via pulley oa.

Kan niet omgaan met freq.regelaars, voor mij veel te ingewikkeld, dus moet het anders.

Kan een (gebruikte) motor kopen van 220V, enz. Vraag oa is: maakt dat veel uit, omdat de spanning nu wat hoger is?
En waar zou ik nog meer op moeten letten, behalve slijtage enz.

LiA (Leven is Avontuur)

Op 17 juli 2018 13:53:32 schreef Kaspervlz:
Kan een (gebruikte) motor kopen van 220V, enz. Vraag oa is: maakt dat veel uit, omdat de spanning nu wat hoger is?

De verhoogde spanning, daar moet je je geen zorgen over maken. Ook in het 220V tijdperk kon de werkelijke spanning boven de 240 komen. En bij een motor maakt het al helemaal weinig uit. Bij een hogere spanning zal die in het algemeen minder stroom trekken.

verhoogde netfrequentie of lagere spanning is wel een probleem..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Bij 60 Hz gaat de motor alleen een beetje sneller draaien, meestal is dat geen probleem( of het moet een klok zijn :) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Hoe is 't eigenlijk afgelopen met het andere avontuur?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/136264
Zo'n 3fase motor is een veel mooier lopend ding dan een 1fase motor, waar je ook weer moet opletten of de condensator 't nog wel doet.

@mvdk, Kan (durf eigenlijk en dus nooit iets mee gedaan) gewoon niet omgaan met het programmeren van de freq. regelaar. Ding staat nog hier. Wil hem graag ruilen voor een motor zoals ik boven beschreef.

@Klaasz, bedankt. Verwachtte al zo iets, maar bevestiging is altijd fijn.

[Bericht gewijzigd door Kaspervlz op dinsdag 17 juli 2018 16:02:12 (16%)

LiA (Leven is Avontuur)

Op 17 juli 2018 14:27:40 schreef testman:
verhoogde netfrequentie of lagere spanning is wel een probleem..

De netfrequentie is toch behoorlijk 50Hz +/- 0.1Hz. (bij een afwijking van meer dan 0.01Hz gaan ze bijregelen en sinds maart werkt dat weer)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 17 juli 2018 13:53:32 schreef Kaspervlz:
Ben al enige tijd op zoek naar een nieuwe motor. Gewoon simpel, stekker erin en draaien. Moet(?) zijn ca 0,375 kwh, 230V en ca 1400 toeren. Dus ergens in die richting, qua spec's. Toerental is regelbaar via pulley oa.

Kan niet omgaan met freq.regelaars, voor mij veel te ingewikkeld, dus moet het anders.

Kan een (gebruikte) motor kopen van 220V, enz. Vraag oa is: maakt dat veel uit, omdat de spanning nu wat hoger is?
En waar zou ik nog meer op moeten letten, behalve slijtage enz.

Let op pf het een 1 fase of een 3 fase motor is.
Een 1 fase kan zo op het stopkontact, een 3 fase heeft wat meer aandacht nodig.
3 fase 220 of 230 Volt komt in Belgie nog voor, zulke motoren zijn dus gewoon in de handel verkrijgbaar

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ja op dingen zoals 60 Hz, spanning en 1-fase let ik wel. Ding hoeft ook alleen Clock-Wise te draaien. Kwart pk werd aanbevolen, soort ouderwetse wasmachine motor, maar die zijn van 400-14000 toeren en dat is best veel die 14000. En ja condensators kunnen verslijten, maar gewoon een simpele motor schijnt toch niet zo eenvoudig te zijn.
:) Dus het mogen er ook 2 zijn. :)

LiA (Leven is Avontuur)

Kaspervlz: ik heb met de frequentie-omvormer uit je vorige topic jarenlang gewerkt als elektriciën. Op het hoogtepunt bouwde ik er 30 per jaar in.

Al een aantal jaar niet meer in gebruik (modernere varianten zijn van EATON en we zijn overgestapt op andere sturingen) maar volgens mij heb ik hier sowieso een identieke omvormer liggen waar ik zelf wat mee gestoeid heb.

Inderdaad, als programmeren je ding niet is, voelt het als een pittige opgave, maar als het werkt zijn het best handige dingen.

Ik las dat je in Amsterdam woont. Ik woon er 18 km boven en werk er dicht in de buurt.
Laat maar weten of je interesse hebt om er samen eens naar te kijken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
benleentje

Golden Member

Het mooie van een frequentie regelaar als alles eenmaal goed is geprogrammeerd wat knoppen zijn toegevoegd en een potmeter/ draaiknop is dat het dan heel erg makkelijk mee is om mee te werken. Dus het aanbod hierboven is heel mooi.

Bij ons op het werk staan ook een paas machines met een frequentie regelaar erin maar dat weet verder bijna niemand. Ze worden bedient met een voetpedaal voor vooruit of achteruit en een een draaiknop voor de snelheid dus eigenlijk super simpel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@ Weardguy, Dat is natuurlijk een aanbod dat bijna te mooi is om waar te zijn. Zag net je mailadres en mail je morgen dan 't een en ander, hoor het dan wel. Heeft overigens geen enkele haast, ding ligt er al ruim een jaar tenslotte. Maar het zou echt wat zijn als ik m'n kleine draaibankje daarmee zou kunnen laten werken.
Zal hem eens afstoffen :)

LiA (Leven is Avontuur)

De motor draait nu en om dingen wat bij elkaar te houden, zet ik, een en ander,wel in het org. topic. Dan blijft het bij elkaar, want er zijn nog wat dingetjes die ik niet snap. Met dank aan Weardguy en zijn steun hierin.

Dus hier verder:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/136264

LiA (Leven is Avontuur)