Pioneer SX-636 (1975) - gekraak op links kanaal

Ik heb absoluut geen verstand van elektronica, maar heb er wel mijn missie van gemaakt op deze oude Pioneer receiver terug aan de praat te krijgen.

Het linkse kanaal werkte helemaal niet. Ik heb de zekering achteraan vervangen en nu komt er wel geluid door. Om de zoveel tijd komt er echter fel gekraak op het kanaal.

Iemand had me gezegd dat het misschien aan de condensatoren lag. Ik heb deze met succes vervangen, (eerste keer in mijn leven gesoldeerd) maar het gekraak blijft.

Opvallend is dat het zelfs kraakt met enkel een speaker aangesloten (ongeacht welke bron geselecteerd is).

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

Online vond ik een service manual --> als bijlage

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Gekraak kan duiden op brakke elco's inderdaad.
Maar ook slechte soldeerverbindingen (print visueel heel goed bekijken of gewoon alles nasolderen)
Speakerrelais dat vuil is en het signaal slecht doorlaat.
Volumepotmeter die vuil is.

ook japanse halfgeleiders, uit de 2sa-b-c-d reeks doen dit weleens, als ze zwarte pootjes hebben komt dat vaker voor.

toonregeling overbruggen, met tone bypass dan kun je de bass, treble, balance potmeters al uitsluiten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Pioneer werkt meestal wel, heb je alle schakelaars al eens voorzichtig aangeduwd of je dan het gekraak kan laten ontstaan? Zo ja zit daar de oorzaak. Meestal tape monitor/loudness en andere schakelende knoppen.

RAAF12

Golden Member

Op 13 augustus 2018 20:25:48 schreef Saverdon:

Online vond ik een service manual --> als bijlage

Je zou de volumepotmeter dicht kunnen draaien en geruime tijd luisteren of het euvel dan nog optreedt. Zo niet dat komt het gekraak uit de trappen daarvoor in het circuit. De tape/source switch heeft idd een grote kans op falen (meerdere keren meegemaakt)

@testman

met tone bypass dan kun je de bass, treble, balance potmeters al uitsluiten.

Die bypass switch zie ik sowieso niet zitten in het schema hierboven, de bass en treble regeling zit vast, tussen twee versterkertrappen.
Volledige schematic oa. op https://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/sx-636.shtml

die storing heb ik weleens in de balance potmeter gehad, maar ook rotte solderingen komen voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Ik gok op de tape monitor switch. De TS heeft alleen op het linker kanaal storing. Iets wat makkelijk te checken is door die tijdelijk te overbruggen met een stuk draad. We horen het wel, als er inspanning is verricht door de geachte vragensteller.....

Bedankt voor de antwoorden allemaal. Voor mij staat er heel wat Chinees tussen, maar ik doe mijn best om het te begrijpen.

Op 13 augustus 2018 22:30:32 schreef maus0611:
Pioneer werkt meestal wel, heb je alle schakelaars al eens voorzichtig aangeduwd of je dan het gekraak kan laten ontstaan? Zo ja zit daar de oorzaak. Meestal tape monitor/loudness en andere schakelende knoppen.

Ik kan het gekraak op geen enkele manier laten ontstaan.

Een overbrugging wil ik wel eens proberen, maar ik vrees dat ik dan meer uitleg nodig heb.

Ik heb nieuwe informatie die mogelijk het probleem exacter aanduidt. Het gekraak ontstaat pas na een tijdje. Ik heb net ongeveer een half uur kunnen luisteren zonder gekraak. Heeft het iets met opwarming te maken? Eens het gekraak begint is er niets wat ik kan doen om het te beïnvloeden, enkel de speakers uitzetten via de speaker A-B bypass knop of de unit uitzetten.

In onderstaand filmpje ter illustratie is er niets aangesloten, enkel een speaker op het linkse kanaal. Net voor de opname heeft de unit een hele tijd aan gestaan.

https://youtu.be/XGt1lxYHhhs

pa3gws

Golden Member

Controleer de soldeerverbindingen van de eind en stuur transistors.
En plaats als het als het mogelijk is een duidelijke foto van de soldeerzijde van de print.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik heb nieuwe informatie die mogelijk het probleem exacter aanduidt. Het gekraak ontstaat pas na een tijdje. Ik heb net ongeveer een half uur kunnen luisteren zonder gekraak. Heeft het iets met opwarming te maken? Eens het gekraak begint is er niets wat ik kan doen om het te beïnvloeden, enkel de speakers uitzetten via de speaker A-B bypass knop of de unit uitzetten.

In onderstaand filmpje ter illustratie is er niets aangesloten, enkel een speaker op het linkse kanaal. Net voor de opname heeft de unit een hele tijd aan gestaan.

https://youtu.be/XGt1lxYHhhs

Is het gekraak op beide kanalen te horen?

Is het gekraak op beide kanalen te horen?

Neen, rechts kanaal kraakt nooit.

Het gekraak ontstaat pas na een tijdje. Ik heb net ongeveer een half uur kunnen luisteren zonder gekraak.

Toestel heeft net enkele uren uit gestaan. Opnieuw aangezet en meteen gekraak.

Op 16 augustus 2018 10:38:30 schreef pa3gws:
Controleer de soldeerverbindingen van de eind en stuur transistors.
En plaats als het als het mogelijk is een duidelijke foto van de soldeerzijde van de print.

Welke print? Ik heb geen idee wat een transistor is, maar heb even wat opgezocht. Ik voeg een foto toe van de power amplifier print boven- en onderaan. Blijkbaar heeft die print wat waterschade geleden (game over?).
Ik had een foto waarop de oxidatie duidelijk te zien was, maar het bestand was te groot. Ondertussen heb ik print en contacten wat gereinigd met een glasvezelborsteltje.

Als ik het toestel inschakel wordt de koeltoren na enkele minuten erg heet aan de kant met de waterschade. (Ik kan mijn hand er nog op laten rusten, maar het is nipt.) Aan de andere kant helemaal niet.

De Receiver beter niet meer aan je speakers hangen dan, Anders heb je kans dat je speakers kapot gaan. Blijkbaar is er iets goed mis als de boel zo heet word bij de eindtrap,

Meet eens met een multimeter of er bij de speaker uitgangen ook dc voltage uit komt. Zal me niet verbazen dat er gare transistoren in zitten.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Als je niet eens weet wat een transistor is, dan lijkt me zo'n reparatie een beetje boven je pet te gaan.

pa3gws

Golden Member

Op 16 augustus 2018 17:10:34 schreef M-i-c-h-e-l:
Als je niet eens weet wat een transistor is, dan lijkt me zo'n reparatie een beetje boven je pet te gaan.

Waarom hij is al stuk en de TS leert ervan met een beetje hulp in plaats van commentaar komt hij misschien een heel eind. ;-)
Als je een multimeter hebt kan je al een eind komen door de onderdelen door te meten.
Dat mag gewoon als ze op de print zitten want je kan de gemeten waardes vergelijken met het goede kanaal.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 16 augustus 2018 17:10:34 schreef M-i-c-h-e-l:
Als je niet eens weet wat een transistor is, dan lijkt me zo'n reparatie een beetje boven je pet te gaan.

Ik begrijp je opmerking en heb al hetzelfde gedacht. Ik hoopte echter op een eenduidige en eenvoudige oplossing, als in 'vervang dat onderdeel en het is opgelost'. Als blijkt dat het te complex wordt zal ik de handdoek in de ring gooien en verder luisteren op het rechtse kanaal in mono :-(

Als echter blijkt dat ik het defecte onderdeel (of onderdelen) kan opsporen en vervangen met een multimeter en jullie hulp (zonder zelfs te weten waarvoor het dient), wil ik dat graag proberen.

Als jullie denken dat dat echt niet evident zal zijn zonder enige kennis van elektronica, zal ik dat ook aannemen.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 16 augustus 2018 17:17:47 schreef pa3gws:
[...]
Waarom hij is al stuk en de TS leert ervan met een beetje hulp in plaats van commentaar komt hij misschien een heel eind. ;-)
Als je een multimeter hebt kan je al een eind komen door de onderdelen door te meten.
Dat mag gewoon als ze op de print zitten want je kan de gemeten waardes vergelijken met het goede kanaal.

Daar heb jij gelijk in. Al doende leert men.
Ik wilde niemand ontmoedigen.

pa3gws

Golden Member

Als de zaak snel warm wordt betekend dat er ergens teveel stroom loopt.
En meten kan je onderdeel voor onderdeel doen.
Meet bijv. tussen de pinnen van de powertransistors van het defecte kanaal en doe hetzelfde op het werkende kanaal.
Die metingen moet ongeveer overeen komen meet je grote verschillen laat dat dan hier weten met de vermelding wat je hebt gemeten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Wil niet veel zeggen maar heb je al de volume-potmeter bewerkt met contactspray? Ik heb veel oude versterkers onder mijn neus gehad maar de meeste werken meestal na 30 jaar nog en 90% van het kraken lag bij mij aan potmeters en slechte contacten. Als de achterste potmeter van de stereo-potmeter vies is dan kraakt er één kanaal. Deze stereo-potmeters bestaan eigenlijk uit twee potmeter en als er ééntje vies is krijg je dit ook.

