Pioneer SX-636 (1975) - gekraak op links kanaal

Ik heb absoluut geen verstand van elektronica, maar heb er wel mijn missie van gemaakt op deze oude Pioneer receiver terug aan de praat te krijgen.

Het linkse kanaal werkte helemaal niet. Ik heb de zekering achteraan vervangen en nu komt er wel geluid door. Om de zoveel tijd komt er echter fel gekraak op het kanaal.

Iemand had me gezegd dat het misschien aan de condensatoren lag. Ik heb deze met succes vervangen, (eerste keer in mijn leven gesoldeerd) maar het gekraak blijft.

Opvallend is dat het zelfs kraakt met enkel een speaker aangesloten (ongeacht welke bron geselecteerd is).

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

Online vond ik een service manual --> als bijlage

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Gekraak kan duiden op brakke elco's inderdaad.
Maar ook slechte soldeerverbindingen (print visueel heel goed bekijken of gewoon alles nasolderen)
Speakerrelais dat vuil is en het signaal slecht doorlaat.
Volumepotmeter die vuil is.

ook japanse halfgeleiders, uit de 2sa-b-c-d reeks doen dit weleens, als ze zwarte pootjes hebben komt dat vaker voor.

toonregeling overbruggen, met tone bypass dan kun je de bass, treble, balance potmeters al uitsluiten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Pioneer werkt meestal wel, heb je alle schakelaars al eens voorzichtig aangeduwd of je dan het gekraak kan laten ontstaan? Zo ja zit daar de oorzaak. Meestal tape monitor/loudness en andere schakelende knoppen.

RAAF12

Golden Member

Op 13 augustus 2018 20:25:48 schreef Saverdon:

Online vond ik een service manual --> als bijlage

Je zou de volumepotmeter dicht kunnen draaien en geruime tijd luisteren of het euvel dan nog optreedt. Zo niet dat komt het gekraak uit de trappen daarvoor in het circuit. De tape/source switch heeft idd een grote kans op falen (meerdere keren meegemaakt)

@testman

met tone bypass dan kun je de bass, treble, balance potmeters al uitsluiten.