[BE] Automaat tussen twee aardlekschakelaars

Anoniem

Euh... heeft er al een huurder schriftelijk ingestemd om de gemeenschappelijke ruimten op zijn kwh meter te hangen?

Dit zorgt gegarandeerd voor onenigheid zodra:
Ee?n of meerdere appartementen van eigenaar veranderen
Er andere huurders komen.

En pamwikkeling mag zijn "selektiviteit" gaan uitleggen zodra:
De huurder zijn diepvries ontdooit terug vindt omdat er wat is gebeurd in de gemeenschappelijke
De gemeenschappelijke in het donker zit omdat er wat is gebeurd bij de huurder

Als het over 140 euro per jaar gaat zou het misschien een mooie geste zijn als de eigenaar/verhuurder van deze 4 appartementen dit bedrag voor zijn rekening zou nemen. ;-)

Misschien hoeft het ook allemaal niet meer als ze eens googlen op "turteltaks afgeschaft" ;-)
Dan is de jaarlijkse kost nog zowat 50 euro gedeeld door 4 ...

wat is het nut van een 300ma selectieve aardlek plaatsen, terwijl je daarachter meteen naar 2x eigen 30ma aardlekjes gaat zonder eindgroepen direct achter de 300ma te zetten? kun je net zo goed die 30ma aardlekjes direct op de hoofdvoeding boven de meter zetten en die selectieve aardlek achterwege laten, je gaat verder naar de algemene kast met 3x 10mm2, dus voorzekeren hoeft niet.

is die kast langs de algemene kast ook algemeen? daar zou je door de muur kunnen gaan, algemene kast direct door de muur boren naar de kast van het appartement, voedingkabel voor algemeen is dan 1 meter en zou je de aardlek meteen in de algemene kast kunnen plaatsen, alles dus buiten het appartement uit te lezen en resetten. voedingkabel direct achter de meter van het appartement, niet achter diens aardlek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 augustus 2018 14:32:52 schreef testman:
wat is het nut van een 300ma selectieve aardlek plaatsen, terwijl je daarachter meteen naar 2x eigen 30ma aardlekjes gaat zonder eindgroepen direct achter de 300ma te zetten? kun je net zo goed die 30ma aardlekjes direct op de hoofdvoeding boven de meter zetten en die selectieve aardlek achterwege laten.

Voor de honderste maal, dat mag niet in Belgie.

evdweele

Overleden

Op 7 augustus 2018 13:52:02 schreef anoniem015:
Als het over 140 euro per jaar gaat zou het misschien een mooie geste zijn als de eigenaar/verhuurder van deze 4 appartementen dit bedrag voor zijn rekening zou nemen. ;-)

En het bedrag vervolgens verdisconteert in de huurprijs.

Ik zie het hele probleem niet.
Er zullen toch ook gezamenlijke schoonmaakkosten, glasverzekeringen, verfbeurten en dergelijke worden doorberekend.
Gaat de verhuurder daar ook zo moeilijk mee om?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 7 augustus 2018 16:52:34 schreef New Beetle:
[...]Voor de honderste maal, dat mag niet in Belgie.

Het heeft weinig zin om hem daar attent op te maken. Testman doet zelfs de moeite niet om de meegegeven didactische links te lezen. Wat het AREI betreft zaait hij telkens weer meer twijfel bij de vraag stellers. Spijtig genoeg een minpuntje voor een man met zoveel ervaring.

Grtn

Robbe

voor zover ik me de diverse topics kan herinneren over deze bouw, zit er nu ook geen 300ma aardlek op de hoofdvoeding in de algemene hoofdkast. die aardlek zou in de algemene kast moeten zitten nog voor de kabel die naar elk appartement vertrekt, niet in de woning zelf, want dan heb je een distributiekabel die niet is beveiligd met een aardlek, iets wat het arei toch wel zo heeft staan. de 30ma aardleks zet je in de woning zelf.

BE rekent als er 1 aardlek van 30ma faalt, de 300ma nog wel werkt en alles uitschakelt of andersom. een aardlek is een 2e veiligheid na de zekering/ automaat, ze zorgen beter voor een bewezen lage aardverspreidings weerstand zodat de 1e veiligheid eruit knalt bij sluiting.

als je dus een 300ma aardlek toepast in de hoofdkast, dan kun je vandaar uit ook doorgaan naar de 30 ma aardleks in de algemene groepkast en de kast van het appartement zelf, voeding blijft in de hoofdkast waar alle meters nu al zitten. met de 10mm2 kabel naar de algemene kast hoef je niet voor te zekeren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 augustus 2018 23:44:00 schreef testman:
voor zover ik me de diverse topics kan herinneren over deze bouw, zit er nu ook geen 300ma aardlek op de hoofdvoeding in de algemene hoofdkast.

