[BE] kwh teller draait te snel

Anoniem

Op 22 juli 2018 11:04:51 schreef rew:
Er worden, naar aanleiding van fouten/ongelukken/problemen wel eens maatregelen genomen die eigenlijk niet zo zinvol zijn.

Dus als een eletriciteitsmaatschappij een paar keer 10x te veel in rekening heeft gebracht omdat iemand ondanks de aanwijzing: "alleen de cijfers voor de comma opgeven", TOCH nog het cijfer na de comma had ingevuld... dan gaat men nadenken om deze situatie te verbeteren. Het: "dan maar geen cijfers meer achter de comma" kan dan maatregel zijn.

Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar ik kan me voorstellen dat tegenwoordig in de software bij de ingave een veiligheid ingebouwd zit zodat als je een waarde ingeeft die extreem verschilt van de vorige, je een foutmelding krijgt. Eens proberen bij de volgende meteropname??? :-)

Op 22 juli 2018 14:29:40 schreef grotedikken:
Guttegut, wat een lange tenen. Ik kan toch moeilijk eens zijn met iets wat niet kan?

Soms moet je een onderwerp ook laten rusten, ook al heb je gelijk volgens jou. Da's een teken van wijsheid.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Hebben we die capacitieve strijdbijl nog niet begraven? Ik dacht dat we het daar ongeveer al wel over eens waren.

@GD,
Inderdaad zit er hier (bij Essent) een check op de invoer van je meterstanden. Als je invoer niet in de lijn der verachting ligt dan krijg je daar een melding van.
Iets in de richting van "invoer is 'X' verwacht wordt 'Y'.

Decimalen heb ik nog nooit hoeven ingeven.

Die check op de invoer zit er hier in Zeeland al sinds mensenheugenis in. Heel vroeger was de administratie geheel handmatig. Als een klerk dan na zijn berekening een ongewoon verbruik constateerde werd dat gemeld. Later ging de invoer een mainframe computer in en die deed dezelfde check. Sinds een jaar of 20 hebben de meteropnemers een handheld computer. Daarin zitten alle gegevens van de aansluiting. Bij een ongewoon verbruik slaat het ding meteen alarm en de meteropnemer kan dan ter plaatse checken wat er mis is. B.v.foute invoer of meter gewisseld.

Op 22 juli 2018 14:40:28 schreef grotedikken:
... als je een waarde ingeeft die extreem verschilt van de vorige, je een foutmelding krijgt. Eens proberen bij de volgende meteropname??? :-)

Ik heb het bij de gas-meter gedaan: Fors minder gaan verbruiken, een paar jaar de stand laten schatten en... dan is de eindstand dit jaar LAGER dan de (geschatte) beginstand van dit jaar. Dan maken ze vrolijk een rekening op van dat je 98000 kuub verbruikt zou hebben.

Die gasten die dat voormekaar kregen komen er hier niet meer in. Bellen ze me ieder jaar met een "gunstig voorstel". Al zijn ze 80% goedkoper dan de rest ik wil ze niet meer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 juli 2018 16:43:35 schreef rew:
[...]
….een paar jaar de stand laten schatten en...

Heb je dat zelf niet gecontroleerd dan? Die geschatte standen staan op de jaarafrekening. Dan kan je zelf op de meter kijken of die standen wel waar kunnen zijn. Ik schrijf zelf altijd de standen op als de meteropnemer is geweest en controleer de jaarfactuur. Maar dat is misschien beroepsdeformatie omdat ik 30 jaar bij de meterafdeling heb gewerkt. :-)

PS: TFuser heeft zich niet meer laten horen sinds we zijn fopperij hebben ontmaskerd. Die zit zich nu waarschijnlijk rot te lachen.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zondag 22 juli 2018 16:54:10 (12%)

mvdk

Golden Member

Op 22 juli 2018 16:51:27 schreef KlaasZ:
[...] Die zit zich nu waarschijnlijk rot te lachen.

Of hij zit in 't donker, kan natuurlijk óók...

Op 22 juli 2018 16:51:27 schreef KlaasZ:
[...]Heb je dat zelf niet gecontroleerd dan?

