LG Inverter linear compressor

kapotte apparaten gaan zeker niet standaard naar die landen om op oliedrums heetgestookt te worden, waar men lood vergiftigingen oploopt. veel apparaten blijven hier en worden gesloopt voor de metalen. immers is er een levendige markt voor oude elektronica tegenwoordig. ik heb de plasma's en lcd's van 10 jaar terug met 18 kuubs containers tegelijk zo de schredder in zien gaan. daarna wordt het verwarmd om oa kwik eruit te halen. dat afgeschreven spul komt uit de hele eu en verder om hier verwerkt te worden. niet eens alles oud spul, ook vrachtwagens met tablets, printers waar een pruductiefout inzit.

en idd, zit besparing meer in isolatie van de kast als de compressor zelf. nieuwe huizen hebben ook al 15cm spouwisolatie, daken een 20cm isolatie. dat merk je wel als je onder t dak werkt met 36 graden buiten, isolatie werkt ook andersom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Probleempje is wel dat mensen gemiddeld steeds grotere koelkasten kopen. En dat terwijl er steeds meer uit eten gegaan wordt, er meer kant-en-klare maaltijden thuis geleverd worden, er nog steeds supermarkten op wandelafstand bijkomen,...

Voor veel mensen een korte workshop 'hoe gebruik ik een koelkast' en dan kiezen voor een kleiner model zou veel meer energie besparen.

Op 29 juli 2018 22:38:33 schreef Sine:
Wantrouwen mag best, maar het lijkt meer op afzeiken als je het topic eens doorleest.

Precies Sine, al van in het begin word ik totaal de grond ingeboord...
Wat ik ook zeg, het blijft negatief, niemand die eens met mij mee gaat of zegt dat het wel zal meevallen.

En dat voor een simpele koelkast die ik aangeschaft heb. Het is rommel, ze gaan snel stuk, die garantie stelt niks voor en ga zo maar door.

Of is het misschien omdat ik een vrouw ben dat ik hier zo aangevallen wordt?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Op 29 juli 2018 23:22:13 schreef kris van damme:
[...]En ik ben niet negatief, ik schreef enkel dat de lineaire motorcompressor dat nog moet bewijzen, maw ik heb er geen ervaring mee op lange termijn ,maar dat is voor iedereen zo, aangezien ze nog niet lang genoeg op de markt zijn.

ok, dus je uitspraak

Lineaire motoren/compressoren, het idee bestaat al héél lang, maar.. uiteindelijk haalt kwa levensduur niemand de klassieke compressor

Mag ik dan als ongefundeerd beschouwen?

Op 30 juli 2018 01:36:28 schreef Sine:

Mag ik dan als ongefundeerd beschouwen?

dat mag je :-)

laat ons zeggen gebaseerd op een gezond wantrouwen.
Overigens, is het niet de bedoeling de topic starter negatief te benaderen omdat het een vrouw is. Ik begrijp haar reactie op onze reacties (mannen) wel. We hebben een laag EQ... Hadden we een hoog EQ gehad, dan had iedereen als eerste reactie gehad, O leuk, een nieuwe koelkast, welke kleur heeft ze en past ze bij het interieur? Hier krijg je meer een brompotreactie, maar nog steeds goed bedoeld.

Op 30 juli 2018 00:58:40 schreef CrossFireX:
Of is het misschien omdat ik een vrouw ben dat ik hier zo aangevallen wordt?

Maaike, D'r is een boek: "men are from mars women are from venus". Daarin wordt uitgelegd dat er wat verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. (buiten de zichtbare... :-) )

Wanneer je komt met: "Ik heb een koelkast gekocht en ... ", dan gaat een man er eerder van uit dat je een PROBLEEM hebt en om een oplossing komt vragen. Vandaar dus: weet je wel zeker dat je die oude wilt vervangen? Denk je dat ie lang meegaat? Je komt niet uit de kosten! en al dat soort dingen.
Dat je niet uit de kosten komt kan jou niet schelen. Je moet die (eventueel herhaalde) melding dat je niet uit de kosten gaat komen gewoon naast je neerleggen met "die sukkels lezen niet eens". Jij hebt een heel valide reden om geld uit te geven om het ding te vervangen en niet alleen "geld besparen op de lange duur".

Dusss..... Please!!! voel je niet aangevallen. Ze proberen allemaal alleen maar te helpen, en kennelijk doen ze dat net op een iets verkeerde toon die bij jou op een andere manier ge-interpreteerd wordt. Schrijf het af op "suffe mannen" of zoiets. (Ook: het percentage "kan minder goed met vrouwen omgaan" is hier iets hoger dan in de rest van de bevolking.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 30 juli 2018 00:58:40 schreef CrossFireX:
Precies Sine, al van in het begin word ik totaal de grond ingeboord...

