Goede en goedkope (=budget) wasmachines.

maartenbakker

Golden Member

Op 7 augustus 2018 20:26:08 schreef walkura:
Candy is een Turks bedrijf wat voornamelijk budget machines maakt.

Candy was altijd Italiaans en in mijn beleving had het in de loop van de jaren meerdere eigenaren gehad. Niets blijkt minder waar; het is gewoon nog steeds een zelfstandig Italiaans bedrijf. Wel hebben ze in 2007 een Turkse fornuizenfabrikant overgenomen (bron: wikipedia).

Produceren ze bij jouw weten ook andere dingen in Turkije tegenwoordig? Mijn indruk is dat Italiaanse bedrijven eigenlijk altijd wel geneigd zijn om een groot deel van de productie in Italie te houden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 7 augustus 2018 23:47:43 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Candy was van vroeger net zo iets als Indesjit, mechanisch waren ze nogal brak. We zien het merk niet echt meer hier.

Candy ken ik eigenlijk alleen vanuit Nederland, dat waren inderdaad budget machines (Het kan zijn dat ik me in het land van herkomst heb vergist *Krijgt schaamrode wangetjes*)
Ik weet dat we in het verleden projecten voor hun gedaan hebben, ik heb er echter niet naar gekeken.

Gorenje lijkt mij redelijk pragmatisch met de aangekochte merken, die merken zijn gekocht om een bepaald markt segment te vertegenwoordigen.
De kwaliteit lijkt mij redelijk stabiel te blijven, Gorenje blijft enigzins tussen budget machine en de "net geen budget machines", de nieuwe generatie is wat electronica betreft redelijk robuust, mechanisch laat het te wensen over, de Asko machines is zoals Asko altijd was, gewoon mechanisch degelijke machines.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Arco

Special Member

Blue air was ook zo'n brak merk...
(mijn zuster had er een, altijd problemen. Van hardslijtende waterpomp tot defect manchet/slangen/element en meer. Moest minstens ieder half jaar open...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Was blue air geen inkoopmerk? Ik heb wel Oost-Duitse apparaten van ze gezien maar ook andere geloof ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik weet dat V&D ze ook onder eigen merk verkocht (Vendomatic)
De waterpomp die erin zat had een as van zulk slecht metaal, dat de waterkeerring er een groef in sleet binnen een jaar.
(weinig aan te doen behalve een iets dikkere keerring of de pomp vervangen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Voorheen kende ik minstens één Beko wasmachine die jarenlang trouw dienst heeft gedaan als huurmachine in een studentenhuis. Die huizen waren ook van Beko koelkasten voorzien en ook daar heb ik weinig klachten over gehoord. Voor de prijs lijken dit heel aardige apparaten. Het waren heel erg no-nonsense apparaten, maar wel bruikbare specs. De volgende keer dat ik een nieuw apparaat moet aanschaffen staat Beko wel op mijn lijstje.

Na wat matige ervaringen met AEG wasmachines ben ik daar wat voorzichtiger mee geworden, en na een aantal jaren (12-15 denk ik) een Siemens te hebben gebruikt moet ik terugkijken op veel reparaties van slijtage-onderdelen (koolborstels, dempers) die ik bij eerdere apparaten niet heb hoeven vervangen. Zijn er tegenwoordig niet betaalbare inverterwasmachines? Zo duur kan het toch niet zijn een inverter te bouwen van een bescheiden vermogen?

Ooit kende ik een jongen die als chauffeur werkte voor een elektronicaketen die opmerkte dat ze wel veel Nordlands terug moesten nemen, dus dat is een afrader (info is inmiddels ~5 jaar oud, misschien is dit een momentopname geweest). Familie van mij had een tweedehands Nordland en die is (na een onbekende voorgeschiedenis, dat wel) ook relatief snel defect geraakt. Hier waren vermoedelijk de borstels versleten en was er iets met het deurslot.

