Reparatieverslag Press Control Unit

Hallo iedereen!

Even een verslagje van iets dat deze meid alweer zelf heeft hersteld!
Toch echt leuk als je iets zelf hersteld hebt en daarna ook ziet dat het ding het weer doet zoals vroeger! Ben erg blij en best wel trots op mezelf.

Toch een waarschuwing voor mensen die geen enkele ervaring hebben met dingen die rechtstreeks op de netspanning werken; Begin er niet aan, en roep er iemand bij of bel de vakman!

Wij hebben thuis een regenwaterput van 15000L met daarop aangesloten een waterpomp met een presscontrol er op. Dus zonder drukvat, dat is eigenlijk niet nodig want waarom moeilijk als het makkelijk kan. Kraan open, pomp gaat aan. Kraan dicht, pomp gaat uit. Deze waterpomp bedient 2 toiletten, wasmachine, 2 buitenkraantjes en 1 kraantje bij de spoelbak.

Dit systeem begon plots eigenaardig gedrag te vertonen.
Het begon met heel onregelmatig plots niet meer werken als je de WC of zo bediende. Als je dan naar de pomp ging kijken brandde het rode ledje Failure op. Na een rest met de knop werkte het weer. Maar dit euvel trad steeds meer op. Dus eerst alles gecontroleerd, kraantjes, de filter enz. Maar dat was allemaal ok.

Toen ging het plots slechter, als die control weer op Failure stond dan werkte de reset ook niet meer.
Daarbij viel me toen op dat op het moment ik op reset knop drukte, alle ledjes van Failure, power on uit gingen... Als ik los liet brandde failure weer, maar de pomp wilde niet meer aan.

Dus de stekker eruit en even wachten, na een uurtje de stekker erin en hoera de pomp deed het weer. Maar na tien minuten als weer iemand water nodig had...Weer Failure op de pomp, de truc met stopcontact werkte alleen tijdelijk. Tja dus er is iets mis met de press-control volgens mij.

Toen ik dat vertelde aan mijn man zei ie dat ik daar beter niet aan kwam, want water en elektriciteit...
Laat dit maar over aan een Vakman! Ok dus even de vakman gebeld, die een kijkje kwam nemen.

Ik vergeet nog te vertellen dat ik de draden van de pomp al eens rechtstreeks aan de netspanning had gelegd en dat de pomp het dan prima deed. Echter op passen want nu blijft ze draaien natuurlijk.

Goed de vriendelijke meneer bekeek alles even en ik vertelde ook alles wat ik al had gedaan. Volgens hem was het ook de press control die kuren heeft.
Hmmm tja, die presscontrol heeft geen merk en eentje vinden die er op past is niet zo makkelijk. Tja, dat zal een complete vervanging worden vrees ik.
Nieuwe pomp plus een press control. Ik vroeg hoeveel gaat dat kosten?
Rond 4 a 500 euro excl, werk. Toen moest ik even slikken.
Ik zei dat we er even gaan over nadenken, we konden ons voorlopig behelpen door de aansluiting op het stadswater aan te sluiten.

Ik had al in een doe het zelf zaak gaan kijken en vond daar verschillende press control die ik zeker kon gebruiken. Maar ja, die zware sanitaire aansluitingen, daar ken ik niets van. Dus dat zelf vervangen is uitgesloten. Ok dacht ik die press control openen, kapot is ie toch al.

Dit is het pomp systeem, het water komt onderaan de pomp binnen via de dikke zwarte buis en gaat dan door de pomp en press control naar een 3-weg filter en zo naar alle aftap punten.

Hier zie je die pump control van dichtbij.
Verwijder de 4 schroeven vooraan;

Na verwijderen zul je zoiets zien;

Dit is niet van mijn pomp maar net hetzelfde, ik wilde die van mij nu niet meer openen. Verwijder ook het dekplaatje met met verlengstuk van de rest knop.

Dan zul je dit te zien krijgen;

Verwijder deze print en maak de draden van pomp en stekker los, let goed op waar alles zat verbonden, neem eventueel een foto.

