Reparatieverslag Press Control Unit

ik zou zeggen dat het voor wc doorspoelen, auto wassen, planten water geven en wassen prima water is, zelfs met wat filters minder. om te drinken en koken ermee heb je wel een goede filtering nodig, immers kan vogelpoep ziekten veroorzaken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja ik ken vrienden waar er een simpele papierfilter na de pomp zit.
Dat werkt ook natuurlijk maar minder goed en snel vuil.
Yup grootste probleem is inderdaad de vogelpoep op de danken.

Er zit in die cokesfilterput ook een systeem waar ik een grote chloortablet in leg. Die smelt heel geleidelijk af, doe ik bijna een jaar mee.

Geen algengroei of stinkend water meer in de put en alle bacteriën dood.

Op dat printje zit trouwens ook nog een 4060 Timer IC, maken daar een eenvoudige 5 volt voeding met weerstand en zener, en een kleine elco.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 6 augustus 2018 11:33:27 schreef MGP:
[...]

Verleden jaar een opengedaan en de waterdruk is afhankelijk van een veer, ik moet eigenlijk zeggen de pomp.

Werking:
De pomp bouwt druk op die een zware veer indrukt die achter een dikke rubberen afdichting zit.
Op die afdichting zit een magneetstaafje die een hall- of magneetsensor bedient die op de print zit.
Als die sensor geschakeld wordt (magneetje wordt van de print weggedrukt) draait de pomp nog ~10sec door om meer hysteresis te hebben.
De max waterdruk is hierdoor afhankelijk van de pomp en niet van die veer.

edit: er zitten eigenlijk 2 sensors en magneten in, die andere is een droogloopbeveiliging op een terugslagklep die na een tijdje de pomp in storing zet.

edit2, foto gevonden

Correct, bovendien zit er nog een flowsensor in. Die houdt de pomp draaiende zolang er een zekere flow is, zelfs al is de druk voldoende.

Systeem werkt +/- als volgt:
- druk < ca 2 bar -> pomp inschakelen
- druk > ca 3 bar en waterflow -> pomp ingeschakeld houden
- druk > ca 3 bar, geen waterflow -> pomp uit na ca 10 sec
- druk < ca 2 bar, geen waterflow -> pomp uit na ca 10 sec (droogloopbeveiliging)

Heb ook zo'n pomp en werkt prima, zonder pendelen! Behalve als je een lek hebt (bv. tuinslang) waardoor de flowsensor niet getriggerd wordt, de pomp gaat dan uit, en na enkele minuten weer aan en 10 sec later weer uit.

Trouwens op een grof voorfilter na, helemaal zonder filters. Wel met een tweeputtensysteem: regenput 1 wordt gevoed door het dak, via een valpijp om te vermijden dat vallend water de put omwoelt. De overloop zit ook op put 1. Put 2 hangt via een hevel aan put 1. We pompen op uit put 2. In put 2 is er bijna geen stroming -> water kan mooi bezinken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja, het werkt, het is dus niet onmogelijk. Maar ik denk dat je een denkfout maakt. Het grondwaterpeil is hier ongeveer 4 tot 6 meter beneden de pomp zoals ik schreef, dat blijkt uit de carburateuronderdrukmeter. De pomp moet dus 0,4 atu onderdruk leveren om het water aan te zuigen. Toch komt het water van 80 meter diep want al het water in de pijp komt van 80 meter diep die pijp in en komt door communicerende vaten even hoog als het grondeaterpeil te staan.

Waarom dan die pijp 80 m lang gemaakt en niet een meter of 8? Antwoord: omdat je dan water oppompt dat slechts door 8 meter grond is gefilterd en als je op 80 meter diep boort, je water aanzuigt dat 80 meter grondlagen gepasseerd is voor het in de pijp kon komen.

Niet helemaal correct.
Het werkt door de waterdruk in de lagere grondlagen.
Als je hier (zuidwest Veluwe) een bron maakt van 25 meter diep dan komt het water door de grondwaterdruk ook tot 1-2 meter onder maaiveld. Er zijn plekken zat waar, als je een filterbuis van 80 meter de grond in boord dat het water vanzelf bovenuit de buis uitkomt.
Het heeft dus eigenlijk niets met communicerende vaten te maken, alhoewel de grondwaterdruk uiteindelijk ook ontstaat door communicerende vaten, maar dan op grote afstand.

