Is een ELECTROSTATIC POLARITY DETECTOR nuttig?

rob007

Yarr, Matey!

Hallo zomaar een vraagje?
Heeft dit ook nut, of kan dit nuttig zijn?
Ik ben gewoon een beetje nieuwsgierig.

https://www.youtube.com/watch?v=0_JrU0kKBtE

https://www.youtube.com/watch?v=WptwVzK7cK0

https://www.instructables.com/id/Electrostatic-Polarity-Detector/

ik heb er geen verstand van.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Alle hoogspanningsleidingen die je zult tegenkomen zijn wisselspanning.
Dus daarvoor heb je hem niet nodig.

Als je bijvoorbeeld een ballon tegen je trui wrijft, dan wordt de ballon opgeladen: hij kan tegen het plafond blijven plakken.
Met dit ding kun je zien of de ballon nu negatief, of positief is opgeladen.

Of, zoals op school vroeger, de 'glazen staaf opwrijven met een zijden doek'.
Het glas zou dan positief geladen worden.
Met dit apparaatje kun je zien of dat klopt.

Kortom, leuk voor sommige proefjes.
Op een middelbare school zou hij wel van pas komen in het natuurkunde-kabinet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Leuk speledingetje. Maar nuttig? Voor sommige mensen misschien wel.

Sine

Moderator

Nuttig voor wat is inderdaad de vraag, onder hoogspanningslijnen kan het simpeler.

Op 2 augustus 2018 13:08:36 schreef Frederick E. Terman:
Als je bijvoorbeeld een ballon tegen je trui wrijft, dan wordt de ballon opgeladen: hij kan tegen het plafond blijven plakken.
Met dit ding kun je zien of de ballon nu negatief, of positief is opgeladen.

Of, zoals op school vroeger, de 'glazen staaf opwrijven met een zijden doek'.
Het glas zou dan positief geladen worden.
Met dit apparaatje kun je zien of dat klopt.

Beste F.E.T. dat je hierin gelijk hebt, trek in niet in twijfel maar ik begrijp iets niet:

Glas is een goede isolator en geleidt geen spanning.
Hoe kan dan een glazen staaf elektrisch een lading bezitten.
Dat zelfde geldt voor een ballon.

Telefunken Sender Systeme Berlin
evdweele

Overleden

Een wollen trui is ook niet geleidend, toch vliegen de vonken eraf als die op een droge winterdag uittrekt.

(Was het maar weer winter...)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Omdat glas een isolator is kan de lading niet weg, met een koperen buis werkt het niet, dan stroomt de lading wel weg.

Het is statische elektriciteit.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
rob007

Yarr, Matey!

Hallo beste mensen allemaal,
Dank jullie wel voor de antwoorden!
Ik zat toen ik dit zag te denken zo van mis ik iets? Maar nee dus!
Het is niet echt een nuttig iets dat apparaatje zoals jullie laten blijken,
ja alleen voor op school lijkt het mij inderdaad wel nuttig want je kunt er wat mee zichtbaar maken.
En je weet maar nooit of er ooit nog eens een student is die er iets nuttigs van/mee maakt.
Wie weet statische elektriciteit als voedingsbron…….(ik weet het ook niet, ik tik maar wat!)

Nogmaals dank jullie wel!
En huuu ja kan een van jullie de zon iets zachter zetten? ;-)
Alvast dank!
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Lambiek

Special Member

Op 2 augustus 2018 14:16:06 schreef evdweele:
(Was het maar weer winter...)

Op 2 augustus 2018 15:39:03 schreef rob007:
En huuu ja kan een van jullie de zon iets zachter zetten? ;-)

Het is ook nooit goed hé, als de zon lekker schijnt is het wat, als het regent is het wat, als het sneeuwt is het wat. Lekker hoor dat zonnetje. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evdweele

Overleden

Op 2 augustus 2018 15:39:03 schreef rob007:
En huuu ja kan een van jullie de zon iets zachter zetten? ;-)

Wat helpt is om met je voeten in een bak ijsklontjes naar een film over de winter van 1963 te kijken :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

De TU-Delft vindt de polariteit van statische ladingen nuttig om te weten enz. Sproeien met een + geeft geen Ozon, maar sproeien met een - wel, bij stofvangers.

Positieve statische electriciteit (vooral de ladingen in de lucht) is echter minder gezond dan de negatieve, in huis. Dus daar zit ook een nut. Moet ook binnen grenzen blijven. Zo zijn er misschien wel meer dingen te bedenken.

Echter een simpele 3 transistor-(cascade)schakeling (Elektuur)is al goed genoeg om dat te bepalen.

LiA (Leven is Avontuur)

Vreemd spul hoor die statische elektriciteit, de lading gaat op isolerende materialen zitten.

Het gaat tegen alle logica in welke ik geleerd heb over elektriciteit.

Telefunken Sender Systeme Berlin
evdweele

Overleden

Daarbij is die statische elektriciteit ook nog eens levensgevaarlijk. Voor halfgeleiders.
Google of Youtube maar eens op Electro Static Discharge of ESD.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 2 augustus 2018 18:39:42 schreef Martin V:
Vreemd spul hoor die statische elektriciteit, de lading gaat op isolerende materialen zitten.

Het gaat tegen alle logica in welke ik geleerd heb over elektriciteit.

Dan heeft jouw school het stukje "electrostatica" overgeslagen. Misschien was de leraar allergisch voor kattenvellen :-)

eSe

Honourable Member

Een mooie reeks educatieve video's, lectures om juist te zijn, door Walter Lewin. Een Nederlandse ex.Prof aan MIT, met pensioen en ook niet meer graag gezien wegens verkeerd gedrag met een studente. Maar wel een goede prof wat betreft theorie en soms grappige praktijk.

Als je wat wil weten over statische elektriciteit zijn deze video's aan te bevelen. Het zijn lectures, dus geen volledige cursus, daarvoor heb je wat meer leermiddelen nodig. Maar om het geheugen op te frissen of je te wagen op onbekend terein een aanrader.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLyQSN7X0ro2314mKyUiOILaOC2hk6Pc…

[edit] Als je de wiskunde niet (goed) begrijpt, no problem, er is genoeg uitleg om het "zichtbaar" te maken.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Shiptronic

Overleden

bedoelde je deze : https://youtu.be/x1-SibwIPM4 , ja idd. prachtige uitleg.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Op 2 augustus 2018 13:08:36 schreef Frederick E. Terman:
Of, zoals op school vroeger, de 'glazen staaf opwrijven met een zijden doek'.

Heette dat geen kattevelletje? :P Edit: Kris van Damme was me voor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
eSe

Honourable Member

@Shiptronic Yep, die bedoel ik. De link die ik heb doorgegeven is van zijn YouTube kanaal met alle lectures over electriciteit in dat "schooljaar".

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Anoniem

Zo vreemd is de vraag van MartinV niet.

Hoeveel hier die wél opgelet hebben in de lessen fysica zouden weten waar de lading in een condensator opgeslagen zit? In de platen of in het dieleektricum?

En als het dielektricum niet door een elektrisch veld opgeladen wordt, waarom laad dit dan wél op als je er met een kattenvel over wrijft?

de lading zit in de platen. Dat maakt dat als je het diëlectricum er van tussen haalt bij een geladen condensator de spanning stijgt...

Op 3 augustus 2018 19:40:59 schreef kris van damme:
de lading zit in de platen. Dat maakt dat als je het diëlectricum er van tussen haalt bij een geladen condensator de spanning stijgt...

Ohja? kijk dan maar eens hier naar: https://youtu.be/By2ogrSwgVo?t=32m44s

Spanning staat en stroom gaat!

Op 3 augustus 2018 19:49:33 schreef meander:
[...]

Ohja? kijk dan maar eens hier naar: https://youtu.be/By2ogrSwgVo?t=32m44s

dat een deel van de lading via corona ontlading toch op de isolator raakt veranderd niets aan het basisconcept. er is ook nog diëlectrische absorbtie, etc... maar al die uitzonderigen bevestigen de regel : de lading zit op de platen.

Anoniem

Klopt, anders zou een vacuumcondensator niet kunnen bestaan. En zou een radio met luchtcondensator verstemmen als je er naar blaast.
Als je tussen de platen een dielektricum aanbrengt met een hogere permittiviteit dan lucht, dan neemt de capaciteit toe. De reden is dat de veldsterkte tussen de platen door dat medium verlaagt, en dat er dus meer ladingsverschuiving kan plaatsvinden voordat tussen de platen dezelfde spanning staat dan bij enkel luchtisolatie.Maar die lading gaat zich niet in het dielektricum nestelen.

rob007

Yarr, Matey!

Ik lees NATUURLIJK nog steeds stiekem mee, en moet het nu toch even aan jullie schrijven.
Mensen petje af voor diegene die het nu nog steeds begrijpen en helemaal voor de mensen die het weten en hier neer schrijven!

(Ik dacht ik vraag het eens even)
Mijn snappertje heeft nu al lang losgelaten.
En nu maar inderdaad hopen dat ik ergens anders weer WEL beter ben!
Respect!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?