Is het nu brom of ruis?

Sine

Moderator

Ik heb (blijkbaar 10 jaar geleden :o) al eens met het idee gespeeld, toen had ik al wat mp3-tjes gebakken maar nooit ergens neergeprakt.

Anoniem

Ja, maar als de luidspreker van je pc die brom niet kan weergeven, wat heb je er dan aan?
Op een cd branden en dan rondsturen als reis-kalibrator?
Steek de cd in je speler. Hoor je brom dan heb je een goede installatie. Hoor je niks dan heb je k..luidsprekers of ben je potdoof. ;-)
Ik heb je files even beluisterd met mijn pavillion laptop en ze klonken luid en duidelijk zowel met de luidsprekers als met de oortelefoon..
en met de externe versterker/luidspreker, toch al geen topmerk nog duidelijker en nog luider.
Ik weet niet welke rommel evdw gebruikt als PC luidspreker , maar volgens mij zou hij toch beter een hoorapparaatje maken. Natuurlijk op veroboard, dan hoort hij misschien nog radio "Navy Vishayanarayanam"op 17 kHz, maar radio "Kola" op 82 Hz (echt waar!) zal er dan weer niet inzitten. ;-) ;-)

Potdoof? Nou, dat wil ik niet direkt zeggen. Mischien hoor je de 50Hz niet. 49Hz en lager en 51Hz en hoger zou je prima kunnen horen.

Anoniem

Zo een selectief dipje en dan precies op 50 Hz. Als pasen en pinksteren op dezelfde dag vallen zeker? :-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 17 juli 2018 22:12:46 (52%)

Sine

Moderator

heb je al eens op de linkjes geklikt ... ik vermoed zomaar eens van niet.

He? wat zeg je?

Met genoeg harmonischen er in kan zelfs m'n telefoon dat nog weergeven.
Met een echte 50Hz sinus zullen meer apparaten problemen hebben.

De 50Hz sinus van evdweele hoor ik op mijn 2530p laptopje gewoon niet, totdat ik hem overstuur, het speakertje kan dit gewoon niet weergeven.

Van de geluiden die ik net postte kan hij alles weergeven behalve de rumble.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 17 juli 2018 22:26:50 (31%)

Hubie

Special Member

Ik had 20 jaar geleden een Farnell FG1 toonfiets(toongenerator)
Ik was toen 40 jaar oud en bleek boven de 15 KHz zo doof als een kwartel te zijn.
Dat dat ook met zeer lage frequenties voorkomt is nieuw voor mij.
Maar ik ben geen audicien natuurlijk.

Op mijn Dell Latidude D820 laptop hoor ik ook niets van de brom van Ed zijn samples.
(Geen wonder natuurlijk,de luidsprekertjes zijn 2 keer het formaat postzegel)

evdweele

Overleden

Op 17 juli 2018 22:20:23 schreef Sine:
Met een echte 50Hz sinus zullen meer apparaten problemen hebben.
[...]
Van de geluiden die ik net postte kan hij alles weergeven behalve de rumble.

Nu het buiten stil is (weinig tot geen verkeer) hoor ik uit de pc luidsprekers heel zacht wel die 50Hz sinus.
Maar jouw rumble hoor ik heel duidelijk. Daar zitten veel meer hogere frequenties in.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Sine

Moderator

Jep, op de pc hoor ik ze ook, maar daar hangen iets andere speakertjes aan.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een échte sinus op 50 Hz kun je uit een pc-speakertje écht zo goed als niet horen. Als je wel wat hoort, dan is dat gewoon vervorming, mogelijk zelfs opgewekt in het speakertje zelf.

Je hoort dan de hogere harmonischen, dus hoor je de herhalingsfrequentie van 50 Hz, dus 'hoor' je 50 Hz.
Denk maar aan zo'n ouderwetse ratel (een strook hout waarlangs een tandwiel loopt): het ding maakt een leven als een oordeel, maar de eigenlijke grondfrequentie is maar een paar Hz en dié hoor je niet.

In analogie daarmee heet die typische voedings-ratel die je weleens hoort dan ook 'ratel'. Dat gaat niet van 'hmmmmm' , maar van 'prrrrrr'. Zie ook Zoo... werkt de radio van Aisberg, met een mooi plaatje erbij.

