[BE] kwh teller draait te snel

mvdk

Golden Member

Op 20 juli 2018 22:15:53 schreef TF user:
op de zegel van de meters staat gedrukt 2017

Nee, we zijn nieuwsgierig wat er op het meterplaatje staat. Daar staat merk en type, aantal omwentelingen wat de schijf moet maken voor 1 kWh (de constante) spanning en stroom, bouwjaar en meternummer. Op de aangeleverde plaatjes hier zijn al die dingen niet zichtbaar.

Edit: en in een eerdere post had ik voorgesteld om een pleister over het meternummer te plakken om je anonimiteit te behouden...

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 20 juli 2018 22:33:01 (14%)

het merk is pafal, 75omwentelingen/kwh, stroom 60a en spanning 230/400v

Op 20 juli 2018 22:33:55 schreef TF user:
het merk is pafal,

Nooit van gehoord. Dit is een meter van Siemens.
Ik zie dat aan het typenummer en aan het grijze vlak waar het serienummer in staat. Siemens had een speciale techniek om het meternummer er op te schrijven. Dat deden ze met een laser dwars door de kap heen en nadat de meter was gejusteerd en verzegeld. Het getal 87 rechts duidt op het bouwjaar 1987.

Anoniem

Juist . Zo"n meter wordt altijd geijkt, voor de ingebruikname ook als het een herbruikte meter is. Dat maakt het wel heel onwaarschijnlijk dat de remmagneet vegeten is bij de constructie.

Als ik even mijn kritische zelf mag zijn.
Er zitten zoveel tegenstrijdigheden in de verhaaltjes van
TF user dat ik steeds meer overtuigd ben dat ie de boel in de zeik neemt.

Zou bijvoorbeeld de netbeheerder iemand sturen om 21u op een vrijdagavond vlak voor de nationale feestdag voor een meter die vermoedelijk al maanden fout aanduidt? Dat doen ze enkel voor dringende
defecten.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 20 juli 2018 23:17:11 (20%)

ik zie dat het een 7CA5461 van siemens is, en idd heeft klaasz gelijk, ding is van 1987 nog.

edit; vakantietijd, dus krijg je hier op co ook van die nepverhalen..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 20 juli 2018 23:23:48 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 juli 2018 11:10:49 schreef KlaasZ:
Een kWh meter met cijfers achter de komma, mag dat in BE?
.

Nu wek je mijn nieuwsgierigheid : wat is er zo erg bij cijfers achter de komma dat het in NL niet mag?

bij de gasmeter hier heb ik ook cyfers achter de komma, maar bij een KWh meter zie je dat niet zo vaak.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 juli 2018 23:27:47 schreef kris van damme:
Nu wek je mijn nieuwsgierigheid : wat is er zo erg bij cijfers achter de komma dat het in NL niet mag?

Wat er erg aan was weet ik niet zeker, misschien vanwege de mogelijkheid van afleesfouten. Ik weet alleen dat er ergens omstreeks 1970 is besloten om het niet meer toe te staan. Bij ons op de meterafdeling werden meters die nog een decimaal hadden omgebouwd. Het rode vlakje werd zwart gemaakt zodat de komma virtueel helemaal achteraan kwam te staan. En uiteraard gingen er andere tandwielen in om het telwerk een factor 10 langzamer te laten lopen.
Het revideren en ombouwen van meters werd overigens geleidelijk afgeschaft, het werd te duur en een fabrieksnieuwe meter was goedkoper.

Ik denk dat ts een paar oude meters op de dump heeft gekocht. Je kunt de serie nummers niet van beide meters zien en de remmagneet kan niet voor zo'n grote afwijking zorgen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
evdweele

Overleden

Twee jaar geleden kreeg ik een elektronische kWh-meter. De oude meter, die van 1971 dateerde, had 1 cijfer achter de komma.
Afleesfouten waren inderdaad snel gemaakt. In de donkere meterkast waren de komma en het rode vlakje nauwelijks te onderscheiden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 20 juli 2018 21:34:25 schreef dijkmane:
ben wel benieuwd of je dit gecompenseerd krijgt, want anders zal er een beste rekening volgen ben ik bang.

