Is een ELECTROSTATIC POLARITY DETECTOR nuttig?

rob007

Yarr, Matey!

Hallo zomaar een vraagje?
Heeft dit ook nut, of kan dit nuttig zijn?
Ik ben gewoon een beetje nieuwsgierig.

https://www.youtube.com/watch?v=0_JrU0kKBtE

https://www.youtube.com/watch?v=WptwVzK7cK0

https://www.instructables.com/id/Electrostatic-Polarity-Detector/

ik heb er geen verstand van.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Alle hoogspanningsleidingen die je zult tegenkomen zijn wisselspanning.
Dus daarvoor heb je hem niet nodig.

Als je bijvoorbeeld een ballon tegen je trui wrijft, dan wordt de ballon opgeladen: hij kan tegen het plafond blijven plakken.
Met dit ding kun je zien of de ballon nu negatief, of positief is opgeladen.

Of, zoals op school vroeger, de 'glazen staaf opwrijven met een zijden doek'.
Het glas zou dan positief geladen worden.
Met dit apparaatje kun je zien of dat klopt.

Kortom, leuk voor sommige proefjes.
Op een middelbare school zou hij wel van pas komen in het natuurkunde-kabinet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Leuk speledingetje. Maar nuttig? Voor sommige mensen misschien wel.

Sine

Moderator

Nuttig voor wat is inderdaad de vraag, onder hoogspanningslijnen kan het simpeler.

Op 2 augustus 2018 13:08:36 schreef Frederick E. Terman:
Als je bijvoorbeeld een ballon tegen je trui wrijft, dan wordt de ballon opgeladen: hij kan tegen het plafond blijven plakken.
Met dit ding kun je zien of de ballon nu negatief, of positief is opgeladen.

Of, zoals op school vroeger, de 'glazen staaf opwrijven met een zijden doek'.
Het glas zou dan positief geladen worden.
Met dit apparaatje kun je zien of dat klopt.

Beste F.E.T. dat je hierin gelijk hebt, trek in niet in twijfel maar ik begrijp iets niet:

Glas is een goede isolator en geleidt geen spanning.
Hoe kan dan een glazen staaf elektrisch een lading bezitten.
Dat zelfde geldt voor een ballon.

Telefunken Sender Systeme Berlin
evdweele