In sommige geluidssystemen wordt de bas kunstmatig opgekrikt door hem opzettelijk te vervormen. Het geluid wordt daarvoor eerst gesplitst in laag en hoog, daarna wordt het laag 'bewerkt' (vervormd; dus harmonischen toegevoegd), en dan worden laag en hoog weer bijeengevoegd.
Er zijn wel patenten voor te vinden, maar ik kan me de handelsnaam even niet herinneren. Uiteraard staat het woord 'vervorming' niet in de naam van het systeem, 't is meer iets van 'dynamic bass' of zoiets (excuus als dat een bestaande naam voor iets ánders is :.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 18 juli 2018 09:07:29 schreef Frederick E. Terman:
Een échte sinus op 50 Hz kun je uit een pc-speakertje écht zo goed als niet horen.

Maar dan blijft de vraag hoe dat dan komt. Als de speaker die 50Hz elektrisch krijgt toegevoerd, dan moet je toch iets horen. Maar zelfs met mijn oor stijf tegen de speaker hoor ik niks. De verklaring dat het geluid langs de achterkant van de speaker weglekt vind ik niet overtuigend, ook aan de voorkant moet er dan iets gebeuren. Ik houd het er op dat de lage frequenties bewust elektronisch worden afgekapt. Wat dan weer vreemd is, uit een losse luidsprekerset aangesloten op de laptop hoor ik het wel. Dus op die uitgang worden de lage frequenties kennelijk niet onderdrukt.

evdweele

Overleden

Er is "vrij eenvoudig" achter te komen.

Het staat vast dat uit de line-out/koptelefoonuitgang wel die 50Hz sinus komt.
Dan blijven er 2 mogelijkheden over: de luidsprekers geven het niet weer of de eindversterkers.
Neem de frequentiekarakteristiek op van de eindversterker.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als de 50 Hz wel naar de luidspreker gaat, zul je, als je het volume steeds verder opdraait, uiteindelijk wel iets moeten horen - al is dat dan geen 50 Hz sinus meer.
Het onvervormde geluid uit een kleine speaker is op 50 Hz echt vrij zacht, maar dan nog zou je natuurlijk wel de beweging van de conus moeten voelen, of er een propje papier op zien stuiteren, etc.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Precies, als ik het speakertje (of de amp) in de vervorming druk wordt het ratelen ipv brommen.

Wat ook kan is dat bij die kleine pc gromdoosjes en laptop ampjes er al een filter aan de ingang zit die alles onder de 100Hz oid afsnijd.

De boekenplank speakertjes die naast mijn pc staan doen volgens de specs -3db bij 55Hz, maar daar is de 50Hz duidelijk hoorbaar. (Tannoy mercury M1)

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 18 juli 2018 10:31:12 (35%)

Ik had alle volumeregelaars die van toepassing zijn volledig opgedraaid.
De frequentiekarakteristiek opnemen, ik vind het niet belangrijk genoeg om daar mijn laptop voor open te schroeven.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het zou nog best kunnen dat het laag expres wordt weggesneden, om intermodulatievervorming in de speaker (waarbij het laag de andere tonen laat 'wabberen') te voorkomen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Van een setje pc-speakers uit de rommelbak heb ik de frequentiekarakteristiek van de versterker opgenomen.
Bij dit setje is de 50Hz sinus een heel klein beetje duidelijker hoorbaar dan bij het setje dat ik aan mijn desktop pc heb hangen.

Het verschil tussen 50Hz en 100Hz is 1,5dB.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 18 juli 2018 09:07:29 schreef Frederick E. Terman:

In sommige geluidssystemen wordt de bas kunstmatig opgekrikt door hem opzettelijk te vervormen. Het geluid wordt daarvoor eerst gesplitst in laag en hoog, daarna wordt het laag 'bewerkt' (vervormd; dus harmonischen toegevoegd), en dan worden laag en hoog weer bijeengevoegd.
Er zijn wel patenten voor te vinden, maar ik kan me de handelsnaam even niet herinneren. Uiteraard staat het woord 'vervorming' niet in de naam van het systeem, 't is meer iets van 'dynamic bass' of zoiets (excuus als dat een bestaande naam voor iets ánders is :.)

Dat heet een exciter, je kan de bass ook nog wat opkrikken door bass clipping, maar dan wordt de discussie nog wat ingewikkelder. Verder een 50Hz brom haalt je energie uit je bassen. Meestal gebruiken we dan een high pass filter, liefst met een steilheid van 24db/ octaaf of meer. Maar eigenlijk een goede installatie mag geen brom hebben. Ofwel zit je dan met aardlus of andere elektrische problemen.