Het AREI is duidelijk op dit gebied. Als er 1 teller (kWh meter) is dan zijn er 1 hoofd diff en min 1 bijkomende diff nodig. De hoofd diff mag maximum een waarde hebben van 300mA, de bijkomende diff mag max een waarde hebben van 30mA. Wil je nu een hoofdiff van 10mA én een bijkomende diff van 10mA omdat je dit veiliger vindt, dan mag dit ook. Zolang je maar een hoofdiff en daarachter een bijkomende diff hebt is het AREI kontent. Meerdere bijkomende diff's plaatsen mag ook. Dit alles met in het achterhoofd dat je spreidingsweerstand minder is dan 30 ohm. Zijn er 4 tellers dan zijn er minimum 4 hoofdiff's en minimum 4 bijkomende diff's aanwezig in het pand enz...

De bijkomende diff's staan altijd ACHTER de hoofdiff. Lees: de stroom gaat altijd eerst door de hoofddiff.

Is de spreidingsweerstand van de aarding tussen de 30 en 100 ohm dan dien je één en ander anders te schakelen, zie eerder gegeven documentatie.
Ook heb je nog enkele versoepelde regels voor oudere installatie's, zie ook eerder gegeven documentatie. Ook hier wordt er gewerkt met hoofddiff en bijkomende diff's.

NEN regels zijn niet van toepassing. De zin en de onzin die in het AREI en de NEN staan, dat is een andere discussie.

Mvg

Robbe

het komt er dus op neer dat er niet altijd 2 aardleks achter elkaar staan, natte groepen zitten achter de 30ma aardlek, maar de gewone groepen niet, die zitten alleen achter de 300ma hoofdaardlek.

heb je ergens gelezen in het arei dat je altijd maximaal 1 hoofd aardlek mmoet toepassen? dus niet 2x 300ma aardlekken toepassen in de hoofdvoeding zodat je de installatie kunt splitsen en niet alles ineens uitvalt. wel uiteraard nog een 30ma aardlek achter iedere 300ma aardlek voor de natte groepen. als dat mag ( want is veiliger ) dan zit je voor deze situatie het beste..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klopt, de natte groepen achter de 30mA die op zijn beurt achter de hoofddiff staat. De gewone groepen mogen direct achter de hoofdiff.

Mogen meerdere hoofdiff's bedoel je dan? Ik denk dat je dan niet over het woord hoofdiff kunt spreken. In het AREI spreken ze enkel over de hoofd differentieel en de bijkomende differentieels.

Het geval zoals je terecht opmerkt om de installatie te splitsen zou ik zelf moeten vragen aan de keuringsdiensten of dit wordt toegestaan. Maar in het AREI wordt er naar mijn mening niet over gesproken.

Mvg

pamwikkeling

Special Member

Twee differentieels van 300mA die parallel op de inkomende voeding hangen.
Eén voor het gemeenschappelijk deel en één voor het private appartement.

Misschien is dit toch een uitweg ....
Volgens art 86 punt 07 zou het kunnen ....

dan zouden ze wel verzegeld moeten worden na ingebruikname zo te lezen. hier in NL is na de meter de installatie van de klant, is dat in BE pas na de 300ma diff?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

inderdaad, dan moeten ze (de diff's) verzegeld worden. En ja, dit is misschien een uitweg. Ze spreken inderdaad over minstens...

In Belgie worden de tellerkast en de hoofdiff verzegeld.

Dit heb ik ooit aan een keurder gevraagd en die heeft mij toen diets gemaakt dat dit niet de interpretatie van die tenminste is.

De betekenis was (volgens hem) dat elke installatie op zijn minst een hoofdaardlekschakelaar moet hebben en verder niets meer als de toestand dit toelaat (geen badkamer in het gebouw bv) en niet op zijn minst 1 hoofdaardleksschakelaar.

Bovendien heb je een bijkomend probleem. Het AREI zegt immers ook dat je een hoofdschakelaar moet plaatsen in de hoofdschakelkast, wat in 99% van de gevallen precies die hoofdaardlekschakelaar is.

Als de keurder meerdere verzegelde hoofdaardlekschakelaars toelaat (wat ik sterk betwijfel) zal je ofwel weer een hoofdaardlekschakelaar moeten plaatsen :D of een authentieke scheidingsschakelaar.

tja hier is het eerst hoofdschakelaar en dan pas aardlek. als je niet eerst een hoofdschakelaar kunt doen en en dan de 300ma aardlek(s) dan gaan 2 stuks het ook niet worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou naast de teller (in de algemeen toegankelijke ruimte dus) een kastje plaatsen met daarin de hoofddifferentieel en 2 automaten. 1 voor algemeen, 1 voor het appartement.
Zo is de differentieelschakelaar voor voor alle bewoners bereikbaar.

