Aarding tussen zekeringskast en scheider (BE)

Hallo allemaal,

Ben even niet zeker over mijn aarding van de renovatie. De zekeringskast is verplaatst maar de hoofddiff is blijven staan.

Even schets;

Meter ? 4G16 ? Diff 300ma ? 5G10 ? zekeringskast.

Moet ik de aardingsrail rechtstreeks verbinden met de aardingsscheider? VOB GG 1X10 in buis tegen de muur?

Die 4G16 die komt uit uw verzegelde tellerkast is er normaal gezien eentje zonder aarde (een 4x16). Is mij een raadsel waarom je aarding onderaan de tellerkast in loopt. Kan je dit bevestigen of is er bij jou een uitzondering op de regel?

Aan de onderkant van je aardingsscheider komt normaal gezien een 16# toe komende van je aardingspinnen, of je aardingslus komt er op toe. Is niet duidelijk op de foto. Vandaar ga je met een min 6# naar je zekeringkast. Nu goed, jij loopt vandaar naar een kastje met differentieel en neemt de aarding vandaar mee naar je zekeringen kast waar op zich niks mis mee is. Waarom deze dubbel is uitgevoerd is mij eveneens een raadsel?

Waarom voorzie je geen rechtstreekse kabel 4x16 (zonder aarde) van tellerkast naar automatenkast met daarin je hoofddiff en laat deze door eandis heraansluiten in teller kast?

Nog een tip:

probeer wat ordelijker en volgens goed vakmanschap te werken. Nieuwe kabels die al te kort zijn laat je liever achterwege.

Mvg

Robbe

mel

Golden Member

Ik snap toch niet waarom er in Belgie een aardscheider verplicht is, maar ja...Alle behuizingen met aarde verbinden vind ik goed..
Ik zou juist een NIET losneembare aardverbinding willen...

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 16 augustus 2018 16:05:45 (18%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Is enkel voor de keuringsdienst, zodat ze gemakkelijk de aarding los kunnen koppelen van de installatie en andere equipotentiale verbindingen om zo hun spreidingsweerstand te kunnen meten (van enkel de aardingspinnen of lus). Vanaf dat punt wordt er gemeten.

Mvg

Robbe

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Die is verplicht opdat de keurder zou kunnen meten of de spreidingsweerstand voldoende laag is. Ik wil wel eens weten hoe men dat zou kunnen checken zonder die scheiding. [[kruispost met Robbe, we zijn het roerend eens]]

En, alweer net als Robbe, ook ik vind het vreemd dat er 4-aderig van de meterkast naar de hoofddifferentieel wordt gegaan. Komt er misschien 3-fase binnen?

Nu, mijn voorzichtige poging tot antwoord op de openingsvraag: aan de ene kant van de aardscheider hoort de aarde van de hele installatie - normaliter uitgevoerd als verdeelblokje in de zekeringenkast (op uw foto nog een beetje te zien helemaal onderaan de kast). Aan de andere kant hoort de aardpen. Er gaat in principe geen aarde naar de meterkast, en evenmin naar enige differentieel oftewel verliesstroomschakelaar.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mvdk

Golden Member

Op 16 augustus 2018 16:13:00 schreef big_fat_mama:
Ik wil wel eens weten hoe men dat zou kunnen checken zonder die scheiding.

Hoofdschakelaar uit, dan is het een kwestie van aansluiten van je meettoestel aan de beschermingsleiding, en plaatsen en aansluiten van de hulpelectrodes.
In NL kan het in sommige streken iets ingewikkelder zijn, daar moet je de verbinding met een "meegeleverde aarde" losnemen.
In Australië en NZ kennen ze de z.g. MEN link, ook eigenlijk een aardscheidertje, doel is het verbreken van de verbinding van het eigen aardsysteem met de neutral. En alweer: hoofdschakelaar uit, en je aardmeting doen.

Oh, ik vergeet nog iets, dat draadje naar de binnenkomende gas en waterleidingen.

Als je in huis wat metalen constructiedelen hebt die je hebt geaard, word 't wat ingewikkelder. Maar uit talloze discussies hier op 't forum, heb ik inmiddels de indruk, dat je die gevallen kunt verwaarlozen..

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 16 augustus 2018 16:35:23 (18%)

Aan zijn hoofdautomaat in tellerkast te zien zal het wel minimum een oud driefasig net zijn. Ik denk eerder krachtnet 400V (lees met neuter) gezien er een 4G16 4x16 vertrekt uit tellerkast (normaal zonder aarde).

Op 16 augustus 2018 16:29:34 schreef mvdk:
[...]
Hoofdschakelaar uit, dan is het een kwestie van aansluiten van je meettoestel aan de beschermingsleiding, en plaatsen en aansluiten van de hulpelectrodes.
In NL kan het in sommige streken iets ingewikkelder zijn, daar moet je de verbinding met een "meegeleverde aarde" losnemen.
...
Knip
...
Als je in huis wat metalen constructiedelen hebt die je hebt geaard, word 't wat ingewikkelder. Maar uit talloze discussies hier op 't forum, heb ik inmiddels de indruk, dat je die gevallen kunt verwaarlozen..

Komt er dus op neer dat er ook enkel de spreidingsweerstand van de lus of de aardingspinnen gemeten wordt die de grond ingaan in Nederland. Dan is een aardingsscheider mijn inziens veel eenvoudiger om het geheel los te koppel. Of mis ik iets?

Mvg

Op 16 augustus 2018 16:04:15 schreef mel:
Ik snap toch niet waarom er in Belgie een aardscheider verplicht is, maar ja...Alle behuizingen met aarde verbinden vind ik goed..
Ik zou juist een NIET losneembare aardverbinding willen...

Dit is om 100% zeker te zijn dat je enkel de aarding van de woning meet en niet een accidentele aarding via de waterleiding of dergelijke die misschien veel beter is als die van de woning zelf.

hoorde al van iemand met een storing die de hoofdaarde had losgegooid, dan ging de aardlek er niet zo snel uit. het is geen belgie hier, hoofdaarde vast laten zitten, al helemaal met een trippende aardlek :)

overigens is de kabelgoot geen lasdoos, hoop dat die kabels nog worden aangepast..

4 aders van de hoofdkast naar de aardlek is zeker een 400V krachtnet, anders waren het er maar 3 gezien de 5e draad de aarde is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De installatie dateert van 1985. Er komt zelfs een aarding binnen in de telerkast, geen idee of dit vroeger gangbaar was.

Er hing een vroegere oude zekeringskast naast de meter, met evenals een aparte diff in een kastje. Ik vond dit ook gemakkelijker om geleidelijk aan de overgang te maken aangezien we onze verbouwingen in 2 delen moesten doen. Zo bleef ik van de meter verzegeling af, anders was het inderdaad simpeler met nieuwe diff in nieuwe kast, maar dan moest meterkast open..

Nu de warboel kabels zijn tijdelijk vastgestript en ga je binnenkort ook niets meer van zien. Er komt isolatie tegen het plafond.

Ik denk dus dat het gemakkelijkste is om rechtstreeks een 16mm2 aarding tussen aardingsscheider en aardingsrail te leggen..

Oja en uit de telerkast naar diff is ook een 5G16... ?

Op 16 augustus 2018 19:55:03 schreef testman:
hoorde al van iemand met een storing die de hoofdaarde had losgegooid, dan ging de aardlek er niet zo snel uit. het is geen belgie hier, hoofdaarde vast laten zitten, al helemaal met een trippende aardlek

??

Mensen kunnen soms zeer inventief zijn als nood de wet breekt... slim is anders! ?

Mvg

Op 16 augustus 2018 19:58:26 schreef gieleuh:
Oja en uit de telerkast naar diff is ook een 5G16... ?

Dus met aarde uit de tellerkast. Raar niet gebruikelijk in België , ik leer bij. Ben jij dit al tegen gekomen New Beetle?

Aardingsscheider dient om het boeltje los te koppelen. Zie uitleg van mij, New Beetle en Big Fat Mama.

Vandaar dus met min 6# naar je automatenkast. Mooi in een buisje (hoeft niet), het oog wil ook wel wat.

Mvg

GJ_

Moderator

Op 16 augustus 2018 15:34:53 schreef Robbe de Smet:...4G16 zonder aarde...

Dat vind ik niet veilig om eerlijk te zijn.
(kan toch ook niet!!)

Voorschrift van onder andere Eandis. In princiepe komt er geen aarding toe in de tellerkast in België. Zal hier de link naar Eandis eens posten. Vandaar ook mijn vraag naar New Beetle toe. Dit is een vrij uitzonderlijk situatie.

Mvg

GJ_

Moderator

Dus je krijgt een kabel met een geel/groene ader die nergens is aangesloten? Dat bestaat niet.

--edit--
ik zie het al, er word geen 4G16 ingevoerd maar een 4X16. Daar was denk ik sprake van een typo.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 16 augustus 2018 20:17:08 (37%)

Idd, zo is het.

Sorry voor het misverstand, inmiddels al aangepast. Benaming moet juist zijn om verwarring te voorkomen.

Mvg

[Bericht gewijzigd door Robbe de Smet op vrijdag 17 augustus 2018 10:59:06 (41%)

Ja de geel groene die de tellerkast binnekomt, gaat gewoon door tot bij de diff. Zit daar ook niet aangesloten.

6mm2 dan voldoende van aardingsrail naar scheider?

niets abnormaals aan, veelal komt hier in NL ook de voeding aan zonder aarde door de hoofdkast, die 16mm2 aarde loopt naar de aardrail en dan met 6mm2 naar de meterkast. als de aarde met de voeding meekomt, moet er toch een eigen aardnet aan worden gekoppeld, anders mag je er niet op aansluiten, igg hier in de regio niet, je eigen aarding dient <1,5 ohm te zijn.

distributiekabels hebben de aarde er wel inzitten, dan is 5 aders normaal.

lijkt me raar om aarde in een kast te moeten invoeren terwijl er niets in die kast met de aarde gebeurt. alleen maar meer kans op sluiting, de aardlek zit pas na die kast..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 16 augustus 2018 20:22:12 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat bestaat niet.

Opletten met zulke boude uitspraken! Men ziet wel eens meer zaken die kant noch wal lijken te raken.

Er is geen enkele reden om in een meterkast aarding aan te sluiten, noch ingaand, noch uitgaand. Tenzij in een situatie waar de aarde mee binnenkomt met de voeding, maar dat is bij mijn weten nergens in BE het geval (en ook in NL slechts uitzonderlijk maar dat doet er nu niet toe).

Om een of andere reden heeft men hier vanaf de meterkast naar de hoofddifferentieel een vijfaderige kabel toegepast, en de vijfde ader dan maar voor aarde aangesloten bij gebrek aan betere toepassing. Dat heeft geen toegevoegde waarde maar het kan ook geen kwaad.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Op 16 augustus 2018 20:22:21 schreef big_fat_mama:
[...]

Opletten met zulke boude uitspraken!

Het was meer bedoeld als uitroep dan echt een letterlijke bewering. Ik zou het wel slordig vinden als een energieleverancier een kabel aanbied met een geel/groene ader en die vervolgens niet aansluit. Een Ollander in Belgie zou er zomaar vanuit gaan dat hij een aarde meegeleverd krijgt toch?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hm. Zelfs deze Pelg zou dat wel eens kunnen veronderstellen ;) als zijn denkerspetje onbeschikbaar was - en dat kan altijd gebeuren, vrijdag=wasdag en zo :)

Maar de energieleverancier heeft geen geel/groen aangeboden, of althans dat weten we niet zeker. Want die aanbieder gaat niet verder dan van de straat tot de meterkast; en wat er daarbinnen gebeurt dat krijgen we niet te zien, dat is ook normaal hier te lande. We weten enkel dat er een vijfaderige kabel is toegepast vanaf de meterkast naar de hoofddifferentieel, maar daar heeft de stroomleverancier niks meer mee te maken.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 16 augustus 2018 20:47:48 (58%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 16 augustus 2018 20:10:31 schreef Robbe de Smet:
Dus met aarde uit de tellerkast. Raar niet gebruikelijk in België , ik leer bij. Ben jij dit al tegen gekomen New Beetle

Ja, nog ooit gezien. Reden is veel eenvoudiger. Vanwege plaatsgebrek, obstakels, onwetendheid of "zomaar" heeft die installateur deze omhooggetrokken door de meterkast. Netwerkbeheerder, toen nog Intercommunale deed daar niet moeilijk over. Kast verzegeld en de rest is geschiedenis.

In NL zou dat groot probleem geweest zijn, daar bestaat blijkbaar de gewoonte om aarding door te knippen :D

Vergeet ook niet dat het AREI pas in voege is van oktober 1981. Voor die tijd kwam er een controleur van de intercommunale die waarschijnlijk wat natte vingerwerk deed. Ben nog iets te jong hiervoor. Jan 85 is maar goed 3 jaar later.

heb ook al vaker gezien dat in de meterkast een 5x 6mm2 kwam die vanuit de KWh meter kwam, maar de aarde zat niet aangesloten aan beide zijden van de kabel. de aarde kwam overduidelijk van de aardpin af via het aardrailtje de kast in. men had blijkbaar voor de zekerheid een 5 aderige kabel genomen, voeding was zelfs maar 1x35A, kon wel naar 3 fasen.

je komt zo vaak uitzonderingen op de regels tegen, ruimtegebrek, niet op gelet, enz als redenen.

tijd terug gezien, bij een verbouwing gingen er wat oude kasten weg, 1 opgeruimde kast bleek vroeger de hoofdkast te zijn die later onderverdeler was geworden met de verzwaring van de hoofdaansluiting. op die opgeruimde kast kwam dus ook de hoofdaarde binnen, die 50mm2 was afgeknipt en dus had de hele kiet geen aarde meer, draaide de bouw en halve pand nog op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 augustus 2018 20:20:06 schreef gieleuh:
Ja de geel groene die de tellerkast binnekomt, gaat gewoon door tot bij de diff. Zit daar ook niet aangesloten.

6mm2 dan voldoende van aardingsrail naar scheider?

Even voor de duidelijkheid.

Meestal werk ik met dit type aardscheider, waar ik ook de equipotentiale verbindingen laat op toe komen (watermeter, gas,...). Vandaar mag je inderdaad met een 6# geel/groen naar je kast met automaten (aardingsrail in zekeringkast).

Hier nog de gekende link naar een handig documentje, pagina 5: https://veiligwonen.vincotte.be/nl/publicaties/download/huishoudelijke…

Mvg