Combi oven Siemens HB 84E 562 magnetron defect

Van mij combi oven, een Siemens HB 84E 562, is de magnetron defect. Oven werkt normaal. Na 23 seconde schakelt de magnetron zichzelf uit, zonder op te warmen.

Op internet zijn diverse stappenplannen te vinden om de fout op te sporen. De inverter en de magnetron lijken in orde. Op de inverter worden 2 kabels aangesloten. Een met 2 aders. Hierop meet ik 220 V. Dat moet goed zijn. De andere kabel heeft 3 aders. Hierop moet volgens alle stappenplannen (niet specifiek voor mijn magnetron) die ik kan vinden ongeveer 3 volt op pin 1 en 2 staan. Ik meet hier 9 volt. Is 9 volt goed, of moet het toch 3 volt zijn. En als het 3 volt moet zijn, heeft iemand enig idee waarom ik 9 volt meet?

23 sec uitvallen kan beiden zijn. niet zeldzaam dat de buis ruilen voor die uit een andere magnetron het probleem oplost. ook kan de inverter gaar zijn. soms alleen een soldering die brak is..

meet die grote witte weerstand ook eens, ziet eruit of ie het heet heeft gehad..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 14 december 2017 19:49:34 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er komt 230 op je inverter dus tot daar goed.
dus inverter of magnetronbuis defekt.
(wss inverter) Meet de magnetronbuis zeker goed uit?
dus tussen de 2 klemmen iets tussen 0 en 1 ohm
en tussen klem 1 en behuizing / klem 2 en behuizing oneindig ohm
+ als die verbrand is, is dat uitsteeksel (mie metalen pin) vaak verbrand of afgebrand.
Als dit allemaal goed lijkt, gewoon inverter vervangen. (zoizo meeste kans)
+ inverter vervangen = inverter ook instellen op vermogen

mel

Golden Member

Een magnetron is gewoon een elektronenbuis.En heeft gloeispanning nodig.
Als er 3 volt staat bij het schema, dan zal dit de gloeispanning kunnen zijn.Als het nu 9 volt is, dan is het waarschijnlijk dat de gloeidraad van de magnetron kapot is, waardoor de volle klemspanning over de buis staat.(er loopt dan geen stroom die de spanningsval kan veroorzaken).
Of je moet de gloeidraad van de buis kunnen meten.Als die goed is , dan is waarschijnlijk de inverter kapot.

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 15 december 2017 07:02:17 (55%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hartelijk dank voor de reacties.

Magnetronbuis:
- Tussen de 2 klemmen meet ik 0.5 ohm
- Tussen klem 1 en behuizing / klem 2 en behuizing meet ik oneindig ohm
- Het uitsteeksel ziet er zo uit

De inverter heeft een collega bekeken. Zijn bevindingen:
- print en onderdelen schoongemaakt met PCB-flux remover, voor zover bereikbaar
- soldeerverbindingen gecontroleerd op (ring)breuken: geen fout gevonden
- hoogspanningsdioden gecontroleerd op doorslag en op geleiding: geen fout gevonden. Voorbehoud: doorslag gecontroleerd met een testspanning van slechts 500V, terwijl de diode zelf tegen 15?kV kan.
- hoogspanningscondensatoren gecontroleerd op doorslag (met 500V testspanning): geen fout gevonden.
- Kortom, op dit HV-bord kan ik geen enkele fout vinden.

De witte weerstand heeft hij niet bekeken (wel de lange dunne bruine hoogspanningsweerstand, die lijkt ok). Dat gaat hij nog doen.

Volgens het stappenplan moet er 3V AC staan op pin 1/2 van connector CN701

Zoals ik het begrijp moet zowel CN702 als CN701 losgekoppeld zijn tijdens het meten. Is dit juist?

Mijn collega vraagt: op het stappenplan staat dat op pin 1 en 2 van CN701 de AC-spanning gemeten moet worden. Klopt dat inderdaad of moet het DC zijn? Indien AC, heeft iemand een idee om welke frequentie het gaat?

Ik meet 9.4 V ipv 3V. Is dat juist?

