Hulp gevraagd voor een elektro-motor aansluiting enz.

Lambiek

Special Member

Het is niet eens programmeren, het gewoon een kwestie van parameters instellen. Niet meer en niet minder.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja Lambiek, maar zelfs de kennis daarvan ligt al zo ver achter me, dat dat ook echt vrijwel weg is. Spreek jou misschien nog wel eens als je 70 j bent en dit niet iets was, dat je normale werk was. Dus voor mij is dit alles een black box. Ben allang blij dat het draait. Wat ik nog wel kan doen is de 2 FO's uitwisselen en kijken wat er dan gebeurt. En ja ook de potmeter op een betere plek zetten, lijkt me ook niet verkeerd. Maar goed dan moet gekeken worden hoe het draaien gaat met die geregelde 3-fase motoren. Ben benieuwd of dat ongeveer het zelfde gaat als met de 1-fase motor van 0,375 kW. Of in ieder geval beter dan met de 100 Watter die er nu op zit, want dat vermogen is vaak net te weinig. Heb tenslotte 2 (vrijwel) identieke draaibankjes, alleen de motor is verschillend.
Heb een dig. verbruiks enz meter tussen gezet, maar zelfs die geeft uitlezingen die ietwat lastig te plaatsen zijn. Vragen te over nog dus, maar we komen langzaam verder.

LiA (Leven is Avontuur)

@pamwikkeling, Heb je eerste 7 punten nog eens goed gelezen en nr 5 en 6, zijn in de maak. Heb er nog wel een vraag over. De andere punten zijn gedaan, 7 is toch die shunt?

Punt 5: Over de potmeter. Begin maar met een 10 k, kan dan altijd vervangen worden door een 5 k. Maar er zit al een potmeter op de FO. Wordt die dan "overruled"? Of moet ik die eerst eruit solderen?
Wil natuurlijk die FO uit zicht hebben en een regel potmoter elders is dan zeker prettig.

Punt 6: Niet zo'n probleem, maar heb altijd wel geleerd dat je niet zomaar een motor van Links -naar Rechtsdraaiend moet schakelen, ofwel even stil zetten en dan pas schakelen. Dan zou een (éénpolige) 3- standen schakelaar toch beter zijn? Hoe zit dat? Neem ook aan dat het geen echte zware schakelaar moet zijn. Of eventueel wel dubbelpolig voor bijv. een L-off-R indicator erbij, is ook wel handig.

Aan/uit, kan lijkt me, ook wel centraal en hoeft niet persé via de FO, of?

Hoop dat je me wat antwoorden kan geven, bedankt vast.

LiA (Leven is Avontuur)
Lambiek

Special Member

Op 9 augustus 2018 01:26:40 schreef Kaspervlz:
Ja Lambiek, maar zelfs de kennis daarvan ligt al zo ver achter me, dat dat ook echt vrijwel weg is.

Als je niet bijblijft kun je de kennis misschien snel kwijt raken, heb daar geen ervaring mee. Zelf lees en doe ik nog van alles om bij te blijven.

Spreek jou misschien nog wel eens als je 70 j bent en dit niet iets was, dat je normale werk was. Dus voor mij is dit alles een black box.

Dat is natuurlijk heel iets anders, als het nooit je vakgebied geweest is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@ Lambiek, Dat heet gewoon een persoon die het als hobby gebruikt, als dat mag?

Maar een 10 k potmeter op H, O, L, op de FO, heeft geen invloed. Dus hoe krijg ik dat voor elkaar?

LiA (Leven is Avontuur)

meen dat je een externe bediening wel in de parameters moet instellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer