Losliggende VMVK(as?) tussen hek (NL)

Tidak Ada

Golden Member

Ik kwam ergens een situatie tegen waar tussen hek en palen een losliggende VMVK of grondkabel is gelegd over een afstand van 20-30 meter.

Mijn vraag is of dit is toegestaan of dat het een reden is tot afkeuring van de installatie.
Het lijkt mij namelijk nogal gevaarlijk.

Sorry de foto is niet helemaal scherp, maar lijkt me toch duidelijk genoeg.

Volgens mij zou een grondkabel (VMVKas) in de grond moeten liggen en een gewone VMVK beschermd moetn zijn aangelegd buis en. Slagvaste buis en om de 30cm gefixeerd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als ik dit zou flikken op school of stage dan zou ik een pak op mn ****** krijgen.
grondkabels heten niet voor niets grondkabels.
En zou je kabels boven de grond monteren dan moet dat buiten in een slagvaste pvc pijp {de grijze pijpen in de bouwmarkt}.
als een inspecteur dit ziet dan wordt de monteur direct op het matje geroepen.

edit :

ik lees net de tekst onder je foto "oeps".
ik geloof dat het om de 40 cm moet vastgemaakt worden

altijd druk met de verkeerde dingen

Dat lijkt mij inderdaad niet OK. Maar het is reeds 50 jaar geleden dat ik het istallateurs examen heb gehaald en nadien heb ik er weinig mee gedaan. Is er niet een soort NEN 1010 waarin dit is beschreven?
Douwe
Edit. Ik lees net nog even in voorschriften dat de grondkabel minimaal 50 cm onder de grond moet liggen. Op die plaatsen waar deze kabel de grond in en uitgaat dient er een slagvaste mantelpijp om de kabel heen te zitten

[Bericht gewijzigd door douwebakker op vrijdag 17 augustus 2018 20:23:18 (34%)

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op 17 augustus 2018 20:05:03 schreef douwebakker:
Dat lijkt mij inderdaad niet OK. Maar het is reeds 50 jaar geleden dat ik het istallateurs examen heb gehaald en nadien heb ik er weinig mee gedaan. Is er niet een soort NEN 1010 waarin dit is beschreven?
Douwe

heb laatst vmbo afgerond met als keuzevak elektrotechniek.
uit boeken van 2011 heb ik geleerd dat dit niet pluis is

altijd druk met de verkeerde dingen

Op 17 augustus 2018 19:53:12 schreef Tidak Ada:
Volgens mij zou een grondkabel (VMVKas) in de grond moeten liggen

Je moet het omdraaien. Als een kabel in de grond ligt, dan moet het een VMVKas zijn. Maar die mag ook bovengronds liggen, maar moet dan inderdaad afdoende beschermd zijn. Bovengronds is er geen verschil meer tussen een kabel met of zonder as.

Om het makkelijk te onthouden, waarom:

Als je een spade de grond in steekt, kun je een kabel raken. Dan wil je dat een eventuele spanning op draden naar aarde wordt afgevoerd. Vandaar in de grond As (afgeschermd, aarding).

Tidak Ada

Golden Member

@KlaasZ
Je hebt gelijk, gewoon een stijlfoutje ;)
Ik kan zo op het oog natuurlijk ook niet beoordelen of het -K of Kas is....

@Hoeben:
Van die -as wist ik, vandaar dat ik de term gebruikte :)

@douwebakker:
De kabel ligt, voor zover ik weet nergens onder de grond!

--> Maar nu de essentie: Is dit iets om te melden?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 17 augustus 2018 20:40:18 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

Maar die mag ook bovengronds liggen, maar moet dan inderdaad afdoende beschermd zijn. Bovengronds is er geen verschil meer tussen een kabel met of zonder as.

Dan nog is een as kabel beter beschermd dan een gewone. Ik zie het probleem niet zo. In de petrochemie (Shell) worden bijna alleen maar as kabels gebruikt en nergens zijn die in beschermende buizen ingevoerd. Op andere fabrieken zie je dan weer gewone kabel en wel zo veel mogelijk in buis. Dat zegt mij iets dat as kabel dus niet in buis hoeft.