Arjen

mel

Golden Member

AC gloeispanning? Grote kans dat het gewoon 50 Hz is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Inverter defekt, nieuwe bestellen bij Siemens en plaatsen

AC gloeispanning? Grote kans dat het gewoon 50 Hz is.

In dit geval niet aangezien het door de inverter opgewekt word.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

De grote witte weerstand van de inverter is ook gecontroleerd:
Ziet er goed uit, geen brandvlekken en niet opgezwollen/gebarsten. Theoretische weerstand: 3k5ohm, gemeten weerstand 3k29ohm (afwijking 6%).

Lijkt dus in orde.

De 9.4 V meet ik zonder dat de inverter is aangesloten. Deze wordt dus niet door de inverter opgewekt.

Arjen

Hee Arjen, Ik vermoed een van beide. Ik kan ze testen en eventueel herstellen. Ben je verreweg goedkoper dan Siemens en origineel hersteld! Stuur maar een mail.

Op 18 december 2017 18:35:20 schreef Arjenbj42:
De grote witte weerstand van de inverter is ook gecontroleerd:
Ziet er goed uit, geen brandvlekken en niet opgezwollen/gebarsten. Theoretische weerstand: 3k5ohm, gemeten weerstand 3k29ohm (afwijking 6%).

Lijkt dus in orde.

De 9.4 V meet ik zonder dat de inverter is aangesloten. Deze wordt dus niet door de inverter opgewekt.

Arjen

Er valt niets te meten aan een inverter met een ohm meter...
Er moet primair 230 op toekomen en secundair hoogspanning vertrekken.
Dit kun je makkelijk nameten maar ik vrees dat ik hier niet zal mogen posten hoe :( onveilige/domme manier
Ps. met die 9,4V of wadever ben je ook niets

SMD heeft beide getest. De buis was defect. Er zit nu een nieuwe in. Magnetron doet het weer!

Iedereen, en met name SMD, bedankt voor de hulp.

Arjen

tis maar al te vaak toch de buis. heb er 3 gehad waar ik een buis uit een andere ingezet heb en werkte meteen weer.

die oude buis doet het vaak in een gewone magnetron met trafo wel gewoon. de elektronica meet er iets aan en zegt dat de buis buiten specs valt oid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is echt 50/50 met die types. Met name eerste serie had enorm veel uitval op de inverters. In ergste geval heb ik ze beide stuk gehad.

mel

Golden Member

Op 6 januari 2018 14:35:06 schreef Arjenbj42:
SMD heeft beide getest. De buis was defect. Er zit nu een nieuwe in. Magnetron doet het weer!

Iedereen, en met name SMD, bedankt voor de hulp.

Arjen

Ik denk dat je nu ook de goede gloeispanning zal meten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Gloeispanning was prima ( Gloeide keurig oranje op), maar buis had geen emissie meer en trok ook geen stroom.

Op 7 januari 2018 18:46:15 schreef smd:
Het is echt 50/50 met die types. Met name eerste serie had enorm veel uitval op de inverters. In ergste geval heb ik ze beide stuk gehad.

Hoi een oude topic, maar heb een soortgelijk probleem. Bij een vriendin warmt de siemens combi magnetron ook niet op. Type krijg ik nog door. Wel weet ik dat het complete onderdeel in deze topic (plaatje) een aantal jaren terug vervangen is.
Ik wil graag het verschil weten tussen een inverter en de buis?

Als ik in google magnetroninverter intik, of magnetronbuis, krijg de dezelfde plaatsjes te zien.

mel

Golden Member

Op 7 augustus 2018 15:56:46 schreef lampenkap:
[...]

Hoi een oude topic, maar heb een soortgelijk probleem. Bij een vriendin warmt de siemens combi magnetron ook niet op. Type krijg ik nog door. Wel weet ik dat het complete onderdeel in deze topic (plaatje) een aantal jaren terug vervangen is.
Ik wil graag het verschil weten tussen een inverter en de buis?

