Is het nu brom of ruis?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 juli 2018 16:58:35 schreef evdweele:
De rommel :-) van Sine zijn vervuilde sinussen, vandaar dat je ze wel hoort.

Hé, mooi! Zou je ook die 'oppik brom' kunnen afbeelden?
(Op het gehoor hoor ik daar een vrij sterke 7e harmonische in; vandaar dat het net lijkt of deze brom 'een toon lager' is dan de gewone brom: het gehoor vergelijkt hem met de 8e harmonische (het derde oktaaf).)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Belgen grappen voortdurend met elkaar, maar Nederlanders zijn veel stijver en formeler in omgang. Daarom vanaf nu geen grappen of toespelingen van mij meer over de toestand van de oren der senioren. :-)
Even ernstig dus:

-Op You-tube zijn tientallen testsignalen voor audio ter beschikking, ook ruis en brom en eigenlijk alle audiofrequenties. Dus zelf nog eens iets gaan maken lijkt me zinloos. Tenzij het iets extra toevoegt.

De ervaring van EVDW lijkt me geheel logisch.

Het menselijk oor is niet voor alle frequenties even gevoelig. Bij 1000Hz is het oor zo maar eventjes 60 dB gevoeliger dan bij 50 Hz en zo'n 40 dB dan bij 100 Hz.
Dat betekent dat bij 100 Hz ongeveer 100 maal zoveel vermogen nodig is om dezelfde geluidsindruk te krijgen en bij 50 Hz zelfs 1000 maal. Daarom gaat bijna al het vermogen bij een muziekinstallatie in de lage tonen.
Als je dus in een audiosysteem een signaal stuurt waarvan de amplitude over het ganse audiogebied ongeveer gelijk is, dan hoor je bij de lage tonen inderdaad haast niks vergeleken bij 1000 Hz. azelfs al haal je de lage tonen wat op, het verschil blijft groot. Er is dus niks mis met je oren, noch met je geluidsinstallatie.

Tidak Ada

Golden Member

Het orgaan van Corti (slakkenhuis) is zelfs niet in staat om frequenties groter dan -ik dacht- 2kHz, te verwerken. De hogere frequenties worden er op een gecompliceerde manier bij gesynthetiseerd. Neem je het signaal direct van de N. octavus (gehoorzenuw) af, dan kom je niet verder dan die 2kHz!
Ik heb dat ooit duidelijk kunnen waarnemen aan de hand van een demonstratie van een kattenoor. Het lijkt of je door een ouderwetse telefoon luistert. Toch is een kat in staat om aanzienlijk hogere tonen waar te nemen dan wij.
Waarschijnlijk komt een ander door een te lage compliantie van de trilhaarcellen in het orgaan van Corti.

edit
@GD:
Die gevoeligheidscurve van het gehoor varieert bovendien met de geluidsdruk. Daar op is die vermaledijde z.g.n 'fysiologische' sterkteregeling op gebaseerd.
/edit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Op 18 juli 2018 17:11:51 schreef Frederick E. Terman:
[...]Hé, mooi! Zou je ook die 'oppik brom' kunnen afbeelden?

Is toegevoegd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Daar zit inderdaad een 7e harmonische in.

@evdweele, ik heb intussen Audacity geïnstalleerd om zelf ook die golfvormen te kunnen zien.

De bestanden van Sine heb ik gedownload, maar bij die van jou zie ik niet hoe ik dat voor elkaar krijg.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op woensdag 18 juli 2018 17:53:27 (71%)

evdweele

Overleden

@KlaasZ
Klikken op het mapje Brom en dan de MP3 file (50Hz sinus) met de rechter muisknop "opslaan als".

[Bericht gewijzigd door evdweele op woensdag 18 juli 2018 18:06:32 (13%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Bedankt.
Dat is trouwens wat ik deed omdat dat de normale manier is. Maar in eerste instantie werkte dat niet om onnavolgbare reden. Maar nu wel.

Mooie sinus. De enige rafel die er op zit komt door de digitalisering. Als je de boel ver genoeg uitrekt zie je alle afzonderlijke samples.

joopv

Golden Member

Op 18 juli 2018 10:30:31 schreef Sine:
De boekenplank speakertjes die naast mijn pc staan doen volgens de specs -3db bij 55Hz, maar daar is de 50Hz duidelijk hoorbaar. (Tannoy mercury M1)

Met mijn FB825's hoor ik een 50Hz sinus ook duidelijk :)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op mijn bureaumonitor hoor ik hélemaal niks van die 50 Hz sinus. Maar met de hoofdtelefoon is het een mooie schone Hummmmm.

Op 18 juli 2018 17:48:12 schreef evdweele:
[...]Is toegevoegd.

Dank je; grappig zeg. Ik ga dat Audacity ook even installeren, daar kunnen leuke trucjes mee zie ik.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Is inderdaad een leuk programma. Ik kende Audacity wel, maar had er nog niet echt mee gewerkt.
Heb eens zitten spelen met de sinusgenerator. 400 Hz is nog goed hoorbaar op mijn laptop, daaronder wordt het signaal steeds zwakker. 200 Hz komt nog redelijk door, daaronder gaat het rap naar beneden. 160 kan ik nog net waarnemen en bij 150 is het helemaal klaar, daar hoor ik niks meer van.

mel

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 19 juli 2018 09:08:17 (100%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Ik werk al wat langer met geluidsbewerkingssoftware.
In 1996 kocht ik Cool Edit, dat kostte toen de lieve som van 25 gulden ;-)
Twee jaar later werd Cool Edit opgekocht door Adobe en werd omgedoopt naar Adobe Audition. De prijs veranderde ook "enigszins", die werd 900 gulden :(

Dat was de aanleiding voor een paar gedreven hobbyisten om Audacity te ontwikkelen.

Zowel Cool Edit als Audacity gebruik ik om onder andere grammofoonplaten te digitaliseren en daarbij hinderlijke ruis en tikken te verwijderen.

De grappen en grollen die ik in de jaren '60 met een schoolvriend uithaalde door zinnen of woorden van een cabaretier in een andere volgorde op een tape te zetten met de bandrecorder van zijn vader, zijn met dit soort software veel eenvoudiger uit te voeren. Sleur en pleur (cut & paste) en het is gebeurd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Volgens mij was Cool Edit shareware dus ik denk dat je Cool Edit Pro bedoelt.

evdweele

Overleden

Nee, de volledige naam is Cool Edit '96. Staat op twee 3,5" floppy's.
Heeft ook een op naam gesteld serienummer en password.

En voor zover ik weet behoor je voor shareware ook te betalen.

[Bericht gewijzigd door evdweele op donderdag 19 juli 2018 10:53:30 (18%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Je hebt gelijk.

De shareware versie die je kon downloaden had beperkte functionaliteit. Om bijvoorbeeld bestanden op te kunnen slaan moest je een licentie kopen. Zag net dat ik zelf ook nog een betaalde licentie had voor Cool Edit '96