Bij velen van jullie gaat er al een licht op wat de oorzaak is, bij mij ook. Maar ik ga door het verslag zodat andere mensen dit zelf kunnen doen.

Ik had zo even de netspanning aangesloten middels een scheidingstrafo van 230V naar 230V. Op de afvlak condensator mat ik 24V, zodra ik de knop rest indruk valt de spanning in elkaar naar ongeveer 3V. Ik zag duidelijk beweging ook in het relais maar geen echte klik te horen.Toen wist ik het zeker. Dis is een zogenaamde condensatorvoeding, waar de netspanning door een cap gaat en als soort weerstand dient. Maar met minder verlies en opwekking van warmte dan een grote dikke weerstand. Echter is het vermogen beperkt bij dit soort voedingen.

Die bevind zich boven op het printje, in dit geval die gele X2 condensator. Van het merk XRY 1uF/275V.
Die uit gesoldeerd en even de capaciteit gemeten; Van de 1uF bleef er exact nog 0.22 uF over! Deze vervangen door een WIMA X2 1uF/305V.
Ook even de relaiscontacten die zwart waren opgepoetst en contactcleaner erop. Huisje van relais weer dicht. Ook de afvlak condensator vervangen door een nieuwe, je kan niet missen er zit maar 1 elco op. Die was van mij 220uF/63V, die heb ik vervangen door 330uF/63V.
Even testen op netspanning en eureka! Als ik nu op reset druk zakte de spanning slechts naar 23.75V met relais aan! En je hoort dit relais heel duidelijk klikken!

Dus alles zorgvuldig opnieuw gemonteerd en klaar voor de grote test.
Stekker in het WCD en de pomp ging direct aan (normaal na onderbreking netspanning) en gaat na een 5 seconden weer in standby staan.

Kraantje open, en JAWEL hoor! Pomp doet het weer zoals voorheen! Kraantje dicht, pomp gaat ook weer uit, en geen Failure meer.

KOSTEN; 1Euro in plaats van 500Euro!!

Hopelijk kan dit andere mensen helpen.

Gegroet, Maaike,

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Leuk verslag Maaike. Inderdaad voor veel techneuten een bekent probleem met deze uitvoering met condensatoren.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Bedankt om de ervaring te delen, daar leren we met ons allen iets van en daar gaat het toch maar om. En dan ook nog in zeer treffelijk Nederlands, alleen een beetje van_elkaar_schrijf_ziekte :) hier en daar, maar we zien hier heel wat erger voorbijkomen. Bravo dus, en als het mag: een ferme kus!

Dat gezegd zijnde, en zonder enige expertise te claimen: op het gevoel weg zou ik toch liever een expansietankje zien, om pieken in de waterdruk uit te middelen. In de huidige installatie gaan de koppelingen van de waterbuizen het kwaad krijgen, vrees ik, door al die korte felle schokken.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 5 augustus 2018 21:07:53 (33%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Er gaat niets boven iets dat de "experts" dood hebben verklaart weer tot leven te wekken. Extra positief gevoel is daarna de belachelijk lage onderdelenkosten voor zo'n reparatie.

En natuurlijk dat je het "zelf" hebt gedaan....

chapeau.

Dit systeem draait nu al bijna 6 jaar zonder problemen, geen problemen tot nu met evt. koppelingen die zouden lekken of stuk gaan.

Druk blijft altijd netjes ergens tussen de 4 en 5 Bar. Bij afname zakt dit naar 3.5 Bar.

Alles werkt volledig naar behoren, toiletten, wasmachine.
Dus zoals ze zeggen; If it Aint broke, Dont Fix It!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ja, zo simpel is het vaak. Weten waar je zoeken moet uit ervaring en veel lezen op CO ;-)
Je schrijft de contacten van het relais met contactcleaner behandeld te hebben, Sommige van die contactreinigers zijn niet bedoeld om te laten zitten. Doe je dat toch dan kan het metaal gaan oxideren.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 5 augustus 2018 22:15:43 schreef Gerard*:

Je schrijft de contacten van het relais met contactcleaner behandeld te hebben, Sommige van die contactreinigers zijn niet bedoeld om te laten zitten. Doe je dat toch dan kan het metaal gaan oxideren.

das ook mijn (enige) opmerking. en zeker omdat het een 230V contact is.
daar mag gewoon geen contactolie op . voor de rest , prima gedaan.