Als ik in google magnetroninverter intik, of magnetronbuis, krijg de dezelfde plaatsjes te zien.

een inverter stuurt de buis aan.
en trouwens een magnetron IS een buis, dus magnetronbuis is dubbelop :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dus hieronder is de buis?
https://i.ebayimg.com/images/g/R~EAAOSwgvNZ1Kah/s-l300.jpg

en hieronder de inverter?
https://www.onderdeeltotaal.nl/image/cache/catalog/Product-Afbeeldingen/Oven-Magnetrononderdelen/Magnetron-buis/746923-500x500.jpg

Op 8 januari 2018 20:04:20 schreef smd:
Gloeispanning was prima ( Gloeide keurig oranje op), maar buis had geen emissie meer en trok ook geen stroom.

Hey SMD, mag ik je vragen hoe je dit exact test?
Hoe/waar kan je deze zien opgloeien? Kan dit als deze geïnstalleerd is in de combi-oven en enkel het boven- en zij-paneel er af is? Of heb je hier een afzonderlijke setup voor?
Hoe/waarmee meet je de stroom die de buis trekt?
Ik heb een meetprobe en meet geen constante hoogspanning op de uitgang van de inverter module. Spanning blijft fluctueren, multimeter piekt tot max 900V (gemeten met 1:100 probe - 9VAC effectief op DMM).
Ook hier twijfel of de buis of inverter defect is.

Wat meet je dc? Als de uitgangsspanning stabiel is onbelast (dit wil zeggen met de 2 witte hoogspanningsdraden losgekoppeld) Dan is het normaal de magnetron die stuk is. Een oneindige weerstand tss massa en aansluiting van de magnetron geeft hoegenaamd geen zekerheid. Het gebeurt heel geregeld dat de 2 stuk zijn. Houd hier rekening mee in de prijsraming. Ook rekening houden met de oorzaak. Vuil op antenne afscherming. Metalen platen en roosters in de oven tijdens micro of combi functie. Wees voorzichtig 1000+ volt is dodelijk, zeker bij die vermogens.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op DC in onbelaste toestand fluctueert de uitgangsspanning tussen de 3000V en 7000V .. Ik vermoed dus toch de inverter die defect is. Hopelijk is de buis nog in orde.
Enkel begrijp ik SMD zijn test-omgeving nog niet, hoe laat hij de buis (zichtbaar) opgloeien? En hoe is de stroom te meten?

Mijn ondervinding is dat indien de inverter gaat, onbelast. Dat het dan de magnetron is die stuk is. Wat gebeurt er indien je de draden terug aansluit aan de magnetron en dan meet? De 2 draden geven een lage spanning uit ten opzichte van elkaar. Deze lage spanning voedt het filament die dan binnenin gloeit. Dit kan enkel als de hoogspanneng niet weg zakt. Vandaar mijn vraag naar belaste meting. Indien de spanng belast wegvalt zou ik eerder richting magnetron denken. De andere tips niet vergeten. Gloeien is moeilijk te zien. Zit inwendig. Soms zie je iets maar dan moet je al heel goed kijken. Stroom kun je via het stopkontakt meten. Vermogens in de 1000w kun je makkelijk meten. Nauwkeurigheid is niet belangrijk. Hij gaat of hij gaat niet. Dus enkele watt of veel watt...

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 3 september 2020 08:29:50 (22%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De waarden die ik meet aan de inverter onbelast zijn normaal? Is het normaal dat deze zo fluctueert? (Ik heb vooral ervaring met het meten van magnetronovens met een transformator, hier is de spanning mooi stabiel.)

Belast gemeten op DC fluctueert hij tussen 2000V en 6000V, maar meestal zit hij rond de 5000V..

De gehele combi trekt 0,6A als de microgolf-functie is ingeschakeld (maar 138W dus).

Ter info: de microgolf-functie valt uit na 20-30 seconden

[Bericht gewijzigd door Bram_1234 op donderdag 3 september 2020 08:36:10 (19%)

Ik meet altijd met analoge meter dus ik kan de waarden moeilijk vergelijken. Ik vermoed dat je met zweefspanninen zit, niets abnormaal digitaal. Volgens mij is alles prima met de print en idd 138w dan start de magnetron niet op. Gezien je de stekkertjes al in en uit getrokken hebt vermoed ik slecht kontakt op de aansluiting te kunnen uitsluiten. De aansluiting is spik en span op de magnetron? De 20sec is de feedback die gegeven wordt van "niet ok". Waardoor het geheel opgeeft met proberen. Normaal bij microgolf functie falen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?