Smelt oven

Als ik het metaal kanthal van 1 meter lang en 3 mm dik in het stop contact doe (wel veilig natuurlijk) en het om een kroes zou wikkelen zou dan het draad warm genoeg worden om boven de 1200 graden Celsius te kunnen smelten?

Mvg Hugo Gutter

Als je met een pomp probeert water omhoog te pompen, dan zal je zien dat als je met de uitlaat-slang boven de zoveelste verdieping van een flatgebouw komt, er niets meer uitkomt.

Met elektriciteit warmte maken is enerzijds wel te vergelijken, maar anderzijds in essentie heel anders.

Als je met elektriciteit warmte maakt is de maximale temperatuur onbegrenst! Als je stroom blijft sturen blijft de boel warmer en warmer worden: Er is niet een maximum opvoerhoogte zoals bij de pomp.

Anderzijds, als iets behoorlijk warm is, dan gaat dat ook "lekken". Als iets goed heet is voel je het al als je in de buurt komt. DAAR is ook energie voor nodig. Dus wat wel kan gebeuren is dat er een evenwicht ontstaat: de toegevoerde energie komt in evenwicht met de weglekkende warmte. Als je doel is iets heel heet te maken, zul je het goed moeten isoleren.

Mijn moeder heeft een oven die tot 1200 graden gaat. Dan moet je rekenen op zo'n 7.5kW, terwijl ze toch echt hun best hebben gedaan om de boel goed te isoleren.

Bij het "opwarmen tot 1200 graden", daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Isolatie, veiligheid, materialen. (400 graden is de zelf-ontbrandingstemperatuur van hout. Dus gewoon hout te dichtbij hebben en het vliegt al in de fik!)

Niet makkelijk!

Ik weet niet wat "kanthal" is. [wonderen van de moderne werel: google 20 sec] Ik weet nu wel wat kanthal is. Tja, de juiste lengte en de juiste isolatie dan kan het. Maar het blijft tricky.

Eigenlijk: Ik betwijfel of kanthal het juiste materiaal is hier: het spul smelt bij 1500 graden, dus het hoeft maar IETS warmer te worden dan je doel-temperatuur en het smelt. En dat je verwarmingselement warmer wordt dan de rest van je oven is evident: Dat kan niet anders.

Edit: Ik had niet gezien dat er een lengte en een dikte genoemd stond. Mogelijk stond het er nog niet toen ik keek. Of ik las er over heen.... (ik wist toen toch niet wat kanthal was ;-) )

Als Aart z'n berekening klopt, gaat er (heel even) 1150 ampere lopen. Jou zekering hoort dan in te grijpen. Zoniet, jou hoofdzekering, zoniet de wijktrafo?....

Maar met 250kW, heb je zowiezo genoeg power om de boel 1200 graden te maken.

Volgens mij weegt wat je hebt zo'n 80 gram. Dat kost zo'n 400J om 1 graad warmer te maken, Dus de duizend graden zou je dan in zo'n 1.5 seconde passeren. Bij die snelheid mag je de weglekkende verliezen verwaarlozen. :-)

Allemaal onzin berekeningen, behalve dan dat je stop er uitvliegt.

Huis-tuin-en-keuken aanlsuiting: Max 3.6kW. Max 16A. Je hebt dus zo'n 14 ohm nodig om 16A te krijgen, dus zo'n 71 meter van dat 3mm draad.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nee, ervan uitgaande dat een "stopcontact" iets is dat 230V bij maximaal 16A levert zal de beveiliging aanspreken.

Kanthal heeft volgens de Wiki een soortelijke weerstand van 1,46E-6 Ohm/m bij kamertemperatuur, dus is de weerstand van 1 meter van 3mm doorsnede: 1,46E-6 * 1 / (pi * 1,5E-3^2) = 0,2 Ohm. Dat is een kortsluiting.

De met een bepaald vermogen bereikte temperatuur is verder sterk afhankelijk van het warmeverlies. Gezien er goedkope Chineese smeltkroesjes zijn in deze hoek denk ik dat je het met een paar kW en goede isolatie wel haalt.

[Bericht gewijzigd door Aart op dinsdag 14 augustus 2018 17:39:42 (13%)

ik zou zeggen gooi er hier een paar van in https://www.partsnl.nl/verwarmingselement-14hy53-oven-magnetron-1?gcli…

of het warm genoeg wordt weet ik niet

of zoek op weerstandsdraad spiraal

Wel oppassen, die elementen sneuvelen snel als er geen lucht langs geblazen wordt.

Zo'n element is bedoeld voor een oven om broodjes in te bakken. Vraag me af of die het uithoudt tot 1200 graden.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 augustus 2018 20:41:54 schreef KlaasZ:
Zo'n element is bedoeld voor een oven om broodjes in te bakken. Vraag me af of die het uithoudt tot 1200 graden.

daarom zei ik er bij , ik weet niet hoe warm hij wordt, maar bij mij in de oven is hij wel is roodgloeiend

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben een keer tot ongeveer 800 graden gegeaan bij het testen van een keramiekoventje.
Dat was heet :)

In het overzicht van temperatuur-en-kleuren is de echte 1200 m.i. veel feller en witter dan wat het kleurstaatje van arco aangeeft.

Maar goed. D'r zit ook nog een monitor tussen die de boel kan verminken.

In aart z'n foto zie ik twee horizontaal hete dingen. Ik schat die op meer dan 800 graden. Meer dan duizend eigenlijk wel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/