Philips 47PFL8404 voeding backlight IC printplaat schade

de voeding uit mijn Philips 47pfl8404 is een Delta DPS-298CP-2. het backlight IC lijkt een klein brandje gehad te hebben.

nu wil ik een poging wagen om het IC te verwijderen en de printbaantjes te herstellen. echter, de toplaag lijkt omhoog te staan en een klein zwartgeblakerd deel is volledig weggebrand.

Bestaat er een pen of stift om een eventuele defecte printbaan te herstellen?
Hoe zou u dit aanpakken

het DDA002 IC heb ik al liggen.

het gehele powerboard heb ik tot nu toe nog niet te koop gevonden op internet.
alvast hartelijk dank voor uw reactie

dijkmane

Golden Member

t is toch al kapot, dus een poging kan geen kwaad.

met een glasvezelpen kun je goed schoonmaken, maar als het een meerlaagsprint is, is er wellicht al teveel beschadigd.

In no Sense, Nonsense

Nieuwe en of gebruikte voedingen voor dit model zijn zeldzaam. Ik zou dde spoortjes opnieuw maken met dunne draadjes maar uitkijken dat je geen sluiting veroorzaakt.
Het is duidelijk dat iemand geprobeerd heeft het IC te vervangen die er geen verstand van heeft.

oude IC verwijderen, goed reinigen en met dun draad bijv uit tweelingsnoer printsporen herstellen

Deze voeding is inderdaad verbeund zeg maar.
Ik gebruik altijd een breekmesje om de pootje,s stuk voor stuk door te snijden.
Gaat altijd goed.
47 inch versie van de delta voedingen zijn idd zeldzaam.

men geeft bij enkele webwinkels aan dat DPS-298-4-A en DPS-298CP-9 ook geschikt zijn voor de 47PFL8404. liever blijf ik bij de specificatie van de service manual, daar staat DPS-298CP-2-A

ik heb het IC zo voorzichtig mogelijk verwijderd. er waren 9 IC paden aanwezig van de 19. de rest zat met veel tin direct op de printbanen in plaats van via een pad.

zojuist 1,4 mm koperfolie besteld, nu zoek ik geschikte epoxy overcoat. hopelijk lukt het om elke ontbrekende pad te plaatsen en de pads te solderen.

het weggebrande deel opvullen met de epoxy. ik heb een datasheet, echter geen layout waarin staat hoe de printbanen horen te lopen. twee printbanen komen niet meer bij het IC uit.

bedankt voor de tips en suggesties

wat is die print gesloopt door de vorige reparateur. Met een beetje moeite krijg je de print wel weer werkend met koperdraad.

maartenbakker

Golden Member

Inmiddels ben ik er bij een ander toestel achtergekomen dat het niet heel moeilijk is om zo'n print te slopen, dus zo'n klungel was die reparateur misschien niet eens. Met hetelucht kan het ding popcornen |:(

De tip die ik in Euras tegenkwam, is om bij een tikkende trafo de DDA002 niet te vervangen maar gewoon eraf te solderen, de lijm en eventuele andere rommel eronder weg te halen en er dan weer op te zetten.

Ik kwam dus niet verder dan IC eraf... Op dit moment is het sneller om er een andere voeding in te gooien die ik nog had liggen, maar als ik (ook met dank aan rontronix) een nette oplossing maak dan laat ik dat zeker even weten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als de hetelucht IDD te heet is, gaat het bubbelen. Beginnersfout.

maartenbakker

Golden Member

Jep, domme fout - in elk geval was ik niet zo goed aan het opletten en tegelijk met een mesje het IC van zijn lijm aan het opwippen dus ook tegelijk mechanische kracht, beetje haastwerk tussendoor. Maar ik herkende het plaatje er wel een beetje in dus ik denk laat ik het maar even melden, misschien dat iemand anders er nog wat aan heeft.

Ik had de hete lucht op 420 graden laten staan en toen het te laat was naar 380 gedraaid. Hoe warm doe jij ze meestal op dit soort print?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 20 december 2018 19:00:53 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Met 400 graden is mij eerder gelukt om dat ic eraf te halen, en opnieuw te solderen met wat flux en toen was het tikkende probleem inderdaad weg. Dat powerboard was van een ander model 37PFL9604 maar het ziet er hetzelfde uit als die van PFL8404.

maartenbakker

Golden Member

Mijn toestel was ook een 37PFL9604 en de voeding die ik nu heb gebruikt kwam uit een 37PFL8404. Allemaal met AUO-panelen; bij een ander paneelmerk kan een andere voeding gemonteerd zijn. Dit was een Delta DPS-298CP-A met Philipsnummer 2722 171 00702; waarschijnlijk de meest voorkomende variant - een geluk bij een ongeluk. De 42" en 47" versies hebben waarschijnlijk een net iets ander nummer en zijn niet uitwisselbaar, maar komen schematechnisch grotendeels overeen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

380 Graden max met wat flux er bij. Hetelucht alleen richten op IC zo veel mogelijk en heb je geen popcorn!!

maartenbakker

Golden Member

Duidelijk. De volgende zal heel blijven, dankjewel :) Ik zat er een beetje schuin tegenaan te richten om de lijm beter te laten loslaten, en dan ook nog eens een wat hogere temperatuur, goedkope pertinaxprint en mechanische kracht.. Achteraf logisch dat het misgaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De print op de foto lijkt me prima te herstellen flux wick een goede bout en heteluchtstation isopropanyl en wat tijd thats all.......

even a blind pig finds the mud sometimes.....