Je kan iemand niet laten betalen voor het verbruik wat een foutieve meter heeft lopen meten. Ze gaan gewoon schatten. Dus ze meten je verbruik over 9 maanden, vermenigvuldigen dat met 1/3 om verbruik 3 maanden te krijgen, geven je 20% "voordeel van de twijfel" en dat ga je (samen met het 9 maanden gemeten) betalen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het wordt tijd dat de TS uit de doeken doet wat er echt gebeurd is.
Meer dan 400 gevallen waar de remmagneet miste? Kom op zeg, geloof je het zelf?

Anoniem

In elke post van TFuser zit wel iets dat je aan duimzuigerij doet denken.
Als EVDW terecht opmerkt dat er tussen de 2 foto's maar enkele minuten verschil zit, komt hij met een verhaaltje af dat hij toevallig niet thuis was en iemand anders de fotos genomen heeft. Toch verstandig dat je zo'n razende kWhmeter de klok rond laat bewaken. ;-)
Ik heb de braampjes aan de openingen in de plaat bekeken en het lijkt toch wel om dezelfde meter te gaan. En hij lijkt achter een plexi te zitten van een recente meterkast, aan de vegen te zien. Dat spreekt dan weer in het voordeel.

Om de discussie over de komma te beëindigen, kan ik zeggen dat 2 jaar geleden bij het renoveren van onze straat (W-Vlaanderen) een splinternieuwe verzegelde meterkast met klassieke electromechanische teller van het merk PAFAL (made in Poland) geplaatst is.
Op de teller staat de productiedatum 2015 én er is een
rood cijfer na de komma zoals weleer.

Anoniem

Op 21 juli 2018 02:24:10 schreef evdweele:
Twee jaar geleden kreeg ik een elektronische kWh-meter. De oude meter, die van 1971 dateerde, had 1 cijfer achter de komma.
Afleesfouten waren inderdaad snel gemaakt. In de donkere meterkast waren de komma en het rode vlakje nauwelijks te onderscheiden.

De cijfer na de komma moet nooit opgegeven worden bij de meteropname, dus dat argument snijdt niet.
En gelukkig heeft in 1865 de Ierse uitvinder O'Connor de sack-o-lantern
uitgevonden . Sedertdien kun je ook in donkere kelders de meters correct aflezen. Zeker nu de petroleumwiek vervangen is door LED. ;-)
Bovendien staat op de uitnodigingom je meterstand door te geven de vorige vermeld zodat vergissen van een decade vrijwel uitgesloten is.

Ik had nog nooit van het merk PAFAL gehoord, maar het is inderdaad en fabriek van kWh meters. Maar de meter op de foto's van de TS is ongetwijfeld van Siemens. Het staat voor mij nu wel vast dat het hele verhaal van TFuser op fantasie is gebaseerd.

Eens met @KlaasZ
Waarom TS ons zit te besjoemelen is mij een beetje duister.
Binnen 2 minuten kan je de 34 van de 1e "meting" mbv een naald verzetten naar 52 van de 2e meting. De meter hobbelt gewoon verder en de minstsignificante cijfer "0" is in 2 minuten "vanzelf" "1" geworden.

Thevel

Golden Member

Die 2 minuten komen uit de Exif-informatie, maar dat wil niet zeggen dat die 2 minuten juist zijn.

je kunt die data prima neppen door de klok op de camera te verzetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Ag, zo'n topic... Tis weer eens wat anders.
Z'n andere topics gaan over speciale lampen...

evdweele

Overleden

Natuurlijk is de Exif-informatie te manipuleren. Maar dat gaat nooit vanzelf door welke handeling dan ook.
Bij sommige bewerkingen, zoals "opslaan voor web" in Adobe Photoshop, wordt alle Exif-data verwijderd, maar alleen de tijd veranderen is er niet bij.

