Instelbare AC voeding, 50 W

Op 11 juni 2018 21:57:49 schreef Peter_dtn:
ter lering en vermaak heb ik in een "onbewaakt moment" de deksel van een AC powersource in ons lab geschroefd.

Leuk om zo'n voeding weer terug te zien.
Heb jij zelf deze omgebouwd, of heb jij deze zo gekocht.

Jij hebt namelijk een speciale uitvoering.
Deze hebben te koop gestaan op marktplaats voor een hele aantrekkelijke prijs.
Deze advertentie heb ik toen ook hier gemeld, en vervolgens heb ik contact gehad om het terug te bouwen naar lokale bediening.
Deze versie was hier namelijk niet mee uitgevoerd.

Wat een speciale functie is, zijn de 2 bnc connectoren. 1 bnc is voor 0-10v input naar 0-100% uitput, en de 2e bnc is een 10vac ingang met synchronisatie op de output met een maximale afwijking van 2 graden. Deze wordt geactiveerd op 60.0 hz.

Laat even weten of je de aangepaste handleiding hebt, anders kan ik je deze, met nog andere informatie toe sturen.

Het heeft even geduurd, maar de versterker is nu binnengekomen.

Maar helaas, het valt toch een beetje tegen. De 120Watt zijn blijkbaar toch chinese watts. De module heeft een enkele versterker chip voor een stereo uitgang. Met een voeding van 24V en een auto lamp 12V 50W als belasting (direct op de uitgang van de versterker) kom ik niet verder dan 45Watt. Daarboven schakelt de versterker uit, en schakelt pas weer in als de amplitude ver is terug gedraaid.

Bij verder testen blijkt de versterker uit te schakelen bij 6 a 7 Ampere. Dus dat klopt wel volgens de datasheet. Ik zou verwachten dat dat in PBTL mode nog kan verdubbelen.

6 Ampere lijkt wel heel wat, maar in de praktijk kom je daar toch snel aan. De trafo (rinkern 220 -> 12V, 50W) begint bij 220 al in verzadiging te gaan, en bij iets hogere spanningen levert dat stroom pieken op op de primaire wikkeling.

De versterker geeft ook een 50 mV offset op de uitgang. Dat resulteert in een kleine gelijkstroom door de trafo waardoor die ook sneller in verzadiging gaat.

En een 230VAC led lamp als belasting doet ook vervelend. Een 10W led lamp heeft blijkbaar een ingebouwde brugcel en buffer elko. Die elko wordt geladen op de pieken van de wisselspanning en dat resulteert in stroom pieken van 3 A op de primaire wikkeling. Dat gaat nog wel goed voor 10W maar ik ben bang dat ik de 20W niet haal op die manier. Maar ook met 10W moet je nog voorzichtig zijn. De lamp inschakelen als de trafo al 220V geeft heeft meestal als gevolg dat de versterker uitschakelt. Bij langzaam verhogen van de spanning gaat het wel goed.

Dus het lijkt er op dat ik nog wat spullen moet bestellen.
Andere versterker, misschien deze https://www.ebay.com/itm/DC-12V-24V-100W-TPA3116-D2-DA-Mono-Channel-Di… Die staat waarschijnlijk wel in PBTL mode.

Een een andere trafo (400V -> 24V, 50W)?

blackdog

Golden Member

Hi deKees, :-)

Je hebt precies last van wat ik al aan gaf, deze versteker kan de piekstromen niet leveren die nodig zijn bij het laden van de elco's van de voedingen die je wilt testen.

Ik gebruik een dikke PA versteker hiervoor zoals deze: https://www.thomann.de/gb/the_tamp_e800.htm voor 155€ in de btw en gratis verzonden!
Als je de uitgangen parallel zet kan je rond de 2Ω belasting aan(natuurlijk niet op vol vermogen), goed voor de piekstromen tijdens het laden van de voedings elco's
bij testbelastingen to zo'n 80-Watt.

En dan weer niet denken dat je tot 250-Watt AC kan gebruiken bij het testen van voedingen :-)

Als er DC op de uitgang van een versterker staat, meet deze voor de polariteit soms is er een trimpot en maak hem dan zeg 0,5V, neem een condensator in serie met de uitgang
kies de polariteit goed en plaats zeg 4,7Ω over deze elco, denk bij de grote vermogens dan aan 10.000uF.
Dit allees hangt af van de trafo die je gebruikt om van de AC naar 230V te gaan, dus de impedantie die de versterker gaat zien.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ja, inderdaad precies wat je al gezegd had. De piek stromen geven nu de beperkingen. De datasheet van de TPA3116 geeft wel aan dat je de 2 versterkers parallel kunt zetten voor 100 Watt in 2 Ohm, maar ik zie dan niet wat de max stroom pieken worden. Ik had verwacht/gehoopt dat mijn versterker ook zo geschakeld was voor 2 x 100W, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Offset afregelen gaat niet met deze module. De versterker zit onder de koelplaat, en je kunt nergens bij. Een elko op de uitgang in serie met de trafo geeft wel goede resultaten inderdaad. Had het nu getest met 4700 uF en dat gaat goed op 50Hz. De stroom door de trafo wordt dan perfect symmetrisch.

