Dahlander Motor kortsluiting

een bandzaagmachine met dahlander ster ster/ driehoek werkt nog enkel in lage snelheid bij hoge snelheid vliegt de zekering er meteen uit.

ik heb deze proberen uit te meten maar zie geen grote verschillen op de wikkelingen van ohmse waarden, alsook geen enkele meet door naar de aarding?

ik heb wat proberen te achterhalen hoe deze correct werkt en vind niet meteen het probleem, de machine is recent verhuist geweest met transport en werkt niet meer sindsdien, al begrijp ik niet wat dit als oorzaak zou kunnen zijn maar ik vermeld het toch graag erbij.

de u1/v1/w1 zijn aangesloten op de lage snelheid stand

de u2/v2/w2 zijn aangesloten op de hoge snelheid stand en de andere dan als sterpunt via de schakelaar.

iemand een idee wat ik nog kan testen vooraleer ik deze vervang of laat herwikkelen om zeker te zijn?

benleentje

Golden Member

de machine is recent verhuist geweest met transport en werkt niet meer sindsdien,

Waarschijnlijk staat de machine gewoon achter een verkeerde zekering. Dat hij op hooge snelheid direct de zekering laat springen komt omdat op hoge snelheid de inschakel stroom ook een stuk hoger is. Dit in combinatie met een te snelle of te lage zekering kan deze problemen geven.

Probeer anders eerst de machine op een andere groep aan te sluiten en als het dan wel werkt controleer dan wel of de machine niet warm word.
JE doet er ook goed aan om een thermische relais in te bouwen als de machine toch teveel stroom trekt hoef je niet elke keer naar de groepenkast.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

klink eerder als een fout in de ster/driehoek schakeling , een relais wat niet opkomt bv. ipv. dat er iets mis zou zijn met de motor.

relais nazien!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Lijkt me een probleem van de beveiliging.
Wat zijn de nominaalstromen van de motor (Laag en Hoog) en wat voor een beveiliging heb je zekering, automaat, waarde en karakterestiek.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ik heb net nog eens met de 32 amp zekering geprobeerd ipv de 20a die was aangesloten en geeft zelfde effect, enkel wat sterker plofje :-)

gegevens motor zijn :

ster-ster : 6,5A 2820 rpm
driehoek : 5,7A 1420 rpm
kw 2,2 2,9
hp 3,4
v 380
50Hz

automaat is :

C60H C32 A

loopt de machine wel de goede kant op? komt de machine toevallig uit belgie?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Jawel De Lintzaag draait correct ook, en komt uit belgie en is gewoon verhuist naar onze nieuwe locatie iets verderop.

heb nog even de schakeling geschetst zoals aangesloten ter verduidelijking, is wat snel gemaakt maar dan zie je wat het juist is qua schakeling.

had je op de oude locatie misschien 230V drie fasen en nu 400V drie fasen? dat scheelt nogal, meet dat eerst eens na..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ook niet, beide locaties 400v, begrijp het niet ook

Anoniem

Weet natuurlijk niet wat er allemaal is losgekoppeld voor de verhuis.
Moet je via kleine naar grote snelheid?
Draairichting klein en grote snelheid misschien toch tegengesteld dan?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 1 augustus 2018 23:16:00 (14%)

Dat is het em net..... gewoon stopcontact niks meer

je moet niet via klein naar groot ook, is gewoon schakelaar
met stand I-0-II

Anoniem

Koppel motor eens los
Schakel klein : 3x400V op rood?
Schakel groot : 3x400V op zwart? Sterpunt op rood?

Edit:zie verdere post

Op 1 augustus 2018 23:25:05 schreef anoniem015:
Koppel motor eens los
Schakel klein : 3x400V op rood?
Schakel groot : 3x400V op zwart? Sterpunt op rood?

wisselen van kant bedoel je tussen u1/v1/w1 en u2/v2/w2 omwisselen?

