Op 6 augustus 2018 23:36:55 schreef pamwikkeling:
Weet je zeker dat je de aansluitdraden niet omgewisseld hebt? Zoals bij een driefazige motor heb je U1-V1-W1 en U2-V2-W2, als je die door elkaar gooit werkt het niet meer.
Er is elektrisch niets los geweest. De eerste reactie was wel dat de draden onderbroken zouden zijn. Toen ik er eindelijk uit was dat het over een 3f AC magneet ging leek het mij weinig waarschijnlijk dat er drie of meer draden gesneuveld zouden zijn. Alle drie de spoelen meten immers open.
Heb je het anker (zo noemt men de remschijf meestal) wel zodanig afgesteld dat dit zich tot tegen de magneetspoel aan kan trekken ?
Op een gegeven moment zelfs geprobeerd om de twee knal tegen elkaar te drukken, maar geen resultaat. Geen aantrekking
Ingewikkelde thermische zekering is weinig waarschijnlijk om twee redenen :
1) er is meestal geen plaats in de kern om dat ding te monteren, trouwens zou je drie zekeringen moeten monteren.
2) indien bij een mogelijke fout, één van de zekering sneller onderbreekt als de twee andere, gaat de remspoel verbranden door op twee fazen te draaien. Dus gelijkaardig zoals bij een elekro motor.
Plaats lijkt me niet direct aan argument te zijn. In de tijd van voor de geschakelde voedinkjes was het ook niet ongewoon een thermisch elementje mee in te wikkelen in de klassieke adaptertjes. Kwestie dat het huis niet zou afbranden als er iets mis ging.
Het gaat hier uiteraard over elementjes die doorbranden en die niet herbewapenbaar zijn.
Maar hoe dan ook, zelfs als ze erin zouden zitten maakt het weinig uit aangezien alles in één blok ingegoten is en er dus onmogelijk iets vervangen kan worden.
Op 7 augustus 2018 08:20:48 schreef GJ_:
[...][...]Zoef, bij TS heeft een rem het leven gelaten, niet een medewerker
Correct GJ_!
Ik heb ondertussen ook het laatste puzzelstukje gevonden waarom hij doorbrandt als er geen metaal aangetrokken wordt:
L = n²/Rm
Waarbij Rm de magnetische weerstand van de kring is. Lucht, in tegenstelling tot metaal, heeft een zeer grote magnetische weerstand.
Met open luchtspleet is L bijgevolg klein / zeer klein in vergelijking met gesloten luchtspleet.
De impedantie van de spoel en bijgevolg de stroom die getrokken wordt is uiteraard evenredig met L.
Mijn vragen zijn dus rond
Bedankt allemaal voor de bijdrages!!
[Bericht gewijzigd door
High-Voltage
op woensdag 8 augustus 2018 20:12:37
(12%)