400Volt > 24Volt 1000VA heb ik wel liggen :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Peter_dtn

Golden Member

Op 1 juli 2018 15:34:51 schreef Xtremer:
[...]

Leuk om zo'n voeding weer terug te zien.
Heb jij zelf deze omgebouwd, of heb jij deze zo gekocht.

Jij hebt namelijk een speciale uitvoering.
Deze hebben te koop gestaan op marktplaats voor een hele aantrekkelijke prijs.
Deze advertentie heb ik toen ook hier gemeld, en vervolgens heb ik contact gehad om het terug te bouwen naar lokale bediening.
Deze versie was hier namelijk niet mee uitgevoerd.

Wat een speciale functie is, zijn de 2 bnc connectoren. 1 bnc is voor 0-10v input naar 0-100% uitput, en de 2e bnc is een 10vac ingang met synchronisatie op de output met een maximale afwijking van 2 graden. Deze wordt geactiveerd op 60.0 hz.

Laat even weten of je de aangepaste handleiding hebt, anders kan ik je deze, met nog andere informatie toe sturen.

inderdaad jaren terug hebben we er een aantal van gekocht, ik heb er encoders opgezet en middels een GPIB commando kan je die dan "aanzetten". Als de frekwentie op precies 60Hz staat dan is de externe sync input actief en gaat de uitgangsspanning synchroon lopen. Ik heb indertijd van de importeur of fabrikant een specificatieblad van gehad, samen met het originele manual beschrijft dat de unit.

Heb jij verder nog info of firmware?

Op 22 juli 2018 12:13:31 schreef deKees:
(...)
Dus het lijkt er op dat ik nog wat spullen moet bestellen.
Andere versterker, misschien deze https://www.ebay.com/itm/DC-12V-24V-100W-TPA3116-D2-DA-Mono-Channel-Di… Die staat waarschijnlijk wel in PBTL mode.

Daarmee verdubbel je de current limit, is dat wel voldoende? 7.5A volgens de datasheet, dus 15A in PBTL. Hou je secundair niet eens 1A over. De inschakelpiek van veel LED-lampen en andere toestellen zit daar los over. Je kan natuurlijk vermijden om de 230V load "hot" te switchen: eerst load aansluiten, dan sinusgenerator starten.

Ik denk dat je best een versterker zoekt die wat soepeler omgaat met overcurrent, door pakweg de uitgangsstroom te beperken ipv. gewoon in overcurrent protection te gaan en uit te schakelen.

Misschien beter zoiets kopen:

Aiyima Dual DC 35V 2SC5200+2SA1943 Mono Channel HIFI Audio Amplifier Board 100W

https://www.aliexpress.com/item/Dual-DC-35V-2SC5200-2SA1943-Mono-Chann…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
blackdog

Golden Member

Hi,

Het printje dat Roland laat zien heeft gebruikte transistoren, hoeft geen probleem te zijn.
Ik zou er dan 2 a 3 kopen en met een kleine serie weerstand parallel zetten zodat je voldoende piekstroom kan leveren.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Met die class AB versterkermodule uit Roland's link heb je wellicht ook een versterker die soepel omgaat met overcurrent zoals ik schreef. Doorgaans is de basisstroom van de eindtransistoren beperkt waardoor je een soort van zachte current limit hebt. Niet BAM alles uit zoals bij zo'n geïntegreerde module. De vraag is dan alleen hoe lang de fake China Toshiba transistoren het uithouden bij mishandeling :-)

[Bericht gewijzigd door subsonik op maandag 23 juli 2018 22:46:52 (14%)

De vraag is dan alleen hoe lang de fake China Toshiba transistoren het uithouden bij mishandeling

Bij dat soort printjes uit China vervang ik altijd de vermogens transistoren met die van een betrouwbare verdeler.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb deze al een tijdje in gebruik, nog altijd met de oorspronkelijke TPA3116 versterker. Ik heb hem o.a gebruikt om deze ledlamp door te meten. Zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/142408

Maar het gebeurt toch regelmatig dat de versterker uitschakelt als ik de spanning iets te hoog opdraai. De trafo gaat in verzadiging en de versterker schakelt uit op de piekstroom.

En nu lijkt het erop dat de versterker daar toch niet tegen kan. Het rechter kanaal dat ik veel heb gebruikt heeft inmiddels een uitgang offset van 500 mV en is dus niet meer bruikbaar. Het linker kanaal gaat nog wel goed.

Dus toch maar op zoek naar een standaard klasse AB oplossing. En een nieuwe trafo. Ik heb er nu een besteld van 400VAC naar 24VAC. Met 17VAC krijg ik dan tot 280VAC, en blijf ik ver weg van de verzadiging van de trafo.

Vrijwel alle AC sources die ik ken werken met PWM, versterker & filters.
Eerlijk gezegd heb ik ze nooit opengemaakt, maar ik kan morgen een blokschema mee nemen.
Wij hebben de Netwave 7 en een Chroma, beiden gebruiken digitale generatie.
Lang geleden heb ik het wel eens met een transformator geprobeert, maar dit heb ik alleen werkend gekregen met laag vermogen.
Het probleem voor mij was de regeling, die een vrij groot bereik moest hebben.
(lees 10 Ampere tot 200+ Ampere)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II