In het ergste geval is misschien de eindtrap-transistor kapot of als die heet wordt dan gaat er wellicht teveel stroom doorheen. En kijk ook even naar de driver-transistors de kleine zwarte en ook die met een metalen kapje. Hoe je een transistor kunt nameten kun je vinden via Google met zoekopdrachten als 'how to check a broken transistor'

Of de diode-ic is kapot die op het koelprofiel zit geschroefd.

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl

Is het niet handiger om hier samen met iemand met verstand van zaken naar te kijken? De SX-636 begint steeds meer waard te worden en het zou zonde zijn om hem te verpesten door een gebrek aan kennis en het rondspuiten van contactspray. Ze gaan tegenwoordig in hifi-kringen weg tussen de 80 en 200 euro afhankelijk van de staat om je even een idee te geven.

Semtexx

Golden Member

Die tor linksboven op de eerste foto (links naast/onder pen 24) heeft het zo te zien heel erg heet gehad. Zeker ten opzichte van zijn kompaan van het andere kanaal. Zonder meetapparatuur is het natuurlijk wel giswerk of hij kapot is of nog niet.

Als die kort ligt, zal het ding rare dingen gaan doen.

Het audio kanaal werkt wel maar kraakt alleen. Er zullen dus geen transistoren in sluiting of liggen of onderbroken zijn. Bij een sluiting zal er een zekering springen. En een open transistor doet niets en wordt ook niet warm.

Dat wil niet zeggen dat de transistoren heel zijn. De transistor kan ook half stuk zijn. Geen versterking meer hebben. Hele hoge lekstroom, rare capaciteiten enz. Als het huis van de transistor niet helemaal dicht is (cracks) kan b.v. zuurstof veel beschadigen. de verbinding tussen de aansluitdraden en het silicium kan op den duur vervelend worden en inderdaad kraak veroorzaken. Met het verhogen van de temperatuur kan dat effect ook erger worden.

De aansluitingen zitten bovendien gewirewrapped. Mij is ooit verteld dat dat de beste verbindingen ooit waren. Beter dan solderen. Maar ook deze verbindingen kunnen het gekraak veroorzaken.

Omdat de versterker ook te warm wordt denk ik niet dat je het in de verbindingen zoeken moet. Ergens staan er verkeerde spanningen waardoor er te grote stromen lopen.

Haal eerst je speakers los en vervang die door een paar dikke belastingsweerstanden. De kans is anders groot dat je je speakers stuk maakt.

Deze 25 Watt 10 Ω weerstand bij de conrad bijvoorbeeld:

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/421111_BB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400

Met een kleine luidspreker in serie met een weerstand parallel aan de vermogens weerstand kun je het geluid op een aanvaardbaar niveau beluisteren.

Meet als eerste of er op de luidspreker uitgang van de ver versterker met de belastingweerstand aangesloten een gelijkspanning staat. Is daar een gelijkspanning (wat absoluut niet mag) kunnen we verder zoeken.

Meet alle voedingspanningen. Zijn die anders dan in het schema aangegeven? Dan is dat foute boel en kunnen we daarna verder zoeken.

Meet dan alle anderespanningen in de eind versterker en vergelijk de waarden die je meet tussen het linker en het rechter kanaal. Ik verwacht dat je als de voorgaande metingen niets hebben opgeleverd je hier wel het een en ander gaat vinden.

Hang tijdens deze laatste metingen de min aansluiting van de meter aan de massa. Maak een lijst met meetpunten. Ga dan met de plus meetpen al die meetpunten af en schrijf achter elk meetpunt de gemeten waarde. Je kunt op een afdruk van de foto van de print nummers schrijven. Met die nummers in een lijst kun je mooi aangeven wat je waar gemeten hebt.

Als je die lijst hier post kan er hier door mensen in die lijst gekeken worden naar de vervolg stappen.

KGE

Golden Member

Een keer uitschieten met je meetpen in een goed werkend apparaat kan het totaal ruineren. Wanneer je geen ervaring met electronica reparaties hebt waarom dan toch het risico lopen ? Ieder zijn vak.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 18 augustus 2018 20:24:58 schreef KGE:
Een keer uitschieten met je meetpen in een goed werkend apparaat kan het totaal ruineren.

Ja klopt. Op die manier heb ik de les geleerd altijd spanningloos (en met ontlade elco's) m'n meetpennen aan te brengen :)

Savendon,

Tussen de transistor 2SD371 en of 2SD531 en de koelplaat kan de isolatieplaat of isolatie busje stuk zijn. en zo, op de collector in kortsluiting zijn.

Dit heb ik ook een tijd geleden bij een versterker gehad, nieuwe micaplaatje,
of een isolatie busje weer oke.

Ook kan op het linker kanaal 1 of 2 elco,s in sluiting zijn
en ook een stuur transistor stuk.

bandje 66.