Ik heb dit gebruikt;

https://www.werkenmetmerken.be/nl/crc_industry_crc_2-26/p/8365

Daar staat juist dat het oxideren tegengaat?
En bedoelt voor contacten van relais.

Nu het werkt in ieder geval goed zonder problemen, voorheen zag je wel eens vonken in dat relais. Nu niet meer en het plastic is ook niet meer zwart binnen.
Dat wordt zelfs gebruikt op mijn werk zonder problemen.

En mocht het nodig zijn, ik heb al een nieuw Finder relais klaar liggen voor het geval dat. Maar het werkt nu al een 5-tal maanden weer zonder probleem.
Dus nu blijf ik er verder vanaf. Blijkbaar is die spray toch zo slecht nog niet.

Nu zeg ik niet dat dit een slechte vakman zou zijn, maar inderdaad geen merk en of je zomaar een andere erop kan zetten weet ik eigenlijk niet.
Komt nog bij dat de meeste van die pompen al standaard uitgerust zijn met die press-control. Dus ik begrijp hem wel. Hij heeft de filters geplaatst en je ziet zo dat dit vakwerk is.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 6 augustus 2018 00:38:56 (21%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

CRC ken en gebruik ik al van in mijn kinderjaren :-)

uiteraard staat er relais bij, maar niet bij welke max spanning.

Bij een relaiscontact voor bvb klein audio signaal kan de minste oxidatie het audio onderbreken of vervormen. daar kan contactolie helpen.

Contacten op 230V ac hebben daar geen last van, die branden zichzelf schoon tot ze versleten zijn. Het is ook dat branden dat de combinatie met contactolie gevaarlijk maakt. ( kan brand veroorzaken, maar nu niet direct gaan panikeren).

En het is gewoon normaal dat een contact waar 230 V over geschakeld wordt iets of wat vonkt, zeker bij een inductieve last.

Dus nooit olie achterlaten op contacten die 230 V schakelen. (tenzij het zo moet volgens de gebruiksaanwijzing)

Op de contacten zelf heb ik geen olie achter gelaten.
Die heb ik enkel even gepoetst door een stukje keukenpapier te bevochtigen met deze spray en dan tussen de contacten te wrijven.
Al het zwarte kwam er vanaf.
Ik heb wel op de mechanische delen wat CRC gebruikt.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik heb een tank van 200 liter ongeveer. Er staat een waterpomp op, die grondwater van 80 meter diep oppompt. Het staat volgens een drukmetertje bestemd voor carbutareurs dat ik er een keer aan de aanzuigbuis heb gekoppeld in rust ongeveer 6 meter lager dan de pomp in de buis. Er zit ook een drukschakelaar op die schakelt de pomp uit bij 3 atu en aan bij 1 atu. De ketel is dan bijna leeg en dus voor 2/3 gevuld als hij afslaat. Nadeel is wel dat tuinsproerers en dergelijke duidelijke prestatieverschillen tonen door dat drukverloop. Dat zaakje draait nu 40 jaar zonder service, anders dan dat de pomp herrie ging maken door een doorgeroeste moer die de zuiger aan de drijfstang verbond. Die heb ik toen vervangen door een gegalvaniseerde moer gehaald bij de plaatselijke hoefsmid, die geen RVS verkoopt.

eSe

Honourable Member

Er staat een waterpomp op, die grondwater van 80 meter diep oppompt.

Euhh...da's onmogelijk. Er is geen enkele pomp op de wereld die water 80m diep kan opzuigen. Een pomp kan maximaal 10m (9.8m) diep water oppompen.
Je kan geen grotere onderdruk dan -1 bar hebben. Dat is de relatieve druk, absoluut is dat 0 bar. En je kan geen kleinere druk hebben dan geen druk.

