Ondergrondse kabel [BE]

Evarist

Golden Member

Welke kabel moet er naar het tuinhuis? Mag XVB en moet die in een buis, hoe diep?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Dag Evarist,

XVB mag, maar dan moet deze in een buis, geplaatst zodat er geen water in kan , min 60 cm diep. XVB en grondwater/aarde gaan niet samen.

Of je neemt EXVB met een supplementaire mechanische bescherming, minimum 60cm diep.

Mvg

Robbe

buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dit is idd ook een mogelijkheid. Dan heb je geen extra mechanische bescherming nodig.

Mvg

Robbe

Arco

Special Member

Ik legde op 30cm diepte in tuinen ook nog een lint erboven. Kan je later veel werk besparen... ;)

https://www.123kabelbinders.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/e/geel-zwart_afzetlint.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 augustus 2018 17:34:09 schreef Robbe de Smet:
XVB mag, maar dan moet deze in een buis, geplaatst zodat er geen water in kan ,

Dat gaat niet lukken. Door condens komt er in zo'n buis altijd water te staan.

Volgens mij is die supplementaire mechanische bescherming enkel bij diepte <60cm.

Condens in die buis is geen probleem. XVB mag je ook buiten, bovengronds plaatsen, ook dan krijg je te maken met condens en direct vocht. Mag echter niet permanent ondergedompeld zijn. Geen idee, maar ik vermoed dat dit iets te maken heeft met het feit dat de kunstof buitenmantel van dat type kabel in heel beperkte mate hygroscopisch is.

Kabels die buiten in buizen worden gelegd zitten bijna voor 90 procent altijd in het water. Water is hier zeer moeilijk te weren. Mogen nog zo mooi en 'waterafsluitend' in een buis worden gelegd.

Doe maar een EXVB en in een buis ter bescherming. Ben je goed voor jaren ver.

[Bericht gewijzigd door Louis123 op zondag 19 augustus 2018 18:36:57 (17%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 19 augustus 2018 18:17:35 schreef New Beetle:
Volgens mij is die supplementaire mechanische bescherming enkel bij diepte <60cm.

Condens in die buis is geen probleem. XVB mag je ook buiten, bovengronds plaatsen, ook dan krijg je te maken met condens en direct vocht. Mag echter niet permanent ondergedompeld zijn. Geen idee, maar ik vermoed dat dit iets te maken heeft met het feit dat de kunstof buitenmantel van dat type kabel in heel beperkte mate hygroscopisch is.

60cm diep zit je hier gegarandeerd in de problemen. In de winter staat het grondwater in onze waterput hoger als de omgeving. De (Boomse) kleilaag (60m dik) zit maar 3m diep.

persoonlijk zou ik de kabel in een rode wachtbuis steken. Kosten bijna niks en je kan later eenvoudig een draad bij trekken of een nieuwe er in trekken. Als je dan toch bezig bent, leg 2 buizen. Mocht je het idee krijgen om ook nog een keer een wateraansluiting te maken is dat zo gedaan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Evarist

Golden Member

Buckfast. Op deze werf is het leemgrond. Hij is erg vochtig. Ik denk om EVAVB kabel te nemen en die in een rode buis te trekken.
Bestaan die rode buizen ook in 50m lengte?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Als je er iets in trekt, zorg dat je altijd terug een nieuwe trekdraad er in hebt. Altijd eenvoudig een draadje bij trekken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 19 augustus 2018 19:29:55 schreef buckfast_beekeeper: 60cm diep zit je hier gegarandeerd in de problemen. In de winter staat het grondwater in onze waterput hoger als de omgeving. De (Boomse) kleilaag (60m dik) zit maar 3m diep..

- Een EXVB is waterbestendig en equivalent aan een XVB + waterdichte slang, mag dus direct in de grond. Mag in buis, moet niet.
- AREI eist ook mechanische bescherming (halve gootjes of slang) maar volgens mij is dat enkel bij diepte <60cm.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als je toch moet graven, waarom zou je dan geen wachtbuis gebruiken? Ze zijn goedkoop, overal verkrijgbaar, handig en je voldoet aan alle nodige eisen. Als hier alles is aangelegd waren die er spijtig genoeg nog niet. Als ik een buitenkabel moet vernieuwen zal dat toch wel in een buis zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 19 augustus 2018 21:35:31 schreef buckfast_beekeeper:
Als hier alles is aangelegd waren die er spijtig genoeg nog niet.