HEt is alleen niet zo netjes dat de kabel tussen het gaas en de paal in zit. Persoonlijk zie ivm met veiligheid liever een kabel boven de grond langs een hek dan een onzichtbare kabel ergens in de grond. Boven de grond zal je daar zeker niet met een spade in steken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

nee, dan knip je er met een heggeschaar doorheen :P evengoed maak je dit niet zo, kom je niet tegen anders dan door hobbybob gemaakt. kabel ingegraven maar kwam in de verkeerde hoek van de tuin uit, dan maar 4 meter langs het hek om de schuur te voeden.

langs de palen af graven, dan heb je niet zoveel kans op raken met de schep, zeker op 60 cm diep niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo tussen de paal en het gaat kan het lekker knellen en misschien wel schuren/een zwakke plek worden.
We kennen de situatie niet natuurlijk en bij wie je het zou melden als je dat doet.
Als je de eigenaar gewoon kan spreken zou ik hem toch even vertellen dat hij het beter doet om er een buisje om te schuiven, al is het maar om hangen te voorkomen of dat iemand erop gaat staan als hij over het hek wil klimmen. Even vast met een paar tieraps en klaar.

@Benleentje: ik neem aan dat de kabels daar vast zitten in een kabelladder/goot en dan alsnog om de xx afstand zijn vastgezet. Ik zie dat ook erg vaak maar zodra ze buiten de ladder komen wel weer in een koker zitten. Blijkbaar is dat industrieel toegestaan.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
benleentje

Golden Member

Buiten de ladder zit het langs een buis of unistruc profiel maar nooit in de buis.

ee, dan knip je er met een heggeschaar doorheen

Heb je ook wel gelijk in. Laat ik het ander zeggen. Die kabel zo is misschien niet helemaal handig maar wel goed zichtbaar :). Het is tenminste een as kabel en als je er dan toch per ongelijk met een (geïsoleerde :) ) heggenschaar in knip nog enigszins veilig. En we op het forum wel veel erger gezien.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Feitelijk zou de kabel aan de andere zijde van de paal (dus niet aan de andere kant van het gaas) van het hek moeten lopen.
Hij loopt nu door het hek van de eigenaar daarvan, terwijl hij bij de buren thuis hoort.
De eigenaar van het hek wil de buren er gegrond op aanspreken. Vandaar de vraag of de situatie installatietechnisch geoorloofd is, een 'stok achter de deur' dus ;)

@benleentje:
Ik denk dat jij het over tijdelijke kabels hebt. Of het echt is toegestaan is dan nog de vraag, maar financieel gezien wel een stuk goedkoper en wordt er, in verband met de tijdelijke situatie, een (knip)oogje dicht gedaan.

@T-sec hieronder:
Ja, met beugels, maar hier ligt hij los op de grond of zoals op de foto tussen hek en paal, zónder verdere bevestiging (afstand palen c.a. 2,5 meter).

OT
Die nieuwe OBO's vliegen altijd door de ruimte als je ze loswipt ;)
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ymvk en Ymvk-As kabel zijn beiden dubbel geisolleerd waardoor deze in buis met open bochten, of alleen met beugels vastgezet mogen worden.

Nog vaak kom je Ymvk tegen welke alleen met de oude plastic OBO kabelbeugels vast is gezet.
(Die met twee plastic schroeven in de beugel welke altijd breken als je ze los wilt draaien.)

je bedoelt die pokke SOM zadels van obo, krengen zijn dat. ziet er ook niet uit, gewoon buis erom schuiven en zadelen. kabel alleen in beugels ziet er sowiso niet uit, zakt door en je moet meer beugelen. in de tijd van de VMVK kabel zag je dat nog genoeg, helemaal om gebouwen heen. pak zo'n kabel die om de 25cm met som zadels vastzit en geef een snok eraan en je trekt de boel over meters ineens los terwijl de zadels om je oren knallen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 17 augustus 2018 22:00:46 schreef T-sec:
Nog vaak kom je Ymvk tegen welke alleen met de oude plastic OBO kabelbeugels vast is gezet.
(Die met twee plastic schroeven in de beugel welke altijd breken als je ze los wilt draaien.)

Testman noemt ze al bij naam: SOM zadels, Schellen Ohne Metall

Op 17 augustus 2018 20:23:23 schreef Hoeben:
Om het makkelijk te onthouden, waarom:

Als je een spade de grond in steekt, kun je een kabel raken. Dan wil je dat een eventuele spanning op draden naar aarde wordt afgevoerd. Vandaar in de grond As (afgeschermd, aarding).

Ik beredeneer het weer op een andere manier: je kan beter direct door de kabel steken, als eerst een mantel raken die misschien aan een brak aardsysteem is verbonden. Twee spanningvoerende aders, schop erop, pats, klaar. Rotterdam ligt vol met laagspanning distributie zonder aardscherm.

dan heb je de goede installatie iig, kabels in de grond tussen lichtmasten zoals het hoort. kom geregeld in een wijk waar al een tijd de lichtmasten met vmvl spanlijnen zijn gekoppeld, niet 3 masten maar een stuk of 20 masten achtereen. in die wijk wordt nog gebouwd, maar pas als t klaar is komt er nieuwe bestrating.

waar rook was, werkt nu iets niet meer