Anoniem

Neenee, de rode en zwarte draden gewoon loskoppelen en daaraan dan de spanningen en je sterpunt meten.
Als je hiervoor niet gekwalificeerd bent een elektricien contacteren, je bent hier met levensgevaarlijke spanningen bezig!

heb ik ook reeds gedaan ,

zwarte draden meten 380 tussen elkaar op stand 1 en rode zijn met elkaar verbonden via sterpunt

rode draden meten 380 tussen elkaar op stand 2 en zwarte doen niks

zoals op de 2 schetjes, rst is de voeding vanaf contactor

[Bericht gewijzigd door Rudiefox op woensdag 1 augustus 2018 23:45:16 (14%)

hoe zwaar was de voeding gezekerd in t oude pand? zekeringen of een automaat? je hebt geen softstarter of ster driehoek, de motor gaat van 0 meteen in hoge stand op driehoek dat geeft een flinke inschakelpiek. als de oude voeding een stel trage zekeringen erin had zitten kan daar de reden liggen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

daar waren er nog recentere automaten in gemonteerd van 32a ook ,

geen softstarter alsook geen ster driehoek, is ook zo origineel, en is ook niet echt belast bij starten gezien zaagmachine eerst vrij start en echt maar belast is tijden zagen zelf.

misschien dan toch verbrand, al is deze niet gebruikt geweest echt nog , raar ...

heb je al eens ohms de schakelaar doorgemeten, stekker eruit en meten op de motor. als de schakelaar stuk is mist er 1 fase op de motor. is de stekker miss verkeerd aangesloten? blauw op de nul ipv de fase? want de kans is groot dat deze machine geen nul gebruikt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Oeps, op je 1ste foto:
Ik zie een stickertje met nr2 bij de zwarte draden.
Nu ik je foto vergroot zie ik op het klemmenbord pas de nummering
U1 V1 W1 met de zwarte draden
U2 V2 W2 met de rode draden
Maar dan klopt hetvolgende niet meer

Op 1 augustus 2018 21:14:22 schreef Rudiefox:
de u1/v1/w1 zijn aangesloten op de lage snelheid stand

de u2/v2/w2 zijn aangesloten op de hoge snelheid stand en de andere dan als sterpunt via de schakelaar.

Op 1 augustus 2018 23:44:11 schreef Rudiefox:
zwarte draden meten 380 tussen elkaar op stand 1 en rode zijn met elkaar verbonden via sterpunt

rode draden meten 380 tussen elkaar op stand 2 en zwarte doen niks

Is de motor afgekoppeld geweest voor de verhuizing?

Op 2 augustus 2018 00:11:06 schreef anoniem015:
Oeps, op je 1ste foto:
Ik zie een stickertje met nr2 bij de zwarte draden.
Nu ik je foto vergroot zie ik op het klemmenbord pas de nummering
U1 V1 W1 met de zwarte draden
U2 V2 W2 met de rode draden
Maar dan klopt hetvolgende niet meer
[...]
[...]Is de motor afgekoppeld geweest voor de verhuizing?

Heb er even ander sticker terug opgekleefd was een 4 ... geen idee wat ze betekenen..motor niet losgekoppeld

Op 2 augustus 2018 00:09:18 schreef testman:
heb je al eens ohms de schakelaar doorgemeten, stekker eruit en meten op de motor. als de schakelaar stuk is mist er 1 fase op de motor. is de stekker miss verkeerd aangesloten? blauw op de nul ipv de fase? want de kans is groot dat deze machine geen nul gebruikt.

even gemeten zoals je zei en nu zie ik dat er toch een fase zal gesneuveld zijn,

ik meet nu slechts 0,2 ohm tussen U2 en W2 .... ofwel is dit door teveel te testen dat ik hem helemaal verbrand heb want ik dacht alles netjes gemeten te hebben zonder grote afwijkingen :-s :-)

meet uit of het de motor of de schakelaar/voeding is, even oogjes losdraaien op de motor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 augustus 2018 00:34:41 schreef testman:
meet uit of het de motor of de schakelaar/voeding is, even oogjes losdraaien op de motor.

is de motor...heb beide gemeten en inderdaad eens losgekoppeld ook. spijtig genoeg niet de schakelaar :-)