Een "deepwell" pomp, zo 1 die in de grond zit, die zou dat kunnen, maar dan moet ze wel een druk van 8 bar kunnen leveren. Anders komt er niks boven :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Weer een apparaat gered van de sloop.. Goed gedaan :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 6 augustus 2018 00:44:59 schreef CrossFireX:
Op de contacten zelf heb ik geen olie achter gelaten.

dan is het prima ok. In het CRC document staat overigens niet bij welke spanning olie op de contacten nog mag. Er staat geschreven dat in het geval van vragen je hen kan contacteren. Dacht dat er een afdeling van CRC dicht in je buurt zit. ( Zedelgem)

pamwikkeling

Special Member

Op zich prima gewerkt zou ik zeggen, maar ik blijf met een onbevredigd gevoel zitten.

Je zegt dat de pomp 4 à 5 bar aanhoudt. Hoe doet de Press Control Unit dit?

Is het enkel een AAN/UIT schakelaar die voortdurend de pomp schakelt of zit er meer “knowledge” in en wordt het toerental van de pomp geregeld ? Eventueel door het inschakelen van een voorschakelweerstand met slipverhoging tot gevolg. Gelet op de foto van de print vermoed ik niet dat het een frequentie sturing is. Maar misschien zit er nog meer verscholen componenten in de Pres Control Unit.

En dan de tweede vraag, hoe wordt de waterdruk gemeten ?
De oude manier een membraan wat tegen een veertje duwt of zit er een elektronische sensor links of rechts ?

Op zich iets maken is heel prima, maar het is leuk als je ook de werking kan doorgronden en zo een fout kan localiseren.
(PS niet opvatten als kritiek op hetgeen je gedaan hebt, dat was niet de bedoeling).

Ik verwacht echt niets ingewikkelds: Als de druk hoger is dan X and uit, en als de druk weer lager wordt dan Y weer aan.

Ga je heel langzaam water afnemen, dan gaat ie gewoon pendelen. (om de periode veel langer te maken in dat geval moet je zo'n drukvat nemen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 augustus 2018 10:41:19 schreef pamwikkeling:
En dan de tweede vraag, hoe wordt de waterdruk gemeten ?
De oude manier een membraan wat tegen een veertje duwt of zit er een elektronische sensor links of rechts ?.

Verleden jaar een opengedaan en de waterdruk is afhankelijk van een veer, ik moet eigenlijk zeggen de pomp.

Werking:
De pomp bouwt druk op die een zware veer indrukt die achter een dikke rubberen afdichting zit.
Op die afdichting zit een magneetstaafje die een hall- of magneetsensor bedient die op de print zit.
Als die sensor geschakeld wordt (magneetje wordt van de print weggedrukt) draait de pomp nog ~10sec door om meer hysteresis te hebben.
De max waterdruk is hierdoor afhankelijk van de pomp en niet van die veer.

edit: er zitten eigenlijk 2 sensors en magneten in, die andere is een droogloopbeveiliging op een terugslagklep die na een tijdje de pomp in storing zet.

edit2, foto gevonden

LDmicro user.

Op 6 augustus 2018 11:33:27 schreef MGP:
droogloopbeveiliging

OT
hier kan je een leuke woordspeling op maken : Droogsloopbeveiliging

@KVD hiervoor moet je ze horizontaal monteren, zo werkt deze niet >:)

LDmicro user.

Op 6 augustus 2018 02:00:09 schreef eSe:
[...]

Euhh...da's onmogelijk. Er is geen enkele pomp op de wereld die water 80m diep kan opzuigen. Een pomp kan maximaal 10m (9.8m) diep water oppompen.[...]

Groetjes,
eSe

Ja, het werkt, het is dus niet onmogelijk. Maar ik denk dat je een denkfout maakt. Het grondwaterpeil is hier ongeveer 4 tot 6 meter beneden de pomp zoals ik schreef, dat blijkt uit de carburateuronderdrukmeter. De pomp moet dus 0,4 atu onderdruk leveren om het water aan te zuigen. Toch komt het water van 80 meter diep want al het water in de pijp komt van 80 meter diep die pijp in en komt door communicerende vaten even hoog als het grondeaterpeil te staan.

