check wisselschakeling

Ik ben mn nieuwe schuur aan het bedraden en er komt een wisselschakeling voor het licht in. Ik voer het uit zoals in de afbeelding staat, niet met pijp maar met grijze marinekabel.

vragen:
1. klopt het schema zo?
2. Klopt het dat ik naar 1 combi schakelaar/wcd 6 draden krijg?

Alvast dank!

PS. groen = geel/groen

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

zo zal het werken, maar ik vind het niet praktisch om die kringen te gaan mengen.
persoonlijk zou ik de blauwe draad ook met die grijs en zwarte meesturen dmv een 5x 1,5mm² kabel en dan met die blauwe naar de lampenkring gaan. en niet de blauwe ergens anders aftakken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Je hebt bij beide schakelaars de fase beschikbaar. Dan is het handiger om de wisselschakeling met omloopdraad te gebruiken. https://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselschakeling Dat scheelt in ieder geval een draad.

Thevel

Golden Member

KlaasZ bedoelt in Wikipedia waarschijnlijk DEZE
Volgens mij is de onderste van de twee verboden.

mel

Golden Member

Dit klopt. je kan gewoon op beide aansluitingen van de lamp een fase zetten, terwijl de lamp uit blijft..DIT MAG DUS NIET!
De bovenste schakeling mag wel, en is makkelijker bij beide zijden een fase.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat zeg ik toch? De wisselschakeling met omloopdraad. Paragraaf 6.1 van die pagina. In de meeste situaties die ik de laatste tijd tegenkom is er een fase bij beide schakelaars en dan ligt deze variant het meest voor de hand. Maar hij is kennelijk niet zo bekend want ik ben elektriciens tegengekomen die al jaren in het vak zitten en er nog nooit van hadden gehoord.

Aah de franse/duitse wissel discussie weer :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
mvdk

Golden Member

Op 10 augustus 2018 19:47:40 schreef Gadget_inc:
Aah de franse/duitse wissel discussie weer :)

Nou, in de post van KlaasZ is geen woord Frans of Duits.
Voor mij is 't duidelijk.

Shiptronic

Overleden

Op 10 augustus 2018 18:03:35 schreef mel:
Dit klopt. je kan gewoon op beide aansluitingen van de lamp een fase zetten, terwijl de lamp uit blijft..DIT MAG DUS NIET!
De bovenste schakeling mag wel, en is makkelijker bij beide zijden een fase.

Dat niet alleen, de contacten zitten te dicht bij elkaa4 en je trekt een vlamboog met sluiting .

voldoende contact afstand had je alleen met die oude draai schakelaars.

Op 10 augustus 2018 19:22:35 schreef KlaasZ:
Dat zeg ik toch? De wisselschakeling met omloopdraad. Paragraaf 6.1 van die pagina. In de meeste situaties die ik de laatste tijd tegenkom is er een fase bij beide schakelaars en dan ligt deze variant het meest voor de hand. .

Ik zoek van deze nog de kruisschakelaar variant zodat ik op 3 plekken kan schakelen. ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 10 augustus 2018 20:43:41 (30%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb opzettelijk vermeden om de z.g. Franse schakeling te noemen want die is gewoon stout. :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Shiptronic

Overleden

Maar 5 draden, niet frans , en eenaarde draad naar de lamp zonder boven de 5 draden / buis te komen ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 10 augustus 2018 21:06:35 (79%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dank voor alle reacties! Ik ga de 5 draden variant toepassen.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get