De tijd veranderen kan alleen handmatig. Op 2 manieren:
1 - De tijd op de camera veranderen.
2 - Met een editor de tijdinformatie in het Exif-bestand wijzigen.
Maar welk nut heeft dat als je alleen iets wilt laten zien?

We worden gewoon bij de neus genomen.
De gevolgen zijn voor de TS. Wie gelooft hem in de toekomst nog?

Dit is de Exif-informatie van foto nr. 33867.jpg met de tellerstand 018527,1
Met excuus voor de slechte kwaliteit. De Exif van Photoshop kan niet gekopieerd worden met Prt Scrn
(klik voor groter)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 21 juli 2018 17:34:03 schreef grotedikken:
[...]
De cijfer na de komma moet nooit opgegeven worden bij de meteropname, dus dat argument snijdt niet.

Energieovernamedocument

Anoniem

Vermoedelijk een documentje van een verhuurdersbedrijf.

Als je surft naar https://www.eandis.be/nl/klant/meteropname/meterstanden-doorgeven

Dan krijg je een filmpje te zien met hoe je dat moet doen.
Er wordt duidelijk vermeld : meterstanden opgeven, enkel de cijfers voor de komma.
Duidelijk zo?

Zopas eens het topic doorlezen...

Op 20 juli 2018 10:28:44 schreef grotedikken:
Ofwel heb je een grote condensator op je net staan. Daarvan kan de teller ook wel eens als gek draaien naar het schijnt . ;-) Daarvoor moet je MGP eens contacteren, die heeft daar als enige ervaring mee ;-). :-)

Wat heb ik te maken met dit topic? of kun je er niet van slapen dat ik bij mijn standpunt blijf of wil je ook dit topic weer om zeep helpen met niet terzake doende opmerkingen?

LDmicro user.

Er worden, naar aanleiding van fouten/ongelukken/problemen wel eens maatregelen genomen die eigenlijk niet zo zinvol zijn.

Dus als een eletriciteitsmaatschappij een paar keer 10x te veel in rekening heeft gebracht omdat iemand ondanks de aanwijzing: "alleen de cijfers voor de comma opgeven", TOCH nog het cijfer na de comma had ingevuld... dan gaat men nadenken om deze situatie te verbeteren. Het: "dan maar geen cijfers meer achter de comma" kan dan maatregel zijn. Of dat dan ook wet of richtlijn wordt, daar kan ik niets over zeggen. Maar dit soort stupiditeiten kan ik me best voorstelllen.

Lees bijvoorbeeld
dit eens. Ze gaan NET niet zo ver om aan te bevelen om die informatie over landingsbaan NIET te geven, maar het scheelt maar heel weinig. De voordelen van het WEL geven van die informatie wordt genegeerd (verminderen werkdruk voor de piloot bij aankomst, voor de 90% van de gevallen dat het WEL klopt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Op 22 juli 2018 10:59:40 schreef MGP:
Zopas eens het topic doorlezen...
[...]
Wat heb ik te maken met dit topic? of kun je er niet van slapen dat ik bij mijn standpunt blijf

Als jij het licht van de zon wilt blijven ontkennen staat je dat volledig vrij.

of wil je ook dit topic weer om zeep helpen met niet terzake doende opmerkingen?

Guttegut, wat een lange tenen. Ik kan toch moeilijk eens zijn met iets wat niet kan? Het leek me als grapje net voor de hand liggend, volledig in de lijn van de absurde beweringen over kWhmeters die hier tegenwoordig rondzwalpen.
Maar als je argumenten gevonden zou hebben die je standpunt op ernstige wijze ondersteunen lees ik dat graag in dat andere topic.:-)