Een lagere buis/diepere bron kies je om dan in een andere grondwaterlaag te komen. Daar is het water ouder en veel schoner.
Als je hier (weer Zuidwest Veluwe) op 25 meter zit dan zit je onder een kleilaag. en heb je grondwater uit de 2e grondwaterlaag. Het kan best dat je bij bv 80 meter weer door een kleilaag gaat en op de 3e grondwaterlaag komt. Het regenwater (dat binnenkort valt) komt nooit bij je bron op 80 meter diepte.
Het heeft allemaal te maken met grondlagen, voor water vrijwel ondoordringbare kleilagen en zandlagen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 7 augustus 2018 20:01:01 schreef Toeternietoe:
[...]

Niet helemaal correct.
Het werkt door de waterdruk in de lagere grondlagen.

[...]

OK, dus de stand in die pijp ongeveer 4 tot 6 meter beneden de aanzuigpomp, hoeft niet overeen te komen met de grondwaterstand ter plaatse.
Bij de zogenaamde echoput, die gegraven is om de paarden des konings te wateren, zitten ze 200 meter diep, zoiets, voor ze water hadden.
De toen vermoedelijk ingehuurde wichelroedeloper moet een gladde babbel hebben gehad om zich daaruit te kletsen.

Ik herinner me een stadsplattegrond van Harderwijk, waarop een waterwingebied stond aangegeven aan de kant van Hierden, en direct aanpalend een gebied waarin stond vermeld dat het een voormalige begraafplaats was.

Vond ik heel vreemd, maar met diepboring hoeft het dus geen bezwaar te zijn.

mel

Golden Member

Wat betreft grondwater en pompen. Ik weet dat ze bij Hertog Jan, in Arcen, een reinwaterwel hebben, die ze voor het brouwproces gebruiken.
Daar zit een lange rvs buis, ik denk zon 20 meter lang, en aan de onderkant een pomp.En daar komt echt een berg water uit,, :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Wij gebruiken bij onze solitaire tiny houses ook een bron.
Daar gebruiken we 6 filters op rij.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Beste Iedereen,

Voor het eerst post ik een oplossing van een presscontrol SAER .

Het probleem : Presscontrol (groen lampje aan)de pomp blijft draaien als alle kranen gesloten zijn. Presccontrol doet pomp niet uitschakelen.

Acties : naar advies van verkoper

1. Volgens hun was er een lucht lekkage waar dat (vals lucht) de control niet genoeg druk opbouwen kon . Ik heb alle onerdelen losgemaakt en opnieuw de schroefdraad met vlas gewikkeld zodat alle zeker goed lekkage dicht is.

probleem heerste nog steeds.

2. heb de presscontrol losgekoppeld en intern volledig schoongemaakt. Na montage bleek het probleen er nog steeds te zijn.

3 . Heb de presscontrol naar dde verkoper gebracht en laten testen. Volgens zijn test was deze uitmuntend.

4. Weer thuis heb ik zelf eens op het internet gezocht en kwam ik op deze site terecht waar een en ander probleem besproken werd.

5. Uit alle onderzoek heb ik gedacht aan een schakelaar die eventueel de pomp zou moeten uitschakelen. Ik opende de voorkant van de presscontrol en nam een schroefdraaier en klopte tegen een spoel .....inderdaad e pomp viel uit. Haha dit was dan het probleem. Inmiddels heb ik de pomp vaker aan en uit gezet en het werkte weer de contactpunten sloten en opende snel weer. Ik nam de risico niet en ben naar een korst bij zijnde elektronica winkel gereden. Bij nader toezicht bleken de contactpunten verbrand te zijn en spoelletje te vervanging te zijn. Kostprijs 10 Euro en opgelost.

Oorzaak : slijtage van contactpunten (bestelde meteen 2 spoelen)

Zelf gebruikt ik al jaren naar (bijna) volle tevredenheid zo'n Watertech presscontrol.
Die werkt prima, maar toch vind ik dat de pomp te lang blijft draaien nadat er water gebruikt is.
In de praktijk draait de pomp nog 10 seconden nadat de kraan weer dicht is.
Naar mij mening veel te lang, de druk is na een paar seconden weer opgebouwd.
Nu las ik dat dit te maken heeft met "hysteresis" van de magneet.
Nu weet ik niet of die 10 seconden normaal en dus nodig zijn?
Ik zou graag eens experimenteren met die tijd, maar nergens op de print of daarrond zie ik een mogelijkheid om dit bij te regelen.
Nu ben ik best wel wat onderlegd in elektronica, zit er niet mee in om ergens een trimpotentiometer tussen te plaatsen of zo.
Of is er een andere mogelijkheid?
Ik hoor het graag!