kruisschakeling met dimmer

Hallo, ik heb hier in de eetkamer alle lampen vervangen door leds.
Maar nu flikkeren de lampen omdat er een dimmer bij is.
Het is een kruisschakeling met twee wisselcontacten en één kruisschakelaar.
De dimmer is tevens één van de wisselschakelaars.
Nu heb ik een voor led geschikte nieuwe dimmer, maar dat is alleen maar een dimmer en geen wissel.
Nu hoef ik op die plaats waar de dimmer is het licht niet aan of uit kunnen doen, enkel dimmen is voldoende.
Kan dat en wat doe ik met de drie draden?

U kunt één van de twee zwarte draden aansluiten, en de andere isoleren.
Dat is dezelfde situatie alsof de wisselschakelaar altijd in dezelfde stand staat.

Ik zie daar alleen maar drie rode draden, moet ik misschien één draad ongebruikt laten?

Ha denandere,

Zoals @Aart al aangeef een rode twee zwarte maar bij gebrek aan zwart vroeger maar rood gebruikt kan passeren |:(
Als de schakelaar op dit moment nog aan gesloten zit kijk of er bij een van de drie contacten een N bij staat dit is de fase.
Of maak een foto van de schakelaar en post hem hier dan komt het goed :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

kijk of er bij een van de drie contacten een N bij staat dit is de fase

Ik zou dan toch eerder een 'L' verwachten... (of is 't in Belgie de 'N' van netspanning... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Arco,

Ik woon niet in België en je heb helemaal gelijk ik weet niet hoe daar de codering is misschien wel een N :+

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Een N heb ik nog nooit gezien. Wat ik wel ken is een P voor Phase of een L voor Line. Een kleurmerk, meestal rood, komt ook voor.

Er staat geen N of L, er staan 4 cijfers van 1 tot en met 4.
1 wordt niet gebruikt en er zit ook geen aansluitpunt in.
op 2 daar staat ~ op 3 staat niets onder en op 4 staat ook ~ maar met in het midden een lijntje door.
Alvast iedereen bedankt voor jullie reacties.

Ik zie net dat het teken niet goed te zien is na de 2 staat dus zo'n platgelegde s en op punt 4 ook maar die is dus doorgekruist.

[Bericht gewijzigd door denandere op vrijdag 17 augustus 2018 15:38:36 (20%)

Arco

Special Member

Vaak zijn bij oudere kruisschakelaars de aansluitschroefjes paarsgewijs ook anders gekleurd (nikkel/koper) om aan te geven wat bij elkaar hoort.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is in elk geval een NIKO dimmer.
Ik heb een schema gevonden maar waar de zwarte draad aangesloten is dat teken staat ook op mijn niko dimmer.

Ha denandere,

Mooi dat is helder maar nu..... de wisselschakelaar in de dimmer is er niet meer.
Moet de kruisschakelaar blijven werken?
Anders de nieuwe dimmer op de oude positie plaatsen zwart en geel of paars gebruiken kruisschakelaar in de juiste stand en niet meer aankomen.
De ander wisselschakelaar wordt gebruikt voor het aan/uit schakelen van de lamp/LED.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja de kruisschakelaar zou wel moeten blijven werken, kan ik daar misschien iets wijzigen?
dus de wissel en de kruisschakelaar zouden moeten werken en de dimmer enkel als dimmer.

Gewoon ergens geel en paars met elkaar verbinden.
Of één van de gele of paarse draad verwijderen en zowel aan de dimmerkant als aan de kruisschakelaarkant een doorverbinding maken tussen de aansluitingen van de verwijderde draad en overgebleven draad

Heb ik gedaan maar het rare is dat twee van de acht ledlampen even hard blijven branden,de andere dimmen perfect, en ook als ik één draad terug afkoppel, de gele of de paarse, alles hetzelfde blijft, ook de wisselwerking blijft bestaan, drie wissels dat kan toch niet dacht ik, of heb ik het mis?

Ha denandere,

Dan worden twee lampen buiten de dimmer gevoed is dit mogelijk?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Zijn het wel allemaal dimbare lampen? (sommige niet dimbare lampen blijven gewoon fel branden en bij een bepaald (laag) nivo gaan ze uit...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ja het zijn allemaal dimbare lampen, met de vorige dimmer werkte het ook, alleen begonnen ze te flikkeren.
Ik snap het in elk geval niet.

Ha denandere,

Zijn die twee helemaal niet te dimmen of maar een gedeelte?
Als je de kruisschakelaar openmaak welke kleuren draad heb je daar.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@denandere,
Kan je één van de twee ledlampen die niet dimt vervangen door de originele 230V lamp? En dimt die dan goed?

Ik heb de twee ledlampen die bleven branden verwisselt door twee andere die wel dimden en het zijn dezelfde ledlampen die niet dimmen, nu op die andere plaats dus.
Het zijn zeker dimbare ledlampen, maar deze twee zijn al wel zonder voedingsprint in de lamp, dus al zonder driver in, in deze die wel dimmen zitten nog wel drivers. Kan dat de oorzaak zijn?

Arco

Special Member

Een driver (in een of andere vorm) zit er altijd in, anders kan 'ie niet op 230v worden aangesloten.
Niet alle dimbare lampen zijn gelijk. Sommige willen fase aansnijding/afsnijding, sommige mag allebei. Sommige kun je ook maar tot 20% dimmen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee hoor, in die twee ledlampen zit geen driver dat gebeurd rechtstreeks op de print.Volgens mij betrouwbaarder omdat er ook geen elco inzit.
Op de twee soldeerpunten komt rechtstreeks de 220volt.
In de andere zit dus wel de gekende driver met trafo.

Arco

Special Member

Nee hoor, in die twee ledlampen zit geen driver

Wat dacht je dat het D2PAK ic op de print dan was? :)
Meestal zijn lampen zonder elco's wel slechter of niet dimbaar, omdat er geen 'buffer' is om de off-state te overbruggen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja natuurlijk, maar met geen driver bedoelde ik uiteraard die aparte print met trafo en elco op.

Dus eigenlijk ga ik best terug naar die met de aparte driverprint?
Of zouden die twee elkaar nu kunnen storen? Had ik ze liggen dan was het makkelijk te testen natuurlijk.

Ha denandere,

Ik denk voor mij duidelijk verhaal de twee LED lampen die niet dimmen zijn met de door u gebruikte regelaar niet dimbaar.
Het is net wat @Arco aangeef niet elke dimmer/LED combinatie werkt.
Ik denk einde verhaal voor de twee niet dimbare LED lampen :+

Maar nu zit u ook nog met de kruisschakelaar of is dat al opgelost?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.