Tidak Ada

Golden Member

Misschien maakt dit lijstje vertalingen van het woord noiseuit Google Translate een en ander duidelijk.

code:


[u]Vertalingen van noise[/u]
(zelfstandig naamwoord)

lawaai  --- noise, din, racket, clamor, uproar, tumult
geluid  --- sound, noise[ voice, note, tang
ruis ------ noise
herrie  --- noise, racket, din, fuss, rumpus, hullabaloo
ophef  ---- noise, fuss, ado, din
rumoer	--- noise, hubbub, clamor, din, ado, donnybrook
drukte	--- bustle, fuss, noise, ado, stir, clench
geraas	--- noise, roar, din, crash, tumult, rush
gerucht --- rumor, report, noise], word, hearsay, talk
gero ------ shout, clamor, call, noise, clamour
brom ------ noise
leven ----- life, living, animation, noise, ado, din

Verschillende disciplines geven een andere uitleg aan het woord noise dan binnen de elektronica.
Zo wordt bijvoorbeeld geroezemoes of ander storend achtergrond geluid in de audiologie en akoestiek ook met ruis aangeduid, evenals gegevens die buiten de standaardafwijking vallen in de statistiek.
In het Engels wordt dan vrijwel altijd het woord noise gebruikt.

Af en toe buiten de eigen discipline kijken vergroot het denkraam.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het Engelse noise is ook helemaal niet de vertaling van ruis (eigenlijk trouwens geruis) . Noise staat voor alles wat niet het gewenste signaal is en het verstoort; alle storing dus. Vandaar dat bijvoorbeeld S/N ratio wel, correct, met signaal-storingsverhouding wordt vertaald.

Wil je in het Engels aangegeven wát je bedoelt, dan kun je het hebben over hum, hiss, squeal...
Het bestaan van het woord noise betekent niet dat het Engels onnauwkeuriger is. :)

--
Hier vind ik een voorbeeld van die 'bass enhancer' die ik bedoelde: ADI SuperBass

SB On/Off: Activates or bypasses the algorithm
Xover Freq: Sets the frequency below which signals are considered to be in the "bass" range. These signals will be used for the bass enhancement algorithm. Higher harmonics of these signals will be generated above the crossover frequency, giving the impression of increased bass.
Intensity: This controls how much gain is applied to the artificially generated higher harmonics (above the crossover frequency).
Bass Gain: This allows you to additionally apply a gain directly to the signal below the crossover frequency.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

De 50Hz en 100Hzz van Sine (what's in a name) geeft mijn laptop prima weer, maar die van evdweele zijn doodstil, alsof ze ueberhaupt niet gedecodeerd worden. In mijn geval WMP van Windows 7 gebruikt.

Toch zal het wel iets met de laptop te maken hebben. Als ik met Audacity 50Hz geneer, hoor ik alleen een zachte harmonische van al gauw 400Hz. Idem als ik 100Hz probeer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 18 juli 2018 16:55:33 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Probeer het eens met een koptelefoon of met "oortjes".
Pc-speakers en met name laptops geven die lage tonen niet weer.

De rommel :-) (zoals die van nature voorkomt) van Sine zijn vervuilde sinussen, vandaar dat je ze (de harmonischen) wel hoort.

Net_brom.mp3

Oppik_brom.mp3

Zuivere sinus 50Hz, Zuivere sinus 100Hz

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik merk hetzelfde. De 50Hz van Sine komt luid en duidelijk uit mijn laptop. Maar ik had ook het idee dat er meer in zit dan de zuivere 50Hz sinus, waarschijnlijk harmonischen.

Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 18 juli 2018 17:11:51 (99%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

@FET:
Mee eens, dat probeerde ik ook duidelijk te maken. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor het 'Nederlandse woord 'ruis'.
Zelfs het gekrakeel hier, kun je af en toe onder het begrip ruis vatten.... >:) ;)

@KlaasZ:
Wat je hoort is waarschijnlijk niet de 50Hz, maar de harmonischen daarvan. Om lage frequenties weer te geven heb je nu een maal een grote, zware luidspreker nodig en die is niet compatibel met een laptop.
Als TS echt geen 50 en 100 Hz hoort, dan moet hij het in de audiokaart of het bronsignaal zoeken. Dat is waarschijnlijk gefilterd, om de luidsprekertjes heel te houden. Een Laptop is niet gebouwd voor een HiFi installatie.
Overigens is ons edele brein een geweldige goochelaar, die ons het ontbrekende laat bij fantaseren....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †