Werking rolluikschakelaar

Dag allemaal,

Ik heb een vraag over de werking van een rolluikschakelaar. ik zou deze namelijk willen vervangen door een schakelaar die gewoon zonder sleutel te bedienen is.

We hebben het kastje waar hij in zit geopend en dit is m :

https://s15.postimg.cc/7itc92p3f/Kraus_Naimer_01.jpg

https://s15.postimg.cc/5e8z7zv6j/Kraus_Naimer_02.jpg

er zijn dus 3 draden, het lijkt aarde/fase/nul ?
Ik kan de spanning erop niet goed meten helaas en het lukt me niet meer info te vinden bij het zoeken op:
Kraus & Naimer
B9 A214

Maar een rolluik openen met drie draden, hoe werkt dit en met wat voor schakelaar kan ik deze vervangen ?

Bedankt alvast !

One man's junk is another man's treasure...
Sine

Moderator

Hier heeft iemand lopen valsspelen en de aarde gebruikt als een schakeldraad.

Die schakelaar is niets spannends, het is een wisselschakelaar met middenstand. Een kant is omhoog en de andere omlaag, that's it.

je hebt een schakelaar nodig die een 0 stand heeft en 2 moment standen, of vaste standen, als je goede eindschakelaars in de motor hebt zitten.

standaard heeft men de fase op bruin zitten, en blauw en aarde zijn op en neer, wat welke draad is kom je vanzelf achter, niet goed blauw en geelgroen draaien.

als dit buiten is, in weer en wind, kan een gewone pulsschakelaar niet, beter een niko hydro of gira wd of dergelijke gebruiken dan.

https://www.elektroschakelmateriaal.nl/products/niko-700-35910-waterdi…

https://www.elektroschakelmateriaal.nl/products/niko-700-84151-waterdi…

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok, thanks.

Maar begrijp ik het dan goed dat hier de fase spanning heeft en dat de nul én aarde als schakeldraad gebruikt worden ?

Dus dat bv:
omhoog = fase naar blauw
omlaag = fase naat aarde

Bedankt alvast

One man's junk is another man's treasure...

Volgens mij zit het zoals je beschrijft. Maar als je toch de schakelaar gaat vervangen, vervang dan ook die kabel. Daar worden de kleuren onjuist gebruikt. Dus neem een kabel met bruin als fase en b.v. zwart en grijs als schakeldraden.

Ok, thanks voor de antwoorden.

Op 4 augustus 2018 19:47:09 schreef Sine...Die schakelaar is niets spannends, het is een wisselschakelaar met middenstand. Een kant is omhoog en de andere omlaag, that's it.

Ok, maar dan zou ik dus moeten uitvinden welke daadwerkelijk de fase is en welke de twee schakeldraden.

Kan ik dit uitvinden door de spanning te meten tussen de draden, want dat is nu nog een beetje vaag.

Mijn multimeter op:
~600 of ~200 : geen eenduidige waarde tussen bruin en blauw
=600, =200, =20 : geen eenduidige waarde tussen bruin en blauw

Ik heb de "aarde" nog niet getest. Maar moet ik ervan uitgaan dat dit ~230 is ?

Verder: Dit is een anti-kraak pand, dat rolluik moet gewoon open en dicht kunnen, schakelaar vervangen kan nog wel voor 20,- (thanks voor de links testman). Maar bedrading vervangen gaat 'm niet worden KlaasZ :)

One man's junk is another man's treasure...

Op 4 augustus 2018 22:53:17 schreef Foefjesman®:
Ok, maar dan zou ik dus moeten uitvinden welke daadwerkelijk de fase is en welke de twee schakeldraden.

Ik zou dat simpel doen met een spanningzoeker. In de nulstand staat er spanning op 1 draad, dat is de voedende fase. In de linkse stand staat er dan ook nog spanning op een van de andere 2, en in de rechtse stand staat er dan ook spanning op de derde draad.

Als ik het goed heb gezien is er bij deze schakelaar nog een manier. Er is een draad doorgelust naar 2 aansluitingen op de schakelaar, dat is de voedende fase.

Op 4 augustus 2018 23:11:05 schreef KlaasZ...Als ik het goed heb gezien is er bij deze schakelaar nog een manier. Er is een draad doorgelust naar 2 aansluitingen op de schakelaar, dat is de voedende fase.

Ah kijk dat is een goede obsertvatie/tip :)
Als ik me niet vergis zit de bruine draad inderdaad op twee aansluitingen.

Ik zal morgen eens de spanning proberen te meten tussen bruin en blauw en tussen bruin en groen/geel

One man's junk is another man's treasure...
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

99,9% zekerheid dat de motor van je rolluik geaard MOET zijn. De installatie voldoet dus NIET aan onze huidige veiligheidsnormen. De bekabeling naar je rolluikmotor moet vervangen worden.
Dat het niet kan is geen geldig excuus.....

En de motor moet een schakelaar hebben die alle “actieve geleiders” (dus alle stroomdraden) onderbreekt.
De schakelaar moet dus een dubelpolige wisselschakelaar met 0 stand zijn.
Dus 2 polen, standaard in de 0 stand, een stand OP en een stand NEER.

Een groen/gele draad is uitsluitend te gebruiken voor aarde en mag onder geen enkele voorwaarde als stroomdraad gebruikt worden.

Degene die het destijds aangelegd heeft verdient een enorme schop onder zijn kont.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zondag 5 augustus 2018 00:25:27 (10%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

het rolluik kan prima aarde hebben, er zijn maar 3 draden dus wrs loopt er naar de schakelaar een vmvl 3x1mm2. vanuit het wcd naar het rolluik loopt eenzelfde kabel waar de voeding opstaat, en ook de aarding. vermits dit wcd geaard is, want de kans dat het rolluik gaan aarde heeft als de wcd's in de buurt geen aarde hebben is 98%

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Die Kanis en Gunnik schakelaar is gegarandeerd niet dubbelpolig.
Maar ik denk zeker dat de aardedraad misbruikt is voor een schakeldraad.maar die zelde schakelaar daar heeft men ook hulpstukken voor, ee n draaiklop, sleutelschakelaar enz.. de schakelaar op zich schroef je er tegenaan.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 5 augustus 2018 08:28:21 schreef mel:
Die Kanis en Gunnik schakelaar is gegarandeerd niet dubbelpolig.

Dat hoeft ook niet. Zo'n schakelaar is normaal een enkelpolige wisselschakelaar. In dit geval zijn de geel/groene en de blauwe draad misbruikt als schakeldraad. De motor moet ook nog een nul hebben, dus ik vermoed dat het kabeltje van de schakelaar ergens naar een lasdoos gaat waar de echte nul en aarde ook zijn doorverbonden.

net wat ik al zei dus :P

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 5 augustus 2018 09:29:09 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok, thanks voor de input allemaal.
Heb helaas vandaag geen tijd gehad om ernaar te kijken maar komt van de week.

Wat betreft veiligheid en voorschriften, dit pand wordt over ~1 jaar gesloopt en voor ons is het fijn en handig als we tot die tijd dit rolluik kunnen openen en sluiten met een op/neer schakelaar.

Ik ga proberen uit te vinden of fase inderdad fase is en de nul en aarde zijn misbruikt als schakeldraad.

https://tcrf.net/images/thumb/2/29/BTTFTG_PC_E4_ui_tobecontinued.png/512px-BTTFTG_PC_E4_ui_tobecontinued.png

One man's junk is another man's treasure...

Op 5 augustus 2018 22:32:50 schreef Foefjesman®:
Ik ga proberen uit te vinden of fase inderdad fase is en de nul en aarde zijn misbruikt als schakeldraad.

Dat kan haast niet anders. Als de blauwe een nul zou zijn en de geel/groene een aarde, dan zou je bij het bedienen van de schakelaar acuut kortsluiting krijgen.

Vervang het ding door zo iets: http://www.rolluikstore.nl/opbouwschakelaar.html Je hebt op die schakelaar alleen de bovenste 3 klemmen nodig. De onderste twee dienen alleen voor het doorverbinden van de echte nul en aarde, maar in jouw installatie is dat ergens anders al gedaan.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zondag 5 augustus 2018 23:07:36 (28%)

Update: De veiligste en goedkoopste oplossing lijkt op dit moment het vervangen van de cilinder en het bijmaken van nieuwe sleutels.

Maar bedankt voor het meedenken !

One man's junk is another man's treasure...
GJ_

Moderator

Op 4 augustus 2018 19:47:09 schreef testman:...beter een niko hydro of gira wd of dergelijke gebruiken dan.

Uiteraard gebruik ik eigenlijk nooit dat soort merken, niet mijn branche, maar laatst toch een Gira rolluikschakelaar gehad, en dat was bagger. Hebben Kraus en Naimer of Telux niet ook gewoon van dat soort schakelaars?

niks mis met dat spul, alhoewel het merendeel binnen zit in een inbouwdoos. zit feitelijk dezelfde schakelaar in. inbouw draaischakelaars voor rolluik komen niet zo veel voor. alleen die goedkope opbouw dingen die erbij zitten zijn draai uitvoeringen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Dat Gira ding was rommel, hoewel de min of meer waterdichte opbouwdoos wel mooi solide was.
De knop zat "geklemd" op de as, maar viel er zo af. Bij een tweede was dit precies het zelfde. En verder een bouwdoos met idioot kleine schroefjes voor zo'n solide ogende schakelaar. En beroerde aansluitklemmen.
Niks voor mij :-(

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 augustus 2018 19:37:03 schreef testman:
inbouw draaischakelaars voor rolluik komen niet zo veel voor.

Ik heb er kortgeleden nog 2 geïnstalleerd. Weet alleen niet meer welk merk.

GJ_

Moderator

Op 11 augustus 2018 19:59:25 schreef testman:
deze?

Ja. wat een prutsding :-(
En zelfs op de reclamefoto zit het ding al scheef in elkaar :-)

mel

Golden Member

Jung, en Busch Jeager heeft ze gewoon...
En niet bij de Gammel kopen :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

beter een niko hydro nemen dan, die heeft gewoon drukknoppen. kan zijn dat de gira een metalen klemplaatje in de knop had wat eruit was gevallen, dat kwam vaker voor met knoppen met die afgeplatte as.

edit: busch ocean is ook rommel, het woord wartel kennen ze daar niet, altijd die frut rubber doppen als invoer, gaan altijd open staan. een beetje installateur voert onder in, maar een wurgwartel zou zorgen dat aanleg door een prutser geen aardlek storingen oplevert..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 12 augustus 2018 11:18:21 (41%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 11 augustus 2018 19:43:31 schreef GJ_:
Dat Gira ding was rommel, hoewel de min of meer waterdichte opbouwdoos wel mooi solide was.
De knop zat "geklemd" op de as, maar viel er zo af. Bij een tweede was dit precies het zelfde. En verder een bouwdoos met idioot kleine schroefjes voor zo'n solide ogende schakelaar. En beroerde aansluitklemmen.
Niks voor mij :-(

GJ, welke schakelaar (industrie) met gelijkwaardige functie zou jij pakken?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.