Overigens meen ik mij te herinneren dat het wettelijk niet toegelaten is om zelf 'stroom te gaan verkopen' aan je huurders.

Op 8 augustus 2018 15:27:54 schreef New Beetle:
Dit heb ik ooit aan een keurder gevraagd en die heeft mij toen diets gemaakt dat dit niet de interpretatie van die tenminste is.

De betekenis was (volgens hem) dat elke installatie op zijn minst een hoofdaardlekschakelaar moet hebben en verder niets meer als de toestand dit toelaat (geen badkamer in het gebouw bv) en niet op zijn minst 1 hoofdaardleksschakelaar.

Dit is een aannemelijke uitleg.

Voor de rest kan ik enkel maar toevoegen dat in een doorsnee huis, tuin en keuken installatie in België twee differentieels ( 300 en 30) ruim voldoende is.

Hier zitten we met een appartementsgebouw. Elk appartement voorzien van zijn eigen hoofd diff en bijkomende diff is de AREI oplossing. Nu begrijp ik pamwikkeling wel dat hij met een probleem zit wat het gemeenschappelijk gedeelte betreft. Ikzelf zou zeker niet kiezen voor een oplossing welke hij in gedachten heeft. De teller die er nu staat zou ik behouden en die kosten delen voor de huurders zoals ook andere forumleden aanraden.

Ik sta wel open voor de oplossing van Testman, maar ik denk uit ervaring dat dit op een sisser zal uitlopen wat het AREI betreft.

Mvg

Robbe

Nog even door over dat "ten minste" in de Arei: als de wetgever bedoeld had dat het er maar 1 mag zijn, dan had die dat zo moeten opschrijven, bijvoorbeeld door de woorden "ten minste" weg te laten. Toen ik nog veel met contracten werkte hamerde de bedrijfsjurist er telkens op dat je moet lezen wat er staat. Zoals het er nu staat kun je er meer dan 1 toepassen. Misschien vooraf even afstemmen met de beoogd keurder, voordat je een mogelijk werkende oplossing prematuur afschrijft, of gedoe achteraf krijgt?

Het AREI is volgens mij in het Frans opgesteld en dan naar het Nederlands vertaald wat je merkt aan de gebruikte terminologie. Die tenminste had m.i. in ieder geval moeten zijn om equivalent te zijn met die Franse tekst.

Het bewuste art. 86 komt iiig het Frans wel overeen met wat die keurder vertelde.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op donderdag 9 augustus 2018 05:09:05 (20%)

Op 9 augustus 2018 02:05:06 schreef Kilian:
Nog even door over dat "ten minste...

Of ook staat er in het Nederlandstalig AREI ten minste een en niet ten minste één wat één of meer zou betekenen. Dit valt ook duidelijk op als je dieper ingaat op de uitleg die New Beetle zijn keurder omschrijft. En inderdaad, de Franstalige versie in ons drietalig land zou hetzelfde moeten zijn. Ik weet nu niet of er ook een officiële Duitstalige versie bestaat?

Wie weet maakt er zich ooit een keurder (met een uitgebreide kennis van het AREI) lid van Circuits Online en wordt dit alles klare (klaardere) taal.

Wat ook niet altijd duidelijk is bij sommige topic starters is of het om totale renovatie of een kleine aanpassing gaat. Nog een geluk dat er versoepelde regels bestaan voor oudere installaties. Zo moet je niet nodeloos 'oude vrouwtjes' op kosten jagen als je ergens een stopcontact moet bij plaatsen.

Bij twijfel ga ik ook altijd ten rade bij een keurings organisatie. En dan wel bij diegene die het komt keuren. Niet de vraag stellen aan BTV en Vincotte laten komen. Wat in princiepe geen verschil zou mogen uitmaken. Noem het een gezonde dosis argwaan.

Mvg

Robbe

pamwikkeling

Special Member

Voor de volledigheid toch nog een kleine feedback.

Ik heb bij de keuringsinstelling BTV navraag gedaan over bovenstaande probleem.
De oplossing die ze voorstelden was om 2 aardleks 300mA aan het begin van de installatie te zetten en deze parallel aan te sluiten op de inkomende voeding. Wel moesten de aardleks bij elkaar staan en voorzien worden van een mededeling dat je beide moest uitschakelen om de installatie spanningsloos te maken.

Beste,
Zoals net besproken is het toegestaan om in bord gemeenschap 2 differentieelschakelaars 40A 300mA parallel aan te sluiten, indien beide differentieelschakelaar naast elkaar staan, de vermelding “2 hoofdschakelaars aanwezig” aangeduid is en de voedingskabels verzegeld kunnen worden aan de differentieelschakelaars.

B.V. agent onderzoeker
BTV

Interessant om te weten.

Beniewd wat die persoon had gezegd als dat er bv 5 waren.