Waarom dan die pijp 80 m lang gemaakt en niet een meter of 8? Antwoord: omdat je dan water oppompt dat slechts door 8 meter grond is gefilterd en als je op 80 meter diep boort, je water aanzuigt dat 80 meter grondlagen gepasseerd is voor het in de pijp kon komen.

Anoniem

Op 6 augustus 2018 14:20:54 schreef pokemon:
Toch komt het water van 80 meter diep want al het water in de pijp komt van 80 meter diep die pijp in en komt door communicerende vaten even hoog als het grondeaterpeil te staan.

Waarom dan die pijp 80 m lang gemaakt en niet een meter of 8? Antwoord: omdat je dan water oppompt dat slechts door 8 meter grond is gefilterd en als je op 80 meter diep boort, je water aanzuigt dat 80 meter grondlagen gepasseerd is voor het in de pijp kon komen.

Het blijft een sterk verhaal want één van die communicerende vaten is gevuld met modder. Het water moet dus nog steeds van 80 meter diep opgezogen worden en dat redt een pomp niet. Dan moet je een dompelpomp gebruiken. Je kunt water wel hoog opvoeren maar niet diep aanzuigen. Voor 80 meter opvoeren moet je een hele goede pomp hebben.

voor zover ik weet zit er een buispomp in het boorgat onderin die omhoog pompt met dergelijke diepten. anders heb je een goede klep onderin de bron nodig en een erg goede pomp boven, aanzuigen gaat niet zo makkelijk van die diepte. er komt wel schoon water uit, geen last van roest ed. dat grondwater ziet eruit en ruikt als leidingwater..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 5 augustus 2018 21:58:23 schreef CrossFireX:
Dit systeem draait nu al bijna 6 jaar zonder problemen, geen problemen tot nu met evt. koppelingen die zouden lekken of stuk gaan.

Druk blijft altijd netjes ergens tussen de 4 en 5 Bar. Bij afname zakt dit naar 3.5 Bar.

Alles werkt volledig naar behoren, toiletten, wasmachine.
Dus zoals ze zeggen; If it Aint broke, Dont Fix It!

Maaike, de reparatie heb je goed gedaan. Ook mijn complimenten voor de installatie. Erg netjes met een keerklep en filter voor de pomp en een drievoudig filter na de pomp. Ik kwam in Nederland dergelijke installaties tegen zonder filters. De besparing aan waterkosten gingen dan ruimschoots op aan mijn reparatiekosten van van de stortbakken van de toiletten en de wasmachine. Filters plaatsen was geen optie, te duur volgens de opdrachtgevers (Hollanders hé).

Bedankt voor compliment!

Het water wordt buiten ook nog gefilterd voor het in de put gaat, middels een cokesfilterput.

Die 3-weg filters vonden we wel noodzakelijk na een paar jaar.

De eerste is een filter van 100 micron, de tweede 25 micron, en tenslotte een koolstoffilter.

Geen aanslag meer in de toiletten, schonere was en geen problemen meer met kleppen, kranen, filters die verstopt raken van vuil.
Je zou versteld staan hoeveel vuil er in regenwater zit dat er zonder filter heel helder uit ziet!

Alle problemen zijn nu van de baan, en de eerste filter is zelfs uitwasbaar.

Ik weet dat dit in nederland niet zo gedaan wordt met regenwater in een grote pit en al zeker geen filters. In belgie is zo een put bij nieuwbouw zelfs verplicht.
Toch een goed idee vind ik, bespaart veel kosten en altijd water voor je tuin of auto in de zomer. Zelf tijdens deze lange droge periode, nog meer dan halfvol.

Er zit waarschijnlijk ook nog een keerklep in de put zelf. Want als ik het filter voor de pomp wil proper maken, blijft het water erin staan.
Start ik daarna het systeem weer, dan werkt alles naar behoren. Hoef pomp niet op te gieten of zo.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 6 augustus 2018 19:40:58 (12%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.