Mijn gasmeter zit nogal onhandig. Keukentrap halen, trap af sjouwen opstellen er op klimmen, er af klimmen, trap op zaklamp pakken, trap af, keukentrap op, aflezen. Geen probleem. Wat geld renteloos bij de energieleverancier stallen scheelt maar heel weinig vergeleken met de bank. Dat schatten werkt over het algemeen wel aardig(*), dus na een tijdje ben ik minder de noodzaak gaan zien van het controleren.

(*) Ik gebruik bijvoorbeeld 60 kuub water per jaar. Na 15 jaar wordt dat ding vervangen en dan staat ie op 1003 of zoiets. Als ze me dan geschat op 70 kuub aanslaan dan kost me dat een tientje wat ik over een paar jaar weer terugkrijg. Daar zit ik niet mee.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Voormalig E.B.Delfland had de laatste 10 jaar voor de fusie een policy om bij een ontbrekende opname (dat is, geen eigen opname, en geen ingestuurd kaartje) de standen met zo'n 25% te verhogen. Een ruime schatting dus. Na twee jaar geen opname gaan de mensen wel piepen. Ik weet niet hoe het nu gaat, ik geef altijd maar heel braaf standen door...

Dit is de meterkast die ze drie maanden geleden geplaatst hebben. de eerste teller is een week geleden vervangen omdat de vorige kortsluiting gaf bij de overschakeling naar nachttarrief. maar nu blijft de teller al een week op nacht staan. we hebben bij die stroompanne de boiler op de andere teller aangesloten die toen nog op 734kWh stond. op deze teller hangen ook de accumulatiekachels. de 2de teller is in een week verdubbelt. hiervoor heeft die niks geteld omdat de accumulatie vuren nu al een tijd afstaan.

hopelijk gaat de boiler aanslaan tijdens de oplaadperiode deze nacht of morgen tussen 15 en 16 uur.

het eerste telwerk van de eerste meter stond vanaf het begin al op 2.7 kWh en het tweede telwerk op 1.8 kWh

Ik ben niet zo'n complotdenker, maar als je je eerdere posts vanaf het begin terugleest zul je zien dat je informatie nogal tegenstrijdig is. Afgelopen vrijdagavond om 21.13hr meld je dat de netbeheerder zojuist geweest is en de meters vervangen heeft. Het is bij mij nu zondagavond, dus twee dagen later, en geen week. Het zou flauw zijn te vragen of bij jou niet alleen je meter sneller gaat, maar ook de tijd, dus dat doe ik maar niet. Anderzijds vind ik het nogal vergezocht voor een trolverhaal.

In een poging er een touw aan vast te knopen heb ik het hele verhaal nog eens doorgelezen. Als ik het goed begrijp is je rechtse meter, met enkeltarief, uitsluitend voor nachttarief. Wat doet zo'n meter als je daar een boiler aanhangt die ook 's middags een uur aangaat? Gaat die dan voor straf harder lopen, of geeft die geen stroom door? Volgende vraag die ik heb is of de circuits ná de meters wel van elkaar gescheiden en juist aangesloten zijn, of loopt dat door elkaar? En wat zou er dan gebeuren? Ik heb zelf geen idee, maar misschien iemand anders?

mvdk

Golden Member

Die rechtse meter is als ik 't goed begrijp een nachtstroommeter, die pas gaat draaien als er een magneetschakelaar het circuit naar de kachels vrijgeeft. Zit die magneetschakelaar vóór of na de meter? Gaat die meter draaien als de verliesstroomschakelaar op de kast uitgeschakeld staat? Gaat die meter draaien als de kachels lokaal uitgeschakeld staan, de boiler niet aangesloten is, en de diff (verliesstroomschakelaar) tijdens nachttarief ingeschakeld word? Als de meter als een tierelier gaat draaien van alleen de boiler, moet je het circuit van de boiler eens nalopen. Is 't maar 1 (één) boiler, of meerdere?
Die rechtse meter is in ieder geval niet dezelfde van de eerdere foto's, is dus al gewisseld. Word wel fijn om weer een andere meter te vragen..