Niets van aantrekken Maaike, het is jou keuze en jou koelkast. :)

Wij hadden ook een LG koelkast, "zoals ik in het begin al zei" en daar is niets mis mee. Hij moest eruit omdat we een nieuwe keuken kregen, anders had hij er nu nog gestaan. Hij doet het nu nog, staat bij de overburen. Koelkast is inmiddels 15 jaar oud en nooit iets mee geweest.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Aan de andere kant betwijfel ik of slecht lezen een typisch mannelijke eigenschap is; het is in elk geval wel iets dat in de meeste topics wel een keertje voorkomt en er zijn hier veel mannen dus dat kan wel. Ik bezondig me er soms ook aan. In dit geval hopelijk dan weer niet; toen ik wat las over korting en coupons en weloverwogen keus, ging ik er niet op door - in dit geval bedoeld als "aha, goed bezig dus".

En nog mijn complimenten aan CrossfireX voor de wetenschappelijke insteek om het hier te komen melden als er meer ervaringen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Och, niet iederéén is negatief.
In elk geval ga ik, geïnspireerd door dit topic, nu ook zo'n LG met nieuwerwetsche compressor kopen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Zijdelings vraagje:

Ik ben van plan om ook mijn koel/vries combi binnenkort te vervangen. Nu heb ik momenteel een dual compressor type.
Kast is iets van 13 jaar oud. Toen was een 2 compressor systeem eigenlijk het enige wat fatsoenlijk gescheiden kon regelen.
(bij veel 1-compressorkasten veranderde de vriestemp. ook als je de koeltemp. wijzigde en omgekeerd. Ook had openen van vriesdeel invloed op de temp. van het koeldeel)

Is dat probleem tegenwoordig helemaal weg, of varieert dat nog per merk en type? (dual compressor kasten zie je niet veel meer)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@maartenbakker; Ik zag vandaag een enorme grote led TV van ... Polaroid!

Hebben die nu ook al tv schermen, nog nooit eerder gezien.

En voor witgoed bijna alles van het merk BellaVita???

Nog geen koelkast momenteel, ik wacht in spanning af!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Beiden stickerplakmerken helaas.

Blokker heeft tegenwoordig een merk Bourgini, dus dan denk je aan strenggelovige badkleding maar het gaat om kleinhuishoudelijk...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 30 juli 2018 14:57:23 schreef Arco:
Zijdelings vraagje:

Is dat probleem tegenwoordig helemaal weg, of varieert dat nog per merk en type? (dual compressor kasten zie je niet veel meer)

Ik ken niet alle merken, verre van. Maar bij de normale en wat men noemt de betere fabrikanten is dat al lang opgelost.

Ik zou die merken zelf nooit kopen, heel zeker niet. Zo slim ben ik wel, ik trap daar niet in!

Een wasmachine voor 150 euro!

Ja die led 4K tv was van polaroid, 400 euro voor een 65 inch TV!
Heb het gezegd aan vrienden en familie dat het sticker merken zijn.

Er is in Belgie een nieuwe winkel met vanalles aan bodemprijzen, ze verkopen ook goede merken tv hoor. Sony, Samsung, Thomson, Philips.

Dit is de winkel

https://www.electrodepot.be/nl/

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 30 juli 2018 14:57:23 schreef Arco:
Zijdelings vraagje:

Ik ben van plan om ook mijn koel/vries combi binnenkort te vervangen. Nu heb ik momenteel een dual compressor type.
Kast is iets van 13 jaar oud. Toen was een 2 compressor systeem eigenlijk het enige wat fatsoenlijk gescheiden kon regelen.
(bij veel 1-compressorkasten veranderde de vriestemp. ook als je de koeltemp. wijzigde en omgekeerd. Ook had openen van vriesdeel invloed op de temp. van het koeldeel)

Is dat probleem tegenwoordig helemaal weg, of varieert dat nog per merk en type? (dual compressor kasten zie je niet veel meer)

Mijn kast...een bosch van 15 jaar (inmiddels iets ouder, weet het niet exact)
Heeft slechts 1 compressor, maar vriesgedeelte en koelgedeelte zijn onafhankelijk van elkaar regelbaar zonder elkaar te beinvloeden.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Arco, ook op mijn nieuwe LG hier zijn de temperaturen voor elk deel apart in te stellen!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Ja, dat kon op de meeste oudere kasten ook.
Alleen had je vaak dat als je de temp. in de koel van 7 naar 4 graden verzette, het in de vries ook kouder werd. (of als de koel deur langer open bleef)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op die va mij kan dat niet, want toont temp op display als je de kast opent.

En staat duidelijk in handleiding dat elk apart geregeld wordt.
Met 6 digitale sensors staat in de handleiding ook.

Kan ook niet anders want in de koelkast zelf kan ik 1 vak nog eens kouder of warmer apart instellen, vis, vlees of groenten en fruit.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 30 juli 2018 15:51:11 (26%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Mensen, levering is een feit!
Echt prachtige en ZEER stevige koelkast.

Ik kan al beginnen met woorden van SMD te ontkrachten.