Miele lijkt duur te zijn. Maar als ik op de draaiuren van onze W373 terugkijk valt dat best mee. De reparaties:

  • Na een geschatte 10.000 uren heb ik zelf de lagers vervangen, een halve dag werk als je alle spullen al hebt. En ook meteen maar de koolborstels die al erg ver weg waren. En alle slangen gereinigd, die willen wel eens vol prut gaan zitten.
  • Bij grofweg 12.000 à 13.000 uren kwam ik erachter dat ik de vorige keer helaas imitatiekoolborstels (die ze als echte verkochten!) had gekregen en dat die alweer op waren. Ik heb de koolborstels vervangen (alleen de borstels en niet die hele dure kap) en zag dat een elko lekte op de PCB. Toen meteen maar de hele PCB gereviseerd: alle relais vervangen en elko's etc.

Ik ben nu alweer denk ik een paar duizend draaiuren verder met een perfect draaiende machine.

15 jaren voor een machine van 1500 Euro is 100 Euro per jaar. 4 jaren voor een machine van 400 Euro kost ook een 100 Euro per jaar. Ik denk dat een middenklasser van 600 a 700 euro het goedkoopst zal zijn? Gaan die 7 jaren of langer mee?

Maar wat niemand meerekent is hoe vriendelijk de machine met je kleding omgaat. Slijtage van kleding moet je ook meetellen en dan is Miele best goed. En die kun je tegenwoordig ook tweedehands kopen, als je tenminste handig bent en niet bang bent voor koolborstels vervangen. Koop dan wel een niet te oude, bv 10 a 15 jaren, niet meer. En natuurlijk een zoals ik heb met stalen kruis.

Holy crap, zoveel uren, doe jij de was voor de hele straat ofzo? Of heb je een horecazaak? :-) In ieder geval een indrukwekkende staat van dienst van de machine!

En de merken falda, hoover en blomberg ?

Kruimel

Golden Member

Op 12 augustus 2018 21:01:29 schreef Hoeben:
[...]Ik denk dat een middenklasser van 600 a 700 euro het goedkoopst zal zijn? Gaan die 7 jaren of langer mee?

Denk ut wel, ik vind €700 eigenlijk al wel best veel voor een consumentenapparaat.

Maar wat niemand meerekent is hoe vriendelijk de machine met je kleding omgaat. Slijtage van kleding moet je ook meetellen en dan is Miele best goed.

Dat is inderdaad waar, lastig te kwantificeren helaas.

En die kun je tegenwoordig ook tweedehands kopen, als je tenminste handig bent en niet bang bent voor koolborstels vervangen. Koop dan wel een niet te oude, bv 10 a 15 jaren, niet meer. En natuurlijk een zoals ik heb met stalen kruis.

Goede tip, is er ergens een overzicht met welke een stalen kruis hebben?

En verder was het me eerst niet opgevallen, maar 10.000 uur is inderdaad best aan de maat, hoeveel jaar doe je over zo een score? Als die bij mij een keer 10 uur per week aan staat zal het veel zijn, en als mijn machien 20 jaar meegaat zonder onderhoud knijp ik in mijn handjes.

ik geloof geen enkel merk heeft nog een stalen kruis, maar asko ook niet meer denk ik...

Op 14 augustus 2018 18:40:10 schreef smd:
ik geloof geen enkel merk heeft nog een stalen kruis, maar asko ook niet meer denk ik...

Alu sinds de WM25/WM75 machines, maar wel eentje die nevernooitniet breekt voor zover ik weet.

Asko is ook niet meer zoals het geweest is sinds Merlo(l)ni ze overgenomen hadden in 2000. Ik kan mijn 20005/WM200A niet vergelijken met de allernieuwste. Mocht laatst met een monteur mee, een van de machines van die dag was een allernieuwste Asko waar die $%#$@% prutsers in Zweden Slovenië het kuipfront niet goed gemonteerd hadden!

Als je een Miele uit het jaar kruik (de 4.7/5kg machines met stalen kruis dus) of 44 liter ASEA Cylinda Asko hebt, zo lang mogelijk houden, die dingen gaan een leven lang mee. Mijn Asko's en Miele W&D-combi doe ik nooit meer weg!

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Op 12 augustus 2018 20:10:19 schreef Kruimel:
Voorheen kende ik minstens één Beko wasmachine die jarenlang trouw dienst heeft gedaan als huurmachine in een studentenhuis. Die huizen waren ook van Beko koelkasten voorzien en ook daar heb ik weinig klachten over gehoord. Voor de prijs lijken dit heel aardige apparaten. Het waren heel erg no-nonsense apparaten, maar wel bruikbare specs. De volgende keer dat ik een nieuw apparaat moet aanschaffen staat Beko wel op mijn lijstje.

Na wat matige ervaringen met AEG wasmachines ben ik daar wat voorzichtiger mee geworden, en na een aantal jaren (12-15 denk ik) een Siemens te hebben gebruikt moet ik terugkijken op veel reparaties van slijtage-onderdelen (koolborstels, dempers) die ik bij eerdere apparaten niet heb hoeven vervangen. Zijn er tegenwoordig niet betaalbare inverterwasmachines? Zo duur kan het toch niet zijn een inverter te bouwen van een bescheiden vermogen?

Ooit kende ik een jongen die als chauffeur werkte voor een elektronicaketen die opmerkte dat ze wel veel Nordlands terug moesten nemen, dus dat is een afrader (info is inmiddels ~5 jaar oud, misschien is dit een momentopname geweest). Familie van mij had een tweedehands Nordland en die is (na een onbekende voorgeschiedenis, dat wel) ook relatief snel defect geraakt. Hier waren vermoedelijk de borstels versleten en was er iets met het deurslot.

Nordland/Edy is altijd ruk geweest, C-merk uit Italië en later werden het omgekatte Electrosux machines.

(dat betekent niet dat ik geen zwak heb voor Merloni gebaseerde Whirlpool W&D-combi's http://i.fok.nl/s/emo.gif)

Gorenje is verder ruk, of je moet zo'n machine hebben die net voor de Balkanoorlog is gemaakt, met inductiemotor en geëmailleerde kuip, en een bliksemsnelle 565 tpm centrifuge!)

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Zo maar even uit nieuwsgierigheid, welke Asko was dit?
Nou zijn ze volgend mij grotendeels gelijk gebouwd, afgezien van het aantal kleppen en pompen, maar ik zou graag weten wat ze hebben verknoeid.
By the way, ze zijn tegenwoordig overgenomen door Gorenje,

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 21 september 2018 19:20:34 schreef walkura:
Zo maar even uit nieuwsgierigheid, welke Asko was dit?
Nou zijn ze volgend mij grotendeels gelijk gebouwd, afgezien van het aantal kleppen en pompen, maar ik zou graag weten wat ze hebben verknoeid.
By the way, ze zijn tegenwoordig overgenomen door Gorenje,

Gorenje is overgenomen door HiSense: http://www.elektroretailmagazine.nl/hisense-neemt-gorenje-group-over

Wat ik IMHO het ergste vind is de waxmotor in de afvoer bij de nieuwste modellen, na 10 jaar gaat zo'n motortje stuk en daar sta je dan, met een machine vol water. Kruizen zijn altijd een zwak punt bij Asko geweest, breken doen ze niet maar speling is wel een issue geweest bij de RVS kruisjes.

De machine die we gingen maken was een W4096 als ik het niet verkeerd heb.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Dat is de monochrone user interface met 1 of 2 kleppen (warn (en/of koud)?
Een relatief simpele machine.
(Sorry, het draait mij soms een beetje door, ik heb gedurende de ontwikkeling 4 of 5 van deze machines getest.)
In deze Asko machines zit een standaard AC pomp, het enigste verschil is voor welke markt ze zijn (50 of 60 Hertz), de proffesionele machines hebben een klep ipv. een pomp.

P.s., ik zal het onthouden en alvast een reserve pomp meenemen :P

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 21 september 2018 19:32:42 schreef walkura:
Dat is de monochrone used interface met 1 of 2 kleppen (warn (en/of koud)?
Een relatief simpele machine.
(Sorry, het draait mij soms een beetje door, ik heb gedurende de ontwikkeling 4 of 5 van deze machines getest.)
In deze Asko machines zit een standaard AC pomp, het enigste verschil is voor welke markt ze zijn (50 of 60 Hertz), de professionele machines hebben een klep ipv. een pomp.

Dubbele klep AFAIK, koudwater only, afvoerpomp. En niet die pompjes gaan stuk, die waxmotor linksachterin.

Tijd zal 't leren, denk ik.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Bij de proto types hebben we verscheidene bloopers gehad toen de machines binnenkwamen.
Rubbers die verkeerd waren geplaatst, deur rubbers die niet goed vast zitten.
Maar ja, dat zijn dan ook prototypes, gedeeltelijk met plaatjes er in gelast etc. etc.
Ik had verwacht dat ze de montage nu wel voor mekaar hadden, alhoewel deze machine nog geen jaar op de markt is.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Heeft U het dan mischien over een machine met auto dosing systeem, daar zitten 3 pompen in.
Sommige machines waren nog niet volledig compleet toen wij ze kregen, dus dingen als steam heaters enz. hebben we er nog niet in gehad (alhoewel het ondersteund word.)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Wij hadden vroeger (tot 2005) een wasmachine van
het merk "Castor". Er zat ook een droger in.
"Superdry Automat" stond er op het bedieningspaneel

Deze machine moet iets Italiaans geweest zijn, omdat binnenin
er overal stickers en benamingen in het Italiaans ophingen.
De machine zelf is heel oud geworden. Ik vermoed
dat ze minstens gebouwd in de (vroege) jaren '70 was.
Er zat in ieder geval nog aardig wat Chroom rond het bedieningspaneel.

Verder was het een klassieke machine met inductiemotor en mechanische programmator. Veel is er niet aan stukgegaan: 1 x lekkage waterpomp.

Het was een voorlader, maar de bedieningsknoppen en het wasbakje
stonden aan de bovenzijde van de machine.
De bovenzijde was van geëmalleerd staal.
Het wasbakje kon je opendoen, ook als de machine draaide (dit was
gewoon een soort flapje, gemaakt in roestvrij staal of iets dergelijks )

Binnenin verwonderde ik me altijd over het feit dat niet 1 riem
de motor verbond met de trommelas, maar dat er 2 v-riemen in parallel
lagen.

Uiteindelijk is de machine in 2005 weggegaan omdat de trommel doorgeroest was.

Nadien ben ik type machine niet meer tegengekomen.
Misschien herkent er iemand de wasmachine in de omschrijving?

Edit: ik wist dat ik ooit een foto heb getrokken van toen de machine wegging in 2005.
Nu met foto! Een beeld zegt soms meer dan 1000 woorden :-)

Hey allen,

Ik was wat aan het rondzoeken, en een schema
gevonden van deze machine. (op een paar details na identiek
zoals ik me herinner)

http://washingmachinesmuseum.blogspot.com/2012/03/castor-superdry-lux-…

Mischien was deze site jullie al bekend?

Er staan van andere merken ook klassieke machines op.
o.a Philips

(ik heb geen aandelen hoor) maar kent iemand dit merk zerowatt?
270 euro voor een 10 kg wasmachine a+++, hoe kunnen ze het er voor maken?
https://www.electrodepot.be/nl/wasmachine-frontale-lade-zerowatt-oz-13…

[Bericht gewijzigd door kombucha op zaterdag 29 september 2018 06:23:39 (25%)

Dit is de b keus lijn van Hoover/ indesjit. Succes verzekerd dus...