Afgekeurde installatie BE

stukje ymvk kabel, 4x 16mm2 of 4x 25mm2 van 2 meter dan ben je met een evt aanpassing naar 400V alvast voorbereid, de 3 mespatronen trekken en je kunt spanningsloos werken. ik zou zeggen inbouwkast eruit butsen, leidingen op lengte laten en een klemmenstrook in de kast zetten zodat de lengte van de kabels uit de metalen buizen geen probleem is. neem ook 36mm2 2P automaten, geen 1P+N automaten, die keurt ie alsnog af. aardlek 30ma zou ik een 63A model inzetten, is die oude aardlek nog een AC type? hier in NL mogen die niet meer met aanpassingen/vervanging gebruikt worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vergeet geen gezichtsbescherming (tegen spattend metaal bij een kortsluiting) en moeilijk brandbare kleding te dragen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
vergeten

Golden Member

Op 17 augustus 2018 22:35:32 schreef fcapri:

Ik dacht eraan: houten vloerpanelen leggen, geisoleerde handschoenen, geisoleerde schroevendraaier en platte bek tang.
1 fase loskoppelen, met tang naar nieuwe schakelaar brengen, aansluiten en dan naar de volgende. als ik telkens met mijn handen enkel die ene fase vastheb, kan er weinig gebeuren. ik heb al vaak onder spanning gewerkt, maar nog nooit zonder diff ertussen

Voorzorgsmaatregelen zijn nooit verkeerd, maar ik zou toch echt zorgen dat ik zelf nooit/niet onder spanning kan komen te staan en gebruik voldoende geisoleerd gereedschap.
Leg onder die vloerdelen nog een plastic dekzijl, maar zorg wel dat het stabiel is.

Ik zou zodra er een "niet spanningsvrij te maken" draad is losgenomen, dat je die meteen isoleert met de ABB hafonorm KA-16, of een sectie van een grote kroonsteen geschikt voor die draad.

Zo heb ik het ook al een paar keer succesvol een groepenkast vervangen.
Moet je wel voor donker klaar zijn :)

article-20180818000245.pdf

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 17 augustus 2018 22:38:18 schreef testman:
stukje ymvk kabel, 4x 16mm2 of 4x 25mm2 van 2 meter dan ben je met een evt aanpassing naar 400V alvast voorbereid, de 3 mespatronen trekken en je kunt spanningsloos werken. ik zou zeggen inbouwkast eruit butsen, leidingen op lengte laten en een klemmenstrook in de kast zetten zodat de lengte van de kabels uit de metalen buizen geen probleem is. neem ook 36mm2 2P automaten, geen 1P+N automaten, die keurt ie alsnog af. aardlek 30ma zou ik een 63A model inzetten, is die oude aardlek nog een AC type? hier in NL mogen die niet meer met aanpassingen/vervanging gebruikt worden.

mespatronen zitten in de kast waar ik eigenlijk niet in mag.
klemmenstrook, daar ga ik geen plaats meer voor hebben, heb nu al alle 54modules nodig.
ik zou gewoon alle spul overzetten in de nieuwe kast en geen aanpassingen maken.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

daar heb je een accuzaklamp voor :P ik zou ook iets over die patroonhouders leggen als je bezig bent, daar valt makkelijk een tang of schroevendraaier tussen.

voor draden die spanningsvoerend zijn heeft de netbeheerder hier een grote kroonsteen geheel van plastic die je met de hand vast draait. die kom je tegen als de voeding al is geleverd en de meter hangt, maar er is nog geen groepenkast gehangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 augustus 2018 23:12:13 schreef fcapri:
[...]

mespatronen zitten in de kast waar ik eigenlijk niet in mag.

....

Staat dat er op dan? De kast is niet verzegeld. Jij weet dat toch niet, sterker nog, jij weet helemaal niks en bent de onnozelheid zelve.

Ik denk dat het veel veiliger is de mespatronen te trekken en de kabel te vervangen. Als ik het zo zie heeft die stofomwonden kabel meerdere kernen. Als er eentje uit je tang schiet, heb je een groter probleem dan wanneer er heel misschien ooit iemand begint te grommen dat je dat weliswaar technisch goed gedaan hebt, maar formeel niet had gemogen. En hoe groot is die kans? Denk je dat er, behalve dan op dit forum, iemand weet wat daar voor kabel zit/zat? Dan moet je natuurlijk niet vooraf slapende honden wekken en het technisch wel correct uitvoeren. Stout advies he?

evelo

Golden Member

Een mogelijk alternatief: een klein kastje met de diff voorzien vlak bij de teller.

Je hangt het kastje, voorziet een stuk kabel lang genoeg dat je aan de ene kant aansluit op het kastje en aan de andere kant los laat.
Je belt Eandis met de vraag om de kabel te wisselen.
Dan ga je van het nieuwe kastje met een stuk nieuwe kabel naar je zekeringkast.
Dan kan je veilig werken bij het vervangen van de grote kast anders zal er altijd een kabel onder spanning in de weg zitten.

Op 17 augustus 2018 22:38:18 schreef testman: ik zou zeggen inbouwkast eruit butsen, leidingen op lengte laten en een klemmenstrook in de kast zetten zodat de lengte van de kabels uit de metalen buizen geen probleem is.

Klemmenstrook (rijgklemmen) op dinrail is natuurlijk altijd beter. Door plaatsgebrek of bij te korte kabels mag je de kabels ook altijd verlengen in het elektrisch bord (automatenkast) met verbindingsklemmen (steekklem). Wat niet mag is de kabels verbinden buiten het elektrische bord. Verlengen van kabels dient altijd te gebeuren in aftakdoos of elektrisch bord (automatenkast).

Mvg

Robbe