Plastic?? De gehele kast rondom is donker aluminium, aan de achterkant waar de condensor zit een hele dikke plaat in galva, en ook onder waar motor en elektronica zit een hele dikke afdekplaat van galva.

Dikte 3mm!

Kastje weegt dan ook 90Kg.

Het enige plastic die ik kan vinden zijn de groentebakken en de binnenkant van de deuren, dat is echt alles!

Foto volgen nog, kast moet nu 1 nachtje blijven staan na vervoer op de achterkant, voor het gebruik.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

90kg... Dat is ongeveer vooroorlogs (toch minstens voor de golfoorlog). Net zoveel als een wasmachine uit die jaren.

Kan me nu iets voorstellen bij dat zo'n apparaat moet blijven staan en de deur niet mag afbreken als er een koreaan aan gaat hangen :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

@Maarten
Dat testen die mannen van LG toch? ;)

Maar de koreanen zijn zo al klein en licht.
Als er hier een vettige belg of hollander gaat aanhangen, dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Ik heb het dan over de hamburger mannetjes...
En typische vrouwen met ENORM achterwerk.

Dan zal het deurtje toch vlug last van metaalmoeheid krijgen denk ik.

Heb ook de stroom gemeten of wattage met RMS wattmeter.

Begon bij 10W en steeg zeer traag op naar het max van 43W voor een half uur.
Je moet eigenlijk al op je knieën zitten om de motor te horen draaien.
Het geluid klinkt nog het meeste als op een scheermachine motortje.
Maar dan heel dof en niet scherp. Misschien gebruiken ze wel een motor van een luxe scheermachine ;-)

Moest geen nachtje staan, in boekje stond 2U en daar heb ik me netjes aan gehouden.

Edit: Na een half uur verbruikt hij nu 105W

Gaat al heel snel koelen, achterkant word niet meer dan handwarm zelfs bij deze temperaturen van 24 in de keuken.
Er zit een kleine ventilator bij print en motor beneden die de warmte wegblaast uit een rooster aan de zijkant. Draait enkel bij zijn max van 105W.
Heel raar, de achterkant is nu weer gewoon koud terwijl motor nu gestegen is tot 110W.

Het begint al te vriezen in de vriezer na 45Min, vergeet niet dat dit wel de eerste keer is dat ie zo hard moet koelen natuurlijk.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

klopt, op vol vermogen wordt de motordriver op de print heet, en moet meer gekoeld worden. dat is een zwak punt, want die fan zit na een aantal jaar vol met spinnewebben en vuil, dan wordt het koelblok te warm en gaat de driver het moeilijk krijgen. in airco's zit die print langs de grote fan in de buitenunit, welke je toch nodig hebt om de condensor te koelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nu dat ik het weet zal ik die om het jaar wel eens proper maken. Je kan er makkelijk aan door gewoon vier schroeven te lossen onderaan, waarna de grote dekplaat met rooster er af komt.

Ik zie nu dat er een soort van filter bij zit zoals van een dampkap, heel makkelijk te verwijderen zie ik.
Geen probleem hoor deze vrouw zal dat regelmatig onderhouden op de knieën!
De driver zal het niet moeilijk krijgen denk ik, in boekje laatste revisie staat als de luchtinstroom onvoldoende is de koelkast gewoon in fout gaat en niet meer werkt, na afkoelen kan je weer resetten. en die ventilator draait enkel bij vollast zoals nu, eens die op temp zal die ventilator nauwelijks nog draaien in de dagen denk ik.

Netspanningskabel komt binnen op de bovenkant van de koelkast, onder een dikke holle plaat gaat die binnen. Daar zit waarschijnlijk de voeding, plaat word slechts handwarm bij vollast.
Had een trapje nodig om dat te zien, kast is 2M en 10 hoog!

Haha!! Nu pas zie ik het, er zit zowel links als rechts een roostertje dat met een muntstuk los te draaien is, dan komen die matjes vrij!
Raar dat dit niet in handleiding staat.
Een ding is zeker, hier is over nagedacht!

Edit: Verbruik begint nu weer lichtjes te dalen in stapjes, verbruikt na 1U nog 90W. Ik voel onder geen of lichte warmte uit het rooster komen.
Bij vollast voelde je duidelijk de warmte eruit stromen aan de zijkant.
De plaat bovenaan is nu nog lauw en gedaald in temp.
Condensor aan de achterkant blijft gewoon koud, heel gek.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

de moderne inverter sturingen zijn al zuiniger als de 1e reeksen. heb airco's ontleed van een jaar of 12 oud die al een inverter hadden. zware unit met een 14A continu 230V gelijkrichting en afvlakking. enorme condensator 450V en 1,5 kilo koelblok erop. de print woog wel een kilo of 5. degelijke units, er zat R22 in dus er werd geen onderhoud meer aan gedaan toen er een systeemlek bleek te zijn.

t punt is vaak juist dat de kast in error valt als je op vakantie bent, in huis is het heet en dan koelt ie niet meer afdoende. ik zie liever een oplossing zonder fan in deze, en al helemaal geen kleine fan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer