Hoge Pieptoon op gitaarkabel , gitaar.. met filmpje

Beste ik heb volgende pieptoon op mijn gitaar . D
Deze pieptoon is constant maar soms verdwijnt hij voor paar uur , dag ,paar dagen... ( ik het heb het dus niet over de gewone ruis maar de hoge piepe )

In het filmpje gebruik ik een battery powered amp maar zoals je kan zien vang ik ook het geluid op.

Ik heb al mijn hoofdzekering afgelegd
alles uit stopcontact getrokken
batterijen uit gsm , deurbel genomen.

Wanneer ik het huis uitga is het weg.

iemand idee wat die zou kunnen liggen ?
transfo in mijn hoofdkast ? of net vervuiling?

bedankt !

https://www.youtube.com/watch?v=HdaND4DWwkQ&list=UUUK5CXyeYod8Z1xZ…

mel

Golden Member

Gitaarversterker zeker...
er staat iets te oscilleren. Als je de ingang kortsluit, heb je het dan ook nog?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Als de versterker oscilleert zou je overal hetzelfde verwachten, dus ook buiten en overal even hard...
Nu is een los snoer ook geen goede test, omdat alles opgevangen wordt. (ook dingen waar je bij normaal gebruik nooit last van zult hebben...)

Het zou iets met een PWM regeling (bijv. voor leds) kunnen zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het is niet de versterker 100 % heb het overal .

Zoals gezegd leg ik al mijn elek af de hoofdplong . Dus hoe kunnen het dan leds , lampen ... zijn?

het moet iets op het net zijn niet ?

Arco

Special Member

Plong??? :)
Zoals gezegd is een los snoer niet de aangewezen weg om te testen; dan hoor je altijd wel wat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik weet welk geluid ik moet horen dus vandaar het los snoer levert mij idem het hoge pitch geluid om op te zoeken

Arco

Special Member

Doet 'ie dat met aangesloten gitaar of kortgesloten ingang nog steeds?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ronald45

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Ronald45 op donderdag 16 augustus 2018 17:20:39 (97%)

ik gebruik een 9v batterij versterkertje om te testen he ;)

Arco

Special Member

Hoe dan ook, ingang niet open laten. Anders ga je op jacht naar spoken die er niet zijn... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Nog steeds geen antwoord op de vraag van Arco.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 16 augustus 2018 16:31:05 schreef Arco:
Doet 'ie dat met aangesloten gitaar of kortgesloten ingang nog steeds?

met aangesloten gitaar nog steeds.

dat laatste versta ik niet .

Zou een dit een opl kunnen bieden ?
https://www.bax-shop.be/nl/ground-loop-isolator/ebtech-he-2-hum-elimin…

pa3gws

Golden Member

Kortgesloten ingang is niet meer of minder dan een jackplug intern doorverbinden en die in de versterker steken.
Nu loop je rond met een kabel en de jack in je hand zo is in ieder geval brom verzekerd en speel je zelf voor antenne.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Klinkt als een schakelvoeding die in standby staat te fluiten.
Meestal hoor je die storing alleen op de radio maar het kan uiteraard ook op andere gevoelige apparatuur instralen.
Het kan prima bij de buren zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Eerlijk gezegd hoor ik geen bijzondere hoge piep. Wat ik wel hoor is het normale effect van je vinger op de signaal aansluiting en nix aan de aarde.
Wat gebeurt er als je de signaal aansluiting en de aarde met elkaar verbindt?
Wat gebeurt er als je de kabel uit de versterker trekt?
Wat gebeurt er als je een gitaar aansluit?

Just find out what you like and let it kill you
Arco

Special Member

De deur moet wel nodig gesmeerd worden... :) (ik zou daar helemaal gek van worden van dat harde gekrijs...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

In het geluid van het YouTube-filmpje zit, behalve inderdaad het gewone bromgeluid (oneven harmonischen van 50 Hz), een fluittoon op 4007 Hz en een op 12020 Hz (die laatste hieronder niet afgebeeld).
Zelf kan ik ze niet horen; @hadv blijkbaar ook niet, maar @Ledlover wel.

Het is toch niet toevallig zo'n klasse-D-versterker, waarvan je de schakelfrequentie hoort?

Bij de opname kan die schakelfrequentie tot allerlei 'spook'-signalen aanleiding geven. Normaal is die 4 kHz er misschien niet eens, maar is die ontstaan bij het samplen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Toon is wel te horen (al is de brom vele malen harder)
We weten nog steeds niet of de toon er ook is bij normaal gebruik / kortsluiten. (als het dan weg is, is het verder irrelevant)
Een plug beetpakken en dan het huis rondsjouwen op jacht naar 'toontjes' is zinloos; het zegt niks. (behalve dat er iets storingen opwekt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de toon is er natuurlijk ook bij normaal gebruik a
anders zou ik er ook geen probleem van maken
zie hier :

https://www.youtube.com/watch?v=sog4gYThFYo&list=UUUK5CXyeYod8Z1xZ…

zou het bvb ook zonnepanelen of zo kunnen zijn ?
zoals gezegd verdwijnt het dan soms gewoon uit het niets en heb ik 0 ,0 ruis
Soms voor een paar uur of een dag :s Of onlangs kwam ik terug thuis van verlof heb ik het de eerste 2 dagen niet gehoord . Mss was er iets of iemand uit de omgeving gesloten / op verlof

er is al iemand geweest van de elektriciteits maatschappij
maar die zei al snel er niks kunnen aandoen .

[Bericht gewijzigd door fxobilder op vrijdag 17 augustus 2018 15:51:34 (54%)

Arco

Special Member

Het probleem ligt in ieder geval in de versterker. Er mag dan wel storing in de omgeving zijn, maar daar mag de versterker geen last van hebben...
Stoort 'ie ook met kortgesloten ingang? (dat weten we nog steeds niet...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 augustus 2018 16:00:21 schreef Arco:
Het probleem ligt in ieder geval in de versterker. Er mag dan wel storing in de omgeving zijn, maar daar mag de versterker geen last van hebben...
Stoort 'ie ook met kortgesloten ingang? (dat weten we nog steeds niet...)

hoe sluit ik de ingang kort ,
en waarom denk je probleem versterker? als ik het op de kemper heb en ook
op dat klein versterkertje?

Dat is aannemelijk omdat gitaarversterkers nu eenmaal vanaf het ontwerp al erg gevoelig zijn voor het zeer kleine magneetveldje van een heen en weer zwiepend snaartje.

Maar het kan natuurlijk ook dat het storende veld in kwestie boven de toegestane sterkte zit.

Wellicht kan de TS een Tapir EMC sniffer maken (http://www.jancorver.org/bouw/tapir/index.htm) of is het gefluit op een AM radiootje te horen en kun je het uitpeilen.

Als niets helpt, kan je het Agentschap Telecom vragen om je te helpen bij het achterhalen van de stoorbron. Ik ben niet helemaal op de hoogte van de werkwijze maar dit staat me bij (CMIIW!) Advies is gratis, voorrij en meetkosten zijn voor jou als de storing binnen de grenzen valt maar voor de veroorzaker als het boven de normen zit.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 17 augustus 2018 12:16:01 schreef Frederick E. Terman:
Het is toch niet toevallig zo'n klasse-D-versterker, waarvan je de schakelfrequentie hoort?

Of zouden er misschien zonnepanelen op het dak liggen met zo'n goedkope chinese inverter waarvan je de schakelfrequentie hoort?

Kortsluiten van de versterkeringang doe je door een stukje blank koperdraad om de jack plug te wikkelen aan de kant die je normaal in de gitaar steekt. Wel zodanig dat signaal en massacontacten beide worden geraakt.

reading can seriously damage your ignorance
pa3gws

Golden Member

Op 17 augustus 2018 16:05:27 schreef fxobilder:
[...]
hoe sluit ik de ingang kort ,

Zoals ik al eerder aangaf een jack plug er in steken in intern is doorverbonden.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Wat ik kan opmaken uit de eerste 'video' gaat het om een plastic batterijversterkertje waar Marshall op staat. Kost een paar tientjes, en er zit niet meer in dan een handvol weerstanden en condensatoren, een 2sc3198 en een NJM386BL (een Japanse LM386 in sil behuizing).

De Kemper is een profiling amplifier van rond de tweeduizend euro, waarbij de elektronica iets uitgebreider zal zijn.

Beide versterkers geven de pieptoon dus ik ga er van uit dat er een serieus stoorveld is. Testen met je vinger op de plug is absolute onzin, dan overstemt allerlei 50Hz-vuiligheid het echte probleem. Zoals al eerder gezegd, probeer eens een middengolfradiootje, of de ook eerder genoemde TAPIR.

Damn the torpedoes, full speed ahead!