Misschien niet in de vorm die hier wordt getoond. Maar bij de aanleg van elektriciteitskabels en verkeerslichten worden ze al heel lang toegepast om onder wegen door te komen. Dan hoeft de weg maar 1 keer open. Dan nemen ze doorgaans gewone plastic rioolbuizen.
Wachtbuis lijkt mij een typisch Vlaams woord. In Nederland noemen we dat meestal een mantelbuis.

Op 19 augustus 2018 21:35:31 schreef buckfast_beekeeper:
Als je toch moet graven, waarom zou je dan geen wachtbuis gebruiken? Ze zijn goedkoop, overal verkrijgbaar, handig en je voldoet aan alle nodige eisen. Als hier alles is aangelegd waren die er spijtig genoeg nog niet. Als ik een buitenkabel moet vernieuwen zal dat toch wel in een buis zijn.

Uiteraard mag die in een buis. Het was echter specifiek de vraag van de TS of deze in een buis moest of niet.

@Klaas. Een wachtbuis is een lege buis van overmaatse diameter of met trekdraad om hierin op een later tijdstip een kabel te kunnen trekken, vandaar dit wachten + buis.

die rode ribbelslang komt al met trekdraad zelfs, die worden tegenwoordig overal voor gebruikt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Wel die trekdraad direct vervangen door iets fatsoenlijks, dat plastic tiertje breekt al als je er naar kijkt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 20 augustus 2018 04:51:05 schreef New Beetle:
@Klaas. Een wachtbuis is een lege buis van overmaatse diameter of met trekdraad om hierin op een later tijdstip een kabel te kunnen trekken, vandaar dit wachten + buis.

Ik snap wel hoe ze aan dat woord komen, maar ik had het in NL nog nooit gehoord. Vandaar dat ik veronderstel dat het een Vlaams woord is.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 19 augustus 2018 22:11:47 schreef KlaasZ:
[...]Misschien niet in de vorm die hier wordt getoond. Maar bij de aanleg van elektriciteitskabels en verkeerslichten worden ze al heel lang toegepast om onder wegen door te komen. Dan hoeft de weg maar 1 keer open. Dan nemen ze doorgaans gewone plastic rioolbuizen.
Wachtbuis lijkt mij een typisch Vlaams woord. In Nederland noemen we dat meestal een mantelbuis.

Ik spreek over net geen 40 jaar geleden. Toen werd het gros van de kabels nog gewoon in de grond gedropt. Over een energiebocht werd niet gesproken. Nu verplicht bij nieuwbouw of verbouwing.

Onder bestaande wegen en zeker waterwegen worden meestal gestuurde boringen gedaan waarna er een PE-darm wordt getrokken. Met een staalkabel worden dan alle draden gelijktijdig getrokken. Meestal ook 1 grote boring zodat er 2 buizen in kunnen. 1 buis voor de netspanningen en 1 buis voor 24V en eventueel glasvezel of STP voor de data. Het laatste bij verbindingen van <100m. Glasvezel haalt momenteel toch het grootste deel van de dataverbindingen naar zich toe.

@Jinny: idd. Net genoeg om er een deftige nylon koord mee door de buis te trekken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Extra info:

Hier nog een handig overzicht gemaakt door cebeo (groothandel in elektrisch matriaal) hoe zij het zien met een verwijzing naar het AREI.

Vanaf pagina 60 en volgende.

Ikzelf ga altijd voor de EXVB in wachtbuis 60cm diep (minder diep is ook toegestaan). Wat ik niet wist is dat er bij EVAVB ook een mechanische bescherming nodig is als deze minder dan 60 cm diep zit.

https://www.cebeo.be/sites/www.cebeo.be/files/4_Installatiekabel.pdf

Mvg

Robbe

ook niet gek dat een aantal getrokken bochten standaard zijn in een meterkast. in oude huizen een kabel bijtrekken in de meterkast is een ramp zonder mantelbuis. soms heeft een aannemer een stel rioolbuizen met 90 graden bochten erin gezet, want dat is toch ook prima? fijn om daar nog een 150mm2 kabel in te krijgen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit is inderdaad handig.

Wel vreemd is die mechanische bescherming voor EXVB. Er wordt daar precies gesuggereerd dat die altijd moet. Heb die echter quasi nooit geplaatst en nooit een probleem gehad.