In hoeverre kun je met een hoge spanning voorwerpen laten zweven.

Op youtube web kwam ik een filmpje tegen waarin beweerd wordt dat voorwerpen met een hoge spanning kunnen worden 'opgeladen' en vervolgens spontaan kunnen gaan zweven.

Ik vind dit een interessant fenomeen en ik wil hier graag op een wetenschappelijke manier over disccuseren, waarbij duidelijk het onderscheidt wordt gemaakt tussen wat onzin is met een hoog UFO gehalte en wat werkelijk mogelijk is.

Al eerder kwam ik uit op het Biefeld–Brown effect, in dit filmpje, wat blijkbaar geen fictie is maar werkelijk bestaat en ontdekt is door een leraar genaamd Brown op de universiteit van Ohio in de jaren vijftig van de vorige eeuw.

(ik ben vaak van huis meerdere dagen en daarom reageer ik niet direct)

Telefunken Sender Systeme Berlin
maartenbakker

Golden Member

Zelfde principe als de aloude electrometer. Twee voorwerpen met gelijke electrostatische lading, stoten elkaar af. Daar staan in oude proefjesboeken ook veel experimenten mee. Denk ook aan ebonieten staven en kattevelletjes.

Vergeleken met bijvoorbeeld een magnetisch veld, is een electrostatisch veld zwak, gevaarlijk en lastig te maken en te handhaven. Vandaar dat het voor practische doeleinden wat minder populair is.

In de ruimtevaart zou je er denk ik al meer aan kunnen hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het hangt ervan af hoe je "zweven" definieert. Een electrostatisch opgeladen voorwerp krijgt een bepaalde lading (in Coulomb). Hierdoor wordt zo'n voorwerp aangetrokken door iets wat geen lading, of een tegengestelde lading heeft. Daardoor kan zo'n voorwerp gaan "zweven", bijvoorbeeld tegen de zwaartekracht in. Vb. een geladen ballon zweeft naar het "ongeladen" plafond en blijft daar hangen totdat de lading is weggwevloeid.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij werkt zo'n lifter door de lucht één elektrode te ioniseren en vervolgens te versnelling richting de andere elektrode, waarbij je een reactiekracht krijgt die het geheel kan optillen. Hij "vliegt" dus niet omdat je iets oplaadt met een hoge spanning, maar omdat je elektrostatisch lucht aan het verplaatsen bent.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
joopv

Golden Member

Ik *vermoed* dat je bij zweefexperimenten met elektrische velden hetzelfde probleem tegenkomt als met magnetische velden: namelijk dat je zonder actieve PID regeling geen statisch stabiele zweef-situatie kunt creëren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Earnshaw%27s_theorem

[Bericht gewijzigd door joopv op donderdag 9 augustus 2018 16:33:15 (11%)

Magnetische levitatie zonder PID is al jarenlang mogelijk, alleen niet met huis tuin en keukenmiddelen.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/maffe-nobelprijs-gewonnen…
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/recordmagneet-geopend-in-nij…

[Bericht gewijzigd door Brainbox op donderdag 9 augustus 2018 17:41:32 (17%)

Lijkt mij ook; ook bij electrische velden is de kracht immers omgekeerd evenredig met het kwadraat van de onderlinge afstand.

Dit lifters (die dus niet direct werken op elektrostatische krachten) zitten ook altijd met meerdere touwtjes vast aan de tafel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
eSe

Honourable Member

Het kan, kijk hier even naar: https://en.wikipedia.org/wiki/Ionocraft
, en deze https://nl.wikipedia.org/wiki/Ionenmotor
In de ruimte neemt men een tank met xenon mee, daar is niet veel lucht :-). Hier op aarde kan het met de omgevingslucht, deze wordt geioniseerd, wordt warm en stijgt en neemt het object mee.

De versnelling is niet groot, auto's hier trekken op van 0 tot 100kmh in enkele seconden, in de ruimte met zo'n ioenenmotor is dat van 0 tot 100kmh in enkele dagen. Maar ruimte reizen duren lang, na enkele weken/maanden heb je wel een gigantische snelheid.

Je kan er geen vliegtuig ofzo mee maken, de opgewekte kracht is miniem, maar wel genoeg om een ding gemaakt van balsahout mee op te tillen.

Ooit met de gedachte rondgelopen om een ballon met helium te gbruiken als "lifter" en de ionenmotor als voortstuwing. Gewoon als hobbyproject. Is er nooit van gekomen.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
joopv

Golden Member

Op 9 augustus 2018 17:34:36 schreef Brainbox:
Magnetische levitatie zonder PID is al jarenlang mogelijk, alleen niet met huis tuin en keukenmiddelen.

De uitzondering voor o.a. diamagnetische materialen(*) wordt al vermeld in het artikel over het Earnshaw's theorema.

Met wat kleine supersterke NIB magneetjes en een dun plaatje pyrolitisch grafiet lukt dit ook bij jou thuis.

Maar de vraag van de TS heeft hier niks mee te maken. Tenzij er een elektrostatische tegenhanger bestaat voor pyrolitisch grafiet.

(*) materiaal wat afgestoten wordt door een magnetisch veld - zowel N als Z pool

Arco

Special Member

Hij "vliegt" dus niet omdat je iets oplaadt met een hoge spanning, maar omdat je elektrostatisch lucht aan het verplaatsen bent.

Klopt, hebben ze ook als eens in luchtledig getest, daar gebeurde er totaal niets... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 augustus 2018 13:16:56 schreef Martin V:
Al eerder kwam ik uit op het Biefeld–Brown effect

Zet 'electrogravitics' maar uit je hoofd. Dat is pure BS.
Hieronder staat precies beschreven hoe de lifter werkt.

Op 9 augustus 2018 13:45:32 schreef Arco:
https://hackaday.com/2016/07/13/expanding-horizons-with-the-ion-propel…

Op 9 augustus 2018 16:28:46 schreef joopv:
Ik *vermoed* dat je bij zweefexperimenten met elektrische velden hetzelfde probleem tegenkomt als met magnetische velden: namelijk dat je zonder actieve PID regeling geen statisch stabiele zweef-situatie kunt creëren.

Als je een vierkante Lifter bouwt ipv een driehoekige Lifter, dan kan je met een quadrocopter besturing met aangepaste parameters uit de voeten voor een stabiele besturing.

Met een (te) hoge spanning kan je een elco laten opstijgen, hoever hij dan vliegt is een verrassing!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Inderdaad, theoretisch zou dat kunnen; je moet dan dus wel 4 hoogspanningsvoedingen hebben die je kunt besturen, of op een andere manier de spanning en daarmee de lift kunnen beïnvloeden.

Maar ook met een vierkante lifter heb je geen yaw control, daarvoor heb je een 5de vlak nodig, of je moet de 4 vlakken die je hebt onder een kleine hoek t.o.v. het horizontale vlak zetten. Bij quadcopters maken ze gebruik van het reactiekoppel van de props voor yaw control. Lift, pitch, en roll control heb je natuurlijk wel.

Helaas zul je altijd draden nodig hebben voor de voeding, zo'n ding is nooit in staat om zijn eigen voeding op te tillen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken